Conflict bij manege in Zwolle

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Conflict bij manege in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 10:35

http://www.brugmedia.nl/

Ooit was er sprake van één club, de Zwolse Ruiterclub Ritsaert pachtte grond aan de Hollewandsweg en had er een manege, gaf er les en hield er wedstrijden. Op een gegeven moment leek het verstandiger om een aparte stichting op te richten voor de exploitatie van manege en paardenstallen. De Stichting Ruitersport Zwolle-Zuid werd in 1997 geboren. Maar nu, dertien jaar later, kunnen de twee niet meer door één deur en zo zaten afgevaardigden van club en stichting donderdag bij de voorzieningenrechter in Zwolle. Reden van het conflict: de stichting wil leden van Ritsaert verbieden om aan wedstrijden deel te nemen als zij geen diensten van de stichting afnemen. Met andere woorden: als zij geen les nemen in de manege of hun paard er niet stallen. Ritsaert zegt: ''Dit is discriminatie van onze leden'' en noemt dat volstrekt onacceptabel. De emoties liepen de afgelopen tijd zo hoog op dat de stichting met onmiddellijke ingang de samenwerkingsovereenkomst uit ’97 opzegde en de hele club het gebruik van de faciliteiten van de stichting verbood.

Ritsaert eiste daarom gisteren dat al haar leden de vrije, onbeperkte en onvoorwaardelijke toegang tot het terrein en het gebouwencomplex krijgen en daar gebruik van kunnen maken. Dit op straffe van een dwangsom van 5000 euro per overtreding.

Ritsaert verwijt de stichting dat zij steeds meer een eigen koers is gaan varen, waarbij het steeds commerciëler is gaan denken. Er wordt niet meer aan de belangen van de club gedacht en dat is in strijd met de statuten van de stichting. Daarin is bepaald dat zij de manege enkel en alleen ten gunste van Ritsaert en haar leden mag exploiteren. De stichting stelt hier tegenover dat ze niet meer wil dat niet-betalende leden nog meedoen aan wedstrijden, omdat dit een financiële aderlating is. Op dit moment gaat het maar om een klein groepje leden van een man of zes, zeven, dat geen les bij de stichting neemt of zijn paarden niet stalt, maar de Stichting is bang dat het van kwaad tot erger gaat. Zij bood Ritsaert aan met behulp van een mediator te gaan praten, maar de club wilde dit alleen als het besluit om de samenwerkingsovereenkomst op te zeggen van tafel ging en daar ging de stichting niet mee akkoord.

De voorzieningenrechter liet weten dat de partijen beter wel konden gaan praten. Vooruitlopend op zijn beslissing zei hij dat de samenwerkingsovereenkomst in ieder geval niet per direct kon worden opgezegd en te twijfelen over de vraag of een opzegging in dit bijzondere geval sowieso wel kan. ''Jullie zijn tot elkaar veroordeeld en moeten er onderling uitkomen.'' De partijen besloten tot overleg, maar konden niet tot overeenstemming komen.

Het vonnis volgt op 1 maart.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:37

Gezellige boel daar 8)7

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:38

Wat een toestand....
Gaat dit dan tussen ritsaert en de manege er direct naast ofzo?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:39

ruzie oke!
Maar dit is wel heel kinderachtig!!

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:39

Ben benieuwd naar de uitkomst.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Conflict bij manege in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:46

Tsja er waren al vege tekenen een tijdje geleden, dus het verbaast mij niet echt....Hoewel het natuurlijk wel erg jammer is om de leden hier de dupe van te laten worden. Ritsaert heeft de afgelopen jaren wel impliciet duidelijk gemaakt dat "buitenstaanders" niet welkom meer waren en dit is dus de druppel...Jammer dat het zo moet lopen....

