FEI wil ongevallen bij eventingsport serieus gaan reduceren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FEI wil ongevallen bij eventingsport serieus gaan reduceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:51

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
foto: Kit Houghton / FEI

De FEI heeft een management plan in werking gezet om het aantal ongevallen bij paarden in de cross country met zo'n 10 procent te reduceren.
Het FEI "Eventing Risk Management Policy and Action Plan" werd gisteren tijdens de FEI Veiligheidsmeeting te Malmo, Zweden, officieel in gebruik genomen.

Dit zal de eerste keer zijn dat een statistische database de sport op een werelwijde basis in de gaten zal gaan houden.
Het actie plan is gebaseerd op een zes jaar lange statistische studie van deze sport, en zal worden gebruikt om de risico-factoren van de eventingsport in kaart te brengen, en om internationale data en ideeen te gebruiken zodat de oorzaken van de ongelukken duidelijk worden.

De FEI liet weten dat er sinds 2004 zo'n 2.3 miljoen hindernissen zijn gesprongen tijdens de cross-country wedstrijden, en dat daar bij in totaal zes ruiters zijn overleden. De FEI gaf geen duidelijkheid over het aantal overleden paarden of het aantal vallen. Het is echter middels verschillende nieuwssites wel duidelijk dat er in dezelfde periode zo'n 22 ruiters zijn overleden en meer dan 30 paarden om het leven kwamen sinds 2007.

Volgens de secretaris generaal van de FEI, Alex McLin, werden in het verleden alleen de ongelukken gedocumenteerd, "maar we moeten nu echt alles in kaart brengen en ook de bijna-fatale ongelukken meenemen in ons rapport."
Hij beschreef dit nieuwe plan als een grote stap voorwaarts, en denkt dat dit er voor kan zorgen dat er geen onnodig grote risico's meer worden genomen.

"Natuurlijk zullen er nog wel ongelukken gebeuren, maar dankzij dit systeem hebben we de risico's beter onder controle en zullen het aantal ongevallen binnen een geaccepteerd niveau blijven."

Data wijst uit dat in de periode van 2004 tot en met 2009, de sport veel populairder is geworden. Er zijn 35% meer wedstrijden en 22.5% meer mensen die aan start komen. Het percentage aan paarden die tijdens wedstrijden ten val zijn gekomen, is in daling gegaan van 2.02% naar 1.73%. Het comite wil dat het aantal fatale ongevallen bij paarden met 10% naar beneden gaat, en 20% op vier sterren niveau, en dit alles moet binnen drie jaar gebeuren.

Het actieplan:

* een statistische database, inclusief alle medische en veterinaire info over de ongelukken.

* een overzicht van alle internationale data die twee keer per jaar naar buiten moet worden gebracht.

* alle internationale eventingwedstrijden moeten worden bekeken en goedgekeurd worden door een nationale veiligheids officier (NSO). Verder moeten alle landen die hieraan meewerken de statistieken en verdere informatie rondom serieuze ongelukken melden/inleveren bij de FEI.

* Het parcoursontwerp van een cross-country moet volgens de FEI reglementen worden uitgevoerd om de ruiters en paarden aan zo min mogelijk risico's bloot te stellen.

* Men moet doorgaan met werken aan breekbare veiligheidspinnen en lichte ontwerpen voor de cross-country hindernissen.

* Educatie voor iedereen die zich bezig wil houden met deze sport: ruiters, officials en parcoursontwerpers.

* nog meer de focus leggen op educatie en de definitie van gevaarlijk rijden.

Tweeentwintig landen, Australie, Oostenrijk, Belgie, Canada, Tjechie, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Ierland, Italie, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Rusland, Spanje, Zwitserland en Zweden, waren aanwezig tijdens de conferentie in Malmo.

De komende tijd zal men zich richten op het gebruik van lichtere en veiligere hindernissen in Zweden, Engeland, Canada, Nederland en Italie. Duitsland en Tjechie zullen met behulp van de Nationale federaties hun ruiters veiligere valtechnieken gaan aanleren. Canada en Duitsland leggen de lat hoger wat betreft de competitiestijl; ruiterbewijzen, examens en reglementenveranderingen voor Frankrijk; Polen zal twee keer per jaar medische examens gaan inlassen en Duitsland gaat voor een fitness-badge. Verder zullen er nog verschillende andere nationale projecten worden opgestart.

