Kamervragen aan Verburg over o.a. hyperflexie en couperen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kamervragen aan Verburg over o.a. hyperflexie en couperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 17:36

Nieuwsredactie

De Partij voor de Dieren gaat minister Verburg kamervragen stellen over de hyperflexie trainingsmethode en het coupeerverbod bij trekpaarden. Ook zullen enige andere vragen rond het dierenwelzijn worden gesteld.

Men wil graag weten of minister Verburg uberhaupt bekend is met de trainingsmethode en of er inmiddels al vorderingen zijn rond de toezegging van Verburg om onderzoek te laten doen na deze manier van trainen.
Tevens zal worden gevraagd of de minister ervan op de hoogte is dat tijdens de centrale trekpaardenhengstenkeuring van 2 februari jongstleden, alle paarden met een prijs tevens paarden waren die gecoupeerd waren, dit terwijl er al enige tijd een verbod rust op het couperen van de staart.
De Partij voor de Dieren trekt het welzijn van de paarden in twijfel tijdens de hengstenkeuring en wil hier meer controle op. Ze zijn ook van mening dat er een leeftijdsgrens moet komen voor de vaak nog erg jonge dieren.

Klik hier en hier voor de vragen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:48

Ik vraag mij af wat de PVDD van de minister verwacht als zij in hun vraagstelling zelf al aangeven dat de FEI de regels mbt hyperflexie gaat veranderen... is zo'n vraag dan niet een beetje mosterd na de maaltijd? Als deze partij toch iets aan paardenwelzijn wil doen lijkt het me beter dat het heikele onderwerp van "ingrijpen bij verwaarlozing" beter gereguleerd wordt.. hoe vaak staan Dierenbescherming, AID en LID niet met gebonden handen in dergelijke situaties?
Dat ze tegen het couperen van staarten bij trekpaarden zijn en daar nog eens extra over doordouwen is natuurlijk prima.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:48

sorry maar wat is dat hyperflexie trainingsmethode.. (A)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:49

Heel goed. Ik snap nog altijd niet ,dat er nog paarden zonder staart zo'n show/keuring mogen komen.
Het is toch te gek voor worden dat de coupeerwet met voeten wordt getreden.Alleen omdat een stel ''ouwe'' boeren aan de traditie willen vasthouden !!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:50

Het zal wel niet veel helpen, maar het is beter dan niks.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:52

pinkie87 schreef:
sorry maar wat is dat hyperflexie trainingsmethode.. (A)

hetzelfde als rollkur
oftewel met een agressieve manier van rijden je paard met zijn kin op zijn borst laten lopen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:55

Heeft het überhaupt zin om al die dingen te vragen aan een Minister die misschien wel helemaal geen kaas heeft gegeten van Paarden?

Is het niet veel verstandiger eerst eens onderzoeken te laten lezen aan de minister (en dan wel eerlijk onderzoek van beide kanten uiteraard) en dan pas deze vragen te stellen?

[edit] wat ik hiermee ook bedoel is dat ik het veel en veel te selectief vindt. Zo'n klein onderdeel van een zo'n brede paardensport..... er zijn toch wel hogere prioriteiten dan hyperflexie bij topruiters denk ik dan? Daarnaast wil de Partij van de Dieren wel erg veel in 1 keer, beter 1 onderdeel goed doen dan alles maar half lijkt mij? Hiermee doel ik op het niet meer alleen staan en het buiten staan van paarden (dat was toch ook van de partij van de dieren ofniet?)
Laatst bijgewerkt door zap op 25-02-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:58

zap schreef:
Heeft het überhaupt zin om al die dingen te vragen aan een Minister die misschien wel helemaal geen kaas heeft gegeten van Paarden?

Is het niet veel verstandiger eerst eens onderzoeken te laten lezen aan de minister (en dan wel eerlijk onderzoek van beide kanten uiteraard) en dan pas deze vragen te stellen?

