Landschappelijke inpassing voor Drentse paardenhouderijen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Landschappelijke inpassing voor Drentse paardenhouderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:41

provinicie Drente / http://www.agriholland.nl
persbericht

Afbeelding
Paarden zijn onderdeel geworden van het landschap van Nederland
foto: http://www.yvonnetermeer.nl
Vandaag is het project 'Paarden in het Landschap, kansrijke dragers van het landelijk gebied in Drenthe' van start gegaan. Doel van het project is om de verrommeling van het landschap tegen te gaan. Paardenhouders wordt de mogelijkheid geboden om hun hobbymatige of professionele paardenhouderij landschappelijk in te kleden. Daarnaast wordt gewerkt aan de bewustwording van de activiteiten van de paardenhouderij op de omgeving.

De verpaarding van het landschap is iets wat de afgelopen jaren gaande is. Het schaap maakt zo langzamerhand plaats voor het paard. Dit proces was voor de provincie aanleiding om hier aandacht aan te schenken. In overleg met betrokken gemeenten wordt paardenhouders de mogelijkheid geboden om meer draagvlak voor hun hobby of bedrijf te krijgen. Ze kunnen zich vrijwillig aanmelden voor dit project dat voorziet in onder andere de aanleg van bomen, struiken en hagen op het paardenerf. De paardenhouders krijgen advies over de wijze waarop zij hun erf landschappelijk in kunnen passen.

Een belangrijke pijler van het project is voorlichting en bewustwording hoe om te gaan met het landschap en haar omgeving. Aan dit bewustwordingsproces kunnen alle paardenhouders uit de provincie Drenthe tegen een geringe bijdrage meedoen.

Het project Paarden in het Landschap is een initiatief van Stichting Beheer Natuur en Landelijk gebied (SBNL) en de provincie Drenthe in samenwerking met Landschapsbeheer Drenthe en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond (KNHS). Een zevental Drentse gemeenten participeert ook in het project.

Yucca

Re: Landschappelijke inpassing voor Drentse paardenhouderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:02

Supergoed, dit zouden ze ook meer moeten stimuleren/verplichten bij overige bedrijven waar de bedrijfsvoering van een boerenbedrijf naar iets anders gaat!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:09

Het blijft een mooie provincie o met al di paarden

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:04

Aaaaah ze maken mijn toekomstige werk/leefgebied nog steeds mooier. ;) Ik hoop dat het lukt, want het is een mooi idee.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:22

túúrlijk....en dan mogen we heel paardvriendelijk en landschappelijk verantwoorde schuilstalletjes neerzetten......dúh >;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:25

flauwekul, dit hele project...douwen ze je een verplicht houten omheining door de strot...
Iemand die er een rommeltje van maakt, maakt er met een houten omheining net zo goed een rommeltje van. Want dat kost nogal wat onderhoud!
ALs je bruin breed lint neemt en je spant dat strak, zieet dat er toch ook keurig uit?

Trouwens, ze gaan er blijkbaar van uit dat je allemaal vaste weitjes hebt. Veel paardenhouders geven periodiek een paar meter erbij, met prikpaaltjes. Dat kan toch niet met hout?

Tenslotte komen ze met suggesties als 'een mooie haag om je bak heen zetten' tja, dat kan iedereen zelf ook wel bedenken...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:33

ik mag van de aan dit project deelnemende gemeente Aa & Hunze wél 1000m3 aan kassen op m'n land neerzetten maar géén schuilstalletje !!! (serieus !!)

Over 'bewustwording hoe om te gaan met het landschap' gesproken....

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:34

Jongejonge wat een flauwekul inderdaad!
Wij hebben een pensionstal bovenin Drenthe op een boerderij, maar om overal hagen en hout neer te zetten kost zoveel geld&onderhoud. Natuurlijk is een haag om je land mooi, met hout eromheen, en een haag om je bak is ook super, maar het is net was Beantsje zegt, de landen zijn niet altijd hetzelfde formaat (wij zetten ook geregeld de helft af met stekpaaltjes al het gras te hoog is/teveel suiker bevat.