Peter Gray, de Nationale Veiligheids officier van Canada gaf als reactie: "Deze meeting verliep boven alle verwachtingen en het zal mijn werk een stuk makkelijker gaan maken. De presentaties van alle landen waren erg leerzaam. Het was een mooie gelegenheid om te zien hoe deze sport zich wereldwijd aan het ontwikkelen is, en we hebben vele problemen en ideeen in kaart gebracht."

Klik hier voor een lijst van fataliteiten (paarden en ruiters) binnen de eventingsport.

MilleniumK

Re: FEI wil ongevallen bij eventingsport serieus gaan reduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:18

Super dat ze de sport willen verbeteren!
Is altijd erg leuk op concours, en zou met deze verbeteringen alleen maar leuker worden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:31

goede actie, ben benieuwd wat het gaat opleveren.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:50

ik ben benieuwd! Zeker een goede actie!
En pfft als je die lijst bekijkt krijg je toch wel even een brok in de keel

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:55

Op 1 had moeten staan: veilige hindernissen zonder van die akelige afgronden erachter. Dus hindernissen van schuimrubber oid en alleen de lage hindernissen van een boomstam ofzo.

Ik vind het verder wel een leuke sport om te zien als het maar veiliger was!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:00

JaneJansen schreef:
Op 1 had moeten staan: veilige hindernissen zonder van die akelige afgronden erachter. Dus hindernissen van schuimrubber oid en alleen de lage hindernissen van een boomstam ofzo.

Ik vind het verder wel een leuke sport om te zien als het maar veiliger was!

Wat vind je er precies zo onveilig aan dan? ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:05

schuimrubber vind ik wel een leuk idee :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:08

Opzich een goed initiatief, alleen vraag ik mij af hoe dit met gewoon springen of dressuur is. Met name met springen, ken ik een aantal gevallen met dodelijke afloop (in NL) voor zowel paard als ruiter.

Zijn dit alle dodelijke ongevallen, want naar mijn weten zijn er meerdere paarden ook gestorven door een hartstilstand/hartafwijking en niet zo zeer van het crossen ansich!

Ik cross zelf ook, maar als ik sommige mensen (in de BB of B) zie gaan, vraag ik mij af hoe ze een WP in de dressuur en springen gehaald hebben. Sommige wedstrijden heb ik meegemaakt dat mensen al bij de dressuur of het springen werden uitgesloten, omdat de jury deze combinatie in de cross te onverantwoord vonden. Naar mijn idee een goed iets, wat wel vaker mag voorkomen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:16

Met normaal springen zullen er ook vast linke ongelukken zijn. Maar bij eventing liggen de balken ook nog wel eens vast, of is de hindernis een geheel (bijvoorbeeld een boomstam) En dat maakt het per definitie gevaarlijker dan de normale springsport.

En ik ben het met je eens dat het goed is als sommigen eruit worden gehaald door de jury als die het onverantwoord vinden. :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:30

mo_van_dijk schreef:
Opzich een goed initiatief, alleen vraag ik mij af hoe dit met gewoon springen of dressuur is. Met name met springen, ken ik een aantal gevallen met dodelijke afloop (in NL) voor zowel paard als ruiter.

Zijn dit alle dodelijke ongevallen, want naar mijn weten zijn er meerdere paarden ook gestorven door een hartstilstand/hartafwijking en niet zo zeer van het crossen ansich!

Ik cross zelf ook, maar als ik sommige mensen (in de BB of B) zie gaan, vraag ik mij af hoe ze een WP in de dressuur en springen gehaald hebben. Sommige wedstrijden heb ik meegemaakt dat mensen al bij de dressuur of het springen werden uitgesloten, omdat de jury deze combinatie in de cross te onverantwoord vonden. Naar mijn idee een goed iets, wat wel vaker mag voorkomen.

Klopt, je ziet ook nog wel eens jonge topsporters die overlijden door een hartstilstand.
Wat betreft je laatste opmerking, daarom is het springen nu toch ook voor de cross?

