Amerikaanse welzijnsorganisaties boos op fokbeleid AQHA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Amerikaanse welzijnsorganisaties boos op fokbeleid AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 10:40

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
foto: door José Reynaldo da Fonseca

De Internationale paardenwelzijnsorganisatie Equine Welfare Alliance (EWA), heeft flinke kritiek geleverd richting de American Quarter Horse Association (AQHA) over diens standpunt. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie moedigt de AQHA overmatig fokken aan.

EWA reageerde afgelopen week richting een statement op de website van de AQHA. Deze had namelijk op de site staan dat de sluiting van de laatste paardenslachterij in 2007 de oorzaak is van het overschot aan paarden.

"Ze wijzen opnieuw met hun vinger naar onschuldige mensen, terwijl ze dit probleem zelf hebben veroorzaakt. De AQHA moedigt al jaren aan om maar flink wat aan te fokken," aldus een woordvoerder van EWA.

Deze uitspraak van EWA wakkert de discussie weer aan over de negatieve gevolgen voor de Amerikaanse paardenwereld door het sluiten van de slachterijen.

"Het slachten is helemaal niet gestopt. In 2008, een vol jaar na het sluiten van de laatste slachterij, werden juist de meeste paarden ooit geslacht sinds 1995, en dat kwam allemaal door het overschot aan paarden. Het overschot aan paarden is weer een gevolg van de aanzet tot lukraak in de rondte fokken."

Woordvoerder Holland van EWA: "Iedereen kan nog steeds zijn paard laten slachten. Je moet alleen wel weten waar te zijn. Om als stamboek met zijn allen naar het sluiten van de slachterijen te gaan wijzen is veel te makkelijk. In de tussentijd scheppen ze wel op over het feit dat ze ieder jaar meer dan 135.000 veulens registreren. Dat noemen wij hypocriet!."

Tot dusver lijkt de welzijnsorganisatie inderdaad gelijk te hebben. Het Amerikaanse departement van Agricultuur heeft namelijk alweer even geleden een lijst openbaar gemaakt, waaruit bleek dat de Quarter Horse veruit bovenaan staat als het gaat om het ras dat het meest in slachttrucks wordt aangetroffen.

De welzijnsorganisatie vraagt zich af waarom het gebrek aan financiering door de federale overheid voor paardenwelzijn door anti-slachtgroeperingen wordt gepromoot.

"Waarom zou de overheid volgens deze groeperingen verantwoordelijk moeten zijn voor paarden in prive-eigendom, of fokkers die de keuze maken om meer paarden te fokken dan ze kunnen verkopen?"

EWA sluit zich aan bij het strenge EU reglement om alle medicatie voor paarden strikt bij te houden. Het nieuwe reglement zal vanaf juli 2010 officieel in gebruik worden genomen.

"Paarden worden in Amerika niet meer gezien als slachtvee voor menseneten. Daarom krijgen ze gewoon alle medicijnen die in de EU verboden zijn. Amerikaanse welzijnsadvocaten waarschuwen hier al jaren voor."

EWA is van mening dat de grote aantal gevallen van mishandeling en verwaarlozing in Amerika wordt veroorzaakt door de huidige economische condities.

Overkoepelend orgaan The Animal Welfare Council (TAWC) laat weten erg bezorgd te zijn over het verdwijnen van paardenslachthuizen in Amerika.

"Het is overduidelijk dat er altijd ongewilde paarden zullen zijn in ons land. Dat komt omdat sommige paarden niet voldoen aan de wensen van hun eigenaar, of ziek worden.

We zijn ermee bezig om dit probleem aan te pakken en om het aantal ongewilde paarden naar beneden te halen. We zijn echter van mening dat het legaal maken van het slachten van paarden niets anders zal doen dan groter lijden veroorzaken bij paarden, de eigenaren en de paardenindustrie in het algemeen."

DubbelFun

Re: Amerikaanse welzijnsorganisaties boos op fokbeleid AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:19

Is er al een standpunt/reactie van de AQHA bekend ??

