Werkstraf en rijontzegging voor veroorzaken van ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Werkstraf en rijontzegging voor veroorzaken van ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 07:01

http://www.veluweland.nl

Het ongeluk in december 2008 in Oldebroek waarbij twee personen zwaar gewond raakten en een paard om het leven kwam was het gevolg van een paar minuten van ,,verstrooidheid''. Dit zei de 30-jarige C.L.J.D. uit Bavikhove (België) vrijdag tegen de rechtbank in Zutphen waar hij zich voor het ongeluk moest verantwoorden. De officier van justitie eiste een werkstraf van tachtig uur en een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden voor onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag.

Op de tiende december stond er op de A28 waar D. met zijn vrachtwagen reed een paardentrailer met autopech op de vluchtstrook. De alarmlichten waren aan; het inzittende echtpaar wachtte op hulp. D. reed er langs met zijn auto toen hij – zo is het vermoeden – in een flauwe bocht met zijn vrachtwagen op de vluchtstrook terechtkwam. Met een snelheid van 87 kilometer reed hij tegen de paardentrailer aan.

De klap was zo hard, dat die over de kop sloeg; de vrachtwagen stopte dwars op de weg. Het echtpaar liep forse verwondingen op. De vrouw had een hersenschudding, een wond aan het voorhoofd en kneuzingen en haar man had zenuwletsel aan zijn arm en eveneens kneuzingen. Beide waren een paar maanden arbeidsongeschikt. Hun paard overleed ter plaatse.

Tijdens de zitting bleek dat D. geen contact met het echtpaar had opgenomen, omdat hij bang was voor de reactie. Hij zei zich wel te kunnen voorstellen hoe erg het verlies van het paard was, omdat hij zelf ook paarden heeft.

Zijn werkgever informeerde namens hem een paar keer naar de toestand van het echtpaar. De Belg is al tien jaar internationaal chauffeur en is nog nooit met justitie in aanraking geweest. Voor de officier was dit reden niet aan het rijbewijs van de man te komen. Hij zal zelf contact moeten leggen met de reclassering om de werkstraf uit te voeren, als de rechtbank die oplegt. Het is normaal gesproken hoogst ongebruikelijk dat buitenlanders in Nederland een werkstraf krijgen.

Het vonnis is op 29 januari.

Verwant artikel
[VN] Paard komt om bij aanrijding op A28 bij Oldebroek *UPDATE*

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:16

Pff als je het over een horror scenario hebt....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:21

Wat een lage ***straf. En dat wordt bij de uitspraak nog minder.
2 mensen bijna en een paard helemaal doodrijden is "goedkoper" dan door rood rijden zonder brokken te maken. Tis toch van de zotte hier in NL.

EllyC

Re: Werkstraf en rijontzegging voor veroorzaken van ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:35

vippie, vind je opmerking ongepast.
Iedereen maakt wel eens een fout in het verkeer die dan vaak gelukkig net goed afloopt.
Deze chauffeur heeft het wellicht al moeilijk genoeg om met zijn fout te leven en jouw ongezoute veroordeling helpt daar echt niet mee.

Zou hij bewust zijn vrachtwagen tegen de op de vluchtstrook wachtende combinatie gezet hebben dan zou de rechter ook ander oordelen. En dat is nu het mooie van NL.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:31

In verhouding met andere straffen lijkt dit idd een hele laffe straf, die veel hoger moet zijn. Echter weet ik uit eigen ervaring (en daar was geen paard bij betrokken), dat de betrokken chauffeur al genoeg gestraft is door het feit dat ie met een immens schuldgevoel loopt en daar nooit meer vanaf komt.

In mijn geval is mijn broertje 1,5 maand geleden verongelukt. De andere jongens in de auto kwam er ongedeerd uit, sommige zwaarder gewond. De bestuurder had niks fout gedaan. Maar de omstandigheden bij en tijdens het ongeluk en het schuldgevoel is waarsch de allergrootste straf voor zo iemand.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:33

Ik ben het met jury eens.
Het was een ongeluk en geen opzet.
Als hij over de vluchtstrook was gaan rijden om in de halen hadden ze hem mogen kielhalen.

