Paarden wereldwijd de dupe van de economische crisis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden wereldwijd de dupe van de economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:28

http://www.nieuwslog.nl

Paarden worden net als mensen steeds ouder. Veel paardeneigenaren realiseren zich niet dat het leven van een paard niet stopt na zijn 20ste levensjaar. Je kunt dan niet fanatiek meer rijden, maar draagt wel steeds de kosten. Het Groningse asiel/opvangtehuis voor paarden, Habo's Hof is vol. Alle stallen zijn bezet door verwaarloosde paarden die gedumpt zijn door hun eigenaren. Vandaag zijn er in Canada 33 verwaarloosde paarden in beslag genomen en een week geleden werden 17 uitgehongerde paarden weggehaald bij een eigenaar die niet meer kon zorgen voor zijn dieren.

De 'Rescue 100 Foundation' in Canada is opgericht door vrijwilligers nadat de Society for the Protection of Cruelty to Animals (SPCA )in 2008, 100 uitgehongerde paarden in beslag had genomen.Deze vrijwilligers helpen om de paarden te verzorgen en eventueel later te herplaatsen.

Amerikanen hebben een andere manier gevonden om van hun ongewenste paarden af te komen. Ze laten ze los in natuur gebieden. Deze paarden die niet gewend zijn om voor zichzelf te zorgen, raken vervuild, ondervoed, ziek, en zijn bang. De SPCA in Amerika is niet blij met deze nieuwe ontwikkelingen. Ook zij geven toe dat de crisis in veel gevallen de oorzaak is van het dumpen van paarden.

Getup

Re: Paarden wereldwijd de dupe van de economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:32

Mensen blijven maar aanschaffen zonder over gevolgen na te denken. Ik heb 2 paarden, een luxe, waarvan 1 van 22 jaar die met pensioen is. Ik mag er een paard bij nemen, maar dan moet er eentje weg.....tsja, dan maar even niet rijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:59

Ik hoop dat deze hard binnenkomt bij enkele mensen hier. Ik vind het zo verschrikkelijk om al die aangeboden paarden te zien. Ze hebben hun beste jaren voor hun baas gegeven en worden daarna als grof vuil weggegeven.
Of heb het lef om ze in te laten slapen, of neem je eigen verantwoording!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:23

Caira, helemaal met je eens maar sommigen vangen liever 1000 euro dan dat ze nadenken over de ellende die de meeste van deze trouwe dieren te wachten staat, het is zo gemakkelijk om centen te vangen en de andere kant op te kijken, voor sommigen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:26

Ik heb er ook 2 maar die blijven hier tot aan hun dood. Of ik laat ze inslapen als het niet anders kan. Maar verhandelen op oude leeftijd nee, dat zou ik nooit doen.

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:33

Mijn paard is 21 jaar, maar dat zou je niet zeggen! Ik rijd er nog veel buitenritten op en het gaat super! Belachelijk om ze op zo'n leeftijd nog te verkopen! :( :( |(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:38

Neeeee!! het dumpen van paarden is een direct gevolg van het verbod op het slachten van paarden........... Wat een belachelijk land is dat ook!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:40

ach kom op Kim, het is dat we ze hier nergens in de natuur kunnen dumpen, daarom gebeurt het hier massaal op bokt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:47

ben ik het helemaal mee eens :) :)

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:27

Zullen we het nu ook eens hebben over al die mensen op deze wereld die wel van hun dieren houden en ze voor geen goud aan de kant zetten! Ik word zo langzamerhand ziek van al die negatieve berichten.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:22

nutella schreef:
Zullen we het nu ook eens hebben over al die mensen op deze wereld die wel van hun dieren houden en ze voor geen goud aan de kant zetten! Ik word zo langzamerhand ziek van al die negatieve berichten.
* meldt zich *

Mijn "bejaarde" is nu bijna 26, inmiddels ongeveer 4 jaar met pensioen en op dit moment ziet het er alleszins naar uit dat ze hier nog wel een aantal jaar rondloopt.

Gelukkig hebben wij de mogelijkheid haar aan te houden en er nog andere, jonge paarden naast te hebben. Maar als er gekozen had moeten worden, hadden de jonkies er niet bij gekomen.

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:16

[i]mensen denken neit goed naa, ze schaffen maar aan zonder dat ze weten wat er allemaal aan vast zit,
en het is vaak dat oude paarden worden verkocht alsof het vuil is
Laatst bijgewerkt door Storm op 23-02-10 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tekst rechtop gezet

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:59

Dat ben ik met jullie eens, er zijn veel mensen die oude paarden wegdoen en of te koop aanbieden, onbegrijpelijk.

jonge gezonde paarden verkopen en of wegdoen oke, maar zieke en of oude bejaarde paarden hou ik tot aan hun dood.

Ik heb een hele lieve hele gave arabier en die gaat nu ook nooit meer weg, mag lekker oud worden bij mij, rijden is niet het allerbelangrijkste voor mij en anders ff op een ander paard rijden, dat kan overal.

probleem is, veel mensen denken niet na of ze het financieel wel aankunnen, een impulsaankoop dus.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:01

Caira schreef:
ach kom op Kim, het is dat we ze hier nergens in de natuur kunnen dumpen, daarom gebeurt het hier massaal op bokt

ik ben het helemaal met je eens, maar ik bedacht me net het volgende........... hier in Nederland kan je gewoon je paard af laten maken, dan is het helemaal schandalig toch?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:06

Idd bij het afmaken gaat het paard slapen en merkt er niets meer van. Terwijl het loslaten in de natuur of het heen en weer verslepen van een oud paard nu niet echt paardwaardig te noemen is. Hoe vaak wordt een versleten, oud of geblesseerd paard niet 'weggegeven' waarna het alsnog in de handel beland.

