FNRS blijkt vooruitstrevend op het gebied van veiligheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FNRS blijkt vooruitstrevend op het gebied van veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 15:44

http://www.fnrs.nl

Afbeelding
De overhandiging van de AED.

Bij FNRS Ruitersportcentra wordt veel aandacht besteed aan veiligheid. Zo zijn de bij de FNRS aangesloten bedrijven in het bezit van het veiligheidscertificaat uitgegeven door de Stichting Veilige Paardensport en wordt er veel aandacht besteed aan eisen vanuit de arbo-regelgeving en de door de FNRS mede georganiseerde BHV-opleidingen, gericht op de gevaren in de hippische branche.

Diverse bedrijven hebben aangegeven voor de klanten en gasten de veiligheid nog meer te willen waarborgen. In overleg met de FNRS is gekeken of er een mogelijkheid aanwezig was om collectief een Automatische Externe Defibrilator AED aan te schaffen. Het apparaat verhoogt namelijk de kans op overleven bij een hart stilstand van personen, gezien hierbij elke minuut telt. Begin januari hebben diverse bedrijven de AED aangeschaft.

Eén van de initiatiefnemers is Rob van der Voort, eigenaar van Manege Middenhof in Maassluis. Hij ontving op 7 januari uit handen van Bert van Veldhuisen (veiligheidskundige bij de FNRS) de AED.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:51

Heel goed initiatief!

Bij de meeste sportscholen, kantoren, scholen, winkels e.d. hebben ze zo'n ding, maar op een stal of manege heb ik ze nog nooit gezien. Als EHBO'er let je daar toch onbewust op :o
Zelfde met de brandblussers, ik betrap me er wel eens op dat ik die zit te inspecteren. geheel onbewust :+

Lottie84

Re: FNRS blijkt vooruitstrevend op het gebied van veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:19

Hee das de eigenaar van mijn oude stal :=

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:33

Hé das mijn stal :) fijn te horen dat we zo'n ding hebben staan. :j
Ze zijn goed bezig met verbeteringen, niet alleen qua veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:39

Goed hoor! Ze gaan de goede kant op :j Als ze nou ook nog eens aan het paard denken en rekening met het tuig houden als ze sterren uitdelen ben ik helemaal blij....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:41

Javayo schreef:
Hé das mijn stal :) fijn te horen dat we zo'n ding hebben staan. :j
Ze zijn goed bezig met verbeteringen, niet alleen qua veiligheid.

Dan wel weer jammer dat je dat op deze manier te horen krijgt en zoiets niet op stal bekend is?

@ Lins_Vetra:
Onze stal is een paar jaar geleden helemaal opnieuw opgebouwd. Helemaal volgens de eisen van heden ten dage, inclusief compleet brandmeldingssysteem dat in directe verbinding staat met de brandweer. Brandweer heb ik al een paar x op stal gezien om de boel te controleren en te testen. Brandblussers hangen overduidelijk overal, zelfs vluchtroutes zijn aangegeven etc. Manege moet verplicht een noodplan en ontruimingsplan etc. in bezit hebben. Veiligheidscertificaat hangt daar - dacht ik - ook helemaal mee samen!
Ik moet zeggen: dat geeft wel een heel fijn gevoel hoor! Want ik heb wel op stallen gestaan waar dat héél anders was...

En wat betreft het keuren....hihihi...same here!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:42

Bizzybijtje schreef:
Goed hoor! Ze gaan de goede kant op :j Als ze nou ook nog eens aan het paard denken en rekening met het tuig houden als ze sterren uitdelen ben ik helemaal blij....

En dat een ster bv. niet afhankelijk is van de betrokkenheid van de manege c.q. een afvaardiging van de manege bij bepaalde georganiseerde activiteiten...ook zoiets!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:55

Imago01 schreef:
Dan wel weer jammer dat je dat op deze manier te horen krijgt en zoiets niet op stal bekend is?

Oh het zal vast uitgebreid belicht worden in het volgende clubblad. Ik wist wel dat er zo'n ding zou komen. Maar had nog niet gehoord dat het feitelijk aanwezig was sinds vorige week. Als degene die geleerd hebben hoe zo'n ding gebruikt moet worden het maar weten toch ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:01

Goed dat de FNRS nu mee gaat komen, zelf wilden wij ook al een AED punt worden op ons aankomend bedrijf.
Manlief heeft de EHBO en AED diploma's in huis.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:09

Imago01 schreef:
@ Lins_Vetra:
Onze stal is een paar jaar geleden helemaal opnieuw opgebouwd. Helemaal volgens de eisen van heden ten dage, inclusief compleet brandmeldingssysteem dat in directe verbinding staat met de brandweer. Brandweer heb ik al een paar x op stal gezien om de boel te controleren en te testen. Brandblussers hangen overduidelijk overal, zelfs vluchtroutes zijn aangegeven etc. Manege moet verplicht een noodplan en ontruimingsplan etc. in bezit hebben. Veiligheidscertificaat hangt daar - dacht ik - ook helemaal mee samen!
Ik moet zeggen: dat geeft wel een heel fijn gevoel hoor! Want ik heb wel op stallen gestaan waar dat héél anders was...

