Verbazingwekkend herstel voor gespieste Arabische ruin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verbazingwekkend herstel voor gespieste Arabische ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:45

Nieuwsredactie / www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Amigo na de operatie.
foto: Gary Sanderson

Een Arabier die na een zeer ernstige verwonding nog maar een minimale kans op herstel had, blijkt toch op te knappen.

Amigo, een Arabier die al een lange carriere in de endurance achter de rug heeft, liep in de nacht van 16 januari de verwonding op in het weiland.
Eigenaar Gary Sanderson zag het paard rond vier uur s'middags naast de stal staan. Hij vroeg zich af waarom het dier daar stond en liep naar Amigo toe, toen hij tot de ontdekking kwam dat er een grote stuk uit de zijkant van het paard stak.

Amigo was op de een of andere manier gespiest aan een vijf centimeter dikke stok. Het stuk hout ging er aan de linkerzijde in, brak twee ribben en penetreerde zijn borstbeen, waarna het tot stilstand kwam tegen een long.
Volgens de eigenaar staan er veel bomen in het weiland en is het mogelijk dat Amigo is uitgegleden en op een tak is neergekomen. Er woedde in die nacht echter ook een flinke storm, waardoor een boom op het paard kan zijn gevallen.

Een veearts kwam snel ter plaatse en adviseerde Sanderson om het paard te euthanaseren, maar Sanderson wilde daar niets van weten en bracht het paard naar een faculteit in Tennessee.

Amigo bleek er zeer slecht aan toe. Zijn tandvlees was blauw en zijn ademhaling was erg gehaast. Verbazingwekkend genoeg liep het paard wel makkelijk de trailer op en begon zelfs hooi te eten.

Eenmaal in de kliniek kreeg Amigo een lokale verdoving en werd de negentig centimeter lange stok operatief verwijderd. De operatie duurde ruim een uur en niet alleen de stok moest worden verwijderd, maar ook beschadigd en rottend weefsel.

Omdat er al veel weefsel aan het afsterven was, denken de behandelende veterinairen dat het ongeluk ongeveer 12 uur voor ontdekking moet zijn gebeurd.
Tijdens de operatie bleek dat de stok een long op een haar na had gemist. Tijdens de ingreep klapte de long echter in, maar gelukkig bleek dit te kunnen worden verholpen.
De veterinairen gaven Amigo slechts 2% kans op overleving na de operatie. Als klap op de vuurpijl kreeg de Arabier ook nog eens een bacteriele infectie.

Maar het paard lijkt terug te vechten. Op dit moment schatten de artsen zijn kansen op zo'n 50%. Hij heeft verschillende drains in beide longen en kreeg al 11 zakken plasma van 2 verschillende donorpaarden. Toen Amigo plasma kreeg toegediend, kreeg hij last van een allergische reactie. Zijn bloedplaatjes vielen het gedoneerde plasma aan in plaats van de infectie. Het aantal bloedplaatjes van Amigo werd zo laag dat het erop leek alsof het hij alsnog zou overlijden, maar toch ging het opeens weer beter met hem.

Diezelfde nacht schoot er echter een bloedprop naar de hersenen van Amigo. Hij viel op de grond en kreeg een toeval. Het complete team van de kliniek moest het paard weer in de benen helpen, maar daarna bleef hij staan.
De volgende dag vertoonde hij tekenen van koliek, maar gelukkig is dat tot nu toe verder achterwege gebleven. De ruin heeft tevens een lange tijd in een speciale zuurstofkamer gestaan.

"Het is een echte vechter," aldus Sanderson. "Hij wil niet dood en zijn wil om te leven zorgt ervoor dat wij ook doorgaan."

Amigo's verwondingen zorgen er echter wel voor dat zijn longen blijvend beschadigd zijn. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat zijn endurance-carriere over is. "Ik weet niet of hij ooit nog een wedstrijd zal lopen, maar dat interesseert me niet. Ik wil alleen maar dat hij dit overleven kan en naar huis komt." aldus Sanderson.

Amigo mag nu eenmaal per dag zijn stal even verlaten voor wat beweging. Hij krijgt twee keer per dag voer toegediend door middel van een tube om ervoor te zorgen dat hij genoeg proteines in zijn lichaam krijgt. Het paard krijgt op dit moment tevens zeven verschillende soorten antibiotica.

Ondertussen lopen de medische kosten op. Naar verwachting zal de zorg van Amigo in totaal zo'n 15.000 dollar kosten.

Updates over de conditie van Amigo zijn hier te lezen.

Let op! De volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor foto's.

Anoniem

Re: Verbazingwekkend herstel voor gespieste Arabische ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:48

Ik snap nu niet waarom dit paard in leven wordt gehouden...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:48

Pff jeetje wat erg zeg! Ik ga zeker de updates volgen..

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:49

gelukkig gaat het nu beter die foto`s echt verschrikklelijk!

adnariM

Jeetje wat heftig.

Heel bijzonder dat ze hem een kans geeft, dat zullen er weinig doen! Super werk!!

essie_blue

Jeetje, vreselijk :(:)

maar wát een vechter :oo
Ik hoop echt dat het goed komt!

La_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:50

Mijn hemel zeg!! :oo
Wonder dat het paard het heeft overleeft.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:50

jeetje!
ik snap dat je gek bent met je paard,maar soms moet je je toch afvragen of je het voor jezelf doet of voor het paard.
al met al hoop ik dat hij er boven op komt!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:51

Jeetje zeg, ik ben er gewoon even stil van, wat een drama. :\

De eigenaar wil duidelijk koste wat kost het paard bij zich houden, hopelijk knapt het paard nu op.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:52

Allemachtig zeg. Nee ik zou dit toch erg ver vinden gaan als het mijn paard zou zijn....