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:50

Paintlinger schreef:
Wat een toestand....

het is een manege (ritseart) en een gehandicapten stichting.. die met gehandicapten rijden..
ook word er les gegeven vanuit de groenewelle uit zwolle.. (als er nog les word gegeven)

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:59

klinkt als het welbekende voorbeeld van een andere vereniging hier in de buurt van Zwolle. Gelukkig is het daar niet tot de rechter uitgevochten.
Vind het toch echt vreemd dat dit soort zaken zo lopen.
Een stichting en vereniging zouden niet zonder elkaar moeten kunnen en één geheel vormen.
Stichting die niet zonder de hulp van leden van de vereniging kan en de vereniging die niet zonder het exploiteren van de manege door de stichting kan.

Hoop dat beide partijen er alsnog uit zullen komen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:01

vroli1 schreef:
Paintlinger schreef:
Wat een toestand....

het is een manege (ritseart) en een gehandicapten stichting.. die met gehandicapten rijden..
ook word er les gegeven vanuit de groenewelle uit zwolle.. (als er nog les word gegeven)

Nee, Het Hoefijzer (Gehandicaptenmanege) staat hier buiten. Het gaat om de Vereniging van Ritsaert en de Stichting van Ritsaert. De één heeft andere taken dan de ander. De Vereniging regelt de lessen etc, terwijl de Stichting gaat over accomodatie en stallingen. Ze móéten dus wel samenwerken, aangezien ze niet zonder elkaar kunnen bestaan, maar dat blijkt helaas nog niet zo makkelijk...

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:01

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen, het is wel een beetje kinderachtig hoor!

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:16

Ik vind dit heel naar om te lezen. Ik heb leren paardrijden bij Ritsaert (overigens lang voordat het zich opsplitste in stichting versus vereniging) en het er altijd enorm naar mijn zin gehad. Jammer dat dit soort problemen zijn ontstaan. Ik hoop voor alle betrokkenen dat er toch nog een bevredigende oplossing gevonden wordt!

MMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:11

Ben ook wel benieuwd wat de uitkomst is!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:15

Ik vraag me af of dit niet tegen de KNHS indruist. Ze betalen aan de KNHS om wedstrijden te mogen rijden, en volgens welke statuten van de KNHS mogen ze dan geweigerd worden om wedstrijden te rijden?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:21

Ook ik ben lid van Ritsaert. Maar ik neem er geen diensten af. Voor mij worden dus ook alle wedstrijden verboden. Tevens ook voor de kinderen die lid zijn en daar geen diensten afnemen. Eerder konden wij gewoon mee doen aan de onderlinge wedstrijden. Altijd erg gezellig en zeker voor die kids. Ze hebben dit nu omgedraaid en je kan dus niet meer mee doen als je geen diensten af neemt. Voor mij is dit geen ramp, maar voor die kleine kinderen was dit een zware telleurstelling! Tevens was het altijd erg gezellig en kom er nog regelmatig. De sfeer is nu verpest. Wat heb ik nu nog aan het lidmaatschap? Ik wacht de uitspraak af, veranderd er niks ga ik mijn lidmaatschap opzeggen zoals er meedere zullen doen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:22

Neonlight schreef:
Ik vraag me af of dit niet tegen de KNHS indruist. Ze betalen aan de KNHS om wedstrijden te mogen rijden, en volgens welke statuten van de KNHS mogen ze dan geweigerd worden om wedstrijden te rijden?

Je hebt hier wel een punt. Ritsaert heeft namelijk ook FNRS paspoorten. Die kan ik dus nu niet gebruiken maar ik betaal er wel voor. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:48

Tjee...Op Gunterstein (Breukelen)werkt het op die manier al meer dan 40 jaar goed. Een Stichting en een verreniging.

Is heus wel een mot geweest maar nooit dit kinderachtig gedoe.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:51

2misty2 schreef:
Wat heb ik nu nog aan het lidmaatschap? Ik wacht de uitspraak af, veranderd er niks ga ik mijn lidmaatschap opzeggen zoals er meedere zullen doen.