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 11:20

Nee nog niet!
Daar ben ik ook wel benieuwd naar namelijk.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:24

Anders ik wel...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:28

ze kunnen wel een fokbeleid hebben, maar het zijn toch de leden die het uitvoeren.als de economie in een recessie is, en de verkoop slecht, ben je dom als je doorgaat met fokken.kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:41

Is AQHA ook niet het grootste stamboek wereldwijd? Dan is het 'paarden-overschot' toch ook navenant? Moet wel inderdaad kritisch gekeken worden na het fokbeleid ... maar dat geldt voor ieder stamboek/paardenras.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:52

Ik ben al jaren lid van de AQHA, maar heb nooit iets gemerkt van een 'aanmoedigingsbeleid' wat het fokken betreft. Het lijkt me inderdaad logisch dat het grootste stamboek ter wereld de meeste geregistreerde veulens per jaar heeft...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 11:57

Dit gaat alleen over Amerika he,
niet over het aantal veulens in het algemeen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:34

Het fokbeleid is dat iedere eigenaar het zelf moet uitmaken. En verder kun je wel het nodige geld in onderzoek stoppen, maar als je weinig tot geen beperkingen stelt aan wat wel of niet ingeschreven mag worden én het op wedstrijden nog flink geld oplevert ook zal er weinig veranderen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:06

DubbelDun schreef:
Het fokbeleid is dat iedere eigenaar het zelf moet uitmaken. En verder kun je wel het nodige geld in onderzoek stoppen, maar als je weinig tot geen beperkingen stelt aan wat wel of niet ingeschreven mag worden én het op wedstrijden nog flink geld oplevert ook zal er weinig veranderen.

Je bedoeld dat het op wedstrijden flink geld KAN opleveren! :D
Daar dromen al die fokkers van, zo'n futurity kampioen ;) Maar hoeveel van die 135.000 komt uberhaupt op een wedstrijd?
In die zin probeert de AQHA wel fokkers aan te moedigen om veel veulens te fokken door er ook die futurity's aan te koppelen en het verleiden van hun leden met de bekende $$$$$$

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:13

Klopt, natuurlijk haalt maar een heel klein percentage de betere wedstrijden. Maar zolang er bewezen winnaars rondlopen met erfelijke afwijkingen zal dit het grote fokpubliek niet weerhouden om met dergelijke afstammelingen door te fokken.
Het stamboek er voor sluiten is dan het beste signaal wat je als stamboek af kunt geven. Dat doet pijn in een aantal (toch al dikke) portomonnee's, dat mag duidelijk zijn.
De kleine man kan dit soort dekkingen toch al niet meer betalen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:17

Eens hoor!

Maar ook al sluit je het stamboek tegen erfelijke afwijkingen, en je gaat alsnog door met het "belonen" door geld aan te bieden op futurity's, gaan mensen, juist die kleine man die geen cent te makken heeft, net zo goed door met fokken in de hoop die ene goeie te fokken.
En dát is het probleem, het overschot aan paarden an sich. Niet zozeer het overschot aan paarden met een refelijk gebrek of dragers daarvan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:23

Dat is waar, maar je krijgt wel een gezonder paardenbestand :D
Misschien zouden ze dan een maximaal aantal veulens per merrie registreerbaar moeten maken, want ik snap niet dat iemand trots kan zijn als een fokmerrie 25 veulens gebracht heeft. Dat dier is niets minder als een legbatterij geweest ;(

Maar we kunnen er hier wel lang en breed over discussiëren wat ze in Amerika anders moeten doen, laten we eerst maar eens in Europa en Nederland zorgen dat er geen overschot aan paarden meer is. Zolang er hier nog paardentransporten naar Italië gaan onder erbarmelijke omstandigheden, is er hier nog genoeg werk aan de winkel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:51

