Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:18

Nieuwsredactie / http://www.barockpinto.com

Zaterdag 6 februari werd er op stal de Vliers in Dalen de eerste hengstenkeuring van het Barockpinto stamboek gehouden. Dit stamboek is een jong stamboek dat als doel heeft Barockpinto paarden te fokken. Een Barockpinto paard is een kruisingsproduct tussen een Fries en een warmbloedpaard.
Voor de eerste hengstenkeuring van het Barockpinto stamboek werden vijftien hengsten aangemeld. Het stamboek geeft te kennen momenteel 100 leden te hebben en verwacht dat het ledenbestand de komende twee jaar met nog eens 100 leden per jaar zal groeien.

Afbeelding
De goedgekeurde Barockpinto hengst
Cool Willow Spring met fokster/eigenaresse Sacha van Diem
.
De hengstenkeuring
Hengsten van diverse bloedvoering werden aangemeld voor de keuring. Er werden vijf Friese, zes warmbloed-, één Voorboekhengst en drie Barockpinto’s aangeboden. Wat opvallend is dat bijna alle hengsten een volledige registratie bij andere stamboeken hebben, aangezien de meeste bonte paarden nog wel eens een onbekende afstamming hebben. Het stamboek hoopt zoveel mogelijk hengsten in te schrijven voor de dekdienst zodat ze gelijk met een bloedspreiding kunnen beginnen en in de toekomst meer keus hebben om te selecteren.
Het fokdoel is om een rastypische Bonte Fries terug te fokken en daar heeft het stamboek bonte hengsten voor nodig. Indien een geregistreerde Friese hengst extreem aan het fokdoel voldoet wil het stamboek hem een kans gegeven voor de fokkerij. Het stamboek heeft over de Friese hengsten veel vragen gehad van eigenaren die hun Friese hengst wilden opgeven. Ze zijn direct heel open geweest naar deze eigenaren en hebben hun wensen aangegeven om teleurstelling en onnodige kosten te vermijden. “Anders waren er nog wel 10 Friese hengsten aangemeld”, aldus Wemmenhove van het stamboek. “We keuren liever een gekruiste zwarte fries met een witte voet goed dan een geregistreerde Fries, we hebben bloed nodig in onze fokkerij”. “Wij zijn een zeer open stamboek, we kunnen hengsten die voldoende zijn eventueel als sterhengst met een dekbeperking aankeuren. Alle hengsten moeten echter wel binnen twee jaar een positieve IBOP test afleggen en de nakomelingen moeten voldoende zijn. De hengsten die nu zijn goedgekeurd geven wij de kans, maar ze moeten zich in de toekomst nog wel bewijzen. Kunnen ze niet aan de andere voorwaarden voldoen dan word hun dekvergunning niet verlengd”.

Hengsten die een volledige afstamming hebben kunnen worden ingeschreven in het Hoofdboek en de veulens van deze hengsten komen in het veulenboek (mits de moeder een volledige afstamming heeft). Het stamboek kan ook een hengst aankeuren voor maximaal 20 merries per jaar. De hengsten moeten dan wel sterwaardig zijn en minimaal 40 punten halen. Tot 2015 accepteert het stamboek deze hengsten voor dat fokdoel.

Eerste bezichtiging
Om 10 uur werd gestart met de eerste bezichtiging en het beoordelen van de paarden op de straat. Hengsten met een correct model, beenwerk, stap en draf werden aangewezen voor de tweede bezichtiging. Paarden die teveel afweken van het gemiddelde fokdoel of duidelijke afwijkingen hebben op onder andere beenwerk of bouw werden niet doorverwezen naar de tweede ronde. Hengsten met een foktechnische interessante afstamming kregen het voordeel van de twijfel. Alle hengsten in de Eerste bezichtiging werden echter doorverwezen. Op enkele paarden was een bemerking, maar zij kregen het voordeel van de twijfel.

