Geen bewijs voor stof- en stankoverlast door een rijbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geen bewijs voor stof- en stankoverlast door een rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 18:27

http://www.gelderlander.nl

De gemeente Sint Anthonis heeft tijdens een spoedprocedure bij de Raad van State moeten erkennen, dat ze geen serieus onderzoek heeft gedaan naar de vermeende stof- en stankoverlast van de paardenbak van de familie Geerts aan de Stevensstraat in Westerbeek. Toch gaat de gemeente na klachten van buurman xxx over gebonk in de woning, en stof- en stankoverlast ervanuit dat de paarden van Geerts fikse overlast veroorzaken. Harde cijfers over de vermeende milieuoverlast ontbreken.

Van de gemeente en van de Bossche rechter moet Geerts de rijbak, die zonder bouwvergunning is gebouwd, afbreken. Bij dat alles zette de staatsraad Slump vraagtekens. "Het is toch vreemd dat een gemeente zonder eerst onderzoek te doen uitgaat van de klachten over overlast en die als feiten overneemt", zei Slump tijdens de zitting.

Worden gemeente en xxx toch in het gelijk gesteld, dan is het geschil dat in 2007 ontstond afgesloten en moet Geerts de rijbak binnen twee maanden slopen.

Uitspraak volgt over drie weken.

Verwant artikel:

[VN] Enorme rel rond paardrijbak in gemeente Sint Anthonis
Laatst bijgewerkt door Coby op 01-08-19 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd ivm privacy

Asmaryl

Re: Geen bewijs voor stof- en stankoverlast door een rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:45

sorry hoor, maar als gemeente doe je toch eerst onderzoek als er ergens oneindigheid over is?? of ben ik nou gek?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:53

Marie_X_X schreef:
sorry hoor, maar als gemeente doe je toch eerst onderzoek als er ergens oneindigheid over is?? of ben ik nou gek?

Maar er is geen vergunning voor de bak en het past niet in het bestemmingsplan. Dus de eigenaar van de bak is in beginsel fout.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:56

Volgens sommige mensen stinken paarden, en geven ze, en alles wat er mee te maken heeft, overlast. Hebben ze bij ons ook geprobeerd, ook tot aan de Raad v. State toe. We hebben destijds alles gewonnen. :D De volgende dag waren al onze banden lek gestoken; 2 x 4 van de auto's en 5 van de trailer.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:08

Zoals ik het begrijp zou die bak in beginsel idd niet mogen. Toch heeft de gemeente in dit soort gevallen een onderzoeksplicht als zij het gaan gooien op de stankoverlast o.i.d.

edit: typo

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:09

Toen de manege waar mijn dochter rijdt nog in het centrum van de stad stond werd er door omwonenden ook geklaagd. Dat was één van de redenen waarom de buitenbak op een gegeven moment niet meer werd gebruikt... Inmiddels is de manege verhuisd naar het buitengebied zonder buren :D

Dat je een buitenbak aanlegt zonder vergunning... tja, dan ben je fout, en dan moet het ook afbreken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:14

Wat kunnen mensen toch heerlijk zeuren.
Is de gemeente nu niet in gebreke? Aangezien ze geen onderzoek hebben gehouden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:39

Nee, de eigenaar van de bak is in gebreke gebleven door geen vergunning aan te vragen, danwel een voorheen bestaande rijbak te regulariseren (ik weet niet hoe lang het er al ligt?).

Onze gemeente werkt ook zo: geen actief opsporingsbeleid, je mag bouwen wat je wil, maar als er bezwaar wordt gemaakt vanuit de buren dan heb je wel een probleem. In zo'n geval dus zaak om de buren te vriend te houden, en als er klachten komen met een goeie bak koffie om de tafel te gaan zitten om te kijken hoe je tot overeenstemming kunt komen zodat de gemeente er buiten gehouden wordt. Er zal wel meer tussen de families spelen want ik vind de reactie van de stalhouder ronduit boertig. Hij heeft iets onvergund gebouwd, niet de buurman! In feite mag hij blij zijn dat de buren pas gingen klagen toen ze echt overlast kregen, en niet al bij de eerste aanleg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:42

Precies!

