Eigenaar de Zonnehoeve: "mijn pony's horen gewoon buiten"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eigenaar de Zonnehoeve: "mijn pony's horen gewoon buiten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 08:31

http://www.destentor.nl

Zorgboerderij de Zonnehoeve verwaarloost zijn pony's. Dat beweert Zeewoldenaar Henk Nijboer. Volgens Zonnehoeve-eigenaar Piet van IJzendoorn is er sprake van een groot misverstand. "De dieren worden bedreigd door honger en uitdroging", claimt Nijboer. "De vier pony's verblijven het hele jaar op een omheind natuurterrein in het Hulkesteinsebos.

Zonder enige beschutting. Onder deze weersomstandigheden is er natuurlijk geen sprietje gras meer te vinden. En doordat het afwateringskanaal in het Hulkesteinsebos is dichtgevroren ontbreekt het de dieren ook aan water."

Van IJzendoorn is met stomheid geslagen door de aantijgingen van zijn plaatsgenoot. "Het gaat om zogeheten connemara pony's. Deze dieren zijn afkomstig uit Ierland. Ze zijn gewend om het hele jaar buiten te lopen. Bovendien bezit ik de dieren nu alweer zo'n tien jaar. In die tijd hebben zich nooit problemen voorgedaan. Ongeacht de buitentemperatuur."

Van IJzendoorn erkent dat dieren onder deze weersomstandigheden meer moeite hebben met het vinden van voedsel. "Dat is ook de reden dat wij de de pony's momenteel van voer voorzien. In tegenstelling tot wat Nijboer beweert. Het vinden van water is overigens geen probleem voor de dieren. Ze stampen het ijs kapot met hun hoeven en komen zo aan hun water. Tot slot wil ik aantekenen dat de pony's veel liever buiten rondlopen, dan dat zij zitten opgesloten in een stal."

Verwant artikel:

[VN] Paarden in Hulkesteinsebos worden aan hun lot overgelaten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:37

Cayenne schreef:
Ze stampen het ijs kapot met hun hoeven en komen zo aan hun water.

..Juist.. :')
Ik moet het eerste paard nog tegenkomen die dat doet. :P

Beetje appart verhaal.. tuurlijk, paarden staan liever buiten, maar enige basisverzorging is natuurlijk wel vereist..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:40

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

Is niet bijzonder hoor. Als we de sloten niet omheind zouden hebben, zouden die van ons het ook doen. En nu trap ik de ijslaag van de waterbakken, maar anders zouden ze het zelf wel doen. Maar goed, wij hebben dan ook IJSlanders. :D

Begin onderhand toch wel benieuwd te worden naar foto's van de bewuste pony's, om zo de conditie wat beter te kunnen inschatten...

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:41

Nou marloez dat doen paarden echt wel hoor ! Ik zie het zelfs bij mij op stal gebeuren omdat sommige mensen te lui zijn om de waterbakken ijsvrij te maken. Dan doen ze het toch zelf , idd even stampen met de hoef en voila er is water.

Ik vind de aanklacht tegenover deze man zeer overdreven!
Hij voert ze notabene nog bij vanwege het schrale weer.
Hoop heisa om niets.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:42

Marloez, ik verzorg hier ook een groepje connemara's en die doen dat echt hoor. Zowel de plassen op de weide als de grote drinkbak 'vallen ze aan' met hun hoeven. Zelf gezien. :)

Neemt niet weg dat we zelf wel in de gaten houden dat ze aan water geraken, maak je geen zorgen.

tja, zolang je de situatie ter plaatse niet kent, kan je daar moeilijk een oordeel over vellen, vind ik. Die 'van mij' komen 's nachts binnen, maar ze staan 's morgens wel hard te stampen om buiten te mogen, dus of ze blij zijn met die stal ? :=

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:43

Connemara's zijn ook "harde"pony's. Dat ijs kapot maken doen die van mij ook in de wei terwijl die ook gewoon een ton met water hebben.
Hij voert ze bij. Het is een sober ras. Ik denk dat het weer erg wordt opgeblazen.
Als ik het zo lees verzorgt hij ze goed.
Daarnaast is het een bekende connemara fokker en hij zorgt goed voor zijn dieren.
Laatst bijgewerkt door Quinn op 27-01-10 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:43

onze waterbakken vriezen nu ook dicht, maar als ik het niet kapot zou trappen dan zouden ze dat ook echt wel zelf doen.
dat de betreffende pony's geen beschutting hebben vind ik wel jammer, maar ja; mijn merrie kan wel naar binnen als ze dat wil maar staat vaak in de hartste regenbuien buiten.
ik kan hier nog niet echt een slecht oordeel over maken

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:44

Weer typisch iemand die geen verstand van een paard had en het alarm heeft geluid.
Ik zie hier het probleem niet zo,zeker niet als die beesten bijgevoerd worden.
Ik heb meer problemen met die koninkspaarden en de runderen die ze laten verhonheren omdat bijvoeren niet natuurlijk is :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:51

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

Beetje appart verhaal.. tuurlijk, paarden staan liever buiten, maar enige basisverzorging is natuurlijk wel vereist..

Hoe denk je dat paarden in de natuur normaal gesproken de winters overleven dan? ;)
Paarden zijn heel goed instaat om water te vinden in winterse omstandigheden hoor.

Zelfs onze eigen paarden heb ik wel 'ns betrapt op het met de hoeven slaan op het ijs, in onze weide bij de badkuip met water.