Tweede bezichtiging
De paarden werden in aller rust in de kooi gepresenteerd. Hengsten die wat druk waren of teveel energie hadden kregen wat langer de tijd om af te koelen. In de kooi wordt weer alle selectie criteria beoordeeld. Ook de afstamming werd in de tweede ronde meer meegenomen. Hengsten met een voldoende exterieur en beweging, maar goede afstamming en hengsten met een voldoende afstamming en een goed exterieur en beweging werden doorverwezen naar de derde bezichtiging. Voor KWPN hengsten is kleur, kwaliteit en afstamming erg belangrijk. Voor Friese hengsten is rastype, afstamming en beweging doorslaggevend. Voor kruisingsproducten is kleur en kwaliteit het belangrijkste daarna afstamming. Is het kruisingsproduct zwart dan moet de hengst extra kwaliteit en pedigree hebben.

Tijdens de tweede bezichtiging werd gelijk vermeld of een hengst is aangewezen voor de derde bezichtiging. Vier hengsten werden niet aangewezen naar de derde bezichtiging. De achttienjarige AES ggk hengst Kamber (v.Samber) miste kwaliteit in het beenwerk en de regelmaat in stap en draf. Tabe (v.Maarten) was te week in de rug en hoog in het kruis, in beweging was Tabe te duwend. De Friese sterhengst Uniek miste de lengte in de hals en hij staat teveel met zijn achterbeen achter de massa. Ook zou Uniek in het voorbeen correcter gesteld kunnen zijn. De zwartbonte Voorboek hengst Sandro is te arm gespierd en mist tact en regelmaat in draf en galop. De aangewezen hengsten werden nadat ze uit de kooi kwamen klinisch gekeurd door Dierenarts. Tijdens de pauze heeft de jury de hengsten besproken en werd de veterinaire uitslag meegenomen. Alle aangewezen paarden hadden geen veterinaire bemerkingen.

Derde bezichtiging
De hengsten werden weer beoordeeld op alle selectiecriteria zodat er van iedere hengst ook een goed verslag gemaakt kan worden. De hengsten kwamen binnen in stap en werden op stand wederom beoordeeld. Daarna mochten de hengsten in rust een ronde aan de hand draven. De beoordelingen van de eerste en tweede bezichtiging werden in het eindoordeel meegenomen.

De hengsten kwamen als groep per klasse terug en werden op basis van hun punten totaal geplaatst.

Goedgekeurde klasse XX hengsten
In de klasse XX werden drie hengsten goedgekeurd. Aan kop kwam Colorance van eigenaar Stutteri Sortemosegaard uit Denemarken, Colorance behaalde 45 punten. Tweede mocht opstellen de IHW goedgekeurde hengst James Bont Junior met 43.5 punt, eigenaar Dhr. A. Kos. Op de derde plek met 43 punten de hengst Ceasar van Fam. Poucke Dirk uit Belgie. Deze drie hengsten behaalden de minimale grens van 42 punten en krijgen een dekvergunning voor twee jaar van vijftig merries per jaar.

Twee hengsten behaalden de Ster status en een dekvergunning van twee jaar van twintig merries. Zo krijgen deze hengsten de kans om zich in nafok te bewijzen. De hengst van Castor van Dhr. H. Beckman uit Duitsland behaalde 41 punten en de hengst As wish we van de fam. Holwerda behaalde 40.5 punten.

Goedgekeurde Barockpinto hengsten
Van de hengsten die aan het fokdoel voldeden werden drie hengsten goedgekeurd met een volledige dekvergunning. Deze hengsten moeten zich de komende twee jaar bewijzen in nafok en aanlegtest. De hengst Century D ‘Aime van Dhr. P. Drumea uit Romenie behaalde 43.5 punten. Ook de hengst Mister White Foor van A. Riemersma behaalde 43.5 punten. De zwartbonte Cool Willow Spring van Mevr. S. van Diem behaalde ook zijn dekvergunning met 43.5 punt.

Hengsten met Fries Bloed
Het stamboek en fokcommissie kregen de vraag waarom zij ook Friese hengsten de kans geven. Het antwoord is eigenlijk heel simpel; “Omdat er ook bonte warmbloed merries zijn”. De Friese hengsten moet wel over heel veel rastype beschikken. Het is absoluut niet zo dat een Friese hengst die ster is bij het FPS ook sterwaardig is met het puntensysteem. Echter kan een hengst bijvoorbeeld op stap een 5.5 halen, maar dit compenseert met bijvoorbeled het rastype en toch zo zijn punten behalen om te worden geaccepteerd voor de Barock Pintofokkerij.

