Paardenklas moet beter beeld geven van de paardensector

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenklas moet beter beeld geven van de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 08:34

http://www.destentor.nl

De Groene Welle in Zwolle biedt al langer op mbo-niveau (leerlingen van 16 tot 20 jaar) de opleiding paardenhouderij aan.
Vanaf komend schooljaar is het mogelijk om in het derde en vierde jaar van het vmbo (leerlingen van 12 tot 16 jaar) de paardenklas te volgen.

"Het is gebleken dat er toch nogal wat leerlingen zijn die in een roze wolk kiezen voor de paardenhouderij omdat ze dat zo leuk lijkt en die vallen dan in het eerste leerjaar af. Door deze paardenklas krijgen zij een veel beter beeld van wat ze van deze sector kunnen verwachten. En als het ze dan niks lijkt, kunnen ze na 4 vmbo nog makkelijk allerlei andere kanten uit", licht docent paarden-houderij/dierverzorging Tanja Hulsman toe.

De klas, waarvoor de school onder andere in Alphen aan de Rijn ging kijken, wordt ook gezien als een test om leerlingen al vroeger kennis te laten maken met het vak van hun dromen.

"In Alphen aan de Rijn bleek bijvoorbeeld dat door de paardenklas ook meteen de belangstelling en inzet voor andere vakken als Engels en Nederlands toenam", zo schetst zij een ander voordeel van deze nieuwe opzet. Inmiddels zijn er achttien leerlingen (waarvan twee jongens) ingeschreven voor de paardenklas. Leerlingen van andere vmbo-opleidingen kunnen zich officieel nog tot 1 april melden ('maar tot de zomervakantie kan ook').

De paardenklas zal naar verwachting een doorstroming naar mbo-paardenhouderij makkelijker maken, omdat de leerlingen immers al goeddeels ingewijd zijn: Ze leren gedurende anderhalf schooljaar voornamelijk in de praktijk op één middag in de week van alles over de anatomie van het paard, het wedstrijdklaar maken, het longeren en over hoe je het dier veilig in een trailer krijgt.

"En ja, we gaan ook wel paardrijden, maar we zitten echt niet elke week op het paard", zegt de docente. Volgens haar heeft onderzoek uitgewezen dat er grote vraag is naar werk in deze sector:"Met name de recreatieruitersport neemt enorm toe. De managementkant is wel een beetje verzadigd, maar er is echt behoefte aan mensen die de handen uit de mouwen steken. En dan heb ik het niet alleen over stallen uitmesten, maar er zijn ook allerlei aan de ruitersport gerelateerde banen, zoals zadelmakerij of gebitsverzorging".

Klik hier voor een foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:39

Nou volgens mij motiveer je zo alleen maar kinderen op de roze wolk om paardenhouderij te gaan doen..

Ik ben er geen voorstander van, ik denk dat de helft (of nog minder) niet door heeft hoeveel geluk je moet hebben wil je wat verdienen, of zelfs om een baan krijgen in de paardensector. Behalve stallenuitmesten, maar dat willen de meeste met zo'n opleiding niet denk ik.

Suusje92

Re: Paardenklas moet beter beeld geven van de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:50

Ik heb zelf op de Groene welle gezeten Paardenhouderij Niveau 4.. Maaruh ik ben er vanaf gegaan, omdat werk me eigenlijk geen goede optie leek voor geld verdienste. Heb er wel veel geleerd in dat jaar, maar inderdaad een helleboel komen op een roze wolk te zitten en gaan een nivau lager en stoppen ermee. Een helleboel vinden de opleiding ook niet leuk, omdat het wat minder naar voren komt dan verteld is.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:04

Volgens mij vallen de meeste af op het harde werken en dan introduceren ze nu net niet tijdens die opleiding..

Beetje nutteloos.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:15

Ik denk dat dit wel een goede opstap is naar een mbo-opleiding.
De leerlingen die halverwege hun mbo-opleiding afhaken zullen dat wellicht nu al gaan beseffen in hun vmbo-traject waardoor ze misschien toch een andere keuze zullen maken.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:18

ik vind het een goed initiatief, bij ons op de manege worden de lessen voor de paardenklas gegeven... (beetje jammer!! aangezien die paarden 's avonds uit de lessen gehouden worden en je dan dus op de 'afdankertjes' moet, wel logisch maar niet handig)

maar hoor van mensen die de paardenklas doen wel goede verhalen, alleen of ze er meer door weten dan ze al deden?! voornamelijk krijgen ze de basisdingen en tsjah, iedereeen die paard rijd weet toch hoe je een paard moet poetsen/zadelen/etc?! maar oke, ze zullen er vast wel íets van opsteken...

en bevorderen van de doorstroom??? ik denk dat er veel meer mensen op de roze wolk komen aangezien het nu draait om een paar lesjes over het paard en de verzorging en voor de rest is het alleen een uurtje om de week rijden...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:19

Je kan ze ook niet al te veel verantwoordelijkheden geven en verwachten dat ze heel veel "nieuwe" dingen zullen gaan doen, want je praat wel over kinderen tussen de 12 en 16 jaar!

