FEI wil paarden verplicht op evenemententerrein stallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FEI wil paarden verplicht op evenemententerrein stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 10:05

Nieuwsredactie / www.horseandhound.co.uk

Ruiters en organisatoren becritiseren het plan van de FEI om ruiters koste wat kost hun paarden op het terrein te laten stallen tijdens meerdaagse internationale evenementen.

Voorheen keerden een groot aantal ruiters uit de buurt van het evenement aan het einde van een wedstrijddag weer huiswaarts met hun paard, of liet het dier in de buurt op een lokale stal overnachten.

De FEI heeft de regels echter aangepast, en staat erop dat de paarden worden gehuisvest in de stallen van het evenement zelf.

Met name Engelse ruiters lieten al weten het hier niet mee eens te zijn. "Het is een onnodige extra uitgave. Het kost zo'n 75 euro per paard per nacht op een evenemententerrein. Dat tikt flink aan wanneer je ook nog eens met meerdere paarden op wedstrijd bent. Dan breng ik liever mijn paarden huiswaarts als ik in de buurt woon, of zet ze op een manege of pensionstal voor zo'n 25 euro per nacht. Dat scheelt nogal," aldus een Ierse internationale eventingruiter.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:11

Klinkt mij ook heel raar in de oren dat een ander bepaalt waar je paard blijft na/tussen de wedstrijden in. Waarom wil de FEI dit?

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:27

Sosha schreef:
Klinkt mij ook heel raar in de oren dat een ander bepaalt waar je paard blijft na/tussen de wedstrijden in. Waarom wil de FEI dit?

Misschien omdat ze zo goed in de gaten kunnen houden wat er met de paarden gebeurd. Zowel doping als manier van trainingen enz..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:28

Om de paarden goed in de gaten te kunnen houden mbt problemen in de avond/nacht, maar ook de dierenartshandelingen. Maar een behoorlijke kostenpost is het wel voor de ruiters...
In de endurance was het volgens mij al heel gebruikelijk dat de paarden het terrein niet af mochten.

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:45

het is idd een enorme kostenpost, maar het is wel bete denk ik.
zo kan er beter op doping worden gelet, dat gebeud de laatste tijd nogsl veel.

germie

Re: FEI wil paarden verplicht op evenemententerrein stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:55

Ik vind het erg raar. Stel je woont vlakbij en dan ben je verplicht om een stal te huren? Daar zijn de meeste paarden ook niet blij mee, de eigen stal is altijd het beste.
Als je echter toch je paard al stalt op een manege in de buurt, dan kan dat net zo goed op het concoursterrein, mits natuurlijk de kosten gewoon normaal zijn. 75 euro is een absurd hoog bedrag.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:01

maar de FEI behoort toch alleen tot de internationale wedstrijden?! In Nederland en Belgie heb ik tot nu toe altijd meegemaakt dat de paarden iid de stallen niet mocht verlaten! ik dacht dat het altijd al zo geregeld was?! je betaald flink bedrag om te mogen starten, maar daarvoor staan de paarden ook 3/4 dagen op het terrein. maar misschien is het bij andere takken van de sport wel anders?! (ik heb het over springen)

het is een quarantaine gebied. de paarden mogen er niet uit!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:14

Sosha schreef:

Omdat nu de ruiters voor de Grote Prijs massaal thuis aan het barreren slaan. Dit is een hele goeie regel van de FEI.
Zo wordt het mishandelen van paarden wel heel erg in de kaart gespeeld. Bijna een uitnodiging tot!
De volgende fase wordt dat een ruiter uit het buitenland altijd wel een bevriende collega heeft waar hij zijn paarden kan stallen. En dan lekker samen de paarden voor de benen slaan voor de hoogst gedoteerde proeven. Dit is echt waardeloos als deze regel afgeschaft wordt.

Zwelgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:21

volgens mij moeten de paarden allang op internationale wedstrijden gestald worden op het wedstrijd terrein

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:57

Ik weet wel dat toen wij met het internationale vierspan op concoursen waren, deze regel al gelde. Bij 2 daagse wedstrijden mochten paarden wel naar huis, bij wedstrijden langer dan 2 dagen waren we (zover ik weet) altijd verplicht om te blijven. Dit inderdaad om de training en behandeling van de paarden in de gaten te kunnen houden. Anders zou een paard 's avonds nog eens behandeld worden oid.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:26

Ik weet niet beter dan dat de paarden van de internationale rubrieken het concours terein niet mogen verlaten zolang ze nog deelnemen aan de rubrieken. Dit was in Nederland en Italie het geval. Paarden mogen zelfds zonder nummer de stal niet verlaten! Zo kunnen ze zien wat er met het paard gebeurd en eventuele doping gebruik etc. terug dringen. Verder is er altijd veel toezicht in de stallen en onbevoegden mogen er niet in (zonder bandje oid.)
ik heb het over springen en dressuur

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:27

Het lijkt mij een goede regel om redenen al eerder genoemd (toezicht/doping/medicatie).
Overigens hebben we het hier ook over wedstrijden 'op niveau' waarvan je dus mag verwachten dat de ruiters over de nodige financiën beschikken om hier aan mee te kunnen doen.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:33

Maar dan nog is 75 euro voor een stal die meestal veel te klein is en je zelf nog met water moet slepen wel erg veel

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:17

En waar moeten die paarden dan overdag staan? In de veewagen? Lijkt me geen haalbare kaart.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:58

Geweldige regeling, geen tricksen thuis meer, maar een eerlijke competitie.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:43

Perla schreef:
Maar dan nog is 75 euro voor een stal die meestal veel te klein is en je zelf nog met water moet slepen wel erg veel

tijdens CSI's in het springen betaal je zal maar zeggen voor 3 dagen starten INCLUSIEF stalling 350 euro
daar zit stalling dus in! de stallen hebben een verplichte afmeting als het goed is van 3x3m
daarbij is het quarantainegebied waarbij zoals hierboven al genoemd niet zomaar iemand nar binnen kan! toezicht is perfect en snachts bewaking!

Dubbeldun: naja als het goedkoper kon dan graag :D ik beschik niet over een geldboom, of financiele middelen ;) maar af en toe eens starten is voor mij een mooie ervaring :j

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:46

Biertabje schreef:
de stallen hebben een verplichte afmeting als het goed is van 3x3m

dat zou zo moeten maar helaas zijn ze op veel concoursen nog kleiner.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:54

op CSI's??

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:00

ja, en imo moet het niet uitmaken of je nationaal of internationaal start je hebt recht op een stal van minstens 9m2

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:12

naja als het internationaal is dan zijn ze er verplicht toe. ik heb iig nooit meegemaakt dat het niet goed is!
landelijk gezien is het ieder zijn keus! daar hoef je een paard niet verplicht te stallen!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:56

Een hele goede regel, voorzover di eer nog neit was. Bovendien vindt ik het excuus stalgeld erg flauw. Als je op dat niveau rijdt kost het gewoon veel bovendien zit stalgeld meestal inclusief startgeld.

@marceldufour: overdag mogen ze daar natuulijk ook blijven

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:00

Als ze dan ook zorgen voor veilige stallen en niet van die gevaarlijke evenementenboxen van kunststof
met een metalen frame eromheen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:10

Barvrouwke schreef:
Als ze dan ook zorgen voor veilige stallen en niet van die gevaarlijke evenementenboxen van kunststof

Daar zit wat in....maar ja het moet allemaal goedkoop...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:22

apple01 schreef:
Barvrouwke schreef:

Daar zit wat in....maar ja het moet allemaal goedkoop...

Snap ik, maar door die ***boxen heeft mijn paard gruwelijk vast gelegen tussen de boxdeur.
Gevolg: griffelbeen in 3en gebroken en een been vol wildvlees. Mijn paarden komen dus nooit van
hun leven meer in zo een box.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:47

apple01 schreef:
@marceldufour: overdag mogen ze daar natuulijk ook blijven

Maar dan betalen ze toch stalling als ze daar overdag blijven? Het kan niet zo zijn dat ze overdag gratis een box in beslag nemen. En als ze wel een box hebben, dan is er weer geen reden om dat paard thuis te stallen, want die box is dan al betaald.