Mooie geldklopperij. Bruin lint ipv wit vind ik dan wel een goed idee, dat is 1 bakje verderop bij de bedrijven die dat leveren, en scheelt misschien een euro of 2.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:37

Wb het hout, het gaat erom dat er buitenom dan een houten omheining komt, waarbinnen je nog genoeg met draadjes kan schuiven. Ik vind het een goed initiatief, hopelijk maakt het de paardenhouder wat bewuster. Anders mag je straks helemaal niets meer ;) Als de welzijnsregels wb schuilstallen erdoor is, zal dat vast makkelijker worden, al is het onder strenge voorwaarden wb uiterlijk en open kanten. Anders gaat iedereen weer uitgebreid bouwen, wat weer niet de bedoeling is...

Beantsje, dus jij hebt al een mooie haag om je rijbak heen? :o Houten omheining wordt geadviseerd, maar ze weten ook wel dat dat niet voor iedereen te betalen is. Bruin lint is al een stuk mooier uitzicht dan wit lint of nog erger, wit plastic/metalen hekwerk...

Overigens, met betrekking op t voorbeeld hierboven van Freespirit, vind ik wel dat gemeenten soepeler met bestemmingsplannen om moeten gaan!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:59

En hoe zit het met de koeienbedrijven met grote kuilvoer bulten met zwart plastic erover, damwand schuren, honderden meters prikkeldraad en geen boom meer te bekennen :( .
Een paardenhouder moet alles in het lanschap laten passen, maar een koeienboer niet............

Meten met 2 maten heet dat!

Noedle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:38

Grappig, ik heb vorig jaar met enkele andere studenten aan ditzelfde project in noord-limburg gewerkt. We moesten het bedrijf dat aan ons was toegewezen, beter laten passen in het landschap. Door middel van bijv. hagen, bomen, en gebruik van andere materialen.
Leuk om zoiets terug te zien.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:01

wat is er trouwens mis met net schriklint?
Afbeelding

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:08

En wie gaat dit allemaal betalen? Een hartstikke mooi idee, maar wat kost een houten omheining wel niet?? Of meer boompjes en hagen om de wei, als mensen het niet bijhouden wordt het ook een rommeltje. Leuk idee, maar gaat niet werken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:11

Naath86 schreef:
En wie gaat dit allemaal betalen? Een hartstikke mooi idee, maar wat kost een houten omheining wel niet?? Of meer boompjes en hagen om de wei, als mensen het niet bijhouden wordt het ook een rommeltje. Leuk idee, maar gaat niet werken.

Precies; om maar te zwijgen van het onderhoud dat een houten omheining vergt!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:02

ik heb een geimpregneerd grenen hekwerk om 3 hectare heen laten zetten en toen waren we failliet %) ......

Zou ik die keuze nog eens moeten maken dan zou ik zéker voor een alternatief gaan !!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:16

Ze verzinnen toch elke keer iets nieuws om mensen geld uit hun zakken te kloppen.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:23

Laten ze ook maar zorgen dat je makkelijker paarden KAN houden. Wij hadden een boerderij willen kopen, bleek dat je er wel 290 runderen mocht houden, maar geen 20 pensionpaarden, omdat dat niet past in het bestemmingsplan wat de komende 4 jaar sowieso niet aangepast werd :-( Ik denk dat paardenhouderijen DE oplossing zijn voor een vitaal platteland, omdat het de boeren steeds meer onmogelijk wordt gemaakt om te boeren... dus hopelijk werkt de mentaliteitsverandering 2 kanten op!!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:25

Plus, met de "verpaarding" van Nederland (die vooral in Drenthe nogal oprukt als ik het zo bekijk de laatste jaren) heeft het ook meer zin om het paardenhouderijen makkelijker te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:32

Er staat niets in het bericht over houten hekken waar iedereen nu zo over valt, een directe quote;

Citaat:
Ze kunnen zich vrijwillig aanmelden voor dit project dat voorziet in onder andere de aanleg van bomen, struiken en hagen op het paardenerf. De paardenhouders krijgen advies over de wijze waarop zij hun erf landschappelijk in kunnen passen.

