Geen geld meer voor verder herstel van gespieste Amigo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geen geld meer voor verder herstel van gespieste Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 09:48

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Amigo op de kliniek.

De levensgevaarlijk gewonde Amigo heeft dankzij ingrijpende chirurgie weer een kans gekregen, maar de eigenaar begint nu wel met de rekening in zijn maag te zitten.

De kosten voor de zorg voor Amigo zijn inmiddels opgelopen tot bijna 20.000 dollar en eigenaar Gary Sanderson zegt dat hij geen andere optie heeft dan Amigo weer mee naar huis te nemen.

"Is hij daar wel klaar voor? waarschijnlijk niet, maar ik kan het me niet veroorloven om nog meer kosten te maken. Je kunt nu eenmaal geen water uit een droge spons knijpen."

Amigo staat al een ruime maand in de Large Animal Clinic aan de universiteit van Tennessee. Hij moest met spoed worden geopereerd nadat hij gespiest werd in de borstholte door een tak. De tak werd middels een operatie verwijderd, terwijl Amigo overeind moest blijven staan. De arabier had slechts 2% kans op overleving.

Sanderson zegt dat hij een creditcard heeft die hij gebruikt voor dierenverzorging zoals deze, en leent nu al meer dan 10.000 dollar op de creditcard, maar hij moet dat binnen 60 maanden terugbetalen met zo'n 14% rente er overheen.
Zijn vrouw, Kara Disbrow, heeft ook een creditcard genomen voor de verzorging van Amigo, en kan nog zo'n 5000 dollar lenen.

"Ik heb nog nooit zoveel schulden gehad. Ik zal naast mijn fulltime baan nog een parttime baan moeten nemen van zo'n 20 uur zodat ik mijn schuld kan aflossen. We zullen ook een aantal dingen moeten opzeggen, zoals kabeltv.

Eigenlijk moet Amigo nog in de kliniek blijven, maar we hebben geen andere keus. Hij komt naar huis. Ik moet ook nog mijn studie afbetalen en de lening voor een auto aflossen, dus we zitten ontzettend krap."
Afbeelding

Middels donaties is er inmiddels al een bedrag van 2500 dollar opgehaald. Een paardenstamboek heeft toegezegd de opbrengst van een show te doneren aan Amigo, en studenten zijn een hondenwasserij begonnen om geld in te zamelen.

De veterinairen van de kliniek zijn het niet eens met de beslissing om Amigo nu al naar huis te laten gaan. Aankomende maandag zullen zij over de situatie gaan discussieren en bekijken wat de beste oplossing is. De ruin krijgt nog steeds verschillende soorten antibiotica en moet twee keer per dag met een spuit worden gevoerd. Hij kreeg tijdens zijn herstel last van levensbedreigende infecties en hoefbevangenheid. Tijdens de beginperiode van zijn herstel had hij tevens last van toevallen en vocht tegen een serieuze allergische reactie op het gedoneerde bloedplasma.

Voor de operatie werd nog gedacht dat de totale kosten op zo'n 3000 tot 5000 dollar uit zouden komen. "Om eerlijk te zijn denk ik dat de veterinairen niet dachten dat hij het uberhaupt zou gaan halen", aldus Sanderson.

De schuld mag dan groot zijn, maar Gary wilde alleen maar dat Amigo een kans kreeg.
"Zijn leven is het allerbelangrijkste. Omdat hij zo gewond was wil nog niet zeggen dat we hem direct maar op moeten geven."

Verwant artikel:

[VN] Verbazingwekkend herstel voor gespieste Arabische ruin

September

Re: Geen geld meer voor verder herstel van gespieste Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:51

Wat ontzettend triest zeg... Wil je je paardje helpen, ben je al zo ver, kan het niet meer.. :\

Hopelijk komt er een goede oplossing voor Amigo en zijn eigenaren!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:52

en nu nemen ze hem mee naar huis en overlijdt hij straks alsnog? ik zou dan zeggen dat dat `laatste beetje` er ook nog wel bij kan...

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:55

MMM op de foto's staat de datum van april 2001....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 09:56

vanalleswa schreef:
MMM op de foto's staat de datum van april 2001....

Ja, gewoon een niet ingestelde camera :)
Verder niets bijzonders.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:58

He wat triest.. Super dat er een paar acties op touw zijn gezet. Ik kan me voorstellen dat de bodem van de geldpot op een gegeven moment in zicht is en dat je als eigenaren ergens 'stop' moet zeggen, ook al druist dat tegen je eigen gevoelens in.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:58

hmm afschuwelijk, maar als aangegeven wordt dat de kosten tussen de 3-5000 euro gaan liggen en je zit al op 20.000... wel echt zuur.. als je dat had geweten....

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:59

Ik vind persoonlijk dat de universiteit Diergeneeskunde in Tennessee ook wel een stap in de richting van de eigenaren en daarmee het paard mogen doen! Voor hun is het ook een leerproject en iets unieks, maar dat is mijn mening...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:00

Misschien denk ik wel heel cru en kan ik de eigenaren een beetje begrijpen en toch ook weer niet.
Waarom een dier dit lange herstel door laten maken met maar 2% overlevingskans.
Dat is echt bitter weinig.
Zeker gezien alle kwalendie hij erbij gekregen heeft.
Zeker om hem nu mee naar huis mee te nemen, dan is alles voor niks geweest.
Vanuit de zijlijn zeg ik dat dit dier met een diagnose als maar 2% overlevingskans beter ingeslapen had kunnen worden.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:03

ja kan ook natuurlijk. niet aan gedacht,
tja
vind het een moellijke beslissing, hoor.
maar als de pot echt leeg is, is de pot echt leeg, ik denk dat ze al zoveel moeite gedaan hebben voor het paard, en het zijn ook al zulke bedragen,
ik denk dat de beslissing dan toch bij de eigenaar ligt, en misschien kunnen ze wel wat aan de rekening doen, inderdaad, het is voor hun ook een heel goed leer moment geweest.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:07

ahh ik vind het idd heel erg sneu voor de eigenaren :( ik hoop maar dat hij het red!

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:25

Ik vind het echt sneu voor ze, zijn ze zover dat hij misschien kan overleven, hebben ze geen geld meer.
Misschien dat ze in het nieuws ofzo komen en dan donaties krijgen ik hoop maar dat hij het red.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:29

Tjongejonge.. En straks nemen ze hem mee naar huis, krijgt dat arme dier allerlei infecties en sterft alsnog. Heeftie een lange lijdensweg moeten ondergaan. Ik snap niet waarom mensen een paard in leven houden als deze maar 2% kans heeft om te overleven. Geweldig als hij het red maar dit zou je niet eens moeten WILLEN voor je paard.. Zo'n leven..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:30

Idd erg sneu voor de eigenaren, maar ik vraag me af hoe ver de eigenaren willen gaan. Als ik alle foto's steeds zie heeft dat paard veel pijn. Dat wil je zo'n beest toch niet aan doen, helemaal niet als de overlevingskans niet eens groot is.

Ik geloof dat ik allang een heel andere beslissing had genomen :o Een meer paardwaardige!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:35

Allemensen.. vind het bijzonder dat ze zo erg met dit dier begaan zijn dat ze er zoveel geld tegenaan gooien, maar 20.000 dollar voor 2% overlevingskans.. Dat gaat zelfs mij een beetje te ver, hoeveel ik dan ook voor mijn paarden over heb.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:37

Feit dat het paard bij een universiteitskliniek staat betekent dat ze daar best "iets" aan de kosten kunnen doen. Voor hen is dit ook een heel project om die paard beter te krijgen, ze leren er ook weer heel veel van. Menig eigenaar had zijn paard allang in laten slapen en dus komen dit soort dingen ook niet echt regelmatig voor. Beetje flexibiliteit moet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:55

Knap dat mensen zoveel om een dier kunnen geven er dit voor over te hebben, dit getuigd wel echt van het feit dat ze gek op hem zijn. Snap ook goed dat ze nu in een zeer moeilijke positie zitten, als de kosten zoveel hoger uitvallen dan vooraf geschat was, krijg je toch ergens een tekort.