Ik hoop voor de betrokkenen dat ze er goed uitkomen. Schadevergoedingen en dergelijke. Je krijgt je dier er niet mee terug, maar het helpt wel in de verwerking.
Kan op zich ook begrijpen dat de vrachtwagen chauffeur geen contact durfde op te nemen, gelukkig heeft zijn werkgever die taak op zich genomen. Zou het kwalijk gevonden hebben als de "tegenpartij" niets van zich had laten horen.

De werkstraf vind ik wel op zijn plaats. Hij heeft toch een ongeluk veroorzaakt. Bewust of niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:43

Rowo, ik heb even voor de zekerheid je post gelezen maar met verongelukt bedoel je dus ecth dat jouw broertje nog niet zo heel lang geleden is overleden. Verschrikkelijk om dat mee te moeten maken.
Des te knap van jou dat je het al zo kunt bekijken en hier kunt verwoorden. Petje af.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:47

Ja, je leest het helaas goed |( Afgelopen 12 december is dat gebeurd. Hij heeft dikke pech gehad en het als enige niet overleefd. Wij weten dus heel goed hoe het voor de bestuurder is, ook voor zijn kameraden die er levend of zelfs ongedeerd uit kwamen. Hun allergrootste straf (als er al schuld in het spel is), hebben ze allang gehad.

Wij weten ook des te goed hoe het is om contacten te hebben met elkaar. Voor ons en voor hun heel belangrijk. Hoe raar het ook klinkt maar we hebben er nieuwe vrienden bij.

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:50

Vippie schreef:
Wat een lage ***straf. En dat wordt bij de uitspraak nog minder.
2 mensen bijna en een paard helemaal doodrijden is "goedkoper" dan door rood rijden zonder brokken te maken. Tis toch van de zotte hier in NL.

Als iemand het met opzet doet, ben ik het helemaal met je eens. Sommige dingen kun je in Nederland flikken, en dan is de straf minder erg dan wanneer je bv te hard rijd. Heb je helemaal gelijk in.

Alleen in dit geval vind ik het niet zo. De chauffeur heeft niet opzettelijk tegen die mensen en trailer aangereden....

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:13

Ik vind zo'n pechstrook altijd wel beanstigend om op stil te staan vooral als er ook nog veel zwaar verkeer naast rijd.
Als je zelf achter zo'n vrachtwagen rijd zie je ook vrij laat dat er iets op de pechstrook staat en een trailer is soms ook vrij breed. Ze raden niet voor niks aan om niet in de auto te blijven en achter de vangrail te gaan staan. Natuurlijk kan je moeilijk een paard uitladen en ik denk dat niemand als het koud of regent uit de auto gaat wachten.
De chauffeur reed niet te hard en ik denk dat ze hem wel gecontroleerd hebben. Een kleine fout met zware gevolgen, je moet maar even op de verkeerde plaats zijn.

@Rowo, dat is nog heel recent, veel sterkte. Ik moet Jury bijstaan ook ik doe mijn petje af voor jou.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:22

Ik vind de straf eerlijk gezegd best aan de hoge kant. Hoe vaak wordt er geen konijntje, poes of hond dood gereden? Leg mij het verschil uit....

En hoe dicht stond de auto aan de weg? Sommigen parkeren hun auto rakelings aan de weg als ze op de vluchtstrook stoppen.

Iedereen weet ook dat het levensgevaarlijk is en dat je beter de auto kunt verlaten en achter de vangrail kunt wachten op hulp.

En zoals gezegd: iedereen heeft wel eens een kort moment van onoplettendheid, wat dan toevallig goed gaat.....

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:40

hij krijgt iig straf, vorig jaar ben ik ook aangereden, deze man beweerd in slaap te zijn gevallen.. had 2 paarden in de trailer, trailer over de kop in de sloot..
Caesar @ [VN] Frontale botsing met auto en paardentrailer op de N355
Nooit weer wat gehoord van de jonge man.. 1 paard inmiddels afgekeurd, andere is nog een vraag!