Ik veronderstel dat het probleem zowel in de USA als in NL alleen maar groter zal worden de komende jaren....'the boom' in paardenbezit is (schat ik) zo'n 15 jaar geleden begonnen - dat betekent dat het aantal oudere paarden dat nog te goed is om af te maken maar 'niet geheel' meer voldoet' aan de eisen van de gemiddelde paardenbezitter (ruiter), alleen maar zal toenemen.
In de VS bestaat een wegwerpmaatschappij en in NL is te weinig ruimte....de vraag waar met het 'overschot' heen is misschien haast onoplosbaar.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:52

DubbelDun schreef:
Dat is waar, maar je krijgt wel een gezonder paardenbestand :D
Misschien zouden ze dan een maximaal aantal veulens per merrie registreerbaar moeten maken, want ik snap niet dat iemand trots kan zijn als een fokmerrie 25 veulens gebracht heeft. Dat dier is niets minder als een legbatterij geweest ;(

Even een kanttekening; dat hoeft niet. Je hebt tegenwoordig ook draagmoeders! Het zou heel goed mogelijk zijn dat een merrie wel een x aantal veulens heeft voortgebracht maar geen enkele daadwerkelijk heeft gedragen...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:05

embryo -transpalntatie is maar van de laatste paar jaar, en nog niet geheel gebruikelijk. het overgrote deel van de fokmerries dragen iig gewoon die 25 veulens.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:49

Citaat:
Is AQHA ook niet het grootste stamboek wereldwijd? Dan is het 'paarden-overschot' toch ook navenant? Moet wel inderdaad kritisch gekeken worden na het fokbeleid ... maar dat geldt voor ieder stamboek/paardenras.

Citaat:
Ik ben al jaren lid van de AQHA, maar heb nooit iets gemerkt van een 'aanmoedigingsbeleid' wat het fokken betreft. Het lijkt me inderdaad logisch dat het grootste stamboek ter wereld de meeste geregistreerde veulens per jaar heeft...

Dat is juist het probleem. Omdat de AQHA alle veulens altijd registreert en er met alle dieren gefokt mag worden zijn ze de grootste. Niet zo moeilijk, met zo'n zwak registratie-/fokbeleid. Ze moedigen fokken niet actief aan, maar door de regelgeving doen ze dat indirect wel.

De kwaliteit van het ras wordt geheel overgelaten aan de marktwerking. Het is de bedoeling dat goede hengsten populair worden en dus meer produceren, en zo het ras gemiddeld goed houden. Vanuit het stamboek wordt niks geregeld. Er zijn geen hengstenkeuringen oid. Daardoor zit er een heleboel kaf tussen het koren.

Op zich is het een mooi idee, dat helemaal aansluit bij de 'westerngedachte': geen regels van bovenaf, maar vrijheid blijheid. Het heeft z'n voordelen, maar ook z'n nadelen. Ik heb wel eens gehoord dat er bij geen enkel ras zo veel erfelijke gebreken voorkomen als bij Quarter Horses.

Ik snap wel dat er kritiek komt op dit beleid. Ik heb er zelf ook m'n twijfels bij, maar het heeft ook z'n charme.

Misschien kun je wel zeggen dat bij dit (gebrek aan) fokbeleid wel slachterijen nodig zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:04

@lindy - ze registreren niet alle veulens. sowieso alleen QHx QH.uit hypp-negatieve ouders, en ook geen (zichtbare ) gebreken.
ik denk dat de fries, en de dwerg -shetlanders ook wel met behoorlijke gebreken kampen.en er zijn nog stamboeken, die wel alles registreren, dus daar ligt het ook niet aan.
het zou imo zeker helpen, als alle paarden uitgesloten worden van de fok, die aantoonbaar HERDA/HYPP/GBED of wat dan ook hebben.idem voor die splash-gerelateerde doofheid bij de paints, en OLWS.
gewoon uitsluiten, en met de gezonde paarden een betere gezondheid opbouwen.
maar eigenlijk is dat een andere discussie.het gaat hiet om overmatige fok, net als dat we hier hebben, met inferieur merrie-materiaal.derhalve is voor dat soort veulens geen of nauwelijks markt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:11

En inferieure hengsten dan ???
Die lopen er minstens net zoveel rond.
En wat is inferieur?? Niet op wedstrijden verschijnen??
Ik denk dat de markt aan recrea-Quarters in Amerika vele malen groter is als hier in NL, ook het hebben van een stamboekpapier is daar geen noodzaak.