Hopelijk kunnen ze iets regelen en krijgt het paard nog een supertoekomst!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:55

Tja, daar had hij misschien even over moeten nadenken voordat hij aan dit gedoe begon..heel sneu, maar ik heb ook echt een grens in de behandeling van mijn beesten..Ga geen 10.000 euro uitgeven aan een 16 jarig paard wat in principe sowieso zo wat kan oplopen en doodgaan..

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:00

Pff wat moeilijk zeg. Maar wat Vanitymay zegt ben ik het wel mee eens.
16 jaar en 2% overlevingskans en duizenden dollars verder, daar begin ik niet aan. Behalve dat het een vreselijke lijdensweg is voor het paard, is het ook nog eens een lijdensweg voor de baasjes niet alleen emotioneel maar ook de jaren daarna met de schulden. Je moet wel reeel blijven vind ik.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:02

ik had het paard maar gelijk laten inslapen aangezien het paard op deze manier alleen maar lijdt... en toch maar een kleine overlevingskans heeft...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:02

Citaat:
Voor de operatie werd nog gedacht dat de totale kosten op zo'n 3000 tot 5000 dollar uit zouden komen. "Om eerlijk te zijn denk ik dat de veterinairen niet dachten dat hij het uberhaupt zou gaan halen", aldus Sanderson.
Snap niet dat je dan toch gaat opereren. Arm dier, wat een lijdensweg heeft ie al afgelegd. En dan is het nu nog maar afwachten hoe het allemaal afloopt.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:03

Hannah_Menno schreef:
Tjongejonge.. En straks nemen ze hem mee naar huis, krijgt dat arme dier allerlei infecties en sterft alsnog. Heeftie een lange lijdensweg moeten ondergaan. Ik snap niet waarom mensen een paard in leven houden als deze maar 2% kans heeft om te overleven. Geweldig als hij het red maar dit zou je niet eens moeten WILLEN voor je paard.. Zo'n leven..

Precies. Ben ik het helemaal mee eens.
Arm paardje..

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:07

Ahh, wat sneu,, maar ik ben het wel met sommige eens... 20.000 voor 2%?? Dat gaat een beetje ver, en ook omdat het paard zo'n pijn heeft...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:07

vanitymay schreef:
Tja, daar had hij misschien even over moeten nadenken voordat hij aan dit gedoe begon..heel sneu, maar ik heb ook echt een grens in de behandeling van mijn beesten..Ga geen 10.000 euro uitgeven aan een 16 jarig paard wat in principe sowieso zo wat kan oplopen en doodgaan..

Maar hij is jou niet ;) Daarbij even goed lezen eerst!
De kosten waren vóór de operatie geschat op 3000 a 5000 dollar en dat had die eigenaar voor zijn paard over, een 16 jarig paard kan nog best zo'n 14 jaar mee trouwens....

Wanneer dat paard na de operaties nog op een wei zou kunnen staan zonder pijn vind ik het geweldig dat die mensen dat voor hun paard over hebben! Dat spreekt voor ze!

Als je zelf na een zwaar auto ongeluk kantje boord ligt met 2% overlevingskans en de operatie kost veel geld, moet je dan ook maar afgemaakt worden omdat het veel kost en je toch al wat ouder bent terwijl je daarna gerust nog een aardig leven zou kunnen hebben???

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:12

Solvej schreef:
terwijl je daarna gerust nog een aardig leven zou kunnen hebben???

Las in vorig topic dat het paard nooit meer pijnloos zou kunnen ademhalen.. Denk niet dat dat een fijn leven is.