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:54

Wat erg zeg! Gelukkig is het wel goed afgelopen.. Pff wat een verhaal.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:56

adnariM schreef:
Jeetje wat heftig.

Heel bijzonder dat ze hem een kans geeft, dat zullen er weinig doen! Super werk!!

Vind ik eigenlijk niet.. Dit arme dier heeft zo ongelovelijk veel geleden en nog steeds.. Daarbij is het mogelijk dat hij dus niet meer een normaal leven kan leiden. Ik denk dat ze er verstandiger aan hadden gedaan om naar de eerste dierenarts te luisteren, maar goed dat is mijn mening..

Arm dier!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:59

Joolien schreef:

Waarom niet? Vanwege de kosten?
Zolang je ziet dat het paard blijft vechten en door wil, zou ik het ook doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:59

vreemd dat je pas in de middag je paard controleerd als het heeft gestormd...de afrasteringen kunnen wel op de grond liggen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:00

oh gatver..........Aan de ene kant denk ik waarom nog doorgaan? Aan de andere kant, dit paard is een echte vechter. Hij lijkt zelf wel heel graag beter te willen worden. Dus dat hij die kans ook krijgt vind ik niet meer dan logisch. Hopelijk knapt ie inderdaad goed op en kan hij dan van een welverdiend pensioen genieten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:01

Marloez schreef:
adnariM schreef:
Jeetje wat heftig.

Vind ik eigenlijk niet.. Dit arme dier heeft zo ongelovelijk veel geleden en nog steeds.. Daarbij is het mogelijk dat hij dus niet meer een normaal leven kan leiden. Ik denk dat ze er verstandiger aan hadden gedaan om naar de eerste dierenarts te luisteren, maar goed dat is mijn mening..

Arm dier!

Een normaal leven wel volgens mij.. alleen niet meer in de endurance.. nou dat zal ie toch niet zo heel erg vinden.. als het maar een paardwaardig bestaan blijft en ik denk dat deze eigenaar zoveel voor t paard over heeft dat ie ook wel inziet als het echt niet meer gaat en inderdaad.. als het paard nog vecht.. dan moet je m de kans geven om te vechten!

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:02

Citaat:

compleet mee eens paard vecht door dus wil hij ook leven !
Laatst bijgewerkt door amaretto20 op 14-02-10 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:02

heleenxx schreef:
Joolien schreef:

Nee niet eens vanwege de kosten, als mijn dierenarts zou zeggen dat mijn paard maar 2% overlevingskans heeft en dat het heel zwaar gaat worden, zou ik voor het paard kiezen om ermee te stoppen...

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:09

ieder zijn eigen keuze ... ik zou het wel doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:10

Marloez schreef:

Arm dier!

Er staat niks over geen normaal leven meer kunnen leiden. Er staat dat hij niet meer aan endurance kan doen. Dat is wel wat anders.

De eigenaren kennen paarden het beste en weten of hun paard een vechter is of niet en hoe groot de kansen zijn van een leven met enige kwaliteit.

Toevallig gaat me dit verhaal aan het hart omdat mijn veulen (inmiddels bijna drie) twee jaar geleden gespiest is geraakt waar ik bij was doordat ze tegen een stok die tegen een boom aanleunde aanrende. Die brak en een kant kwam in de grond en de gebroken punt tussen haar voorbenen. Ze heeft ontzettend geluk gehad dat ze vrijwel onmiddelijk behandeld is en dat het niet meer was dan een tien centimeter diepe vleeswond die geen belangrijke organen raakte. Ze heeft een tijdje kreupel gelopen maar is volledig hersteld.
Ik denk dat als het ernstiger was geweest, ik ook voor behandeling was gegaan, zolang de dierenartsen mogelijkheden zagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:12

Dierenartsen hebben het vaak goed maar soms ook niet, soms moet je je gevoel volgen.
Als ik dat een aantal jaren geleden niet had gedaan was ik ook een zeer dierbaar paard kwijtgeraakt door een iets verkeerd ingeschatte situatie en zolang een paard wil vechten en de eigenaar ook wie zijn wij dan om te zeggen dat ze het niet moeten doen, pas als je zelf in de situatie bent geweest kun je er misschien wat over zeggen en dan nog is elke situatie verschillend. Ik zie een knokkend paard en dito eigenaar en meer niet, ik hoop dat hij het red.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:21

Joolien schreef:

Als Amigo niet meer had willen vechten, was hij allang overleden.
Vind het een beetje een rare opmerking.

Ik ben blij dat de eigenaar er zo over denkt, en Amigo natuurlijk ook.
Ik hoop dat hij het overleeft, maar wat een vechter is het zeg!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:21

Jeetje wat een nare wond zeg, als ie graag wil leven en ervoor vecht, dan moet je er zeker voor gaan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:22

Wat een superpaard!!! :+:
Dit vind ik wel echt een heel 'mooi' verhaal..

Ik heb zeker veel respect voor de dierenartsen die toch in dit paard geloven en ook zeker voor het paard dat zo keihard blijft doorvechten!
Prachtig!

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:24

Ik vind het prachtig dat mensen veel voor hun dieren overhebben, maar vindt dit toch een beetje teveel worden beestje is zo verschrikkelijk ziek, wat heeft zij al veel pijn moeten lijden....voor het gevoel van een mens