Studenten zijn op zoek naar paarden met eczeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lienepien610

Studenten zijn op zoek naar paarden met eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:50

http://www.knhs.nl

Staart- en maneneczeem (SME) is bij veel paarden een groot probleem. SME is een seizoensgebonden aandoening bij paarden, die vooral in de zomer gezien wordt. De aandoening wordt veroorzaakt door steken van knutten (Culicoides spp.). Dit voorjaar wil Mendy Swinkels, studente diergeneeskunde bij de Universiteit Utrecht, begeleid door dr. Marianne Sloet, onderzoek doen naar de werking van een voedingssupplement in combinatie met een bijbehorende topicale gel.

De meest voorkomende soorten in Nederland zijn C. obsoletus en C. pulicaris. Bij paarden die gevoelig zijn voor SME, veroorzaakt het speeksel van deze insecten een overgevoeligheidsreactie die vooral jeuk geeft. Deze reactie wordt gekenmerkt door schuren van met name de staart en de manen, maar soms ook de buik en andere plaatsen. De aandoening wordt ook wel Culicoides dermatitis, insectenovergevoeligheid (insect bite hypersensitivity, IBH) of zomereczeem genoemd.

Om mee te kunnen doen moet het voor u mogelijk zijn om iedere dag aan het eind van de middag/begin van de avond een vastgestelde dosis supplement over een boterham of op een lekkernij aan uw paard of pony te geven en om de bijbehorende gel op manen en staart aan te brengen waar nodig.
Voor het onderzoek zijn 50 paarden of pony’s nodig. Deze zullen in 2 groepen ingedeeld worden: 25 dieren krijgen het echte product (supplement + gel) en 25 dieren krijgen een zogenaamde placebo (producten die er net zo uitziet maar geen werkzame stoffen bevat). Zowel de eigenaren als de onderzoekers zullen voor en tijdens het onderzoek niet weten welk paard/pony het supplement toegediend krijgt en welk de placebo.

Voorafgaand aan het onderzoek, na een maand en na drie maanden (einde van het onderzoek) zullen foto’s van de paarden/pony’s genomen worden om het resultaat vast te stellen. Tevens dient de eigenaar voor het onderzoek en na een en drie maanden een vragenlijst in te vullen met betrekking tot het product.

Wij zoeken dus eigenaren van paarden of pony’s met staart- en maneneczeem in de provincies Utrecht en Brabant (dit om de reistijden voor de onderzoeker niet te lang te maken). Het is ook fijn als meerdere eigenaren van eenzelfde stal/plaats willen meedoen omdat dan een groep dieren onder dezelfde omstandigheden (evenveel knutten) meedoet. U helpt door het meedoen met dit onderzoek misschien niet alleen uw eigen paard, maar ook andere paarden met SME.

Voor meer informatie en opgave om mee te doen kunt u een e-mail sturen aan smesupplement@hotmail.com
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-02-10 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:54

Ik heb nog even een vraag. Betekend dit dat een exceempaardje kans heeft om 3 maanden zonder bescherming te komen doordat er een placebo verstrekt wordt.

Wat doe je met een paard wat daardoor zichzelf kapot krabt, die ga je toch niet zich tot bloedens toe los laten schuren omwille van een onderzoek?

En moeten de paarden zonder deken staan of met of maakt dit voor het onderzoek niet uit?
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 17-02-10 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lienepien610

Re: Patiënten gevraagd met staart- en maneneczeem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:57

Dit vroeg ik mij ook af....
Mogen ze dan wel met deken staan?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:01

Hier dezelfde vraag, heb op zich wel interesse om hieraan mee te werken, maar
laat mijn merrie echt niet zonder deken staan :n

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:01

ik heb even een mail gestuurt met deze vragen .

de mijne zonder deken zie ik nou niet echt voor me .

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:02

Miepie1980 schreef:
Ik heb nog even een vraag. Betekend dit dat een exceempaardje kans heeft om 3 maanden zonder bescherming te komen doordat er een placebo verstrekt wordt.

Wat doe je met een paard wat daardoor zichzelf kapot krabt, die ga je toch niet zicht tot bloedens toe los laten schuren omwille van een onderzoek?

En moeten de paarden zonder deken staan of met of maakt dit voor het onderzoek niet uit?

Dit waren ook meteen mijn vragen.
Ik zou best iets willen proberen, maar ga niet het risico lopen dat mijn pony drie maanden zonder deken rond moet lopen.
Ben nu juist zo blij met hoe het vorig jaar is gegaan.

MarliesV

Re: Studenten zijn op zoek naar paarden met eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:30

Gaapje, zou je de reactie op je mail ook hier willen posten?

Ik zie nu dat de TS niets met dit alles van doen heeft. Dacht dat zij meewerkte met dit onderzoek vandaar mijn post in dit topic.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:35

wel weer heel erg jammer dat het in de provincie utrecht is?
dacht dat onderhand in die omgeving nu wel genoeg onderzoek gedaan was?

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:45

hehe, sorry.. Ik zag het staan op de KNHS site, en gezien er veel mensen/paarden zijn (waaronder ik) die met dit probleem te maken hebben...

