Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 09:01

www.destentor.nl

Paul en Lot Malgo zijn de wanhoop nabij. Drie jaar wonen ze in hun boerderijtje aan de Broeklanderweg, en drie jaar wachten ze al op toestemming voor de bouw van een stal voor Peter, met een schofthoogte van 1 meter 93 met recht een mega-paard. ,,Moet je een buitenlander eens vertellen dat je een hectare grond hebt, maar geen schuur mag bouwen'', zegt Malgo (46). Veertien jaar woonden ze in een rijtjeshuis in Zevenhuizen, dromend van een huis in het buitengebied, waar plek zou zijn voor Peter, hun uit Engeland afkomstige Shire.
Met meer dan een hectare grond om hun huis hebben ze ruimte genoeg. Toch liep Malgo stuk op de muren van het stadhuis, zegt hij. Dinsdag zit hij bij de wethouder. Mogelijk gloort er dan licht aan de horizon.

Ze kochten het huis in 2007, een kleine woonboerderij dicht bij het Apeldoorns Kanaal. Nee, het bestemmingsplan hadden ze niet ingezien. Niet aan gedacht, in het volste vertrouwen dat een paard in het buitengebied een stal mag hebben. Twee maanden later vroegen ze bij de gemeente een vergunning aan. ,,Een paard is een kuddedier, daarom hebben we er nu twee. Maar het liefst wil ik vier Shire's, om met een vierspan te kunnen rijden'', zegt Malgo.

Op tafel ligt een tekening. Een mooie stal, met rieten kap en wanden van gepotdekselde, zelfgezaagde planken. Zoals ze er zoveel staan in het Apeldoornse buitengebied. ,,Die man van de gemeente vroeg hoeveel bijgebouwen we hadden. Bleek dat we met ons bakhuis en de oude schaapskooi op 74 vierkante meter uitkwamen. Dan mag u nog 1 vierkante meter uitbreiden, zei die man lachend. Alsof hij er plezier in had'', zegt een nog steeds verbijsterde Malgo aan de keukentafel.

Beiden zeggen het bakhuis nodig te hebben als woongedeelte, ter aanvulling van de met zeven bij negen meter niet al te grote woonboerderij. ,,De vorige eigenaar heeft er slaapkamers gemaakt. Verder staan onze wasmachine en droger er. Die raken we hier in huis niet kwijt'', zegt Lot Malgo (44).

De oude karakteristieke schaapskooi is nauwelijks bruikbaar. Volgens Malgo moet het kleine gebouwtje hoognodig worden vernieuwd. ,,Dat ding is zo laag, ik kan er nauwelijks rechtop staan, laat staan dat ik er een stal voor ons paard van kan maken. Bovendien raken we dan nog niet alle spullen kwijt''.

Malgo wijst op een rapport van de Sectorraad Paardenhouderij, opgesteld in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. ,,Daar staat precies hoeveel ruimte je moet hebben voor een paard. Twee boxen van elk 20 vierkante meter, een looppad, 16 vierkante meter voor de opslag van voer, ruimte voor 50 kuub stro en 50 kuub hooi, een afdak om de paarden te borstelen en af te spuiten. Door vast te houden aan die 75 vierkante meter, maakt de gemeente het feitelijk onmogelijk om in het buitengebied een paar paarden te houden. Terwijl ik ruim een hectare grond om me heen heb'', zegt Malgo.

De Beemtenaar besloot daarna een bedrijf te beginnen bij zijn boerderij. Daarvoor moet het bestemmingsplan worden veranderd, maar de vierkante meters aan bijgebouwen mogen dan omhoog. ,,We hadden al eerder plannen voor een paardenmotel. Sinds we hier wonen vragen mensen al of ze hun paard een paar dagen of een week bij ons mag logeren. Kunnen ze een weekend weg, of op vakantie. Zelf gaan we niet op vakantie. Dat is onze boerderij al''.

