Informatieavond over paardenziekten in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Informatieavond over paardenziekten in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 10:02

www.westerkwartierpaardenkwartier.nl / Nieuwsredactie

De Stichting WesterkwartierPaardenkwartier organiseert op maandag 8 maart om 20.00 uur een informatieavond onder de titel: 'Weet u al wat er op onze paarden afkomt?' De laatste jaren zijn we in Nederland geconfronteerd met een aantal besmettelijke ziekten voor mens en dier die vanuit andere streken of werelddelen ook in Nederland vaste voet aan de grond kregen. De mens werd geconfronteerd met de Mexicaanse griep en zeer recent waren er de ruimingen van geiten met de Q koorts. Wat zijn de bedreigingen die onze paarden kunnen treffen? Bestaat het risico dat we straks de vreselijke beelden zien van dieren die met grijparmen in vrachtwagens worden geladen, maar dan met geruimde paarden in de hoofdrol? Op deze informatieavond die gratis toegankelijk is zal een deskundige vertellen over wat de bedreigingen zijn en hoe we ons kunnen voorbereiden op een mogelijke uitbraak.

Blaasjesziekte, Afrikaanse Paardenpest, Infectueuze Anemie, Piroplasmose, het West Nijl Virus, CEM en Equine Herpesvirus. Het zijn namen die de meeste paardenhouders in Nederland niks of weinig zullen zeggen. Toch zijn het besmettelijke ziekten die langzaam oprukken naar ons land. Door de klimaatsveranderingen waardoor insecten die voorheen niet in Nederland voorkwamen nu hier ook gedijen en het internationale karakter van de paardensport en – handel brengt niet alleen paarden van en naar Nederland, maar ook een virus rijdt graag mee.

“In het Westerkwartier zijn we de drukst bepaarde regio van Nederland. Nergens tref je zoveel paarden per vierkante kilometer als juist hier. Paardenziekten in het algemeen en besmettelijke paardenziekten in het bijzonder vormen een bedreiging. Hoe gevaarlijk het is? Het zijn vragen, waar ik en met mij vele paardenhouders en paardenliefhebbers geen antwoord op hebben”, vertelt Gerard Arkema, voorzitter van WesterkwartierPaardenkwartier. “Kan bijvoorbeeld in het allerdonkerste geval de regering besluiten tot ruimingen van paarden? We hebben mevrouw Sloet van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht gevraagd om over besmettelijke paardenziekten die op ons af komen een informatieavond te geven. Op de avond komen de ziekten aan de orde en wat voor risico's ze meebrengen, hoe ziekten te kunnen voorkomen en hoe te handelen als onverhoopt toch een ziekte uitbreekt.

Deze avond is gratis toegankelijk. Ik vind het erg belangrijk dat iedereen die paarden heeft hierbij aanwezig is.”
Voor meer informatie over de stichting Westerkwartier Paardenkwartier en de activiteiten van de stichting kan altijd worden gekeken op de website www.westerkwartierpaardenkwartier.nl.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:16

Op zich een hele interessante bijeenkomst, maar denk niet dat ik daarvoor naar Tolbert in Groningen af ga reizen, dat is meer dan 2 uur enkele reis voor mij.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:21

Ook ik had er wel graag naar toe gewild,maar om nou 3 uur heen te rijden en dan ook weer terug... :n
Ze zouden zoiets door het hele land moeten doen.

Ladybird

Re: Informatieavond over paardenziekten in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:30

tis best wel interesant dnek ik maar ook voor mij is het veeel te ver reiden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:31

even onthouden en overleggen dit, het is voor ons een uurtje rijden en dus best te doen.
lijkt mij wel heel interessant al ben ik wel bang om nog banger te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:33

Trekpaardluf, zover is dat voor jou niet reizen hoor. :)
Tolbert ligt redelijk dichtbij jouw woonplaats.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:38

Ze zouden idd deze informatie moeten verspreiden over het gehele land...de genoemde ziektes zijn niet mis.Ben er vanwege mijn werk goed over geïnformeerd maar kan mij voorstellen dat de gemiddelde eigenaar van de helft van deze ziektes nog nooit heeft gehoord.
Goede informatie is enorm belangrijk voor als het straks echt een keer mis gaat...beter vooraf goed informeren dan achteraf met veel vragen zitten.

We hebben allemaal kunnen zien hoe dramatisch het is geweest met de mond-en klauwzeer,Q-koorts...hoop dingen hadden vermeden kunnen worden door goede voorlichting vooraf.

