Drie dode konikpaarden leden aan zware worminfectie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drie dode konikpaarden leden aan zware worminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 18:00

http://www.dvhn.nl

Afbeelding
Een kudde konikpaarden.
foto: http://www.horsecapture.nl

De drie konikpaarden die afgelopen week zijn overleden in het Midwolderbos, leden aan een worminfectie. Dat laat woordvoerder Rogier Verhagen van het Groninger Landschap weten.

Twee paarden werden dood in het bos gevonden. Een ander dier was zo verzwakt dat een dierenarts het moest laten inslapen. "Dit in combinatie met het huidige winterweer kan reden zijn dat toch al verzwakte dieren het niet redden."

Het Groninger Landschap geeft de rest van de kudde, 39 paarden, preventief een wormkuur. De dieren worden behandeld met antibiotica.

Verwant artikel:

[VN] In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Myca

Re: Drie dode konikpaarden leden aan zware worminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:08

Als het kalf verdronken is, dempt men de put...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:12

Myca schreef:

mijn gedachte

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:16

Ik vind het zo typisch. Ze mogen beslist niet bijgevoerd, paarden gaan opzoek naar eten, lopen over het ijs, zakken erdoor en worden ingeslapen.
Maaaaar de natuur moet zo goed mogelijk nagebootst worden, dus ze krijgen geen extra eten. Wel worden ze ingeslapen (wat ook niet natuurlijk is, maar dit kan ik wel begrijpen om extra lijden te voorkomen), en ze krijgen wel wormenkuren. Dat is toch ook niet natuurlijk? Ik snap het wel, het is ook goed voor de paarden,
maar voer ze dan ook bij wanneer nodig want hier zijn geen roofdieren tov de paarden wat het aantal in 'bedwang' houdt.

Maar wel fijn dat de rest een wormenkuur krijgt, om meer dode paarden te proberen te voorkomen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:32

Ik zag in het nieuws een heel stuk over chineese wilde paarden (die echt grote toendras tot hun beschikking hebben en echt wild zijn) die dreigden te verhongeren...de chinese overheid (die echt niet bekend staat om zijn zachtlievendheid) heeft de hele kudde verplaatst nota bene!! om te voorkomen dat de dieren zouden sterven van de honger.. In nederland is het niet eens mogelijk om een baaltje hooi neer te gooien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:34

Ineens mogen wormenkuren wel? Moest de natuur niet kostte wat het kostte zijn gang kunnen gaan?

Bijvoeren in dergelijke situaties vind ik ook een must hoor....zul je mij niet over horen. Maar een wormbesmetting als excuus voor drie overleden paarden...:n

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:37

Mischien een beetje kort door de bocht...

Wormen door teveel paarden op relatief te weinig ruimte? Vervolgens gaan de zwaksten ten onder aan worminfectie en de sterkste overleven het.

Ik heb er zelf trouwens niet echt een mening over. Ik zou me alleen wel afvragen of het verstandig is om een wormenkuur te geven aan een paard die waarschijnlijk al heftige infectie heeft en er nog nooit een gehad hebt.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:39

Bij ons in Oostvoorne lopen ook "wilde" paarden en het zijn allemaal hengsten, maar sommige zien er hoog drachtig uit. Ziet er ook uit als een flinke wormen besmetting. Het probleem zit niet alleen bij deze paarden. Ander wild als reeen bijvoorbeeld zijn ook besmet. Als deze dood gaan of mesten op land waar "gewoon" vee loopt is er kans dat deze ook weer besmet worden. Natuur in nederland is niet natuurlijk meer. Als we echt nog natuurlijke gebieden hadden waren er waarschijnlijk ook genoeg natuurlijke middelen geweest om wormen te bestrijden door middel van bepaalde planten of organismes. helaas is de balans er niet en dus is het erg flauw van natuurbehoud organisaties om te zeggen dat ze niet gevoerd mogen worden etc.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:08

mooney schreef:
Myca schreef:

mijn gedachte

Precies wat ik ook dacht. ;)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:48

Tjonge...... :\
Ze worden ook nog eens niet of te laat ontwormd dus...arme dieren die anno 2010 gedwongen worden om in deze 'natuurlijke' omstandigheden te moeten leven in ons landje...
En er zijn gewoon nog steeds mensen zijn die volhouden dat ze prima verzorgd worden zelfs mét veterinaire begeleiding erbij...nou hardstikke goed gedaan hoor! :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:03

De overleden dieren leden aan cyatostominose. De betreffende dieren waren dus al verzwakt. Daar bovenop de barre winter en het daarmeegepaarde voedsel tekort hebben ze de das omgedaan. De paarden schijnen sinds een week voor kerst te zijn bijgevoerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:08

goh...ik dacht al dat het om een wormbesmetting ging...ik heb geen idee hoe ontwormbeleid werkt bij staatsbosbeheer...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:10

Klein grapje, ze lopen wel 24/7 buiten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:13

Kijk dat paarden in een natuurgebied gehouden worden, is op zich niet slecht vind ik.
Je kunt ze echter niet behandelen als wilde dieren, want dat is nu eenmaal niet zo, hooguit verwilderd.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:14

Mindim schreef:
De overleden dieren leden aan cyatostominose.
Oh, dus de "deskundigen" die de paarden "veterinair begeleiden" hebben blijkbaar nog nooit van Equest gehoord? En dat een hoge wormdruk een kanjer van een signaal is dat je je land aan het overbeweiden bent?

Lekker stelletje deskundigen...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:20

we hebben hier inderdaad geen natuur, dus bijvoeren en ontwormen is dan eerder noodzakelijk, mag voor mij ook voor de hertjes etc ..
ik voer de vogels in de buurt hier ook bij, elke dag twee broden, meeuwen, alles komt erop af, mijn tuin hangt vol met pindakorfjes etc. ik vind dat je de dieren helpen moet nu met deze omstandigheden ik hoef geen dode hertjes, vogels of paarden omdat ze zogenaamd in de natuur leven..... we hebben hier geen natuur

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:51

Ik las vandaag dat de 2e Kamer eist dat in ieder geval SBB en Natuurmonumenten gaan bijvoeren..het hele artikel neerschrijven gaat me te ver :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:58

Lekker op tijd, nu het gaat dooien.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:35

Mindim schreef:
De overleden dieren leden aan cyatostominose. De betreffende dieren waren dus al verzwakt. Daar bovenop de barre winter en het daarmeegepaarde voedsel tekort hebben ze de das omgedaan. De paarden schijnen sinds een week voor kerst te zijn bijgevoerd.

Dat is vaak het geval. Wormen zijn altijd aanwezig in het ecosysteem van paarden, zowel van huispaarden als van (half)wilde paarden. Ze kunnen echter pas toeslaan als de weerstand van een paard laag is. Jonge dieren hebben bijvoorbeeld vrijwel altijd wormen, ook als ze regelmatig ontwormd worden. Dit is ook niet erg, hier bouwen ze in de loop van de jaren weerstand tegen op. Het moet uiteraard niet leiden tot een wormbesmetting. Paarden in de natuur lossen dit op door boerenwormkruid te eten, paarden in gevangenschap moeten hiervoor ontwormd worden.

Wat betreft het ontwormbeleid van Koniks, dat is per organisatie verschillend. Sommigen ontwormen preventief, sommigen laten het op zijn beloop en anderen doen mestonderzoek om te monitoren. Dit laatste vind ik persoonlijk de beste oplossing, omdat je op die manier geen onnodig 'gif' in je terrein brengt in de vorm van ivermectine. Dit legt namelijk heel je bodemleven plat, wat ook niet bevorderlijk is voor het ecosysteem. Maar door wel mest te onderzoeken, weet je hoe het gesteld is met de wormen bij je (met name jonge) paarden en kan je hier tijdig wat aan doen.

Vooralsnog is het dedomesticatieproces van paarden nog niet zo ver dat je ze volledig los kan laten. In spoor B terreinen blijft het nodig (en verplicht!) paarden te monitoren en waar nodig in te grijpen. Wat nodig is en wat niet, daar valt over te discussieren. Bijvoeren blijkt bijvoorbeeld lang niet altijd nodig, paarden blijken heel goed in staat zelf hun voedsel te zoeken in barre tijden. De omstandigheden moeten hier echter wel geschikt voor zijn, een gebied moet voldoende bomen bevatten om te schillen en er moeten niet teveel dieren in een gebied lopen. Daarnaast levert bijvoeren vaak stress op voor de dieren. Ranghoge dieren verdrukken ranglage dieren bij de voerplaatsen, terwijl die het vaak juist het hardste nodig hebben. Kortom, het is voor de dieren veel beter als ze zichzelf kunnen redden, maar dat betekent niet dat je ze van voedsel mag onthouden als ze het niet zelf kunnen. Dat is in strijd met je zorgplicht.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:58

Citaat:
ik heb geen idee hoe ontwormbeleid werkt bij staatsbosbeheer...

Koniks zijn van het Groninger Landschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:20

Ze zijn een week voor de kerst gaan bijvoeren. De rest van de paarden worden nu behandeld.

De paarden zijn door de wormbesmetting verzwakt geraakt en daarbij het barre weer, met het daaruit onstane voedseltekort, heeft ze de das om gedaan. Dus waarschijnlijk is er niet voldoende bijgevoerd. Er zijn meerdere voederplekken gecreeerd zo dat ook de paarden onderaan de hierarchie rustig kunnen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:22

post even gedeleted
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-10 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:34

Dat klinkt aannemelijk. :j
Maar er kunnen vele factoren een rol spelen. Stress, juist door het bijvoeren, maar ook door bijvoorbeeld sociale druk, ontbreken van boerenwormkruid, etc.

Edit, aangepast
Laatst bijgewerkt door Tanja_dB op 16-01-10 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:38

Het klinkt niet aannemelijk, het is aannemelijk.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:46

Is dat niet hetzelfde? ;)