Maar ook hier vond hij de gemeente op zijn pad. ,,Ik vroeg een wijziging van het bestemmingsplan, maar hoorde niets meer. Toen ik drie maanden later belde, bleek dat ik een ondernemersplan moest indienen. Hadden ze ook meteen kunnen zeggen. Daarna vonden ze de opbrengsten te laag. Ik dacht in het eerste jaar aan 9000 euro. Vonden ze te weinig. Dan is het geen bedrijf, maar hobby. En val je terug op die 75 vierkante meter. Terwijl de minister zegt dat nieuwe bedrijvigheid op het platteland niet moet vastlopen op een woud van regels''.

De gemeente zegt in afwachting van het gesprek met de wethouder geen reactie te willen geven. Een woordvoerder wijst erop dat een wijzing van een bestemmingsplan een tijdrovende procedure is.

Jacky91

Re: Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:08

wat is dat waardeloos zeg
koop je een boerderijtje om je paardjes weg te zetten, en mag je niet bijbouwen
ik denkt dat dit een goed voorbeeld is voor mensen die een keer zoiets willen, let erop dat je er niet bij wordt gelapt
verder hadden ze beter het bestemmingsplan even door kunnen nemen, want je weet het maar nooit

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:09

Ik heb ondertussen wel gemerkt dat je van het kastje naar de muur gestuurd word en niemand weet feitelijk hoe de regels in elkaar zitten.
Het word tijd dat daar nou eens wat aan gaat gebeuren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:16

Hoe zuur ook voor de eigenaren maar ook wel erg naief om nu te zeggen dat je omdat je een ha. grond hebt gelijk een stal (of eigenlijk stallen mag bouwen.
Beetje dom........
Als gemeente wil meewerken dan kun je natuurlijk bestemmingsplan wijziging procedure ingaan. Kost wel heftig veel en schept precedenten voor de buren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:18

Ze kunnen een sloopvergunning plus herbouw voor die schaapskooi als paardenstal aanvragen en dat krijgen ze dan ook. Herbouwen mag, mits het hetzelfde aantal vierkante meters is. Waarom doen ze dat dan niet?

En verder is het regelijk kortzichtig om het bestemmingsplan niet te bekijken voordat je koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:20

Lijkt mij dat je dat eerst uitzoekt voor je een paar ton uitgeeft aan een boerderijtje...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:20

Tja de regeltjes zijn ingewikkeld!
Zelf met ons huis bouwen gemerkt.
Maar eerlijk: ik vind het een beetje naief om zonder het bestemmingsplan e.d. te bekijken te kopen.
Als je écht wat erbij wilt/moet bouwen kijk je eerst of dat mag.
Volgens mij kan je zelfs al een bouwvergunning aanvragen als je het nog niet gekocht hebt.(of is dat alleen met bedrijven zo?)

Roxymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:28

ken het hele verhaal gemeentes zij drama´s!!!!!!!!!!!!!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:30

ik blijf het krom vinden dat je op je eigen stuk grond niet eens zelf mag weten wat je er op bouwt.....

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:41

Als de gemeente zelf een bestemmingsplan wil wijzigen kan het allemaal wel............ Dus hoe dwars wil je zijn?? En hoe dwars kun je liggen??

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:41

CindyUniek schreef:
ik blijf het krom vinden dat je op je eigen stuk grond niet eens zelf mag weten wat je er op bouwt.....

ik niet, in no time wordt nederland dan volgebouwd met allerlei lelijke schepsels en gaat het hele landschap naar de fillistijnen.

daarnaast heb ik ook geen medelijden met de eigenaren, gewoon dom om niet eerst te bekijken wat bestemmingsplan is.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:55

75 m2 bijgebouw op 1 hectare vind ik persoonlijk toch ook wel aan de krappe kant. En als ik het lees willen ze een stal bouwen die mooi in het landschap past, met rietenkap en hout.