Het is belangrijk om te weten hoe je moet handelen bij een besmettingsgeval (of een vermoeden daarvan)of hoe je besmetting kunt beperken,vooral op de grotere bedrijven waar ook nog eens veel wisselend bezoek is.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:48

Ik woon dichtbij, misschien ga ik er wel naar toe.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:53

Helaas te ver rijden voor mij, anders was ik zeker gegaan.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:03

Tinky12 schreef:
Ze zouden idd deze informatie moeten verspreiden over het gehele land...de genoemde ziektes zijn niet mis.Ben er vanwege mijn werk goed over geïnformeerd maar kan mij voorstellen dat de gemiddelde eigenaar van de helft van deze ziektes nog nooit heeft gehoord.
Goede informatie is enorm belangrijk voor als het straks echt een keer mis gaat...beter vooraf goed informeren dan achteraf met veel vragen zitten.

We hebben allemaal kunnen zien hoe dramatisch het is geweest met de mond-en klauwzeer,Q-koorts...hoop dingen hadden vermeden kunnen worden door goede voorlichting vooraf.

Het is belangrijk om te weten hoe je moet handelen bij een besmettingsgeval (of een vermoeden daarvan)of hoe je besmetting kunt beperken,vooral op de grotere bedrijven waar ook nog eens veel wisselend bezoek is.

Q koorts en MKZ hadden door goede voorlichting vooraf niet vermeden kunnen worden.

Neemt niet weg dat het belangrijk is om als paardeneigenaar goed geïnformeerd te zijn. Dit kan ook door op internet zaken op te zoeken. Op internet is al heel veel te vinden over de ziektes die hier genoemd worden. Dus als Tolbert te ver weg is voor je, kun je altijd nog internet raadplegen.

Ik vind dat de organisatoren erg ver gaan door termen als grijparmen, dode paarden en vrachtwagens te gebruiken en daarna iedereen uit te nodigen voor de informatie avond. Hoezo bangmakerij?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:21

yvonnepuntnl schreef:
Hoezo bangmakerij?

Tsja, ik weet niet of dat bij de echte paardenmensen nou zo veel indruk maakt. Als je paarden hebt, komt vroeg of laat die vrachtwagen een keer, besmettelijke ziekten is maar 1 van de vele oorzaken die einde paard kunnen betekenen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:29

Dat zie je echt verkeerd. Echte paardenmensen, met een paardenbedrijf, kunnen bedrijfseconomisch behoorlijk geraakt worden door een (nieuwe) paardenziekte. Of dit dan ziekte van de dieren betekend, of ruiming. Je ogen hier voor sluiten is je kop in het zand steken.

Ik ga heen. Natuurlijk omdat ik een paard heb, maar ook vanuit beroepsmatige interesse.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:29

yvonnepuntnl schreef:
Ik vind dat de organisatoren erg ver gaan door termen als grijparmen, dode paarden en vrachtwagens te gebruiken en daarna iedereen uit te nodigen voor de informatie avond. Hoezo bangmakerij?

Daar ben ik het helemaal mee eens. De beelden van de MKZ staan bij iedereen nog duidelijk op het netvlies, als er op grote schaal paarden moeten worden geruimd denk ik dat de overheid, of eerder de EU, serieus tegengas gaat krijgen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:33

yvonnepuntnl schreef:

Geen bangmakerij, maar de realiteit die ook paardeneigenaren onder ogen moeten gaan zien.
Belangrijk dus om er iets mee te doen om het te voorkomen.
Weliswaar nemen paarden een minder zakelijk en meer gevoelsmatiger plaats in, maar dat sluit niet uit dat het bij een zeer mensbedreigende ziekte wel degelijk aan de orde kan komen.
Op tijd je laten informeren kan geen kwaad, je kop in het zand steken wel.
Informatie is kennisvergaren en dan weet je wat je er tegen kunt doen. Soms zal het een simpele vaccinatie zijn, andere dingen kunnen een stuk ingewikkelder zijn.
Buiten dat je er als eigenaar wat mee moet is het vooral de wetgeving (de regering) die duidelijkheid zal moeten scheppen (vaccineren/ruimen) en daar schort het nu nog al aan.

