Interview met fokker van Manno x Manno x Renovo x Renovo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Interview met fokker van Manno x Manno x Renovo x Renovo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 12:50

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl / Nieuwsredactie

Joop van Wessel uit Zwartebroek hield de afgelopen elf maanden zijn lippen stijf op elkaar. Door welke hengst zijn befaamde paradepaardje Taunita (Manno x Renovo x Renovo) was gedekt bleef geheim. Afgelopen zaterdagnacht werd het mysterie ontrafeld. Het resultaat? Een merrieveulen met de afstamming Manno x Manno x Renovo x Renovo. Waarbij de vadersvader van Manno via Fabricius eveneens Renovo is.

Zaterdagnacht kwam het derde veulen van Taunita ter wereld. De vosmerrie luistert naar de naam Faunita. “Ik loop altijd te prakkiseren hoe ik het beste veulen kan krijgen. Ik wil toptuigpaarden fokken. In mijn ogen is de kans op een goed tuigpaard groter bij inteelt op een vaderdier. Sunlight en Taunita zijn bijvoorbeeld ook ingeteeld. Bij de rijpaarden kun je inteelt bestrijden door bijvoorbeeld een Duitse hengst te kiezen. Bij tuigpaarden ligt het anders omdat er minder keuze is. Inteelt bij tuigers bestrijden is niets mis mee, maar bij een vrije hengst ga je in de fokkerij direct een stapje omlaag.”

De beslissing van Van Wessel houdt de gemoederen wel bezig. “Natuurlijk waren er mensen die zeiden dat ik het niet moest doen. Daarom heb ik ook mijn mond gehouden. Ik ga mensen niet adviseren om hetzelfde te doen. Er zijn al zoveel Manno’s en die kun je natuurlijk niet allemaal blijven kruisen. Voorlopig is dit eenmalig. Je kunt dit ook alleen doen met een gezonde merrie en een stam die het kan hebben. Ik heb gezondheid hoog in het vaandel en Taunita heeft het prok-predikaat.”

Dat Van Wessel wel van een gokje houdt, bewijst zijn vorige experiment. “Ik heb een jaarlingmerrie van de Friese hengst Onne, uit een Waterman x Renovo-merrie. Ik wacht rustig af hoe de jonge paarden uitgroeien. Misschien worden deze paarden super, misschien zeg ik over drie jaar wel: ‘Dat had ik nooit moeten doen’.”

Het merrieveulen Faunita heeft een verwachtingswaarde van 163 met een gemiddelde betrouwbaarheid van 26%. Keerzijde van een paard met een hoog inteeltpercentage is dat recessief erfelijke gebreken naar voren kunnen komen en dat vitaliteit en vruchtbaarheid minder kunnen worden.

Kijk hier voor de bloedvoering van Faunita

M_i_R

Re: Interview met fokker van Manno x Manno x Renovo x Renovo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:57

Als ik eerlijk ben vind ik het jammer dat mensen zo lopen te goochelen om maar onder nieuw bloed uit te komen. Nieuw bloed zal er toch echt een keer bij moeten, en als je het uit blijft stellen zal je het nieuwe bloed ook nooit verbeteren met je eigen fokprestaties.
Ik hoop vooral dat het een gezond paard is en blijft en dat het inderdaad iets eenmaligs is...

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:59

Ik ben hier ook niet erg enthousiast over. Bij inteelt bestaat toch een relatief grote kans op erfelijke gebreken. Dat het uberhaupt bij hem op is gekomen om zoiets te proberen.
Ik hoop ook dat het een gezond paard wordt en dat het bij deze ene keer blijft.

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:40

Dus vader heeft dochter gepakt?
Zonde zeg, al datzelfde bloed..

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:00

Lijkt wel of deze fokker terug wil naar de oude tijden, toen stond het Nederlandse tuigpaard stijf van Hoogheid-Oregon bloed. Juist toen waren Renovo en zijn vader Cambridge Cole de grote toppers die nieuwe bloed inbrachten.

Geloof trouwens nooit dat je nog veel vooruitgang krijgt in je fokkerij als je zo vaak terugkeert naar lijnen met Renovo :n
De genetische diversiteit wordt zo steeds minder. Nu maar hopen dat deze fokker inderdaad een uitzondering is, anders is het snel over met de mogelijkheden tot bloedspreiding bij het tuigpaard.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:49

het begin van het einde voor het tuigpaard

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:57

:wow: ben benieuwd, of er ergens een paard rondloopt met een hoger percentage inteelt als deze. Jeetje, dit is wel heel erg veel..sap best dat je enkele sterke punten wilt benadrukken, maar op deze manier? Dit kun je geen lijnenteelt meer noemen, puur inteelt.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:10

Getup schreef:
:wow: ben benieuwd, of er ergens een paard rondloopt met een hoger percentage inteelt als deze. Jeetje, dit is wel heel erg veel..sap best dat je enkele sterke punten wilt benadrukken, maar op deze manier? Dit kun je geen lijnenteelt meer noemen, puur inteelt.