Maar goed als dat het bestemmingsplan is hadden ze het kunnen weten en dat van te voren kunnen meenemen in de beslissing het huis te kopen ja of nee. Er zijn ook woningen in die omgeving te vinden waar al voldoende bijgebouwen bij zijn, die je dan wel vaak mag vervangen/renoveren.

Ik denk dat een aankoopmakelaar hier ook wel op had moeten wijzen! maar wellicht dat ze daar geen gebruik van hebben gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:00

Gemeentes zitten soms iets te vast in de regeltjes.
Mijn zus is haar boerderij aan het renoveren en nu moet ze opeens voldoen aan de regels van nieuwbouw, met giga deuren, die veel te groot zijn voor een oud boerderijtje en qua grootte er helemaal niet in passen, ook moet ze een ventilatiesysteem aanleggen van rond de 7000 euri en daar voor moet een giga gat in het dak.
Het hele gedoe rondom een schuilstal in je land zetten, goed aangepast aan de omgeving, dat mag vaak ook niet, dan zetten mensen er maar een container neer of dat geen landschapsvervuiling geeft. Laat de gemeente het eens per geval bekijken dan iedereen in een categorie te zetten, met dit soort specifieke dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:01

Roos_s schreef:
CindyUniek schreef:

ik niet, in no time wordt nederland dan volgebouwd met allerlei lelijke schepsels en gaat het hele landschap naar de fillistijnen.

daarnaast heb ik ook geen medelijden met de eigenaren, gewoon dom om niet eerst te bekijken wat bestemmingsplan is.

Containers zijn mooi en die zet men neer als men geen schuilstal mag bouwen of helemaal niets en dan klagen we met zijn allen weer in de winter.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:09

Ibbel schreef:
Ze kunnen een sloopvergunning plus herbouw voor die schaapskooi als paardenstal aanvragen en dat krijgen ze dan ook. Herbouwen mag, mits het hetzelfde aantal vierkante meters is. Waarom doen ze dat dan niet?
dat klopt helaas niet.
herbouw mag als het alleen in het huidige bestemmingsplan past.
Is er dus een beperking door het bestemmingsplan in m2 en/of hoogte (meestal minder resp. lager) dan zul je de nieuw/herbouw moeten aanpassen.

rainbow8 schreef:
Als de gemeente zelf een bestemmingsplan wil wijzigen kan het allemaal wel............ Dus hoe dwars wil je zijn?? En hoe dwars kun je liggen??
gemeente kan ook zelf bestemmingsplan niet wijzigen, zij moeten daar aan mee willen werken.
Om een betemmingsplan voor 1 perceel te wijzigen is heftig duur. Je hebt bv diverse rapporten nodig die in de papieren gaan lopen.

Containers zijn niet vergunningsplichtig maar hoe wil je een paard met een stokmaat van 1.90+ in een container stoppen?
Laatst bijgewerkt door EllyC op 13-03-10 10:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:10

Mindim schreef:
CindyUniek schreef:

Containers zijn mooi en die zet men neer als men geen schuilstal mag bouwen of helemaal niets en dan klagen we met zijn allen weer in de winter.[/quote]

?? klagen we in de winter??

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:12

Als je weet dat je wilt bouwen op een nog aan te kopen stuk grond, is het wel heel erg naïef om niet eerst bij de gemeente te checken of dat kan.

En als ze daar uiteindelijk 4 shires wil houden, zal het dus niet om een heel klein gebouwtje gaan.

Ze hebben zichzelf dit probleem op de hals gehaald, vind niet dat je de gemeente dan iets kan verwijten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:15

Hoeveel is er afgelopen winter geklaagd dat er paarden buiten stonden zonder schuilgelegenheid? Kijk maar eens rond op bokt, zelfs de gemeente Zwolle sprak er schande van, maar goed, vergunningen afgeven ho maar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:18

Mindim schreef:
Hoeveel is er afgelopen winter geklaagd dat er paarden buiten stonden zonder schuilgelegenheid? Kijk maar eens rond op bokt, zelfs de gemeente Zwolle sprak er schande van, maar goed, vergunningen afgeven ho maar.