Ik hoop dat ze in dat 'voortraject' wel een beter beeld krijgen van werken in de sector.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:20

Het Wellantcollege heeft ook al een paardenklas; http://www.wellant.nl/smartsite.dws?ch= ... 986&vid=74 kinderen kunnen na groep 8 al naar een speciale vmbo paarden klas, meer dan 90% is meisje (vreemd he :+ ) het lijkt me geen goede ontwikkeling, maar de tijd zal het leren!

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:33

Fredt schreef:
Je kan ze ook niet al te veel verantwoordelijkheden geven en verwachten dat ze heel veel "nieuwe" dingen zullen gaan doen, want je praat wel over kinderen tussen de 12 en 16 jaar!

Ik hoop dat ze in dat 'voortraject' wel een beter beeld krijgen van werken in de sector.

nee dat kan idd ook niet maar ik vind dat er nu veel te weinig mee gedaan wordt, kinderen van 12 jaar kun je sommige dingen ook niet leren maar je kunt vast wel iets verder gaan dan poetsen en zadelen?! ik bedoel, er zijn heel veel aspecten waarvan ik denk dat die best behandeld kunnen worden mja ach niet alles kan volgens het ideale plaatje gaan... en daarnaast vind ik dat er te weinig met het 'keiharde werk' wordt gedaan, de kinderen pakken hun pony's maar mesten?! ho maar!! dat doen ze niet... niemand word slechter van het mesten van de stallen!! dat stukje, de mindere kanten worden overgeslagen en dat vind ik jammer...!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:35

Daar ben ik het mee eens, die kant van het werken moet juist hierin ook goed belicht worden, zodat ze ook niet dat droomplaatje in hun hoofd houden.

Qua verzorging (voeren, mesten, vegen, lichamelijke verzorging ed.) vindt ik dat ze alle aspecten in die tijd wel mee moeten maken.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:35

Als je de mindere kanten zoals mesten en vegen overslaat, dan snap ik best dat mensen af haken als ze dan in het echte paardenleven komen.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:48

mijn dochter gaat het aankomende schooljaar beginnen op de edudelta hier en heeft zich zelf hiervoor ingeschreven . zij weet heel goed dat het heel hard werken is . En is ook altijd met paarden bezig geweest omdat we ze altijd zelf hebben. Ze weet ook dat ze moet uitmesten dat deed en doet ze hier ook met regelmaat , ook mest ze de wei uit . Ze weet dat het heel hard werken is en toch wil ze er voor gaan en wij gaan haar hierbij natuurlijk steunen en helpen hierbij .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:51

Laat ze eerst verplicht 2 weken stagelopen op een fatsoenlijk paardenbedrijf. Diegene die niet halverwege weglopen mogen blijven door met de opleiding.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:51

Dat is wat je veel hoort vanuit de sector, laat ze eerst maar eens meedraaien. Vind ik ook een goed initiatief, maar lastig om te realiseren denk ik.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:57

Ik denk dat dit wel een goed iets is. Ik zit zelf nu in 3 mavo, en ga na deze school paardenhouderij en management in Barneveld doen, op het Groenhorst. Op het moment werk ik wekelijks in de weekenden bij een GP ruiter en dit bevalt me super! Ik weet dat het hard werken is voor weinig geld en daar kies ik voor. De gevolgen moet ik dan ook meenenem zo simpel is dat. Ik moet wel toegeven dat ik in de paarden ben opgegroeid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:58

Fredt schreef:
Dat is wat je veel hoort vanuit de sector, laat ze eerst maar eens meedraaien. Vind ik ook een goed initiatief, maar lastig om te realiseren denk ik.

Nee hoor, bij ons kreeg je in het 4de jaar een week waarin je stage kon lopen, heb dat toen gedaan op de stal waar ik ook normaal werk, en het geeft een heel goed beeld van hoe het in elkaar zit. Mesten, vegen, paarden op/afzadelen voor stalruiters, onderhouds klussen, mee naar kliniek en dergelijke. Ik had dan weer geluk dat ik iedereen er al kende, maar een fatsoenlijke, representatieve stage week is voor iedereen regelbaar. (tenminste, als je niet verwacht dat je een week lang paardjes gaat aaien en poetsen, maar ook de handen uit de mouwen steekt)

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:00

Maar is het te realiseren in zo'n korte tijd dat zo'n jonge leerling écht het besef heeft wat werken in de sector inhoudt?

