Britse kliniek voor de rechter na dood van Grand Prix paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse kliniek voor de rechter na dood van Grand Prix paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:54

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Een paardeneigenaresse klaagt het Britse Koninklijke Veterinaire College (RVC) voor de rechtbank wegens de dood van haar Grand Prix dressuurpaard.

Nemo III, het paard van Lindsay Roberts en amazone Lisa Hopkins, had juist de overgang naar de Zware Tour gemaakt en was deel van het Britse talententeam, toen het paard overleed nadat het voor een routine controle op de kliniek stond.

Lindsay Roberts wil nu een schadevergoeding van £350,000 (ruim 402.000 euro) wegens contractbreuk, het slecht uitvoeren van werk en nalatigheid.

De twaalfjarige KWPNer werd op 9 november 2007 opgenomen in de RVC kliniek in Hatfield. Een veterinair plaatste een intraveneuze katheter in een halsader bij het paard. Vervolgens werd deze met een paar hechtingen vast gezet. Later werd er een radioactieve vloeistof ingebracht zodat enkele uren later een routine scan voor de botten kon worden gemaakt.

Eigenaresse Roberts vroeg ondertussen aan een van de veterinairen of de katheter kon worden afgedekt omdat Nemo steeds met zijn nek tegen de boxdeur schuurde. Ook vroeg ze voor een rooster op zijn deur. Haar verzoek werd echter genegeerd en een paar uur later werd Nemo dood aangetroffen in zijn stal, de katheter was los.

Roberts gelooft dat Nemo nog steeds zou leven wanneer de kliniek haar taken had ingewilligd, en volgens haar heeft de kliniek zijn taken niet correct uitgevoerd.
Volgens haar wilde professor Ken Smith drie dagen later autopsie uitvoeren op het dode paard, maar het paard was al vernietigd en de doodsoorzaak bleef hierdoor onduidelijk.

Volgens de professor zou de doodsoorzaak vermoedelijk luchtbellen in het bloed kunnen zijn geweest, een allergische reactie voor de medicatie die het paard had gekregen, of een fatale hartritme stoornis.

De veterinairen van de kliniek gaven toe dat er geen traliewerk boven de deur was gemaakt en dat Nemo's katheter inderdaad niet afgedekt was. Tevens controleerde niemand zijn hart.

Een woordvoerder van de kliniek liet weten geen commentaar te kunnen geven op de inhoud van deze zaak, totdat er meer bekend is over de uitspraak.

Wanneer er een uitspraak komt is nog niet bekend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:59

Cayenne schreef:
Eigenaresse Roberts vroeg ondertussen aan een van de veterinairen of de katheter kon worden afgedekt omdat Nemo steeds met zijn nek tegen de boxdeur schuurde. Ook vroeg ze voor een rooster op zijn deur. Haar verzoek werd echter genegeerd en een paar uur later werd Nemo dood aangetroffen in zijn stal, de katheter was los.

Roberts gelooft dat Nemo nog steeds zou leven wanneer de kliniek haar taken had ingewilligd, en volgens haar heeft de kliniek zijn taken niet correct uitgevoerd.
Volgens haar wilde professor Ken Smith drie dagen later autopsie uitvoeren op het dode paard, maar het paard was al vernietigd en de doodsoorzaak bleef hierdoor onduidelijk.

Tjonge, ja, over nalatigheid gesproken zeg....
Kan me voorstellen dat je dan een rechtzaak aanspant...

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:03

AH bah ...het zal je maar gebeuren ....
routinecheck op een gezond paard & ligt enkele uren later dood in zijn box :(

Komt wel meer voor dat er niet naar eigenaren wordt geluisterd als het gaat over het karakter/eigenaardigheden van het paard maar dit is wel heel extreem; het ging tenslotte om een grand prix paard !
Benieuwd hoe dit verhaal verder afloopt...
Maar je hebt er wel je paard niet mee terug :7

Poekiemansss

Re: Britse kliniek voor de rechter na dood van Grand Prix paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:09

Wat verschrikkelijk zeg...
Geef haar groot gelijk dat ze een rechtzaak aanspant!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:34

Heftig verhaal zeg...
Vreemd dat het paard al zo snel vernietigd is en er geen autopsie meer kon worden gedaan...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:35

Pff in dit geval geef ik haar idd groot gelijk! Vreselijk als een gezond paard komt te overlijden door een routine onderzoek!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:47

Pollewoppy schreef:
Heftig verhaal zeg...
Vreemd dat het paard al zo snel vernietigd is en er geen autopsie meer kon worden gedaan...

Dat vind ik ook heel vreemd. Zeker met paarden van deze prijsklasse kon men toch verwachten dat er een uitgebreide autopsie op gedaan zou worden?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:53

Moet er wel bij zeggen dat het twijfelachtig is dat er staat: "Volgens haar..." We moeten het verhaal natuurlijk van beide kanten blijven zien, maar het lijkt me in zo'n situatie dat je als betrokkene (ook als kliniek) wel graag de doodsoorzaak wil weten van zo'n jong en gezond paard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:54

die lui kunnen hun borst natmaken zeg :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:58

Pollewoppy schreef:
Moet er wel bij zeggen dat het twijfelachtig is dat er staat: "Volgens haar..." We moeten het verhaal natuurlijk van beide kanten blijven zien, maar het lijkt me in zo'n situatie dat je als betrokkene (ook als kliniek) wel graag de doodsoorzaak wil weten van zo'n jong en gezond paard.

