Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Tinky12 schreef:Ze zouden idd deze informatie moeten verspreiden over het gehele land...de genoemde ziektes zijn niet mis.Ben er vanwege mijn werk goed over geïnformeerd maar kan mij voorstellen dat de gemiddelde eigenaar van de helft van deze ziektes nog nooit heeft gehoord.
Goede informatie is enorm belangrijk voor als het straks echt een keer mis gaat...beter vooraf goed informeren dan achteraf met veel vragen zitten.
We hebben allemaal kunnen zien hoe dramatisch het is geweest met de mond-en klauwzeer,Q-koorts...hoop dingen hadden vermeden kunnen worden door goede voorlichting vooraf.
Het is belangrijk om te weten hoe je moet handelen bij een besmettingsgeval (of een vermoeden daarvan)of hoe je besmetting kunt beperken,vooral op de grotere bedrijven waar ook nog eens veel wisselend bezoek is.

yvonnepuntnl schreef:Ik vind dat de organisatoren erg ver gaan door termen als grijparmen, dode paarden en vrachtwagens te gebruiken en daarna iedereen uit te nodigen voor de informatie avond. Hoezo bangmakerij?
yvonnepuntnl schreef:Ik vind dat de organisatoren erg ver gaan door termen als grijparmen, dode paarden en vrachtwagens te gebruiken en daarna iedereen uit te nodigen voor de informatie avond. Hoezo bangmakerij?

yvonnepuntnl schreef:Q koorts en MKZ hadden door goede voorlichting vooraf niet vermeden kunnen worden.
Neemt niet weg dat het belangrijk is om als paardeneigenaar goed geïnformeerd te zijn. Dit kan ook door op internet zaken op te zoeken. Op internet is al heel veel te vinden over de ziektes die hier genoemd worden. Dus als Tolbert te ver weg is voor je, kun je altijd nog internet raadplegen.
Ik vind dat de organisatoren erg ver gaan door termen als grijparmen, dode paarden en vrachtwagens te gebruiken en daarna iedereen uit te nodigen voor de informatie avond. Hoezo bangmakerij?
niet gezond. Tinky12 schreef:Precies, maar lok mensen niet met verkeerde argumenten naar je bijeenkomst!Ben wel met je eens wat betreft het "grijparmen" verhaal...je moet mensen niet op de kast jagen.Wees gewoon eerlijk,helder en duidelijk en vertel hoe je besmetting zoveel mogelijk kunt beperken.Denk hierbij aan insectenbestrijding,quarantaine-mogelijkheden en voor verzorgend personeel makkelijk te wisselen beschermende kleding.
Cassidy schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. De beelden van de MKZ staan bij iedereen nog duidelijk op het netvlies, als er op grote schaal paarden moeten worden geruimd denk ik dat de overheid, of eerder de EU, serieus tegengas gaat krijgen!

yvonnepuntnl schreef:superwoman schreef:Wat een foute opmerking. Alsof een boer het niet erg zou vinden dat zijn gezonde dieren worden afgemaakt( Even makkelijk gezegd gaat vee immers "toch" naar de slacht in tegenstelling tot onze "huisdieren")