Wauwie! Super!

Edit: Het klopt trouwens wat je zegt mbt het ontuimingsplan. Vaak hangen er ook nog wat blussers, maar m.b.t. ehbo komen manege's vaak tekort. Ik ben benieuwd hoeveel instructeurs/eigenaren/medewerkers een ehbo diploma hebben.
Zeker met zo'n risicosport als paardrijden is dat best handig.

Annebe: Mensen met een ehbo, bhv en aed diploma (zoals ik en jouw man) leren op de opleiding wel hoe belangrijk het is :j
Goed hoor :D
Laatst bijgewerkt door Lins_Vetra op 13-01-10 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:12

Goed dat ze met de veiliheid bezig zijn! Ze gaan de goede kant op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:27

Bizzybijtje schreef:

Ja inderdaad :')
Ik dacht dat het al een jaar verplicht was om een AED ding te hebben binnen bedrijven?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:48

Bij ons op de pensionstal hebben drie mensen van het bedrijf een BHV diploma.
Een AED is een apparaat die ook bediend kan worden als je geen BHV hebt ( deze mensen hebben reanimeren geleerd). Het apparaat geeft zelf zijn instructies.
Dus op een bedrijf waar gediplomeerde mensen zijn, is een AED niet direct nodig.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:12

Haha, ik keek vluchtig even over de bokt homepage, zag ik ineens een bekend hoofd voorbijschuiven, dat is bij mij op stal.
Ik vind het een goed initatief.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:04

Kom ik weer met een zure opmerking:

Waren ze ook nou maar eens vooruitstrevend op het gebied van welzijn.

Ideetje: sterrensysteem aanpassen? :)*

Is me al járen een doorn in het oog. ^)

Wel sterren geven voor allerlei certificaten en kantines en verwarmde zadelkamers en paddocks zijn maar bijzaak :(

www.freewebs.com/paardvriendelijk

Hova14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:06

Johanna59 schreef:
Bij ons op de pensionstal hebben drie mensen van het bedrijf een BHV diploma.
Een AED is een apparaat die ook bediend kan worden als je geen BHV hebt ( deze mensen hebben reanimeren geleerd). Het apparaat geeft zelf zijn instructies.
Dus op een bedrijf waar gediplomeerde mensen zijn, is een AED niet direct nodig.

Deze reactie klopt niet helemaal. Een AED kan niet bediend worden als je geen reanimatie-cursus hebt gedaan. Tenminste, je kunt het apparaat wel bedienen, maar het apparaat geeft het ook aan wanneer er gereanimeerd moet worden en als je dat niet geleerd hebt, heb je dus helemaal niets aan het apparaat!

Ook met de stelling dat je op een bedrijf waar gediplomeerde mensen zijn, geen AED nodig hebt, ben ik het absoluut niet eens! Een AED verhoogt de overlevingkansen bij een hartstilstand aanzienlijk! Alleen heb je dan ook wel mensen nodig die kunnen reanimeren... ;)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:27

Goed idee van de FNRS.

Wat mij wel opvalt is dat iedere keer als er iets geplaatst wordt over de FNRS, het altijd een discussie wordt over het systeem. Misschien deze keer maar eens niet doen?

magicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:02

Het is alleen erg jammer dat veel FNRS maneges de regels van het veiligheidscertificaat niet handhaven.
Op vele van de FNRS maneges met veilgheidscertificaat wordt bijvoorbeeld nog steeds rijden zonder cap toegestaan, toch een van de basisregels...
Niemand die dit controleert en niemand die het veilgheidscertificaat dan weer intrekt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:13

Lins_Vetra schreef:
Imago01 schreef:
@ Lins_Vetra:

Wauwie! Super!

Edit: Het klopt trouwens wat je zegt mbt het ontuimingsplan. Vaak hangen er ook nog wat blussers, maar m.b.t. ehbo komen manege's vaak tekort. Ik ben benieuwd hoeveel instructeurs/eigenaren/medewerkers een ehbo diploma hebben.
Zeker met zo'n risicosport als paardrijden is dat best handig.

