Eerste straô van het jaar 2010 gehuld in de mist

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Eerste straô van het jaar 2010 gehuld in de mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 20:32

Nieuwsredactie

Afbeelding
Het was erg mistig dit jaar
Fotografie: De mama van Miss_Malfoy
Afgelopen zaterdag, op zes februari, is de eerste van in totaal zes straô's weer gereden. Traditiegetrouw is Renesse het eerste dorp waar het straôfeest wordt gehouden, gevolgd door Burgh-Haamstede (13-02), Noordwelle (27-02), Ellemeet (06-03), Scharendijke (13-03), en als hekkensluiter Serooskerke (20-03).

Het straôrieen, dat Zeeuws is voor strandrijden, is ontstaan halverwege de negentiende eeuw als lentevoorfeest. In acht dorpen op Schouwen - Duiveland werden de paarden, in aanloop naar Pasen, van stal gehaald om de voeten te wassen in het zoute water op het strand. De gedachte hier achter was dat de dagen weer langer werden, de paarden konden dus weer van stal om het land te bewerken en daarom werd met het genezende zoute water de 'kwade geesten' (mok, rasp en andere beenaandoeningen) verjaagd en er werd tevens om een goed zaaiseizoen verzocht. Meer informatie over het Straofeest vind je in de Wiki!

Zaterdagochtend omstreeks 11.00 uur vertrokken 68 paarden vanaf de terreinen van Manege Grol in Renesse naar het strand om de benen van de paarden te wassen. Ondanks de mist die er de hele dag ging was de publieke belangstelling op het strand onverminderd groot.

Afbeelding
De versieringen van Miss_Malfoy & paard
Ook dit jaar deden er weer een aantal Bokkers mee, onder andere Miss_Malfoy, amj en Buitenzorg. Vorig jaar versloegen de laatste twee het straörieen in Renesse, dat onder een mooie zon plaats vond. Dit jaar komt het verslag van Miss_Malfoy die een grote Belg onder haar kont had.

“Het weer was erg mistig, maar dat mocht de pret niet bederven. Al heel vroeg stond iedereen klaar en er was een gezellige sfeer. Om een uur of elf vertrok de groep om eerst een rondrit door het dorp te doen. Vervolgens gingen we naar de duinovergang en het strand op om de paardenvoeten te wassen. Er waren ondanks het slechte weer aardig wat mensen komen kijken. Het was in elk geval niet voor niets, het weer maakte toch dat het er erg apart uitzag. Eén paard ging helaas aan de kletter, maar de rest van de groep bleef rustig en de ruiter kon er later weer gewoon afkomen.

Alweer enkele jaren gaat de dominee te voet de stoet voorop het strand om ook zijn eigen voeten wassen. De burgemeester vond het helaas te koud om ook nog even in zee te gaan en de voeten te wassen, maar hij ging er over denken om het volgend jaar wel te doen.

Daarna werd er op het strand nog een stuk gedraafd, met de Belgen op kop om de rest van de groep er rustig achter te houden. Toen de groep eenmaal gesplitst was in een korte en lange route was het tijd voor de galop. Ondanks het feit dat de voorste ruiters weinig zicht hadden door de mist zagen ging alles goed. Het was even puzzelen om de juiste route te nemen en dus niet in de duinen of in de zee terecht te komen, maar dat ging allemaal goed.

De stoet die de lange route doet ging daarna door het nabij gelegen dorpje Burgh, om wat warms te drinken. Chocomel met rum. Andersom kan ook. Er was ook Jagermeister om de spieren te ontspannen en om je warm te houden. Het was echt heel gezellig, maar wel erg mistig zeker met de dampende paarden.

Eenmaal terug in Renesse kwam zoals elk jaar fanfare en de kar met kinderen ons ophalen. Met de fanfare voorop de stoet gingen we nog een rondje rond de kerkring. Daarna was het tijd voor het praatje van de burgemeester. De EHBO was gelukkig niet nodig geweest, en alles was goed verlopen.”

Na de strandrit kan er ’s middags op de ring van Renesse nog mee gedaan worden aan het ringsteken. Miss_Malfoy heeft daar niet aan meegedaan. Zij bracht haar (gehuurde) paard terug om zich vervolgens op te warmen bij de kachel.
Afbeelding
De stoet die binnengehaald wordt door de fanfare en de gesminkte kinderen

Het straôfeest ging in het dorp onverminderd door. De dag eindigde met livemuziek en de uitreiking van de mooist versierde pony en paard.

Op de website van www.horsecapture.nl zijn ook dit jaar weer foto’s terug te zien.

Je kan hieronder een kort filmpje zien van de stoet die vertrekt van het terrein van Manege Grol
Afbeelding

Je kan hieronder een korte compilatie zien van foto's

Aankomende zaterdag vindt het straôrieen in Burg-Haamstede plaats. Doe jij mee of doe je mee aan één van de andere straô’s en lijkt het je leuk om een verslag te schrijven? Neem dan contact op met de Nieuwsredactie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:48

Geweldig! Al die prachtig uitgedoste paarden en wat een traditie. Mooi hoor.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:49

Ik ga misschien meedoen in Seroos... Weet het nog niet zeker, maar als ik meedoe, zal ik ook wel posten :)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:05

Leuk verslag! Het was weer een geslaagde dag!

