Thrillerschrijver en voormalig jockey Dick Francis overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Thrillerschrijver en voormalig jockey Dick Francis overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 18:32

Nieuwsredactie | http://teletekst.nos.nl/
Lielle

Dick Francis (Richard Stanley Francis) geboren 31 october 1920 – overleden 14 februari 2010

Zojuist is bekend geworden dat de beroemde Britse schrijver en steeplechase jockey Dick Francis is overleden op 89-jarige leeftijd. Dick Francis, die al geruime tijd op Grand Cayman woonde, was in de jaren na de Tweede Wereldoorlog een vooraanstaand jockey. Hij won ruim 350 races en werd in het seizoen 1953-54 ook Champion Jockey. De enige grote race die hij nooit op zijn naam schreef, was de Grand National. In 1956 was hij er bijzonder dichtbij toen hij met Devon Loch, het paard van de Britse Queen Mother, aan de leiding ging, tot zijn paard op onverklaarbare wijze kort voor de finish ten val kwam. Na een zware val in 1957 stopte hij als jockey, hij schreef vervolgens een autobiografie, The Sport of Queens waarin hij onder andere zijn visie op de val van Devon Loch gaf. Dit boek leverde hem een sportcorrespondentschap op bij de London Sunday Expres, een correspondentschap dat Francis 16 jaren uitoefende.

Na zijn loopbaan als jockey schreef Francis meer dan 40 internationale bestsellers, een reeks die begon in 1962 met Dead Cert. In samenwerking met zijn vrouw Mary wist hij vervolgens bijna jaarlijks zijn fans te verrassen met boeken, die zich altijd tenminste gedeeltelijk in de paardenwereld afspeelden. De hoofdpersonen kennen allerlei verschillende beroepen, variërend van kunstschilder (In the Frame), wijnhandelaar (Proof) en leraar natuurkunde (Twice Shy), beroepen die vaak ook geïnspireerd waren door gebeurtenissen in zijn privéleven.
Na het overlijden van zijn vrouw in 2000 was er een korte onderbreking maar in 2006 verscheen weer een nieuw boek 'Under Orders', gevolgd in 2007 door 'Dead heat', dat hij samen met zijn zoon Felix schreef. Daarna schreven ze nog samen Silks (2008) en Even Money (2009).

Francis is de enige schrijver die drie keer de Mystery Writers of America's Edgar Award voor de beste roman heeft gewonnen (Forfeit 1970, Whip Hand 1981, Come To Grief 1996). Verder ontving hij van de Britain's Crime Writers Association de Cartier Diamond Dagger als oeuvreprijs; naast diverse andere grote prijzen werd hij in 2000 benoemd tot ""Commander of the Order of the British Empire".

Dick Francis laat twee zoons, Felix en Merrick, na.

Voor meer informatie
http://www.dickfrancis.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Dick_Francis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Francis

Lielle

Re: Thrillerschrijver en voormalig jockey Dick Francis overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 18:34

en als persoonlijke noot, dat is wel het einde van een tijdperk! Ik heb alles van hem tenminste twee keer gelezen, en ik ken maar weinig schrijvers die je zo direct middenin een verhaal weten te zetten.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:37

Wat een verlies. Ik ben groot fan van de Francis boeken. Hopelijk gaat zijn zoon in dezelfde stijl door..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:39

Inderdaad een geweldige schrijver, bij de eerste letter zit je in het verhaal en beleef je het alsof je er bij bent.

Volgens mij zag je hem nog wel eens in beeld bij de rennen in Engeland.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:40

Zeg dat wel, Lielle, ik heb die boeken jaren lang stuk gelezen, al zijn ze op een gegeven moment wel voorspelbaar, altijd volgens hetzelfde format. Ik heb een flinke rij van zijn boeken staan :j .

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:41

Wat een verlies....ik vond hem ook echt een super schrijver!!

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:42

Lielle schreef:
en als persoonlijke noot, dat is wel het einde van een tijdperk! Ik heb alles van hem tenminste twee keer gelezen, en ik ken maar weinig schrijvers die je zo direct middenin een verhaal weten te zetten.

Helemaal mee eens. Geweldige boeken!!