Idd is overmatige aanfok het probleem, maar dat hoeven zeker geen inferieure paarden te zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:18

inferieur heeft nix met prestaties te maken imo.je kan idd best wel een talentvol paardje hebben, waar nix uitgehaald word.(zoals de mijne, alhowel ik daar ook niet mee wil fokken)maar als prestatie stamboek, zo ook het KWPN is het een goede zaak om met prestaerende paarden te fokken. ( m + h)
ikzelf vind stamboekloze paarden niet goed om mee te fokken, paarden met ziektes, en erfelijke gebreken, rotkarakters.let op ; dit is MIJN mening, geen oeverloze discussies hierover....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:17

Ik ben het haast helemaal met je eens hoor :D, maar als je alleen prestatiegericht wilt fokken krijg je straks allemaal 'Jazzjes' waar 75% van de mensen niets mee kan. En die 75% wil gewoon een lekker rustig paard om recrea mee bezig te zijn, geen wedstrijd(op)gefokte bok die het helaas in de showring niet waar kon maken en dus via de achterdeur het recrea-circuit in gaat.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:02

Precies! Prestatie's zijn leuk voor mensen die aan de top gaan meedraaien in de sport.
Karakter is denk ik nog wle het belangrijkste. In een paard met allerlei gebreken, maar een super karakter wordt door de baasjes meer geld/tijd/energie gestopt om ze heel te houden, te dokteren enzovoorts als in een paard met een matig karakter, of een slecht karakter.

Naar brave paarden is altijd vraag, kijk maar op bokt bij gevraagd.

Wat Kendra zegt ervaar ik beslist ook zo de laatste tijd. Hoeveel paarden worden wel niet als "gezeldschap" aangeboden?
Hoeveel paarden staan er elke keer wel weer niet op bokt met de vraag "Wie wil mijn paard ene goede oude dag geven?".
Ik vind het vaak ronduit sneu. :n

En dan hebben we het nog niet eens over de aantalen advertenties met "mini/shet hengst" te koop, als niet gratis weg te geven is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:08

Ik vind het ook triest dat er oude paarden weggedaan worden als zijn het broodjes. Maar niet iedereen kan 2 paarden betalen en voor velen zal het niet de keus zijn om dan maar het ouwetje te houden en de rijambities aan de kant te zetten.
Verplichte oudedagsverzekering voor paarden invoeren dan maar en daar de natuurgebieden mee vullen ipv 'wilde' soorten uitzetten.
Maardan wel voeren in de winter graag 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:11

QH worden het meeste aangetroffen als RAS op de slachttrucks... ja duh.... is het grootste RAS in usa...
ben benieuwd hoeveel niet-rassen er op de trucks staan :-)

en dit gaat over USA niet europa.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:16

Tja, ik denk er anders over, net als je met je hond op latere leeftijd niet meer die lange wandelingen maken kan, of kan sporten, moeten mensen dat gewoon incalculeren!

Natuurlijk is het niet voor iedereen te betalen, natuurlijk wil iedereen graag sporten enzo, maar kom op zeg! Al die jaren is er wél geld om het paard te onderhouden 20 setjes te kopen, wedstrijden te rijden, trailer te bezitten, lessen te nemen en dan is ie oud en dan is er geen geld om er twee te onderhouden, of het oudere dier in een rusthuis of iets dergelijks te plaatsen :?
Had je maar al die jaren minder les of setje moeten kopen en er vast voor moeten gaan sparen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen ;)

@quarterH net als het niet over rasloze gaat dus :roll: