PvdD: Scherpere regels bij paardenmarkten en -evenementen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

PvdD: Scherpere regels bij paardenmarkten en -evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 12:53

http://www.destentor.nl

De Partij voor de Dieren (PvdD) wil dat de gemeente Apeldoorn het dierenwelzijn beter in de gaten houdt bij paardenmarkten en andere evenementen met dieren. De PvdD stelt daarover vragen aan burgemeester en wethouders.

Aanleiding vormt de paardenmarkt 6 maart in Wenum Wiesel. De partij stelt dat sommige paarden op de markt een erbarmelijke indruk maakten. 'Daarnaast blijkt dat de paardenmarkt weinig bezoekers en handel trekt. Daarmee zijn paardenmarkten doorgaans niet meer dan folklore, de handel in de dieren is bijzaak. Bekend is dat paardenmarkten onnodig gesleep met dieren opleveren en daarmee stress onder de dieren veroorzaken.' Het liefst ziet de partij dat paardenmarkten verboden worden. Anders zouden er strikte voorwaarden aan vergunningen moeten worden verbonden. In een aantal plaatsen in Nederland gelden al aangescherpte regels, stelt de partij. Ze wil onder meer weten wat de voorwaarden zijn voor de paardenmarkt op 2 augustus in Loenen, en voor de Apeldoornse ruiter- en menkampioenschappen (18 september).

Verwant artikel
[ON] Weinig handel op paardenmarkt in Oranjehal

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:22

??? op de apeldoornse kampioenschappen is helemaal geen paardenmarkt :D lekker goed geinformeerd

bolhoed

Re: PvdD: Scherpere regels bij paardenmarkten en -evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:35

Laat meneer Vos maar eens bij Staatsbosbeheer kijken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:37

laat de PvdD zich maar eens druk maken over de oostvaardersplassen i.p.v. het af te doen als jagerslobby.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:39

PvdD laat wel weer zien dat ze weten wat markten zijn zeg :z

En wéér zich hier druk over maken? Ga boeven vangen ofzo...

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:57

van wat ik lees vinden jullie het belachelijk dat de pvdD dit wil, maar ik vind het niet meer als logisch als ik zie hoe die beesten in heenvliet eruit uitzien en hoe ze behandeld worden vind ik dat gewon ronduit schandalig. ik ben 2 keer op een paardenmarkt geweest en alle 2 de keren was het gewoon ronduit schofterig met 28 graden geen water voorzieningen en sommige paarden in de volle zon, en met wonden aan de benen en he hoofd.

ik hoop dat ze het door kunnen zetten de strengere regels of misschien zelfs het afschaffen van de paardenmarkt!

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:27

Ik ben ooit 2 x eens op een paardenmarkt geweest. Eens en NOOIT meer :(

GEEN water, laat staan een beetje hooi.
Ze beten en sloegen elkaar tot bloedens toe.
Ze zaten onder de wonden, schurft, exceem enz.
Jonge kinderen die doodleuk verstoppertje/tikkertje spelen in de nabijheid van deze paarden, waardoor deze compleet in paniek raakten(levensgevaarlijk gewoon)
Heb deze kinderen er op aangesproken en gedreigd ze bij de lurven te pakken als ze niet maakten dat ze bij die paarden wegkwamen :(

En wat me nog het meeste is bijgebleven is de droefheid in de ogen van deze beessies :(:)

Ik ben ZEER geschokt en kotsmisselijk naar huis gegaan.

Ik vind een paardenmarkt niet meer van deze tijd en mag/moet wat mij betreft verboden worden. Liever nog gisteren dan vandaag.

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:40

Je moet eens naar de oostvaardersplassen gaan kijken dan kun je zien wat dierenleed is

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:44

Ben ook tegen paardenmarkten, maar vind de toestand bij de Oostvaarderplassen momenteel prioriteit nr. 1 hebben.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:49

Idd de overheid kan al niet voor zijn eigen dieren zorgen. Net zoals PvdD geen prioriteiten kan stellen. GaaT de overheid de dieren in de winter ook op pensioenstallen zetten? Natuur hebben we hier niet meer. Hier hebben we wat plassen en bossen omheind door hekwerk, meer niet.
Vind het ronduit schandalig en te gek voor woorden dat wij in zo'n bagger land wonen waar dit allemaal gebeurd. We weten toch beter........
En die minister Verburg is helemaal gek geworden.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:58

Anya schreef:
laat de PvdD zich maar eens druk maken over de oostvaardersplassen i.p.v. het af te doen als jagerslobby.

helemaal mee eens.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:01

kansloos, de PvdD. heb nog maar weinig zinnige dingen met het oog op dierenwelzijn gehoord. Juist als ze er moeten zijn, zijn ze er niet... (denk: Q-koorts, oostvaardersplassen...)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:04

kimmekuh schreef:
van wat ik lees vinden jullie het belachelijk dat de pvdD dit wil, maar ik vind het niet meer als logisch als ik zie hoe die beesten in heenvliet eruit uitzien en hoe ze behandeld worden vind ik dat gewon ronduit schandalig. ik ben 2 keer op een paardenmarkt geweest en alle 2 de keren was het gewoon ronduit schofterig met 28 graden geen water voorzieningen en sommige paarden in de volle zon, en met wonden aan de benen en he hoofd.

ik hoop dat ze het door kunnen zetten de strengere regels of misschien zelfs het afschaffen van de paardenmarkt!