Volgens mij maakt het feit dat de balken vast liggen de sport niet per definitie gevaarlijker dan de gewone springsport, heb het ergens gelezen en de verklaring was redelijk logisch, alleen ben ik diep aan het graven geweest in mijn geheugen maar ben het kwijt.
Misschien kan een eventer het uitleggen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:37

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:42

Daphaan schreef:
Met normaal springen zullen er ook vast linke ongelukken zijn. Maar bij eventing liggen de balken ook nog wel eens vast, of is de hindernis een geheel (bijvoorbeeld een boomstam) En dat maakt het per definitie gevaarlijker dan de normale springsport.

En ik ben het met je eens dat het goed is als sommigen eruit worden gehaald door de jury als die het onverantwoord vinden. :)

Dit is echt een typerende opmerking van iemand die wel een mening heeft over de eventingsport maar zich er nooit in verdiept heeft!
NATUURLIJK liggen de balken VAST tijdens de cross, het zou echt supergevaarlijk zijn wanneer deze niet vast zouden liggen!!! Doordat de hindernissen in de cross vanuit een hoger tempo worden gesprongen kun je je wel voorstellen wat er zou gebeuren als het paard de hindernis raakt en de balk tussen de benen krijgt. Juist ja dan gaat het paard over de kop, dit is precies wat we dus NIET willen in de eventingsport. Alle hndernissen worden dicht gebouwd waardoor het onmogelijk is dat het paard en met de benen tussen komt. Wanneer er toch een open oxer wordt gebouwd maken we gebruik van de breekboom!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:56

Dank je wel voor de uitleg Billy1!

Het staat mij nog goed in mijn geheugen gegrift. Het dodelijke ongeval van een professionele ruiter tijdens een oefenparcours 20/40cm. Het paard kreeg de losse balken tussen de benen.

Het hoeft dus niet per definitie minder gevaarlijk te zijn.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:01

ik heb me er wel in verdiept... daarom zeg ik: vaste balken zijn gevaarlijker. Je noemt nu 1 losse balk en een dood paard.
Anders zouden er tijdens de barrages toch ook dooien kunnen vallen? Voor zover ik weet is eventing niet vaste hindernissen gemaakt omdat dat veiliger was. Volgens mij was het de bedoeling om de natuurlijke omgeving na te bootsen ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:08

Daphaan schreef:
ik heb me er wel in verdiept... daarom zeg ik: vaste balken zijn gevaarlijker. Je noemt nu 1 losse balk en een dood paard.
Anders zouden er tijdens de barrages toch ook dooien kunnen vallen? Voor zover ik weet is eventing niet vaste hindernissen gemaakt omdat dat veiliger was. Volgens mij was het de bedoeling om de natuurlijke omgeving na te bootsen ;)

In barrages worden niet dezelfde snelheden bereikt zoals die in een cross bereikt worden. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:09

dat wilde ik net gaan zeggen. Enig idee hoeveel km/uur er gevraagd wordt in een Z cross?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:12

Jawel. Dat heb ik. Als je met zo'n snelheid op een vaste hindernis niet goed uitkomt, kan ik het plaatje redelijk schetsen. Maar jullie zijn toch niet op andere ideeen te brengen, dat is prima. We zien wel wat er uit de onderzoeken gaat komen ;)
Vooruitgang is in dit geval vast beter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:16

die snap ik niet. Je gaat eerst zeggen dat snelheid en losliggende balken prima samen gaat, kijk maar naar barrages. Als we dan zeggen dat dat niet te vergelijken valt, kom je ineens met het verhala dat je het plaatje prima kan schetsen.

Maar jij bwent overduidelijk ook niet op andere gedachten te brengen, zelfs niet door een crossbouwer die dus zeker weet waar ze het over heeft, dus een discussie lijkt me idd verspilde moeite. Jammer, ik ben altijd bereid om dieper na te denken over hoe de sport veiliger kan, maar dan wel als iemand zich ook daadwerkelijk bereid is te verdiepen in de problematiek.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:18

Mijn punt is dat als het de losse balken zijn die zo link zijn, dan zou je bij barrages ook ongelukken verwachten. Volgens jullie theorie. Niet volgens de mijne
Ik zeg juist, als je met een snelheid van een Z cross niet uitkomt, lijkt het mij beter dat die balk weg kan vallen dan dat je er frontaal op/in knalt.
:)

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:19

Daphaan schreef:
Jawel. Dat heb ik. Als je met zo'n snelheid op een vaste hindernis niet goed uitkomt, kan ik het plaatje redelijk schetsen. Maar jullie zijn toch niet op andere ideeen te brengen, dat is prima. We zien wel wat er uit de onderzoeken gaat komen ;)

Dan denk je waarschijnlijk ook dat we allemaal domme paarden hebben......Onze superintelligeten eventers zijn zo zuining op zichzelf dat ze echt niet afgaan wanneer de afstand onmogelijk is. Maar idd zoala Lielle al aangeeft verwijt jij ons dat wij niet op andere gedachten te brengen zijn terwijl jij precies hetzelfde bent!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:23

@ Daphaan, Rijd je zelf crossen? De toon van je laatste bericht is namelijk heel anders! De snelheid van een barrage is niet te vergelijken met een Z-parcours. Zoals Lielle en Billy al zeggen, is het minder gevaarlijk om de vaste hindernissen vast te hebben dan los.

Correct me if I'm wrong, maar als het paard niet goed uitkomt in de cross en toch springt (wat ze bijna nooit doen), stapt het paard veelal met zijn voorbenen op de hindernis of blijft hangen met zijn achterbenen. Wanneer de hindernis niet dicht zou zijn, betekent dit dat de benen van het paard tussen de hindernis kan komen met alle gevolgen van dien!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:24

billy1 schreef:
Daphaan schreef:

Dan denk je waarschijnlijk ook dat we allemaal domme paarden hebben......Onze superintelligeten eventers zijn zo zuining op zichzelf dat ze echt niet afgaan wanneer de afstand onmogelijk is. Maar idd zoala Lielle al aangeeft verwijt jij ons dat wij niet op andere gedachten te brengen zijn terwijl jij precies hetzelfde bent!

Erm, nee, nooit gezegd (of gedacht, surprise) dat je domme paarden hebt.... :Z
Misschien moet je me niet globaliseren met andere mensen. :)

En dat blijven hangen aan een hindernis, lijkt mij niet gezond voor een paardenbeen. Daarom hoop ik op veranderingen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:26

Dat blijven hangen gebeurd dus alleen als de hindernis open is of als de hindernis niet goed vast ligt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:26

Er is dus net al gezegd dat losse balken idd link zijn, niet alleen in hoge snelheden. Ik heb een handvol klote valpartijen gemaakt in de afgelopen 10 jaar, waarvan er exact eentje kwam door een vaste hindernis. Twee daarvan waren in een gewoon springparcours waarbij paard in de landing de balk tussen de benen kreeg en over de kop ging. Gebeurt je zoiets op een vaste hindernis, kunnen ze doorglijden en hebben ze de ruimte om zichzelf te redden. En zoals Billy al aangaf, bij een open hindernis wordt met breekbomen gewerkt, die dus in twee stukken breken waardoor je helemaal niets meer in de weg hebt liggen. Er wordt ook gewerkt met breekpennen (zelfde idee) en touw dat los schiet.

Overigens is het niet zo dat als je niet uitkomt op een hindernis, je er per definitie tegenaan knalt. Ten eerste zijn de paarden behoorlijk handig, of ze stoppen, en daarnaast is een niet helemaal perfecte afstand echt geen drama. Halve afstanden zijn wel naar, maar ook dan heb je in het Z over het geheel genomen genoeg ervaring om dat op te lossen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, natuurlijk gaan dingen fout, en het is een sport met risico's (of beter gezegd, als het fout gaat, gaat het vaak drastischer fout) maar de oplossing is niet om te gaan werken met losse balken. Wat wel de ultieme oplossing is, weet ik ook niet, hopelijk gaat dit initiatief van de FEI wat helpen.

Ik vind 'hangen' aan een hindernis niet erg lekker omschreven, wat je wel ziet is dat ze er overheen glijden. En daarom zijn de benen ook goed beschermd (wel eens een crossbeschermer goed bekeken) en ingesmeerd met eventingcreme.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:27

De foto is trouwens een mooi voorbeeld van een niet passende afstand en een geweldig handig paard dat zich prima weet te redden. Maar die zal dus zeker met de achterbenen over de hindernis gaan glijden.