Het is dus allemaal vrijwillig en niets in de richting van houten hekken wordt hier genoemd. Ik vind het een goed plan, aan advies lijdt niemand in zijn portmonee of effectiviteit en beheer van het erf en ook is het geen verplichting. Enkel en alleen om Nederland er wat mooier uit te laten zien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:47

Ik vind het een mooi project.
Het is vrijwillig, je krijgt kostenloos advies en ze helpen je met het aanvragen van subsidies voor de beplanting en het onderhoud.
Er zijn namelijk landelijk veel regelingen waar je gebruik van kan maken met verschillende subsidiemogelijkheden, maar als particulier zit je daar meestal niet zo goed in. Wat hulp bij uitzoeken waar je aanspraak op zou kunnen maken en hulp bij het aanvragen is niet verkeerd toch?

Ik wilde dat ze dat in Friesland ook gingen doen, dan liet ik zeker iemand langskomen. Je kunt altijd nog kijken wat je wel of niet gaat toepassen...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:56

Klinkt heel goed! In plaats van de paarden te bestrijden gewoon inpassen in het landschap.

Ik snap die negatievelingen hier niet, het gaat over een mooie haag en een bloempot om je buitenbak of mesthoop aan het zicht te onttrekken, niet over een verplicht grenen hekwerk van 10 ruggen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:17

Inderdaad Joyce B, voor een mooie rij knotwilgen, krijg je al een leuk bedrag per boom per jaar. Per strekkende meter heg van bepaalde rassen geldt hetzelfde. Bovendien denk ik dat heel wat mensen wel advies kunnen gebruiken over de indeling van hun erf!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:35

Vind het erg goed dat ze er mee bezig gaan!.

Als ik heel eerlijk ben vind ik paarden het landschap enorm vervuilen. Het open buitengebied met heggen, houtwallen etc. wordt soms volgegooid met enorme omheiningen waar zelfs een olifant nog niet door komt. Bij natuur en landschapsorganisaties is 'verpaarding' van het landschap momenteel hoog in de belangstelling. Door al die paarden, en het bijbehorende landschap dat ze creeeren gaat de natuur en landschapswaarde enorm achteruit.

Wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen zn paard maar weg moet doen, ik ben ook een paardengek. Maar ik denk dat paarden en landschap heel goed samenkunnen. Je weide omheinen met geloofde eikehouten paaltjes met simpele schrikdraad erdoor, rijen knotwilgen langs de wei, Elzensingels etc etc. En zoals net al genoemd is. Er zijn goede subsiedie regelingen voor. De subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer, die volgens mij sinds kort is veranderd van naam maargoed. Dan krijg je subsidie voor het plaatsen van dergelijke landschappelijke toevoegingen. Daarnaast is dat heel erg gunstig voor flora en fauna! Die maken graag gebruik van dat soort kleine landschappelijke elementen.

Net als stallen, schuren binnenbakken vind ik persoonlijk verschikkelijk in het landschap. Begrijp me niet verkeerd, handig is het wel, ik rijd er zelf ook in. MAar volgens mij door er de juiste beplanting om heen te zetten. Stallen te bouwen die mooi in de oorspronkelijke bouwstijl passen kán het volgens mij heel goed samengaan.

Maarja, ieder heeft hier natuurlijk zijn eigen mening over!.