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:15

echt super gaaf
met strao noordwelle komen Trekpaarden Team Rockanje ook weer met een hele kudde :D

Szan

Re: Eerste straô van het jaar 2010 gehuld in de mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:26

Hartstikke leuk! Altijd jammer dat het op zaterdag is, dan ben ik de hele dag aan het werk.
Vorig jaar ben ik regelmatig komen kijken ;)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:32

Straôrieen betekend bij mijn weten geen strandrijden op zijn Zeeuws, ik vraag mijn vader het na te kijken in zijn Zeeuws woordenboek :)
Ik denk eerder dat het iets met stro te maken heeft.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:06

desillies schreef:
Straôrieen betekend bij mijn weten geen strandrijden op zijn Zeeuws, ik vraag mijn vader het na te kijken in zijn Zeeuws woordenboek :)

Klopt idd, het is een oud gebruik, vroeger gingen de boeren de voeten wassen van de paarden in het zoute water om de slechte geesten weg te spoelen en voor een goede oogst!!

Dus dat bovenste slaat nergens op :D :+ wij zeeuwen noemen op het strand rijden ook gewoon op het strand rijden hoor :D :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:15

Goh als ik dit ieder jaar zie denk ik altijd...goh jammer dat dat hier niet is...wat ook een beetje lastig zou worden nabij utrecht....je stapt niet even op je paard er gaat naar het strand.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:49

amj schreef:

Zijn jullie weer geweest ja?
je heb daphne van zon en mij zeker wel gemist op de poownies van de camping? hahaha :P
was het een beetje te doen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:08

kijk dit vind ik nou leuke nieuwsberichten :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:13

Was een vroege Strao dit jaar....
Ik had graag weer eens mee willen rijden maar door de weersomstandingheden best wel een eind vanaf Groningen ;-)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:24

Uprica schreef:
amj schreef:

Zijn jullie weer geweest ja?
je heb daphne van zon en mij zeker wel gemist op de poownies van de camping? hahaha :P
was het een beetje te doen?

Ja, we zijn weer geweest. Bij vertrek was ik al aan 't kijken of ik jullie niet zag, maar helaas. Ik heb Daphne nog wel gezien en gesproken.

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:38

Erg leuk, wel jammer van de mist.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 09:44

desillies schreef:

Het is toch wel fijn dat mensen eens wat verder lezen dan hun neus lang is.. Kijk eens in de wiki ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:47

Strao is idd helemaal niet strand op z'n Zeeuws (da's namelijk strange ;) )

Ik ga hopen dat ik volgend jaar ook naar Schouwen kan komen! Als het goed is heb ik dan mijn E, dus dan zal het toch eens moeten kunnen he?!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:09

op z'n Zeeuws' bestaat niet. Daarbij moet je je bedenken dat dit feest (dus ook de benaming ervan) al erg oud is.

Verder is het misschien verstandig om de discussie verder voort te zetten op LZP of desnoods WZ ipv hier :)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:57

Cis je staat op de foto!!! :D

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:11

Sammie schreef:
desillies schreef:

Het is toch wel fijn dat mensen eens wat verder lezen dan hun neus lang is.. Kijk eens in de wiki ;)

Hallo zeg, ga je lekker? Alsof in de Wiki de preciese betekenis van het woord staat!
Ik ben toevallig een Zeeuw en stroa betekent volgens mij! ikke dus die dat denkt, geen strand.

Ik heb net mijn vader gebeld en deze heeft het nagezocht, Strao is Schouws voor strange en strange betekent dus strand op zijn Nederlands.
Dus toch "op zijn Zeeuws" wat wel degelijk bestaat!, maar dan in Schouws dialect.

Sammie schreef:
op z'n Zeeuws' bestaat niet.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:46

Leuk!
Jammer van de mist!

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:23

Altijd erg leuk!

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:57

Wat leuk zeg, jammer dat ik er ook niet naar toe kan!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:56

Superleuk hè, dat straorieen, ik heb ook verschillende keren met veel plezier meegedaan, jammer dat het zo mistig was maar men heeft zich vast lekker warm gehouden met de enorme hoeveelheden alcohol die er worden genuttigd onderweg :+
Blijft imposant, zo'n enorme hoeveelheid paarden op het strao!

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:33

Leuk verslag.
Ik mag over 2 weken meedoen in Noordwelle, heb daar een belg voor gehuurd. Heb er nu al zin in. Gaan met een groepje van 4.
Zaterdag ga ik kijken in Burgh. Hopelijk is het dan wel mooier weer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:39

O help sammie je zei dat je er een krantenartikel van ging maken, niet dat je mijn verslag zo neer ging zetten! :oo Nouja gelukkig heb je alle spelfouten eruit gehaald. Was je zeker wel even mee bezig? :')

desillies schreef:
Superleuk hè, dat straorieen, ik heb ook verschillende keren met veel plezier meegedaan, jammer dat het zo mistig was maar men heeft zich vast lekker warm gehouden met de enorme hoeveelheden alcohol die er worden genuttigd onderweg :+
Blijft imposant, zo'n enorme hoeveelheid paarden op het strao!

Ik was smiddags al zat... :o