Verdrietig dat hij overleden is, maar op zich wel op een mooie leeftijd.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:43

Zonde, heb erg genoten van de titels brekebeen en doodgeverfd....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 18:45

Gwen schreef:
Zeg dat wel, Lielle, ik heb die boeken jaren lang stuk gelezen, al zijn ze op een gegeven moment wel voorspelbaar, altijd volgens hetzelfde format. Ik heb een flinke rij van zijn boeken staan :j .

Ik heb ze allemaal, op degene die vorig jaar is uitgekomen na (daar kwam ik dus net pas achter). En idd, een bekend patroon, maar ze lezen zo ontzettend lekker weg :)) ik heb toevallig net een hele stapel weer eens herlezen.

Vanitymay, is dat Bonecrack (die zoon van een Italiaan/Zwitser die als jockey op een stal komt) en In the Frame (kunstschilder, speelt oa in Australie).

/add
het is nu op de BBC

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:45

Hij heeft een goed leven gehad.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:46

Inderdaad een verlies ik heb bijna al zijn boeken en aan de ene kant voorspelbaar maar meestal helemaal niet.
Ook ik hoop dat zijn zoon het voortzet in dezelfde stijl.
Ga ze maar eens erbij pakken en weer eens lezen.

Zelfs mijn vriend die niks met paarden heeft vindt zijn boeken geweldig

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:47

Ik heb zijn boeken altijd verslonden. Verdrietig dat hij is overleden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:53

Goh wat jammer, mijn favoriete schrijver. Nou ja.... 89 jaar, mooie leeftijd! Ik heb zo'n 25 boeken van hem en ik ben nu bezig aan de 2de keer lezen, ik hoop ooit mijn verzameling compleet te hebben.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:55

Ik heb lang niet al zijn boeken gelezen, maar vindt ze wel heel mooi. Spannende verhalen. Jammer dat hij overleden is, maar hij heeft wel een mooie leeftijd bereikt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:55

Jeetje. Ik ben een groot fan - een plank in mijn boekenkast is speciaal voor Dick Francis. Alleen de nieuwste heb ik nog niet.

Een schrijver waar ik veel respect voor heb, en ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat het ook als persoon een sympathiek iemand was - want anders kun je nooit de personages (en paarden) zo laten spreken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:56

Ook ik ben een grote liefhebber van zijn boeken.

89 is idd een mooie leeftijd, zijn boeken zal ik zeker missen.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:59

Gwen schreef:

Ik ook, heb ze allemaal in engelse paperback, behalve de laatste, die heb ik nog niet in paperback kunnen vinden. Hele fijne schrijfstijl, wel voorspelbaar, maar toch altijd pakkend!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:00

er schijnt er nog een uit te komen, na Even Money dus. Ben benieuwd :j

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:14

Mooie leeftijd, en tsjonge mijn vader en ik hebben zijn boeken versleten zowel in het engels als in het Nederlands.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:16

Wat jammer dat er een eind aan het schrijven van zijn boeken komt op deze manier, al heeft hij een prachtige leeftijd behaald!

Ik heb toch heel wat van zijn boeken verslonden, maar dat hij er zóveel had geschreven wist ik niet! :o Maar dat is mooi, want dan kan ik er nog eens wat van gaan lezen ;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:19

Jammer, al heeft hij toch een mooie leeftijd gehaald.
Heb er ook rijtje boeken van hem, maar wist niet dat hij er zoveel had geschreven!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:35

Ik heb ook een flink aantal van zijn boeken staan en er nog veel meer gelezen. Heerlijke vakantieboeken. :j Zonde dat hij er niet meer kan maken.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:37

Wat een meesterlijke verteller was hij toch. Je zat altijd direkt midden in het verhaal. Een van de eerste boeken die ik va hem heb gelezen was Bankier. Spannend tot het eind. Daarna heb ik geprobeerd zo veel mogelijk van hem te lezen. Ik ga nu duimen dat ze de hele serie og eens in paperback uitgeven zodat ik de ontbrekende delen kan aanvullen.
Ik wens zijn familie sterkte met dit verlies. Rust zacht Dick en wie weet kom je je vrienden van de baan weer tegen...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:39

Mooie leeftijd :) heb ook al van kinds af aan zijn boeken gelezen, heb bijna alles nog in NL staan. Bij ons zat het ook in de familie, ook vader en oma waren groot fan :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:53

Rabbeltje, de Slegte heeft er heel wat in de ramsj liggen.