Ik dacht dat de minister had toegezegd hier onafhankelijk onderzoek te naar laten doen.
Of zuig ik dat nou uit mijn duim?

zap

Re: Kamervragen aan Verburg over oa hyperflexie en couperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:59

okee, is dat onderzoek al afgerond ofniet?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:01

1) Hyperflexie: De FEI heeft inmiddels al actie's ondernomen ......
2) Couperen: Dit is toch ook al duidelijk? In Nederland mag het niet maar in het buitenland (frankrijk) wel .... en dus .... kan deze regelgeving omzeild worden. Hieraan kan echter de minister niets doen.

Het Nederlandse stamboek moet mijnsinziens wel een duidelijk beeld richting fokkers afgeven. Dat doen ze op deze wijze duidelijk niet! Couperen mag niet ... dus ook geen hoge plaats in een keuring! Wel Vervelend als hierdoor de beste paarden, niet de waardering krijgen die ze zo mogelijk wel verdienen, maar wel een duidelijk signaal naar overtreders van het coupeerverbod.
Laatst bijgewerkt door J01andA op 25-02-10 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:01

sorry hoor dat ik het niet weet :\ kan toch niet alles weten :?
nou en dit wist ik dus niet nu wel. pech gehad.
als ik het had geweten had ik het niet gevragen
en geen enkele vraag is toch dom... tis dom als je het niet vraagt.
maar bedenkt dat je het toch graag wilde uitleggen :)
dankje CindyUniek

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:28

Goed dat die vragen worden gesteld,
ik krijg altijd de indruk van Verburg dat ze er helemaal niks van weet etc. Hoop dat er snel een andere minister van Landbouw(etc) Komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:36

Ik heb een vraag aan de PVDD en aan de Minister...

Hebben jullie wel eens een hengstenkeuring (ongeacht welk ras) binnen de ring met een paard aan je hand meegemaakt?

Enn... ohja...

Zijn jullie bekend met het fenomeen paard? Het instinct en het handelen van een dier. En kunnen jullie hiermee omgaan? Denken jullie te kunnen omgaan met een paard?

God, ik word zo moe van de PVDD. :Z
Mevrouw Verburg doet het volgens mij prima, die houdt zich tenminste bij de richtlijnen, en begrijpt dat er ook nog andere dingen in de wereld zijn dank enkel dieren...

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:42

Verburg heeft meer paarden verstand dan menig ander persoon hier op bokt.
En de parij voor de dieren laat ze die toch snel verbieden kost handen vol geld met hun onzinnige kamervragen kijk maar met wat voor een ongein ze nu weer aankomen alleen maar zieltjes winnen van hen met nog minder kennis van zaken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:44

stoffel schreef:
Verburg heeft meer paarden verstand dan menig ander persoon hier op bokt.
En de parij voor de dieren laat ze die toch snel verbieden kost handen vol geld met hun onzinnige kamervragen kijk maar met wat voor een ongein ze nu weer aankomen alleen maar zieltjes winnen van hen met nog minder kennis van zaken.

Hmm, nou leg uit...
Want als ik op Verburg paarden google, kom ik niet echt op persoonlijke stuff... Enkel gezeik van de PvdD naar Verburg toe...
Voor zover ik weet is ze een marathonloopster die van de boerderij komt... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:46

Verburg heeft verstand van hoe paarden(eigenaren) in de maatschappij staan, of veebedrijven naast een woonwijk hinder geeft, welke vergunningen nodig zijn om een bepaald bedrijf te starten, maar om vragen als hyperflexie nou te gaan stellen, terwijl de paardenwereld onderling nog continu in gevecht is met zichzelf lijkt me een beetje raar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:52

Couperen is al een tijdje verboden, en ook op keuringen en wedstrijden mag je geen [ras] zonder staart mee nemen.
Helaas denkt de 'oudere garde' hier anders over en zie je op de keuringen bijna geen [ras] met staart.
En daarbij komt ook nog dat de trekpaarden zonder staart vaak hoger worden beoordeeld dan de paarden met staart.

Discriminatie. :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:18

Shit!! Wat heb ik gedaan? Een mailtje met 6 foto's naar Marianne Thieme gestuurd, en nu gaat ze er kamervragen over stellen!!! Dat had ik ook weer niet verwacht. Maar wel goed! Ik juig het toe...er kan niet genoeg druk op de ketel komen, want hyperflexie/rollkur heet tegenwoordig LDR!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:18

Verburg heeft in het bestuur van de KNHS gezeten, haar cv kan je overal googlen janine1990 ;) Daarbij schijnt ze fanatiek recreatieruiter te zijn en ze komt natuurlijk zelf van de boerderij!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:22

http://www.knhs.nl//news.asp?ID=7622

Verburg heeft in het federatie bestuur gezeten van de KNHS, zie artikel hierboven.

Ik word trouwens wel heel erg moe van die PVDD, straks moet de kamer nog de regelementen gaan maken voor de paardensport. Ben niet altijd blij met de KNHS, maar laat die hier lekker over gaan (en de FEI natuurlijk)
Stel je voor straks krijgen we ook kamer vragen over de lengte van de sporen en het al-dan-niet bitloos rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:25

Grobegni schreef:
Verburg heeft in het bestuur van de KNHS gezeten, haar cv kan je overal googlen janine1990 ;) Daarbij schijnt ze fanatiek recreatieruiter te zijn en ze komt natuurlijk zelf van de boerderij!

Ja, ik was nog niet verder dan Wiki en googlen in combinatie met paarden... :P Daar kwam d'r cv niet uit.
Had zo dat linkje aan kunnen klikken op wiki, dom :+
Nouja, ben ik weer een stuk wijzer :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:35

Zit nog even na te denken over Verburg en de KNHS...
Blijkbaar weet de PvdD dan niet wat de KNHS is, of weten zij niet wie minister Verburg is... :Y)
Kom op zeg, vragen of ze er uberhaupt mee bekend is? Wat een beledigende vraag voor iemand die bestuurslid is geweest van de KNHS!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:43

Haar vader is jaren bestuurslid van de UTV geweest

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:48

Als ze gecoupeerde paarden gaan verbieden op wedstrijden/keuringen dan zou hetzelfde moeten gelden voor paarden met een brandmerk...
en daar hoor je niemand over...
ik wil het brandmerken ansich niet vergelijken met couperen, maar beide zijn bij wet verboden in Nederland...

De Partij voor de Dieren wil niets anders dan meevaren op de publiciteit die er is rond het coupeerverbod en hyperflexie... maar 'vergeet' maar even te kijken naar bijv.de honden en het couperen van de staarten, want er zijn nog steeds honden in NL die gecoupeerd zijn, wel onder voorwaarden.

Ik vraag me dus af wat de partij voor de dieren eigenlijk wil.... publiciteit of daadwerkelijk iets voor dieren betekenen, in dat laatste zou het wel professioneler overkomen dat ze zich eerst eens verdiepen in ene materie en wat wel en niet is toegestaan en wat de impact van hun geschreeuw is...

Elisa2

Re: Kamervragen aan Verburg over o.a. hyperflexie en couperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:09

Het is wel goed dat er aandacht voor is,we kunnen wel allemaal boos reageren maar dat schiet niet op.Aandacht voor welzijn is belangrijk!

Hyperflexie is trouwens iets anders dan rollkur,rollkur is met de kin op de borst rondrijden en hyperflexie is met de kin op de borst en dan links en rechts trekken om ze los te krijgen.En dat laatste is nu al net verboden bij de Fei.
Overigens mogen ze van mij ook eens goed bij het losspringen gaan kijken en bittenpartijen etc. die daarbij horen.

Verder is het terecht dat de leeftijdsgrens omhoog moet gaan bij de keuringen,in mijn ogen pas vanaf minimaal 4 jaar.Zodat een paard de kans krijgt alles lichamelijk en geestelijk aan te kunnen.