Ik vind het jammer dat het niet centraler gehouden wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:37

Tegen de Q koorts is ook gevaccineerd, maar de resultaten van de vaccinatie worden niet afgewacht en er wordt meteen geruimd.
Mag ik dus mijn vraagtekens hebben bij het vaccinatiebeleid van de Nederlandse Overheid?
Ook tegen MKZ kan worden geent. Maar de EU staat dat niet toe.
Mag ik daarom even eerlijk zeggen dat ik ook niet zo heel veel vertrouwen erin heb dat er op dat niveau gekeken wordt naar het gevoel van de paardenhouders?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:40

@Cassidy: dat heb je goed. Vandaar dus dat er nu wat gedaan moet worden om eea voor de toekomst te vermijden.
Het enige waar de regering misschien nog van terug schrikt is zijn waarschijnlijk de forse bedragen die ze zouden moeten gaan betalen bij ruiming. Niet eens zozeer qua waarde van de paarden, maar vooral de emotionele waarde. Voor commercieel vee is daar de marktwaarde, maar voor paarden gaat dat niet op.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:42

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:43

yvonnepuntnl schreef:
Q koorts en MKZ hadden door goede voorlichting vooraf niet vermeden kunnen worden.

Neemt niet weg dat het belangrijk is om als paardeneigenaar goed geïnformeerd te zijn. Dit kan ook door op internet zaken op te zoeken. Op internet is al heel veel te vinden over de ziektes die hier genoemd worden. Dus als Tolbert te ver weg is voor je, kun je altijd nog internet raadplegen.

Helemaal vermeden had het niet kunnen worden maar met bepaalde maatregelen had een deel van de ellende voorkomen kunnen worden.
Zie het antw van Cassidy en Yvonne

Ben wel met je eens wat betreft het "grijparmen" verhaal...je moet mensen niet op de kast jagen.Wees gewoon eerlijk,helder en duidelijk en vertel hoe je besmetting zoveel mogelijk kunt beperken.Denk hierbij aan insectenbestrijding,quarantaine-mogelijkheden en voor verzorgend personeel makkelijk te wisselen beschermende kleding.

Voor bezoekers geld dat je niet in hetzelfde kloffie van stal- naar stal moet en was je handen goed als je aan een paard hebt gezeten ;)

Kleine dingen kunnen al helpen om verspreiding in te perken
Kun je het voorkomen?Dat kan wel maar dan moet je je paard in een vacuüm tent zetten waar geen bacterie bijkan :P niet gezond.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:44

zeer interessant alleen kom ik wel heen maar niet meer terug met de trein :P.. Zou wel interessant zijn geweest voor mijn scriptie dat gaat over het west nijl virus bij paarden..

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:46

Tinky12 schreef:
Ben wel met je eens wat betreft het "grijparmen" verhaal...je moet mensen niet op de kast jagen.Wees gewoon eerlijk,helder en duidelijk en vertel hoe je besmetting zoveel mogelijk kunt beperken.Denk hierbij aan insectenbestrijding,quarantaine-mogelijkheden en voor verzorgend personeel makkelijk te wisselen beschermende kleding.
Precies, maar lok mensen niet met verkeerde argumenten naar je bijeenkomst!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:51

Cassidy schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens. De beelden van de MKZ staan bij iedereen nog duidelijk op het netvlies, als er op grote schaal paarden moeten worden geruimd denk ik dat de overheid, of eerder de EU, serieus tegengas gaat krijgen!

Idd, paarden vallen meer onder de noemer "huisdieren" dan "vee".
Ook honden en katten zijn er veel en lopen we ook risico op besmettelijke ziektes.
Ik geloof niet dat de overheid net zo "makkelijk" tot ruimen over zal gaan als bij vee.
Teveel eigenaren en teveel emotonele waarde. ( Even makkelijk gezegd gaat vee immers "toch" naar de slacht in tegenstelling tot onze "huisdieren")

Zou graag heen gaan, maar is echt te ver weg

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:53

superwoman schreef:
( Even makkelijk gezegd gaat vee immers "toch" naar de slacht in tegenstelling tot onze "huisdieren")
Wat een foute opmerking. Alsof een boer het niet erg zou vinden dat zijn gezonde dieren worden afgemaakt

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:54

voor mij 5 minuutjes in de auto,zet de datum toch even op mijn kalender.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:56

Een gezond dier afmaken omdat hij besmet zou zijn of de kans loopt besmet te raken is not done...
Een boer wil ook zijn veestapel niet op die manier kwijt raken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:56

yvonnepuntnl schreef:
superwoman schreef:
( Even makkelijk gezegd gaat vee immers "toch" naar de slacht in tegenstelling tot onze "huisdieren")
Wat een foute opmerking. Alsof een boer het niet erg zou vinden dat zijn gezonde dieren worden afgemaakt

Mee eens. Het opzetten van een stapel melkkoeien van goede kwaliteit, daar gaan jaren, nee generaties overheen. En een boer heeft wel degelijk hart voor zijn dieren hoor!