De kliniek heeft vast nog niet gereageerd, en daarnaast moet de rechter uitmaken of het terecht is wat ze volgend op volgens haar zegt... ;)
Ik denk dat ze een goede zaak heeft hoor...

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:02

Vreemd verhaal. Vraag me af wat ze van de verzekering krijgen ...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:05

Kan er door een katheter waarmee geschuurd is en los geraakt is luchtbellen in de bloedbaan komen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:13

Dat zegt de kliniek he? ;) Misschien bedoelen ze er wel mee dat het onschuldig is wat er is gebeurd, in plaats van dat ze de wensen van mevrouw hebben ingewilligd....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:15

Zeg je dat tegen mij Janine? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:24

Jep ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:33

OK. :D Ik vroeg me dit af los van deze casus, dus los van wat deze kliniek er over dit paard van zegt.

De kliniek geeft een aantal mogelijke doodsoorzaken, bij hartritmestoornis en allergie vraag ik me af of dat voorkomen was als het katheter nog op zijn plaats zat. In die lijn denkende vroeg ik me af in hoe verre een losgeraakt katheter luchtbellen kan veroorzaken. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:36

Wanneer de naald wel in de hals blijft zitten, kan er volgens mij lucht in de ader komen... Maar dat weet ik niet heel zeker.... Of wanneer het slangetje losraakt aan het zakje. Ik weet wel dat lucht in de bloedbaan dodelijk kan zijn.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:45

Je krijgt een paard niet zo maar dood door wat lucht in een catheter. Het gebeurt wel regelmatig dat het dopje eraf gaat, dat het infuus losraakt enz. Van die sectie (autopsie gaat volgens mij alleen over mensen) is wel vreemd. Je zou denken dat paarden overleden op een opleidingsinstituut standaard voor sectie gaan mits de eigenaar geen bezwaar maakt. Maar je zou de tekst ook zo kunnen opvatten dat het kadaver vernietigd was vóórdat de door de eigenaar ingeschakelde expert onderzoek kon doen. Maar dat er al wel sectie door het RVC was uitgevoerd. Dus dat er geen kans was om een second opinion aan te vragen.
We wachten wel af wat er boven water komt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 07:22

Je maakt het maar mee, met een gezond paard naar de kliniek en dan ineens een dood paard in de box.
Was het echt nalatigheid? Of kon de kliniek er niets aan doen?
Wel raar dan dat het paard ineens al vernietigd is voor ze de oorzaak kunnen vaststellen?
Tjah, dat het dan ook nog is een grand prix paard is, is vervelend maar niet erger dan dat het ons eigen paard zou zijn :)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:20

devi786 schreef:
AH bah ...het zal je maar gebeuren ....
routinecheck op een gezond paard & ligt enkele uren later dood in zijn box :(

Komt wel meer voor dat er niet naar eigenaren wordt geluisterd als het gaat over het karakter/eigenaardigheden van het paard maar dit is wel heel extreem; het ging tenslotte om een grand prix paard !
Benieuwd hoe dit verhaal verder afloopt...
Maar je hebt er wel je paard niet mee terug :7

Het ging tenslotte om een grand prix paard? Hmm... lijkt me niet relevant. Al ging het om een bejaarde shetlander (niets ten nadelen van een bejaarde shetlander :D ) Voor iedereen is zijn eigen paard zijn kostbaarste bezit, dus het mag niet uitmaken of het een 'duur' paard is of niet.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:28

Wat ontzettend dom dat ze er niet bij zijn gebleven. Ook van de eigenaar. Ze zag dat hij aan het schuren was...
Maar kan me ook zeker voostellen dat er een rechtszaak word aangespannen, dit hoort niet te gebeuren.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:35

Inderdaad ,ook al was het een shetlander...

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:53

Vooral zielig dat het paard alleen gestorven is en je weet niet hoe of wat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:33

CK88 schreef:
Wat ontzettend dom dat ze er niet bij zijn gebleven. Ook van de eigenaar. Ze zag dat hij aan het schuren was...
Maar kan me ook zeker voostellen dat er een rechtszaak word aangespannen, dit hoort niet te gebeuren.

dat was ook mijn eerste reactie, als je ziet dat je paard schuurt en de kliniek reageert niet op je verzoeken dan blijf je toch bij die box tot er wel wat gebeurt??!! Ik zou me daar een partij stennis gaan staan maken tot er wat werd geregeld en anders blijf ik bij de box, zeker als je zo´n duur sportpaard heb moet je geen risico´s nemen....
Dus ook nalatigheid van de eigenaar in deze!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:39

Het eerste wat mij te binnen schiet is dat ik het nogal een belastend manier vind om een routine onderzoek bij een paard te doen.