VNC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:22

Nederland heeft op een aanzienlijk gedeelte van haar grondgebied eeuwenoude agrarische cultuurgeschiedenis. Door ontwikkelingen als industrialisatie, wegenbouw, stadsuitbreiding en met name ruilverkaveling verdwijnt de streekeigenheid en de geschiedenis uit ons landschap en dieren en planten worden een zeldzame verschijning. Men spreekt van 10% verlies aan landschapselementen per generatie, terwijl er nog maar zo’n 5% over is van wat er ooit is geweest.
Het behoud en herstel van ons historisch cultuurlandschap is cruciaal! De waarde van deze agrarische productielandschappen en de daarmee samenhangende leefbaarheid, cultuurhistorie, landschapsschoon, recreatie en biodiversiteit is vele malen groter dan de investering die moet worden gedaan om de cultuurlandschappen te herstellen en te behouden.

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat bedrijfsmatige paardenhouders het beste op de volgende manieren kunnen worden gestimuleerd om hun bedrijf landschappelijk in te kleden:

- Heldere voorlichting over de aanleg en het onderhoud van kleinschalige
Landschapselementen (KLE’s);
- Meerwaarde van landschappelijke inpassing benadrukken;
- Subsidie verstrekken om paardenhouders over de drempel te helpen hun bedrijf
landschappelijk in te passen;
- Groen belonen door als gemeente meer uitbreidingsmogelijkheden toe te staan
wanneer dat gecompenseerd wordt met groen.

De voornaamste redenen van paardenhouders om geen KLE’s aan te leggen / in stand te houden zijn:
- Beperkte ruimte; over het algemeen kampen de paardenhouderijen met (te) weinig grond voor de paarden, wanneer er KLE’s worden aangelegd blijft er nog minder grond over dat ten goede komt aan de paarden;
- Kosten; het bedrijf inpassen in het landschap vergt nogal een investering van de paardenhouders, daarnaast is het onderhoud van de KLE’s ook een jaarlijkse kostenpost. Kortom: het kost alleen maar geld en levert (financieel) niets op;
- Netheid; over het algemeen staat vinden bedrijfsmatige paardenhouders een net en opgeruimd erf belangrijk, daarnaast streven ze vaak naar strakke en goed onderhouden weilanden. KLE’s als overhoekjes en bloemrijke slootkanten worden over het algemeen als rommelig ervaren.

Daarnaast zijn er ook paardenhouders die wel open staan voor landschappelijke inpassing, zij doen dit om de volgende redenen:
- Visite kaartje; wanneer een bedrijf landschappelijk is ingepast en dit ook uitstraalt en uitdraagt kan het bijdragen aan een positief imago van het bedrijf;
- Fiscaal aantrekkelijk; wanneer een bedrijf groter is dan 5 ha. (waarvan 30% houtopstand) kan het gerangschikt worden onder de Natuurschoonwet (NSW), dit biedt een aantal fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden.
- Acceptatie; door het toepassen van groen op het bedrijf is goodwill bij gemeenten en omwonenden te kweken. Dit kan mogelijk ten goede komen bij de (uitbreiding van) de bedrijfsactiviteiten;
- Aantrekkelijkheid; dit geldt vaak voor bedrijven met een publieke functie zoals maneges. Wanneer deze bedrijven (al dan niet met een horeca tak) groen zijn aangekleed nodigt dit sneller (recreatieve) bezoekers uit een bezoek te brengen aan het bedrijf.
- Betrokkenheid bij het landschap; sommige paardenhouders zijn zich er van bewust dat zij met hun een inbreuk vormen op het landschap. Zij proberen er dan ook alles aan te doen om hun bedrijf in te passen in het landschap. Vaak gebeurt dit door het toepassen van streekeigen bebouwing, weloverwogen materiaalkeuze en het toepassen van streekeigen KLE’s op het bedrijf. Deze mensen financieren dit voor een groot deel zelf en zijn vaak natuurliefhebbers.

Zie ook: [EA-CO] Zorgeloos aanvragen van SNL beheerssubsidies

skorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:34

Naath86 schreef:
En wie gaat dit allemaal betalen?

Zoete lieve gerritje??