Wat ik dus al twee jaar geleden heb gedaan, helaas, want ook ik had het erg naar mijn zin tijdens de onderlinge wedstrijden. Maar bijv. de regel dat je de bak kunt huren per half jaar, maar dan alleen van januari-juni of juli-december schoot mij in het verkeerde keelgat: De wintermaanden wil je natuurlijk binnen kunnen rijden, en met deze regel ben je min of meer verplicht om voor een heel jaar de bak te huren, terwijl je er alleen de maanden nov-feb gebruik maakt....Mede hierom heb ik mijn ledmaatschap opgezegd. Jammer maar helaas....

@2misty2: Over die paspoorten zou ik maar eens informatie gaan inwinnen, want dit is natuurlijk belachelijk! Je betaalt maar krijgt er niks voor terug....

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:09

Inderdaad erg kinderachtig. Ik ben ook lid van de rijvereniging ritsaert en had altijd graag mee willen doen aan onderlinge wedstrijden, ook gebruik willen maken van de bak of andere faciliteiten, maar dat ging dus niet. Ik betaal wel voor FNRS lidmaatschap kwam ik achter, terwijl ik hier helemaal niks aan heb omdat ik inderdaad hier geen les volg/mijn paard stal..

Heb me al wel aan willen melden bij een andere vereninging, maar dat is zo'n gedoe met startkaarten en coupons, dus heb ik dat maar laten zitten. Paar maanden geleden is mijn zus die ook lid was wel van vereniging verandert. Tja, ik had beter hetzelfde kunnen doen, maar ik wacht nog even af..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:50

Het kan nog hoor, van vereniging veranderen. Als je voor een jaar vooruit hebt betaald is dat niet fijn natuurlijk, maar alle KNHS kosten hoef je niet nog een keer te betalen in ieder geval. Je hoeft dan dus alleen nog de kale contributie van de nieuwe club te betalen als je nu gaat veranderen.

Ik zou het wel weten, bah wat een gedoe. Je komt er voor je lol toch?

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:53

Jeetje wat vind ik dit erg! ook ik ben van de oude garde en had vroeger mijn pony hier gestald.. Toen het alleen nog een stichting was. Helaas hoorde ik al wel dat je ook al was je lid je niet meer mee mocht doen aan de onderlinge wedstrijden..

Jammer hoop dat dit geschil snel de wereld uit is.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:34

jammer dat het zo moet, zo is de lol er snel af. hoop voor iedereen dat het snel goed komt..

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:49

tja dan denk je gezellig bij een club te rijden.
Veel succes

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:10

Ja de lol is er zo zeker vanaf! Elke keer wordt er iets afgenomen. Zoals hier al gezegd werd, je kon eerder gewoon van buitenaf met je paard gebruik maken van de bak. Je betaalde gewoon per keer. Nu kan dit niet meer of je moet per jaar betalen wat zo'n 500 euro kost. Uiteraard maak ik alleen gebruik ervan als de buitenbak niet te doen is. Dus ga geen 500 euro betalen. Jammer dat alles zo loopt, ik hoop dat het toch nog goed komt. Mijn startkaart heb ik in elk geval uit voorzorg bij een andere vereniging lopen.

nofrisiansvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:02

Nou lekker geregeld met een stichting en een vereniging. Het ging tot om paardrijden??? met dit hele gedoe, daar kunnen ze in Wezep hun voordeel mee doen. Daar willen ze ook zoiets gaan opzetten, een gewaarschuwd mens telt voor 45 :D

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:57

Rijerijerije schreef:
[

Nee, Het Hoefijzer (Gehandicaptenmanege) staat hier buiten. Het gaat om de Vereniging van Ritsaert en de Stichting van Ritsaert. De één heeft andere taken dan de ander. De Vereniging regelt de lessen etc, terwijl de Stichting gaat over accomodatie en stallingen. Ze móéten dus wel samenwerken, aangezien ze niet zonder elkaar kunnen bestaan, maar dat blijkt helaas nog niet zo makkelijk...

Gaat het niet tussen de rijvereniging Ritsaert en de stichting? De rijvereniging is het orgaan waar de wedstrijdruiters lid van zijn om te kunnen starten en de stichting is voor de manege exploitatie plus lessen??

Of niet?