Daar doel ik dus mee op de periode (een week vindt ik heel kort!).

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:01

Ik denk dat je net als op het mbo ook blok stage's zou kunnen doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:04

Van wat ik hoor en zie, ja. Er komen behoorlijk wat stagelopers hier heel bedrogen uit als ze eenmaal aan de week beginnen hier. Een aantal verwachten dat ze een week lang, elke dag, paardjes gaan poetsen, zadelen, en rijden, in plaats daarvan krijgen ze een bezem in de handen geduwd, en mogen ze helpen met het stalwerk, smiddags dan allerlei onderhouds klussen en voeren, en als er tijd over is word er misschien gereden. Die hebben het na een week echt wel gezien.

Maar een week stagelopen staat inderdaad niet in verhouding met dit werk de rest van je leven doen, maar het zal wel een heleboel van die in-de-wolken-zwevende mensen eruit filteren.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:08

Wat ik me wel af vraag is waar willen ze dit doen? Echt op de Groene welle of ....?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:18

Het wemelt van de paardenopleidingen, maar een goede instructeur op basis niveau is amper te vinden....

Cayenne schreef:
Ze leren gedurende anderhalf schooljaar voornamelijk in de praktijk op één middag in de week van alles over de anatomie van het paard, het wedstrijdklaar maken, het longeren en over hoe je het dier veilig in een trailer krijgt.

Wat bedoelen ze met 'wedstrijdklaar' maken? Is dat voeten wassen en invlechten, of een paard qua training voorbereiden op deen wedstrijd? Want dat laatste zie ik nog niet gebueren in zo'n opleiding. En longeren: is dat aan een touwtje in de rondte laten lopen of echt gericht trainen?

Cayenne schreef:
En dan heb ik het niet alleen over stallen uitmesten, maar er zijn ook allerlei aan de ruitersport gerelateerde banen, zoals zadelmakerij of gebitsverzorging".

Ik denk dat de kans dat ik een MBO-huppel-penny-paardenmeisje aan het gebit van mijn paarden ga laten sleutelen nihil is. Daarvoor laat ik toch ECHT iemand met een veterinaire achtergrond komen.

VMBO paardenmeisjes: zie het als leuk extra vak op school en ga daarna een echte MBO doen waarmee je een fatsoenlijke baan kunt krijgen. Zorg dat je een leuk salaris verdient zodat je zelf een paard kunt bekostigen. Steek al je centen in les, zorg dat je zelf goed wordt en dan kun je altijd nog een Orun cursus doen en in je vrije tijd wat bijverdienen met lesgeven. En als je toch graag op een grote stal wilt werken: ga naast (een normale school/opleiding met toekomstperspectief) gewoon op zoek naar een bijbaantje bij een grote stal. Stel je hardwerkend en leergierig op. Wie weet heb je mazzel en kun je uiteindelijk blijven. Zo niet dan heb je tenminste nog een goede opleiding achter de hand.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:21

Ik blijf toch bij de paardenhouderij haha. Maar wil wel is weten waar deze voor-opleiding gegeven word...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:23

Ik weet dat ze dat in samenwerking met bedrijven doen.
Zo gaat de Zilfia's Hoeve in Houten een dag in de week zulke leerlingen opvangen.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:24

maar is het dan alleen 1x per week een dagje mee draaien zeg maar, of is het gewoon 5 dagen in de week naar school?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:21

Suusje92 schreef:
Een helleboel vinden de opleiding ook niet leuk, omdat het wat minder naar voren komt dan verteld is.

Ik zit op een soortgelijke school als de Groene Welle. En ik zie hier ook dat de school op open dagen, websites, advertenties e.d. een heel mooi plaatje voorspiegelt. Veel leerlingen worden daardoor aangetrokken en komen er dan pas later achter dat de werkelijkheid anders is; dat er vaak nauwelijks (betaald) werk te vinden is. en het werk dát er is, is meestal niet wat ze zich voorgesteld hadden.

Ik vind het jammer dat scholen niet gewoon de werkelijkheid wat beter laten zien aan (toekomstige)studenten. :n Dat zou een hoop teleurstelling bij beide partijen voorkomen... Zo'n paardenklas lijkt mij eigenlijk alleen maar een opstapje naar een opleiding in de paardensector (en dat is nou juist niet nodig).
Maar misschien heb ik het fout.