Rasjuweel Baron van Odingastae behaalde 44.5 punten en krijgt een dekvergunning van twee jaar van vijftig merries per jaar. Baron is in eigendom van Mevr. G. Mikotova uit de Tjechische Republiek.

De hengst Timo Jan behaalde 40.5 punten en is Ster met een dekbeperking van twntig merries per jaar voor twee jaar. Ook gelden voor deze hengsten met Fries bloed dezelfde regels voordat ze definitief goedgekeurd worden. Ze moeten binnen twe jaar een positieve IBOP proef afleggen en hun nafok moet acceptabel zijn, minimaal twintig veulens moeten worden gekeurd waarvan minimaal 50 procent een tweede premie behaald.

Klik hier voor meer info en foto's over de goedgekeurde hengsten.

BarbaLala

Re: Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:20

Sorry maar wat een verschrikkelijk lelijke hengst :o
En wat een aanfluiting qua stamboek.
Dit is dus gewoon weer een kruising stamboek eigenlijk als ik het goed begrijp.
Wat voegt dit toe aan de huidige lijst paardenrassen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:24

Gefeliciteerd bokker Nuka met de goedkeuring van Cool Willow Spring :)
Nu maar hopen dat ie mooie kinders op de wereld zet :D

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:26

het is maar net wat je interessant vind. Ik vind het wel wat hebben de kruising tussen een rijtypische fries en een gemodeleert rijpaard in bonte kleur.. ben benieuwd wat er voor hengsten uit gaan volgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:27

BarbaLala schreef:

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het absoluut geen mooie hengst vind en dan meer bepaalt kwa bouw.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:29

ik snap niet wat je er lelijk aan vind, ik vind hem echt schitterend! Maar goed, ieder zijn eigen mening *D .
Gefeliciteerd en hopelijk veel mooie nakomelingen!

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:31

Ayasha schreef:
BarbaLala schreef:

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het absoluut geen mooie hengst vind en dan meer bepaalt kwa bouw.

Ik vind het nou ook niet een heel bijzonder mooi dier om te zien...
Mooi dat er meningsverschillen zijn, anders lopen der alleen maar dezelfde paarden op de wereld, ook zo saai.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:33

Een zitten een paar hele mooie hengsten tussen maar ook een paar foeilelijke.. Ik ben erg benieuwd hoe dit 'ras' zich gaat ontwikkelen...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:35

Ayasha schreef:

Het is mijn type ook niet, maar vergeleken met de meeste andere hengsten die zijn goedgekeurd vind ik het een plaatje. :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:36

Cynthia82 schreef:
ik snap niet wat je er lelijk aan vind, ik vind hem echt schitterend! Maar goed, ieder zijn eigen mening *D .

Zijn bouw. Vraag me af of dit werkelijk de "eisen" gaan zijn voor dit ras en hoe het ras er dan over tien jaar uit zal zien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3MFC74FT-D.jpg
Maar inderdaad, ieder zijn mening (dit bericht enkel als uitleg omdat je niet snapte wat ik er lelijk aan vind.)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:46

Zo, wat een lelijkerds zitten er tussen.

Alleen James is wel erug mooi O:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:46

Ik vind het ook niets :n

Weer fokken met kruizingen... :n t gaat maar door.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:50

Hier een merrie, ook een bonte fries :P een van mn verzorg paardjes, ik vind haar wel mooi.. aan de ene kant dus wel leuk dat er een stamboek voor komt. Aan de andere kant beetje jammer, is het weer wat minder bijzonder.

http://i49.tinypic.com/9pxr9e.jpg

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:52

Ayasha schreef:
Cynthia82 schreef:

Zijn bouw. Vraag me af of dit werkelijk de "eisen" gaan zijn voor dit ras en hoe het ras er dan over tien jaar uit zal zien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3MFC74FT-D.jpg
Maar inderdaad, ieder zijn mening (dit bericht enkel als uitleg omdat je niet snapte wat ik er lelijk aan vind.)