Inderdaad jammer dat het alleen in Utrecht en Brabant wordt gevraagd. Maar ja, liever hier dan helemaal niet. Had er graag aan mee willen werken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:46

Ben ook wel benieuwd hoe ze dat zien, straks moet zo'n arme pony 3 maanden met vreselijke jeuk lopen. Zou voor mij een reden zijn om niet mee te doen aan zo'n onderzoek. Zie ook niet echt in waarom je aan een paard een placebo zou geven, paarden zijn niet subjectief. Natuurlijk zijn de eigenaren dat wel, maar die kunnen er toch ook niet omheen wanneer dat paard vreselijke jeuk heeft?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:49

ik heb dezelfde vragen,heb wel een meegedaan met zo"n onderzoek (pony mocht wel is waar onder haar eczeemdeken maar middel werkte niet, ondanks dat ik GEEN placebo had, was het geen succes bij mijn pony) :(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:04

Ik denk dat het inderdaad betekend dat je je paard of pony zal moeten bloodstellen aan de vliegjes en je loopt dan het risico dat hij vergaat van de jeuk. Op een andere manier kan je niet testen of het middel helpt. En...er zal ook getest moeten worden of het middel veilig is.

Maar als het betekend dat de dieren die het echte spul gekregen hebben geen last hebben betekend het wel dat er binnen afzienbare tijd een medicijn op de markt komt. (duurt dan nog wel een paar jaar hoor)

Dat zou natuurlijk geweldig zijn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:07

hyppolyte schreef:
Ben ook wel benieuwd hoe ze dat zien, straks moet zo'n arme pony 3 maanden met vreselijke jeuk lopen. Zou voor mij een reden zijn om niet mee te doen aan zo'n onderzoek. Zie ook niet echt in waarom je aan een paard een placebo zou geven, paarden zijn niet subjectief. Natuurlijk zijn de eigenaren dat wel, maar die kunnen er toch ook niet omheen wanneer dat paard vreselijke jeuk heeft?

Paarden niet nee...maar de eigenaren mogelijk wel. Waarschijnlijk moet je ook gaan bijhouden of je iets biijzonder aan je paard ziet. Of de jeuk minder erg of erger is dan voorgaande jaren.
Of mogelijke bijwerkingen.

En ze moeten een duidelijk verschil kunnen aantonen tussen de echte behandeling en wat gebeurt er als je niets doet(de placebo groep in feite)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:07

als ik antwoord heb zal ik dat hier plaatsen

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:13

Jammer dat het alleen in de genoemde provincies gedaan wordt, anders had ik zeker overwogen mee te doen. :j

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:26

Ik heb de zelfde vragen dus ben heel benieuwd naar de antwoorden op de mail.

Ik zit precies in de goede provincie, maar zie het niet echt zitten dat hij zich zelf helemaal kaal scheurt omdat hij onbeschermd is.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:31

Ik heb ook al eerder meegedaan met zo'n onderzoek alleen dan zonder de gel.
Mijn paard mocht dan wel ook met deken om. Moet zeggen dat het wel redelijk werkte maar of dat ook zo was als je dan de deken af zou laten???
Ook het paard van mijn vriendin heeft meegedaan toen. Zij had het placebo en had er ook zichtbaar meer last van, zowiezo altijd wel.
Alleen wat zo jammer was dat ik er vervolgens helemaal niks meer van hoorde over de resultaten. Heb meerdere keren gemaild maar geen antwoord ontvangen maar via, via ben ik er toen achter gekomen dat er nog niet erg veel resultaten waren uitgekomen.
Waarschijnlijk dat er daarom nog een onderzoek achteraan komt.
Maarre ik wil wel meedoen aan het onderzoek.
Woon in Vianen (Utrecht).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:54

Mijn buurvrouw heeft vorig jaar ook aan zo'n onderzoek meegedaan. Zij heeft ook niet de placebo gekregen, paardje mocht wel onder een deken blijven staan, maar het heeft niets geholpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:59

Ik kan me voorstellen dat je je paard zonder deken moet laten staan. Maar bij ieder onderzoek bestaat de mogelijkheid te stoppen bij gebrek aan werking, of bij bijwerkingen.

Als na een aantal weken (vrijwel) alle deelnemers drop-outs zijn in de placebo-groep (omdat iedereen z'n paard bij gebrek aan effect onder een deken gaat zetten) en géén of weinig drop-outs in de verum-groep, heb je ook meteen je hypothese (werking van het middel) bewezen.

Paard wel onder een deken zetten betekent dat je je hypothese veel moeilijker kunt bewijzen. Je geeft dan immers een add-on behandeling, en dan heb je sowieso veel grotere onderzoeksgroepen nodig om wat aan te kunnen tonen. Of je moet selecteren op paarden die ondanks een deken toch nog heel duidelijk schuren.

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:06

ben benieuwd naar het antwoord maar ook zeker naar de resultaten, heb zelf gelukkig na 10 jaar een middel gevonden wat bij mijn haflinger werkt.

Jammer dat het vaak in de zelfde regio's is...

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:10

wij hebben vorig jaar ook meegdaan met onze fries en ook zij mocht gewoon haar exzeemdeken ophouden
helaas hadden niet het gewenste product maar het was leuk om mee te doen

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:20

mmm kennisen van mij deden vorig jaar mee, zonder resultaat, ze waren overtuigd van een placebo.

maar ze hadden het echte middel :+ , ze zijn er reuze druk mee geweest dat wel

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:24

nog geen mail hier

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:37

tis niet alleen het mugje, er spelen meer factoren mee, als je die niet aanpakt werkt geenéén middel..

missgypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:29

[quote="Gianna"]ben benieuwd naar het antwoord maar ook zeker naar de resultaten, heb zelf gelukkig na 10 jaar een middel gevonden wat bij mijn haflinger werkt.

Mag ik misschien vragen wat bij jou het middel is dat werkt? Heb namelijk al bijna alles geprobeerd en meer dan een beetje verlichten doet het niet