Ik heb wel eens ergere dingen gezien dan een paardenmarkt... Of keek jij vroeger nooit naar Brooke Hospital. Als ze zo nodig paarden moeten redden (en andere dieren, al lees ik daar weinig van) ga dan alsjeblieft NIET in de regering... :Z

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:42

koetje10 schreef:
kansloos, de PvdD. heb nog maar weinig zinnige dingen met het oog op dierenwelzijn gehoord. Juist als ze er moeten zijn, zijn ze er niet... (denk: Q-koorts, oostvaardersplassen...)

Mee eens!
Ik denk dat men zich wel om andere dingen druk kan maken dan over een paarden markt.
Tuurlijk mogen sommige regels qua dierenleed etc toegepast of aangescherpt worden.
Maar iedere keer als ik hier op bokt wat lees wat van de PvdD denk ik.. tja das ook echt weer zon onderwerp waar ik me dan weer NIET druk om kan maken.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:45

bolhoed schreef:
Je moet eens naar de oostvaardersplassen gaan kijken dan kun je zien wat dierenleed is

Dat maakt niet dat ander leed er niet toe doet.

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:04

Als de dierenpartij de Oostvaarderplassen afdoet als natuur,
Moet men niet over een paardenmarkt en een KNHS wedstrijd praten

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:03

Sinds wanneer liggen de Oostvaardersplassen in de Gemeente Apeldoorn dan? Erg goed geïnformeerde en sterk onderbouwde reacties weer.

Paardenmarkten? :n Het 'sfeerverslag' van de link komt overeen met mijn eigen indruk van dit soort 'hippische evenementen" . Jammer dat op dat stukje geen reacties gekomen zijn. Is iemand op die markt geweest?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:12

Het gaat er om dat de PvdD zich wel druk maakt om een paardenmarkt, maar niet over de ramp in de Oostvaarderplassen. Dat die niet bij Apeldoorn liggen lijkt me niet echt relevant.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:43

Het feit dat iemand een ander standpunt heeft dan jij wil niet zeggen dat hij niet met het onderwerp bezig is.

Maar dit gaat toch echt over vragen van een raadslid over Apeldoornse aangelegenheden. Wat hebben landelijke politieke issues met de gemeentelijke politiek te maken? Niets.

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:03

Paarden kennen geen gemeente grenzen en zeker geen paarden, herten en reeen in de NATUUR.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:28

Volgens mij zijn dit vragen vanuit de partij aan de gemeente. Ik lees niets over vragen binnen de gemeente...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:33

Beter lezen Winnie, de PvdD heeft aan de Apeldoornse raad wat gevraagd; de PvdD zetelt in Den Haag. Als deze partij zich zo druk maakt over een paardenmarkt of een KNHS-wedstrijd moeten ze eerst maar eens een tochtje door de Oostvaarderplassen maken om de bijna 1000 dode paarden/koeien en damherten te bekijken. Da's nog wel even wat anders dan een paardenmarkt.............

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:51

Winnie_Smit schreef:
Sinds wanneer liggen de Oostvaardersplassen in de Gemeente Apeldoorn dan? Erg goed geïnformeerde en sterk onderbouwde reacties weer.

Paardenmarkten? :n Het 'sfeerverslag' van de link komt overeen met mijn eigen indruk van dit soort 'hippische evenementen" . Jammer dat op dat stukje geen reacties gekomen zijn. Is iemand op die markt geweest?

Ja, heel toevallig zijn wij daar even wezen kijken tijdens de markt. We waren er niet erg vroeg, volgens mij rond 10.30. De beesten die er toen stonden stonden rustig, op een netjes afgezet stuk van het terrein. Geen onrust, en geen schandalig verzorgde dieren.
Ik ben geen voorstander hoor van paardenmarkten, maar deze markt is dusdanig kleinschalig dat ik hier geen kwaad in kan zien. Ben vroeger ook wel regelmatig in Utrecht geweest, ja wat daar naar de slager werd verkocht was zielig, absoluut. maar die taferelen heb ik niet in de Oranjehal gezien. Kan zijn dat dat van vroeger op de ochtend was natuurlijk.

Kortom in mijn ogen niet de moeite waard voor een PvdD om hun tijd hieraan te besteden, laat ze die tijd in vredes gebruiken voor ergere zaken. met stip op nr. 1 in Nederland staat nu inderdaad de Oostvaardersplassen imo.

belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:17

is de pvdd uit hun winterslaap ? :Z de hele winter hebben de dieren in de oostervaarderplassen honger gehad en zijn er vele verhongerd en dood gegaan . daar hadden ze naar moeten kijken maar dan hoor je ze niet . |(

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:09

Wat voor wantoestanden vinden er plaats op de ARK dan? :? Dat is gewoon een gezellige wilde wedstrijd (geen KNHS) nooit misstanden gezien. Afgezien van af en toe een pony die 8 ringen doorkruist op weg naar zijn eigen trailer :D