Maar het stellen dat je een paard beter af kunt laten maken is nog steeds not done.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:12

en daar snap ik dus niks van Caira......... echt, ik snap dat niet.

Kwaliteit boven kwantiteit........... als ik morgen mijn paard niet meer kan betalen gaat hij met zijn 9 jaartjes oud, gezond in het koppie, maar kapot in het lijf....... gewoon dood!

klaar, ik ga er niet mee lopen zeulen, zeker met dit paard niet. Ik ga het risico niet nemen dat ik in de zeik genomen word, waar het paard de dupe van is..... Het dier gaat gewoon dood.

In Amerika heb je die keuze niet voor het slachthuis, want het slachten van paarden is verboden...... dus krijg je uiteindelijk de meest gruwelijke misstanden voor het paard...... mensen die zelf hun paard proberen te doden bijvoorbeeld........ lijdenswegen waar je u tegen zegt. Transporten van een week naar Mexico waar er wel geslacht mag worden, of inderdaad paarden die aan hun lot overgelaten worden........ dat is de realiteit

lang leve de dierenrechtenactivisten die dit voor elkaar hebben gekregen........ chappau!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:18

En afmaken mbv een da mag dat ook niet dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:27

jawel, maar dat kost geld........... en geld is nou net de issue :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:40

Kim: ik snap je punt volledig, maar het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat we oudere paarden (nog gezond maar niet meer fit voor het grote werk) gewoon standaard gaan afmaken om plaats te maken voor het jonge grut?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 07:49

nee tuurlijk niet :D :D maar de eigenaar moet er gewoon voor blijven zorgen....... alleen daar schort het vaak aan. Eigenaren willen de lasten niet meer dragen voor het in hun ogen ongeschikte paard. En als je dan je dier aan de straatstenen niet kwijt kan......... dan krijg je dit soort dingen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:03

Ik sluit me helemaal aan bij Kim en Caira!
Mensen 'nemen' maar dieren, beseffen niet dat zo'n beestje ouder wordt of blessures kan krijgen, waardoor je er 'niets' meer mee kan.
Deze 'nietsnutten' lopen nu heerlijk paard te zijn bij m ij in de wei, maar nooit van mijn leven zal ik dit stel verkopen met het risico er toch mensen voor te vinden die 'wel even zorgen dat die knollen nog lopen. Die ouwe ziet er toch nog goed uit? Kan best een wedstrijdje lopen! Die grote is pas 10! Niet op kunnen rijden? Onzin! Even de zweep erover en lopen zal-ie! etc'
Nee hoor, wanneer de dag zal komen dat ik om wat voor reden dan ook niet meer kan betalen wat ik nu doe, laat ik ze schieten.
Ik wil en kan opbrengen ze in de wei te laten lopen en er op mijn manier van te genieten.
Snap ook Kim haar keuze... als zij 'er niets meer aan heeft' dat ze haar paard niet verkoopt maar laat schieten of in laat slapen en er niet mee gaat leuren, ook al is ie jong.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:15

PAarden (maar ook andere dieren) worden veel te vaak gezien als 'dingen' en niet als een individu waar je verantwoordelijk voor zou moeten zijn tot zijn of haar dood.
Als het niet 'klikt' of je haalt er niet het niveau mee wat je voor ogen had, verkoop je het toch gewoon weer? Koop je gewoon een nieuw 'sportatribuut.'
Kijk al de te koop aangeboden er maar op na.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:32

Wat je in amerika nog wel zou kunnen doen als eigenaar met verstand is een wapen kopen bij de SevenEleven (dat is een supermarkt) en je paard zelf neerknallen.

Als je mensen neer mag knallen mag je vast ook wel een paard neerknallen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:44

Niet alle paarden zijn na hun 20e niet meer geschikt om fanatiek te rijden.
mijn pony wordt 1 juni 24 jaar, en rijd nog fanatiek, 4 a 5 dagen per week,

ok niet meer zo intensief als vroeger, maar we rijden wel en blijven de oefeningen volhouden,
zodra hij niet meer rijd wordt hij oud, zolang hij er nog plezier in heeft blijven we rijden.

uiteraard als er geen klachten optreden :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:54

KiWiKo...ik ben het geheel met je eens.Toen ik hoorde dat het slachten van paarden verboden werd in de US was het een kwestie van tijd...
Een deel van de paarden wordt getransporteerd naar Mexico en Canada,langere afstanden reizen(ook enorm diervriendelijk),dit is ook een onrendabele zaak geworden voor velen.Er is momenteel weinig geld voor velen daar dus is het goedkoper om het hek open te zetten en ze een schop onder hun kont te verkopen.

Ik zie het probleem niet om een paard af te laten maken waar je niets meer aan hebt,beter een waardige dood dan leuren,verwaarlozen of een schop onder de kont geven.
Paarden raken ze ook aan de straatstenen niet kwijt...de gewone "huis- tuin- en keuken paarden" zijn niets meer waard,er is zelfs geen slachtwaarde meer.Ze kunnen er niets mee,hebben geen cent(of willen dat er niet meer aan uitgeven) en laten ze dan maar creperen.

Alleen in een ideale wereld denkt iedereen na over wat het precies inhoud om de verantwoordelijkheid over een levend wezen te hebben en zich daar ook aan te houden.Triest maar waar vrees ik :n