Als je het eerste bericht in het andere topic leest was er eerst ook geen sprake van last van de bak maar toen er een andere bodem / laag in kwam, wel.
Nadat die buren er dus over geklaagd hadden werd hen verteld dat ze maar betere isolatie moesten nemen of de tv harder zetten.
Sorry hoor, maar als ik zo'n last van de bak van de buren had, had ik er ook alles aan gedaan om te zorgen dat ze m weg moesten halen van de gemeente!

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:49

Dat was gelogen, net als de rest van hun vermeende klachten en de krant moet sensatie schrijven.
Na de aanleg van de Swanenberg bodem waarvoor toestemming is verleend door ambtenaren begonnen
die nieuwe buren komende uit de stad te klagen over vermeende trillingen in hun woonhuis die afkomstig zouden zijn van de bodem in de paardrijbak terwijl tussen de korte zijde en hun woonhuis zich een openbare weg bevindt.De Fam. was overtuigd dat er geen trillinghinder aanwezig kon zijn. Maar de buren drongen aan en de gemeente liet een akoestisch trillingsmeetonderzoek verrichten waarbij het hun hele huis onder de sensoren werd gezet. En wat bleek totaal geen trillingsoverlast.
Toen die buren hun zin niet kregen, lag dit aan hun zwevende vloeren in het huis.
In de gemeente Sint Anthonis heeft niemand een bouwvergunning voor de afrastering paardrijbak.
Maar het verhaal is niet compleet, want de gemeente en die buren willen dat er na 24 jaar geen paarden meer buiten gehouden worden niet meer buiten maar ook niet in de paardenstal waarvoor in 2000 een nieuwe bouwvergunning is afgegeven. Is dit niet vreemd dat is toch in strijd met ieder dierenwelzijn.
De Fam. heeft alles voor hun paarden over en kon dit niet verteren en moest wel in Hoger Beroep.
De rechter vondt ook dat de gemeente alleen maar de buren volgde en zelf nalatig was geweest om nader onderzoek te doen. Wat de rechter ook totaal niet begreep, sinds 1986 worden er buiten paarden gehouden, in 2000 wordt er een bouwvergunning verleend dus is het begrijpelijk dat er paarden gehouden worden en nu zou zowel binnen als buiten houden verboden zijn..
Dat beleid zette hem toch aan het denken...en vond hij zeer vreemd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:13

Hmm, kijk dat is weer een heel ander verhaal!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:41

Het is allemaal een questie van gunnen!
Er hoeft maar een zo'n verwaande eikel naast of tegenover je te wonen die niks beters heeft te doen dan te kijken wat anderen doen en dan lopen zeiken.
Wat maakt het nou uit als iemand een rijbak maakt voor zn paarden of pony's!!!
Of ze nu door een weiland galoperen of in een rijbak,lekker boeien zeg!
Nee tegenwoordig is iedereen voorzien van grote afgunst en een héél kort lontje!!!
En de gemeenten in dit land zijn het ergste,zolang hun profijt trekken is alles goed maar de gewone burger heeft het nakijken.
Geheid dat klager en gemeente hun onderlinge akkoordje al klaar hebben!