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:13

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

Nou kom maar bij ons kijken dan... :7

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:35

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

Als er sneeuw ligt eten de dieren dat wel. Zo komen ze ook aan water.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:37

Vind dit topics altijd zo boeiend , omdat het over de wijze van paarden houden iets zegt , en ook over een leefgemeenschap waar mensen iets van elkaar menen. En als dat dan in de pers gebracht wordt krijg ik daar meestal een zeer speciaal gevoel bij.Ander principe zou kunnen zijn om andere wijze van aanpak te kiezen als het een probleem is........ De pony s hebben immers niets aan berichtgeving .......

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:40

Mijn (ex)paardje deed dat ook rustig zelf hoor. Ik stond iedere ochtend en avond op dat ijs te hakken, als het in de bakken bevroren was. Toen ik het 's ochtend nauwelijks kapot kreeg (pfff, wat kan dat zwaar gaan zeg) kwam mijn haffie er zelf bij staan, kijkt me aan zo van: wat doe JIJ moeilijk zeg, en gaat met zijn elegante pootjes op het ijs staan. Et voila: kapot en water! Dus ja, dat doen de peerden zelf ook wel.

Verder ga ik geen oordeel vellen over deze situatie. Ben er niet bij geweest, heb ze nooit zien staan en weet dus niets van de situatie af.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:42

Zonder foto kunnen we eigenlijk helemaal niet oordelen.
Of de paarden er echt slecht bij staan of niet

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:00

Marloez schreef:

Bijvoeren lijkt me ook nodig op dit moment, puur ruwvoer, maar wat betreft dat water... dat klopt.
Ik heb water in een cementemmer en inderdaad ze stampen het zelf stuk zodat ze bij het water kunnen.
Heb het niet op film om te bewijzen, maar het wel zelf gezien.
Ook ademen ze boven het water om het te laten dooien en drinken dan het gesmolten water op.

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:12

je kunt inderdaad het beste oordelen als je de paarden zelf gezien hebt. zijn ze mager, hoe kijken ze uit hun ogen, glimmen ze? jammer dat dit niet vermeld is.
aan de andere kant wel goed dat er iemand oplet of dieren goed verzorgt worden. beter te overdreven reageren wat achteraf niet nodig blijkt, dan helemaal niet opletten.
toch?.................

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:17

HellenPS schreef:
je kunt inderdaad het beste oordelen als je de paarden zelf gezien hebt. zijn ze mager, hoe kijken ze uit hun ogen, glimmen ze? jammer dat dit niet vermeld is.
aan de andere kant wel goed dat er iemand oplet of dieren goed verzorgt worden. beter te overdreven reageren wat achteraf niet nodig blijkt, dan helemaal niet opletten.
toch?.................

Nou......... als je iemand beschuldigd van iets moet je daar een gegronde reden voor hebben.

miss_white54

Re: Eigenaar de Zonnehoeve: "mijn pony's horen gewoon buiten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:27

Nou ik woon hier in de buurt.. en vroeg aan me moeder of ze die ponys wel eens gezien had.. Ze dacht zelfs dat het ´wilde´paarden waren.. Dus ik ben er eigenlijk wel zeker van dat ze zichzelf kunnen redden daar.. okee misschien een plukkie hooi of kuil dr neer leggen.. maar dat word dan ook nat en vies.. dus weet niet wat egt het probleem nou is..

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:29

Pff, zelfs mijn konijnen houden zelf een wak in hun drinkemmers! Ik stamp het kapot, maar ik zie altijd heel duidelijk de plekken die ze als laatste gebruikt hebben. Verder kan ik absoluut geen oordeel vellen over de situatie, ik ben er zelf niet geweest. Wel heb ik zelf een Connemara en die weet zich heel erg goed te redden in deze omstandighede, maar die heeft over verzorging niks te klagen. Die zou best met minder toe kunnen en er even goed bij staan.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:38

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

die van stampen bijde het ijs kapot om te kunnen drinken.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:58

Ik vraag me af om welk gebied van de Zonnehoeve het gaat. Zo lopen er paarden op De Stille Kern, maar dat is een gebied van bijna 1000 hectare groot, ik neem aan dat ze dat hier niet bedoelen? Tja, we kunnen niet oordelen zonder te weten hoe de paarden er echt bij lopen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:13

kunnne ze dat ijs ook nog kapot trappen als het zo hard vriest als nu? Als ik de dikte van het ijs meet in onze vijver, hebben die paarden heel wat te breken en te kappen, kan me niet voorstellen dat dat nu nog lukt???

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:21

Urko schreef:
kunnne ze dat ijs ook nog kapot trappen als het zo hard vriest als nu? Als ik de dikte van het ijs meet in onze vijver, hebben die paarden heel wat te breken en te kappen, kan me niet voorstellen dat dat nu nog lukt???

Ze houden hun drinkplek echt wel open. Dat doen die van mij ook (en dat zijn halfbloeden, geen ijsponies). Paarden worden onderschat ;)
Wat niet wil zeggen dat je het als eigenaar niet iedere dag moet controleren, zowel water als ruwvoer moeten in dit soort omstandigheden onbeperkt aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:37

Ik heb een foto van een van de ponies, van de voorkant, die ziet er zover ik het van de foto kan zien goed uit.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:42

mijn shet stampt ook het ijs kapot, in de drinkbak.
alleen vanochtend was het ijs er te dik voor.

wat niet wegneemt dat dit toch echt heel vaak per dag gecontroleerd dient te worden.

en paarden kunnen heel wat hebben hoor,
ze staan toch nog liever in de kou dan in de brandende zon, zomers.