Hmm als dit de bedoeling is vind ik het ook wat minder, het paard wat ik net postte heeft ook echt nog een beetje stevige bouw, dit is maar een ielig paard, niks Fries aan vind ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:54

Dat is tans dezelfde hengst als de hengst die hierboven gebruikt wordt in het nieuwsbericht enkel dan van op zij bekeken.. Op de site zie ik nog paarden waarvan ik nog meer denk van "dit wil je toch niet doorfokken?"

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:55

Ik zie ook niet helemaal in wat ze met de hengst ; 'As Wish We' willen gaan bereiken.
Maar een goed gebouwd, mooi bont paard mag er van mij best zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:56

hengst in kwestie is dacht ik nog jong (in de zin van twenter die nog 3 moet worden). Dus hij zal (naar zeggen) nog meer barok moeten worden. Ik zie het nl ook niet. Leuke bonte, maar op dit moment geen vaderdier

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:57

Ayasha schreef:
BarbaLala schreef:

ik vind die hengst eigenlijk oook niet mooi ik vind hem te grof! :Y)
en ik ben niet zo van bonte ponys en paarden :D ;) :o

vancky2005

vind het ook qua bouw zeker geen type voorbeeld hengst of vadertype. Dan is zijn vader eigenlijk toch een stuk origineler. Je moet het zien als een stamboek in een beginfase, goed voor recreatiepaarden. Kan nog generaties duren eer er iets rastypisch uit onstaat, zoals een paint in vergelijking met een quarter.
Laatst bijgewerkt door vancky2005 op 22-02-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sandyQ

ik vind ze wel apart ,voor die Castor uit duitsland heeft een mooi hoofd

fries/warmbloed he ....hmm dan staat er een ruin bij ons op stal ,fries/kwpn/tinker ook platenbond ofwel pinto

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:58

Nou Ayasha, dat vraag ik me ook af, na die foto die je postte vind ik het dier nog lelijker :o Iel en uit proportie.

En naast de arabofriesen (wat ik ook al niet snap qua waarom daar een stamboek voor is, want ook dat is een kruising), vind ik dit helemaal een aanfluiting.

Blijkbaar heb je voor elke kruising straks de mogelijkheid om het lid te maken van een stamboek?
Als het zo door gaat tenminste...

Ook bij de mini paarden iig; nmprs stamboek is ook 1 aanfluiting..

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:58

Barvrouwke schreef:
Ik zie ook niet helemaal in wat ze met de hengst ; 'As Wish We' willen gaan bereiken.
Maar een goed gebouwd, mooi bont paard mag er van mij best zijn.

nope wij waren bij de HK en wij snapten het ook niet.
moet ook zeggen dat de hengst zeer slecht werd gepresenteerd, een bekap beurt en een lading shampoo
zouden hem wel wat beter helpen.
Qua bouw vonden wij hem niet veel toevoegen, evenals in de beweging maar goed, je weet nooit wat de
nafok doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:59

BarbaLala schreef:
Nou Ayasha, dat vraag ik me ook af, na die foto die je postte vind ik het dier nog lelijker :o Iel en uit proportie.

En naast de arabofriesen (wat ik ook al niet snap qua waarom daar een stamboek voor is, want ook dat is een kruising), vind ik dit helemaal een aanfluiting.

Blijkbaar heb je voor elke kruising straks de mogelijkheid om het lid te maken van een stamboek?
Als het zo door gaat tenminste...

Dan heb je de site nog niet bekeken, het paard van de openingspost is nog een van de mooiste paarden kwa bouw..... :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:02

BarbaLala schreef:

Correctie, dat VIND jij een aanfluiting.
Ben benieuwd waar je die mening op baseert?

Over de BP: Even rondje over de site gedaan, en het valt me op dat er veel zo week in de rug lijken?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:10

Ja dat vind ik Stef :)

Bij het nmprs kan, zo wat ik ervan heb gelezen en geinformeerd iig, elk klein paardje zonder stamboom of papier lid worden.
Dat is mijn inziens niet echt degelijk voor een stamboek.
Zo dus ook de kruisingen amha x minishet.

Edit; heb de site nog even bekeken, maar vind de overige paarden ook niet om over naar huis te schrijven, helaas.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-02-10 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt