Amigo op de kliniek.
De levensgevaarlijk gewonde Amigo heeft dankzij ingrijpende chirurgie weer een kans gekregen, maar de eigenaar begint nu wel met de rekening in zijn maag te zitten.
De kosten voor de zorg voor Amigo zijn inmiddels opgelopen tot bijna 20.000 dollar en eigenaar Gary Sanderson zegt dat hij geen andere optie heeft dan Amigo weer mee naar huis te nemen.
"Is hij daar wel klaar voor? waarschijnlijk niet, maar ik kan het me niet veroorloven om nog meer kosten te maken. Je kunt nu eenmaal geen water uit een droge spons knijpen."
Amigo staat al een ruime maand in de Large Animal Clinic aan de universiteit van Tennessee. Hij moest met spoed worden geopereerd nadat hij gespiest werd in de borstholte door een tak. De tak werd middels een operatie verwijderd, terwijl Amigo overeind moest blijven staan. De arabier had slechts 2% kans op overleving.
Sanderson zegt dat hij een creditcard heeft die hij gebruikt voor dierenverzorging zoals deze, en leent nu al meer dan 10.000 dollar op de creditcard, maar hij moet dat binnen 60 maanden terugbetalen met zo'n 14% rente er overheen.
Zijn vrouw, Kara Disbrow, heeft ook een creditcard genomen voor de verzorging van Amigo, en kan nog zo'n 5000 dollar lenen.
"Ik heb nog nooit zoveel schulden gehad. Ik zal naast mijn fulltime baan nog een parttime baan moeten nemen van zo'n 20 uur zodat ik mijn schuld kan aflossen. We zullen ook een aantal dingen moeten opzeggen, zoals kabeltv.
Eigenlijk moet Amigo nog in de kliniek blijven, maar we hebben geen andere keus. Hij komt naar huis. Ik moet ook nog mijn studie afbetalen en de lening voor een auto aflossen, dus we zitten ontzettend krap."

Middels donaties is er inmiddels al een bedrag van 2500 dollar opgehaald. Een paardenstamboek heeft toegezegd de opbrengst van een show te doneren aan Amigo, en studenten zijn een hondenwasserij begonnen om geld in te zamelen.
De veterinairen van de kliniek zijn het niet eens met de beslissing om Amigo nu al naar huis te laten gaan. Aankomende maandag zullen zij over de situatie gaan discussieren en bekijken wat de beste oplossing is. De ruin krijgt nog steeds verschillende soorten antibiotica en moet twee keer per dag met een spuit worden gevoerd. Hij kreeg tijdens zijn herstel last van levensbedreigende infecties en hoefbevangenheid. Tijdens de beginperiode van zijn herstel had hij tevens last van toevallen en vocht tegen een serieuze allergische reactie op het gedoneerde bloedplasma.
Voor de operatie werd nog gedacht dat de totale kosten op zo'n 3000 tot 5000 dollar uit zouden komen. "Om eerlijk te zijn denk ik dat de veterinairen niet dachten dat hij het uberhaupt zou gaan halen", aldus Sanderson.
De schuld mag dan groot zijn, maar Gary wilde alleen maar dat Amigo een kans kreeg.
"Zijn leven is het allerbelangrijkste. Omdat hij zo gewond was wil nog niet zeggen dat we hem direct maar op moeten geven."
Verwant artikel:
[VN] Verbazingwekkend herstel voor gespieste Arabische ruin

ik hoop maar dat hij het red! 
Een meer paardwaardige!
Daarbij even goed lezen eerst!