Dat is de omgekeerde wereld lijkt me.
Geen stal, geen paard lijkt me de werkelijke keuze van de paardeneigenaar.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 13-03-10 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:19

jury schreef:
Mindim schreef:

Dat is de omgekeerde wereld lijk me.

ja idd, eigenaar draagt toch zorg voor hun dieren. Als je geen stal mag bouwen dat moet je geen paarden houden! Dan zoek je maar een pensionstal... Moet toch niet zo dat een gemeente zich moet aanpassen aan wat een eigenaar maar koopt :=

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:24

Dat is het beleid van Apeldoorn. Is al jaren zo en je kan er niet omheen. Daarnaast zijn ze ook erg strikt in de controle ervan. Jammer dat de bewoners zich niet beter hebben laten voorlichten. Nu lijkt het alsof de gemeente apeldoorn de schuldige is terwijl de bewoners zelf zich niet goed hebben verdiept in deze zaak.

Verder ben ik best blij dat ze hier in het buitengebied zo streng zijn in wat er gebouwd mag worden. Er staan al genoeg hutjes/schuurtjes die het uitzicht danig verpesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:26

jury schreef:
Om een betemmingsplan voor 1 perceel te wijzigen is heftig duur. Je hebt bv diverse rapporten nodig die in de papieren gaan lopen.

Containers zijn niet vergunningsplichtig maar hoe wil je een paard met een stokmaat van 1.90+ in een container stoppen?

Ik had het over het algemeen, dat mensen containers neer gaan zetten wanneer men geen schuilstal mag bouwen, ik doelde niet specifiek op shires. Hier in de gemeente mogen geen schuilstallen worden gebouwd ivm landschapsvervuiling, dus als ik nu naar buiten kijk staan in mijn zicht al 3 containers verspreid, welke mensen als stal gebruiken, nou een fraai gezicht is het niet.
Stel eisen aan een schuilstal als gemeente zijnde, maar verbiedt ze niet.

@Jury, Paardenhouderij wordt op die manier onmogelijk gemaakt, zeker nu veel landbouwterrein particulier aan paardenhouders wordt verkocht. Misschien moeten gemeentes daar eens meer op in springen.

Op de meeste lanbouwgrond/ weiland mag je niet bouwen.

Ik ben het ermee eens dat de kopers zelf hadden moeten checken alvorens te kopen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:26

Beetje eigen schuld is het ook wel.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:28

jury schreef:
Mindim schreef:

Dat is de omgekeerde wereld lijk me.

Dat is natuurlijk helemaal waar!
Maar ik vind toch ook dat de gemeente wel regelmatig hun bestemmingsplannen onder de loep moeten nemen. Veehouderij kan niet meer groeien in de genoemde regio, dus worden boederijen aan particulieren verkocht en gaan de boeren elders verder boeren waar ze wel kunnen groeien, en dus van hun bedrijf kunnen blijven leven. Dan krijg je dus automatisch met andere doeleinden voor een bepaald perceel te maken. Voor de economie en de huizenmarkt is het goed om hier op in te spelen als gemeente zijnde.

Aan welke mensen kan je doorgaands een kleine boederij met een hectare + aan land verkopen: juist de "hobbyboer" ;-) Die willen dan ook graag een stal erbij maken. Zolang alles in het landschap past vind ik persoonlijk dat daar best wat meer ruimte voor mag zijn dan nu in het bestemmingsplan staat. Beetje aanpassen aan de tijd noem ik dat.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:31

Tja snap niet dat ze het zo gedaan hebben en tegen de bierkaai blijven vechten terwijl ze geen gelijk hebben en ergens zomaar ingestapt zijn,misschien kunnen ze hun geld en energie plus tijd beter besteden om een andere woning met gelegenheid van stallen te zoeken?