Annebe: Mensen met een ehbo, bhv en aed diploma (zoals ik en jouw man) leren op de opleiding wel hoe belangrijk het is :j
Goed hoor :D

Volgens mij ben je in een manege verplicht om een BHV diploma te hebben en bij dat BHV diploma komt ook het belangrijkste deel EHBO aan de orde...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:15

magicjohn schreef:
Het is alleen erg jammer dat veel FNRS maneges de regels van het veiligheidscertificaat niet handhaven.
Op vele van de FNRS maneges met veilgheidscertificaat wordt bijvoorbeeld nog steeds rijden zonder cap toegestaan, toch een van de basisregels...
Niemand die dit controleert en niemand die het veilgheidscertificaat dan weer intrekt.

Bij ons toch wel degelijk hoor, zelfs pensionklanten komen er niet onderuit. Een aantal wilden nog wel tekenen voor eigen risico etc. maar niets van dat hoor!

Als KNHS met een onverwacht bezoekje komt dan kun je wel fluiten naar je certificaat (verwacht ik en hoop ik dan...).

Ik weet trouwens niet in hoeverre de ArbeidsInspectie op maneges/paardenbedrijven controleert????
Interessante vraag, ga ik morgen eens opzoeken!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:58

magicjohn schreef:

Misschien moet je de bedrijven die dit doen, maar melden bij de FNRS.
Als niemand dit doet, zal het nooit beter worden.
Het is niet de FNRS die overal AED's plaatsen, je kan er een aanschaffen met een kein beetje korting.
Ik vind dat het niets te maken heeft met veiligheid.
Maar met volksgezondheid.
Ik vind dat de meeste manegebedrijven zelf meer aan veiligheid moet doen.
Bijna niemand heeft veiligheidsbeugels, terwijl meeslepen in de beugel ongeval nr 1 schijnt te zijn.
Zo hoor ik vaak tijdens onze zomerkampen dat veel kinderen expert zijn in het berijden van bokkende en stijgerende paarden.
Ik vraag me af, waarom manege bedrijven kinderen laten rijden op gevaarlijke paarden en waarom zijn deze paarden zo gevaarlijk.
Regelmatig hoor ik dat meisjes van 14 buitenritten begeleiden aan het strand.
Ik kan nog uren doorgaan over wat er allemaal veiliger kan in de doorsnee manege.
Ik investeer liever in dit soort zaken dan in een apparaat die wij in de afgelopen 20 jaren gelukkig nog nooit nodig hebben gehad.

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:56

Ik vind het wel belangrijk dat er die dingen bestaan.
Want veiligheid is nou eenmaal het belangrijkste bij het paardrijden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:56

Gerner schreef:
Zo hoor ik vaak tijdens onze zomerkampen dat veel kinderen expert zijn in het berijden van bokkende en stijgerende paarden.
Ik vraag me af, waarom manege bedrijven kinderen laten rijden op gevaarlijke paarden en waarom zijn deze paarden zo gevaarlijk.

Vergeet niet dat kinderen van die leeftijd echte experts zijn in overdrijven, opscheppen en eigen fantasie-creaties. Als een paard even struikelt dan beschouwen zij dat vaak als hoge bok....

Voor het overige ben ik het zéker wel met je eens hoor maar ik zou de verhalen van de kinderen wel met een flinke korrel (zak) zout nemen...

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:56

Imago01 schreef:
Gerner schreef:

Vergeet niet dat kinderen van die leeftijd echte experts zijn in overdrijven, opscheppen en eigen fantasie-creaties. Als een paard even struikelt dan beschouwen zij dat vaak als hoge bok....

Voor het overige ben ik het zéker wel met je eens hoor maar ik zou de verhalen van de kinderen wel met een flinke korrel (zak) zout nemen...

Natuurlijk weet ik dat ze overdrijven, maar in hun rijden zie ik dat ze gewend zijn aan drukke dieren. En niet elk kind fantaseert! Afgelopen herfst sprak ik op eebn eiland een meisje van 14, zij was aan het werk op een manege, waarop ik vroeg, goh wat leuk, wat doe je daar dan?
Opgewekt zei ze dat ze daar met nog 2 vriendinnen strandritten moest begeleiden.
De oudste begeleidster was 15.
Ik zie ook wel andere bedrijven en hoor ook vele verhalen niet van kinderen maar van mensen met kennis.
Er is nog veel te verbeteren....
Laatst bijgewerkt door Gerner op 18-01-10 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:00

En ik maar wachten op het moment dat de FNRS zich eens druk gaat maken om paardenwelzijn. Maar nee, mensen zijn nog stééds het belangrijkst. Gebeurt ook zo vaak, een hartaanval bij de paardrijles....
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben EHBO'er en BHV'er dus er kunnen mij niet genoeg AED's, brandblussers en goede EHBO-kisten ter wereld zijn. Maar ik zou het toch wel ERG waarderen als de FNRS nou EINDELIJK eens iets ging doen voor het grootste goed van elke manege: DE PAARDEN....