Ik heb een tuigersmerrie lopen met een inteeltpercentage van 76 %. Heb zelden zo'n goed paard onder mijn kont gehad. The sky is the limit....

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:27

dit heeft helemaal niets met fokkerij te maken, dit help het tuigpaard om zeep

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:30

Kolere, dat verzin je toch niet :?
Dit is niet voor het eerst in deze lijn....proloog staat er ook wel heel vaak in :=

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:30

ik vind dit nogal dom.
dit dier heeft nu een grote insest precentage.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:33

Wat ik me dan-als leek-afvraag:
afgezien van erfelijke gebreken, kunnen paarden ook mongooltjes ter wereld brengen? Zoals bij mensen die kinderen krijgen met familieleden?
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 23-03-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:34

@Paintlinger: Klopt inderdaad, dat is één van de redenen dat ik het zo ontzettend zinloos vind om op deze wijze te fokken. het KWPN Tuigpaard heeft al genoeg te lijden onder het hoge inteeltpercentage zonder dit soort fratsen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:36

Zo werkt het toch ook bij friezen?
Daar worden toch ook relatief vaak 'mislukte' veulens geboren?

(is een vraag, ik wil niemand voor het hoofd stoten...)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:36

@ Mamamiesje: even een kopietje van internet met de mogelijke gevolgen van inteelt :)

Door inteelt kan een dier echter toevallig twee kopieën van een ongewenst allel van een voorouder ontvangen. Deze ongewenste allelen kunnen verantwoordelijk zijn voor zogenaamde erfelijke ziekten en afwijkingen waarvan we er in de paardenfokkerij een groot aantal kennen (bijvoorbeeld cornage, niet afgedaalde testikels, navel en liesbreuken, kruislamheid, hersenafwijkingen en beenafwijkingen).

Site: stichting zeldzame huisdierrassen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:37

@MIR:
Dat zijn dus zeg maar echt lichamelijk beperkingen.
En hoe zit het met geestelijk? Of is zoiets moeilijk te bepalen?Oh ik lees nu hersenafwijkingen idd. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Waar merk je dat aan, die hersenafwijkingen?
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 23-03-10 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:38

Hersenafwijkingen worden ook genoemd, al denk ik inderdaad dat het lastig is om een 'verstandelijke beperking' bij een paard te constateren...
zware hersenafwijkingen zullen waarschijnlijk ook een fysiek disfunctioneren met zich meebrengen.

edit: min of meer tegelijkertijd
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 23-03-10 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:39

Zou natuurlijk ook het motorisch deel van de hersenen kunnen zijn, bij wijze van spreken :)

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:41

En Pretendent dan? Geroemde hengst... Pure inteelt....

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:46

Ik wil ook niet zeggen dat er per definitie 'mislukte' paarden uit voortkomen :) Mijn eigen tuiger bestaat, onontkomelijk, ook uit de nodige inteelt en dat is een prima paard. Waar ik me aan stoor is dat je met dit doorfokken op een zeer beperkt aantal bloedlijnen geen enkele progressie bereikt. Oké, misschien wordt dit een topper maar op de lange baan heb je helemaal niks aan dit fokproduct. Eens zal de tuigpaarden wereld toch moeten gaan geloven aan echt nieuw bloed uit bijvoorbeeld amerika. Hierdoor zal men misschien eerst een stap terug moeten doen, om uiteindelijk een lijn te fokken waarin meer bloedspreiding zit.
Ik vind deze manier van fokken geen blijk geven van lange termijn inzichten maar alleen van hoop op korte termijn succesjes... echt zonde.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:59

gaellehtc schreef:
Getup schreef:

Ik heb een tuigersmerrie lopen met een inteeltpercentage van 76 %. Heb zelden zo'n goed paard onder mijn kont gehad. The sky is the limit....

Dat moet haast een kloon zijn, volgens mij onmogelijk.

Heb je een linkje van paardenfokken?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:25

@ GJ9

De merrie komt uit de Denderose-stam. Helaas staat ze niet op paardenfokken. Heb zelf al gezocht, omdat de oorspronkelijke papieren weg waren. Heb ze inmiddels terug en sloeg achterover van het inteeltpercentage...... Foto's van de merrie staan op een door mij geplaatst topic ITP Trots bezit. Het gaat om Uwi

Daarnaast heb ik op stal een merrie die 88 % volbloed is en meer als 60 % inteelt.... Volgens mij verzamel ik ze....

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:28

Ik vind deze manier van fokken geen blijk geven van lange termijn inzichten maar alleen van hoop op korte termijn succesjes... echt zonde.[/quote]

Helaas verkopen korte termijn succesjes heel erg goed.....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:37

Je bedoelt zeker dat een bepaalde hengst 75 % van het papier beslaat, maar dat is iets anders dan zoveel % inteelt. Want dat wil je echt niet.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:50

GJ9 schreef:
Je bedoelt zeker dat een bepaalde hengst 75 % van het papier beslaat, maar dat is iets anders dan zoveel % inteelt. Want dat wil je echt niet.

????
Leg uit ( eventueel via pb)