Gun ze toch die rijbak,en wat nou bouwvergunning?!!wat is er dan gebouwd?plakje zand met een hekje erom,meer is het toch niet?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:27

Dat de bak stofoverlast veroorzaakt kan ik inkomen, als het flink waait op een droge zomerdag vliegt het idd in het rond. En als de wind dan nog goed zit en het vliegt allemaal tegen buur zn net gepoetste ramen, wordt je niet blij van.
Stank, tja of ze er nu in de wei staan of in de bak, de paarden zijn er en die stank blijft er. Overigens bak staat waar hij niet mag, dus oplossing simpel lijkt me.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:48

dat de wereld zich maares druk gaat maken over de echt erge dingen!
ik vind dit dus echt iemand zn plezier misgunnen!!!
En rondwaaiend zand hebben we ook van de woestijn,dan ligt het ook op de auto's!Dus dat is nooit te voorkomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:03

De woestijn is hier gelukkig een eind weg. :Y)

Ik snap die buren wel hoor (ben ook bezig met de aanleg van een bak en alle hindernissen en bezwaren die ik zelf al kan bedenken aan het onderuit schoffelen). Als je zelf in de zomer zit te barbecueen heb je geen zin in tandenknarsend vlees, als je een zwembad of vijver in de tuin hebt, heb je niks dan rotzooi van andermans hobby en ingesmeerd op je stretcher in de achtertuin liggen kun je ook wel vergeten.

Tja, en paardenmest en paardenzweet stinkt, er komen vliegen en dazen op de paarden af, op de waterafvoer van de drainage komen muggen af, er komen muizen en ratten op het voer af, noem maar op.
Als er ook 's avonds gereden wordt heb je ook nog te maken met verlichting, in de meeste bakken gaat het om bouwlampen en dat is echt niet prettig.
Het is een beetje irreeel om te denken dat als wij gek zijn van paarden, de hele buurt dat maar moet zijn en ervan moet meegenieten.

Wij gaan zelf zandoverlast proberen te beperken door het plaatsen van omheiningen van 2 meter hoog, met hoge struiken aan onze kant ertegen, om het zand een beetje te remmen. In de zomer wordt het dagelijks sproeien.
Wij hebben het geluk dat een buurman al een bedrijventerrein vol bouwlampen heeft, alsnog nemen wij een zachter licht en richten op het land van de boomkwekerij achter ons.

Over plezier misgunnen: de oude buren crossten rond op van die quads. Na tien minuten kon ik die dingen ook wel afbreken :o Als ze een baan aan zouden leggen zeg maar, dan zou ik ook echt een oplossing van de buren willen tegen bijv. de lawaaioverlast en het zicht op steeds voorbijrazende quads.

Ik blijf erbij dat de beste weg is en blijft: overleg overleg overleg. Wat is hun bezwaar en wat kun je zelf doen om het op te lossen? Ja, dat kost geld. Verhuizen en weer helemaal opnieuw alles in orde brengen kost nog veel meer geld!

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:16

Ik ben bekend met de ligging van de rijbak, de situatie tussen deze familie en de buurt en de verhalen die hieraan vooraf zijn gegaan. Ik veroordeel niemand, maar weet wel: waar 2 mensen vechten, hebben 2 schuld.

Als je niet alle "ins en outs" kent, kun/mag je er eigenlijk niet over oordelen.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:35

Overigens is de bodem te koop op marktplaats (even zoeken op swanenberg westerbeek), voor geinteresseerden...

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:49

Urielle schreef:
De woestijn is hier gelukkig een eind weg. :Y)

ff off-topic, maar je hebt in Nederland af en toe écht saharazand dat 'uit de lucht komt vallen'.
Je ziet het wel eens op de auto liggen (vnl. in de zomer valt het me wel eens op). Komt meegewaaid o.i.d.

Verder snap ik misschien het stankprobleem nog, maar als de bak serieus aan de overkant van een openbare weg ligt... Dan kan ik me niet voorstellen dat dat trilling veroorzaakt :+ 't Zijn geen olifanten..

On-topic
't Zal allemaal wel een stukje ingewikkelder liggen dan wij hier zo in eerste instantie weten.
Moet wel zeggen dat je het vaker hoort. 'Stadse mensen' die naar het platte land verhuizen en dan gaan zeuren over stank als er gegierd wordt en zeuren dat de wegen niet schoon zijn op het moment dat er gerooid wordt bijvoorbeeld.. Dan moet je lekker in de stad blijven wonen denk ik dan :z Maar weet natuurlijk niet tot hoeverre dat hier meespeelt :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:53

liefhelietje schreef:
On-topic
't Zal allemaal wel een stukje ingewikkelder liggen dan wij hier zo in eerste instantie weten.
Moet wel zeggen dat je het vaker hoort. 'Stadse mensen' die naar het platte land verhuizen en dan gaan zeuren over stank als er gegierd wordt en zeuren dat de wegen niet schoon zijn op het moment dat er gerooid wordt bijvoorbeeld.. Dan moet je lekker in de stad blijven wonen denk ik dan :z Maar weet natuurlijk niet tot hoeverre dat hier meespeelt :)

Hehe ja... inderdaad... Blijf dan toch lekker in de stad wonen, op een flatje 10 hoog, dan heb je lekkere ventilatie :+
Het platteland ruikt, vind ik, veel fijner en natuurlijker.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:58

Ben ik het helemaal mee eens :D

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:59

Wie een Swanenberg bodem kent,die vergelijkbaar is met een agtenberg bodem weet dat deze door zijn samenstelling praktisch juist geen stofvorming zal veroorzaken.Hun bodem en percelen worden altijd gesproeid en de eventuele mest direkt afgedekt verwijderd en afgevoerd.
Wie langs zal komen zal zeggen het ligt er daar keurig verzorgd bij en door de tussenliggende openbare asfaltweg kunnen trillingen nooit aanwezig zijn geweest, dus de Fam. had hun trillingsklacht niet op kunnen lossen, immers zij waren al lang bekend met de goede eigenschappen van die paardenbodem en wisten dat het uitgesloten was dat die bodem overlast kon veroorzaken.
Die trillingsklacht bleek na een trillingsmeetonderzoek ook totaal niet aanwezig. Dus wat op te lossen
Wat een rare buren,trillingen!!!!! Rammelen de kopjes dan op tafel of zo, wat een waan?
Achter die klagende buren ligt ook nog direkt een groot landbouwgebied, die landbouwgronden stuiven altijd.En wat denkt je van die grote agrarische bedrijven op zeer korte afstand met dierlijke uitstoot dat veroorzaakt stank en ook ongedierte.Ach die buren hebben katten,dat zal wel meevallen.
Als je naar de rechter gaat is het wel zo wie eist bewijs,en dat bewijs ontbreekt.
Dat die nieuwe buurman eindelijk maar eens werk gaat zoeken ipv zitten treiteren en pesten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:01

Ons huis trilt wel, als er een vrachtwagen voorbij raast. Waarom? Vroeger heeft er een drempel in de weg gezeten.
Dat een vrachtwagen een wat ouder huis doet trillen, kan ik nog begrijpen, maar een paard? Aan de overkant van de weg begrijp ik nu???

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:07

Sirus schreef:
Overigens is de bodem te koop op marktplaats (even zoeken op swanenberg westerbeek), voor geinteresseerden...

Grappig, deze bodem is me pas door iemand anders aangeboden. Maar voor mij was het te klein. Maar nu weet ik dus waarom de bodem eruit moet. Bij deze bodem is stof inderdaad onzin. Trillingen en vliegen, dat heb je ook als het een weide is.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:26

Hoofdveroorzaker van dit alles is het slecht gevoerde ondeskundige beleid van de gemeente Sint Anthonis zelf waar ze trouwens algemeen om bekend staan.
Die kwamen twee jaar later na de aanleg van de bodem pas tot de conclusie, echter dit moet nog blijken.
De rechter zal beslissen of hun prima bodem verwijderd moet worden, dus verkoop is enkel onder voorbehoud.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:23

Google Streetvieuw geeft een goed beeld van de situatie.
Zoek op Stevensstraat in Westerbeek, nr. 56 of 58.