Wat mij betreft zou ik al blij zijn als ie nooit meer achter het stuur zou komen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:18

Wat denk jij dan dat er gebeurd is, Gelukzoeker?

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:52

jury schreef:
Wat denk jij dan dat er gebeurd is, Gelukzoeker?

hoe bedoel je??

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:30

omdat je aangeeft dat die man beweerd in slaap te vallen. De suggestie wordt gewekt dat jij denkt dat dit niet het geval is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:45

jury schreef:
en jouw ongezoute veroordeling helpt daar echt niet mee.
.

Ik veroordeel hem niet (maar gewoon je mening vinden mag blijkbaar weer niet) maar wel het NL rechtsysteem. Vind het gewoon een krom systeem.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:44

jury schreef:
vippie, vind je opmerking ongepast.
Iedereen maakt wel eens een fout in het verkeer die dan vaak gelukkig net goed afloopt.
Deze chauffeur heeft het wellicht al moeilijk genoeg om met zijn fout te leven en jouw ongezoute veroordeling helpt daar echt niet mee.

Zou hij bewust zijn vrachtwagen tegen de op de vluchtstrook wachtende combinatie gezet hebben dan zou de rechter ook ander oordelen. En dat is nu het mooie van NL.

De meneer in kwestie rijdt een enorme vrachtwagen. Een voertuig met een enorme remweg, en een enorm potentieel tot vreselijke schade indien er een ongeluk is.

Het is daarom echt onvergevelijk dat de meneer 'enkele minuten verstrooid was'. Hij rijdt verdorie een paar ton staal met 100km over de snelweg tussen ander verkeer dat als karton in elkaar prakt bij een ongeluk. De rechter gaat totaal voorbij aan het feit dat dit soort gedrag bij vrachtwagen chauffeurs meer regel dan uitzondering is. Het wordt tijd dat daar eens wat strenger tegen opgetreden wordt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:55

En wat nou als hij lichtelijk de macht over het stuur kwijt is geraakt. Dan hou je niks aan een paar ton op wielen... ?

Ik ben godzijdank met paard nog niet betrokken geweest bij een ongeluk, maar heb van die van mijn broertje wel geleerd om niet direct mensen te gaan veroordelen als je er zelf niet bij bent geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:02

Allereerst: respect voor de reactie en het relativeringsvermogen van Rowo. Petje af...

Hoe vreselijk het ook is wat die mensen en hun paard overkomen is, die chauffeur heeft een FOUTJE gemaakt. En ja, ik weet dat ik foutJE typ... De gevolgen daarvan waren afschuwelijk. Maar dit gebeurt... hoe erg het ook is.
Zoals secretaresses wel eens een mail aan een verkeerd iemand sturen, zoals een produktiemedewerker wel eens iets uit z'n handen laat vallen aan de lopende band, en zoals de tandarts wel eens uitschiet met zijn boor, zo kan ook een vrachtwagenchauffeur wel eens een keer z'n concentratie verliezen of een stuurfout maken. Pest is alleen dat zo iemand zo'n ontzettend verantwoordelijke baan heeft dat een foutje meteen hele grote gevolgen kan hebben...

Ik denk dat de chauffeur al enorm gestraft wordt door de wetenschap wat hij veroorzaakt heeft. Hij komt net als de slachtoffers NOOIT meer van dat beeld op zijn netvlies af.

Ik heb hele grote stoere chauffeurs zien bezwijken aan gevolgen van ongelukken...

Ik weet dat de straf laag klinkt. Maar geloof me, die man heeft levenslang. Net als zijn slachtoffers, of bv nabestaanden van slachtoffers...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:06

Hij reed wel te hard, in het stuk staat dan hij 87 reed, bij mijn weten mogen vrachtwagens nog steeds maar 80 km op de snelweg.
Hij is vrachtwagen chauffeur, weet , als het goed is, dat hij ver vooruit hoort te kijken.
Normaal gesproken had hij de combiantie op de vluchtstrook horen te zien staan.
Hoort niet de binnenbocht te nemen.
Mensen in die combinatie hadden (minimaal) 30 meter achter hun plaats van pecht de gevarendriehoek op de weg horen te zetten (lees nergens dat dit gebeurdt is).
Ik ga ook maar af op de inhoud van dit bericht.
Maar al met al vind ook ik dit lage straffen. (ook al is het uitzonderlijk dat iemand van een ander land hier berecht wordt, dit zou ook wel normaal mogen en horen zijn, dan moet je hier maar niets veroorzaken, ongeacht per ongeluk of ' verstrooidheid' of elke anders smoes om maar niet op het verkeer te hoeven letten....).

Sterkte Rowo!!

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:51

jury schreef:
omdat je aangeeft dat die man beweerd in slaap te vallen. De suggestie wordt gewekt dat jij denkt dat dit niet het geval is.

Omdat ik zag dat ie inhaalde en zijn stuur recht zetten om zijn weg te vervolgen om de linker rijbaan!

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen.. Maar heb toch echt gezien dat ie zijn stuur corrigeerde.
Hij beweerd er niets van te weten..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:54

Hmmm, weet niet zo goed wat ik er op moet zeggen... Lastig allemaal!

Wat ik wel heel typisch vind is dat het echtpaar in de auto is blijven zitten... Naar mijn weten is dat het stomste wat je kan doen met pech bij de snelweg. Ik heb 2 x pech gehad met de auto/trailer combinatie, ook 2 x op een snelweg, maar ben nooit in mijn auto blijven zitten. Altijd ruim ervoor gaan staan, zo ver mogelijk van de trailer én de weg af. Mocht de combinatie wel een tik(je) mee krijgen of vol geramd worden, dan zit jij er tenminste niet in.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:16

millennium schreef:
Hmmm, weet niet zo goed wat ik er op moet zeggen... Lastig allemaal!

Wat ik wel heel typisch vind is dat het echtpaar in de auto is blijven zitten... Naar mijn weten is dat het stomste wat je kan doen met pech bij de snelweg. Ik heb 2 x pech gehad met de auto/trailer combinatie, ook 2 x op een snelweg, maar ben nooit in mijn auto blijven zitten. Altijd ruim ervoor gaan staan, zo ver mogelijk van de trailer én de weg af. Mocht de combinatie wel een tik(je) mee krijgen of vol geramd worden, dan zit jij er tenminste niet in.

Ik heb net het vorige topic even gelezen en daaruit bleek dat de mensen achteraf het beste af waren in de auto. In de berm waren ze waarschijnlijk verongelukt! En daarin staat ook te lezen dat de meneer van het vrachtautootje net had gebeld dat hij met pech onderweg stond.
Waarschijnlijk hebben ze niet eens tijd gehad om uit de auto te stappen, toen was de vrachtauto eral

Hoe vervelend het allemaal ook is..de vrachwagenchauffeur heeft dit ook niet gewild....het is allemaal wel heel gemakkelijk om van achter de pc te roepen hoe het het gemoeten...beste stuurluiverhaal...
Gelukkig zijn de mensen er levend vanafg gekomen...

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:25

Jeetje wat een verhaal :o krijg er kippenvel van ...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:45

Makkelijk om iemand te veroordelen, zo vanachter je beeldscherm. Helemaal als je zelf nog nooit in een vrachtwagen gezeten hebt, het werk niet kent enz. Laat staan er zelf ooit mee gereden hebt.
Om nog maar te zwijgen van de impact van het veroorzaken van zo'n ongeval en het leven met een schuldgevoel.
Als anderen even niet opletten tijdens het werk heeft dat vaak nauwelijks of geen gevolgen. In dit geval is dat echter wel zo.
Natuurlijk hoeft zoiets niet onbestraft te blijven maar ik denk dat dit wel een gepaste straf is.

En nogmaals; hij reed 87 en daarnaast kan een vrachtwagen niet harder dan 89. Dus 100 is bull...