ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:40

www.dehoefslag.nl

Het brandmerken van paarden staat op Europees niveau ter discussie sinds ‘Brussel’ de identificatie van ‘paardachtigen’ door middel van transponders heeft verplicht. Dat gebeurde met Richtlijn 504/2008, die per 1 juli 2009 (dus na de laatste geboortepiek) in werking is getreden. De tegenstanders van de transponder zijn meestal paardenhouders die bang zijn voor de nog nooit onderzochte en dus onduidelijke gevolgen op lange termijn, kort samengevat in het internationale argument “absence of evidence is not evidence of absence” (afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid).

De tegenstanders van het branden zijn zelden praktizerende paardenhouders maar meestal dierenbeschermers die het branden van een veulen nog nooit van nabij hebben meegemaakt. Het feit dat het branden, gezien de reactie van het veulen, kennelijk even weinig (of even veel) ‘pijn’ veroorzaakt als het injecteren van de transponder, doet er voor hen niet toe. Evenmin voor de diverse overheden die het branden verbieden, zoals Nederland en België. Maar ook niet voor de landen die het branden (naast de transponder) juist willen handhaven, zoals Duitsland en sommige voormalige Oostblokstaten.

Met een beroep op de cultuurhistorische achtergronden van het branden is de ESSA te hulp geschoten. Deze ‘European State Studs Association’ (Vereniging van Europese Staatsstoeterijen) is opgericht in juni 2008 en telt inmiddels 19 leden in tien landen. Hier zijn zes staatsstoeterijen bij die zich bevinden op het grondgebied van de in november 1918 uiteengevallen Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie.

In Babolna (HUN), Kladruby (CZE), Lipica (SLO), Mezöhegyes (HUN), Piber (AUT) en Topolcianky (SLV) worden de veulens nog steeds volgens de keizerlijke traditie gebrand. Het betreft zeldzame rassen als Kladrubers, Lipizzaners en Shagya’s. Ook zonder paspoort zijn de op deze stoeterijen geboren paarden altijd te identificeren door nummers en symbolen op de zadelplek. Aangezien deze traditie dateert uit de achttiende eeuw willen de zes, en met hen ook de overige ESSA-leden, hieraan vasthouden.

De voornamelijk Duitse stamboekverenigingen die hun diverse verenigingsbrandmerken (op de linker bil) willen behouden krijgen nu steun uit vijf andere lidstaten. Ook al malen ambtelijke molens langzaam, de discussie over de al dan niet vermeende pijnlijkheid van het branden zal ongetwijfeld weer oplaaien.

Info: www.essa-auropeanstatestud.com.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:43

Warom ook niet?! Ik vind het branden en vriesmerken een betere ( veel minder schadelijke) manier van indentificatie dan chippen.
Daarbij geeft het ook duidelijk weer met welk ras je te maken hebt en vaak van welke dtoeterij het dier afkomstig af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:19

ElCid schreef:
Warom ook niet?! Ik vind het branden en vriesmerken een betere ( veel minder schadelijke) manier van indentificatie dan chippen.
Daarbij geeft het ook duidelijk weer met welk ras je te maken hebt en vaak van welke dtoeterij het dier afkomstig af.

Eens.

Daarbij, ik vind het ook mooi staan.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:19

Dat zou super zijn! Vind het echt onzin dat branden niet meer mag. Vind het altijd leuk om te zien als paarden een brandmerk hebben.
En tja, branden kan ook geen gevolgen hebben zoals de chip mogelijk wel kan hebben.

Nies_

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:21

Het aanbrengen odet bij beide methodes pijn lijkt me, dus dat maakt ook niet veel uit.
Aangezien een chip het soms niet meer doet is brandmerken denk ik een betere methode.
Ook vind ik het mooi, maar dat vind ik geen reden om te brandmerken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:23

Nies_ schreef:
Het aanbrengen odet bij beide methodes pijn lijkt me, dus dat maakt ook niet veel uit.
Aangezien een chip het soms niet meer doet is brandmerken denk ik een betere methode.
Ook vind ik het mooi, maar dat vind ik geen reden om te brandmerken.

Het is inderdaad geen reden om te merken. Maar het is wel functioneel en een prima identificatie middel. Probeer een brandmerk/vriesmerk maar eens te verwijderen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:23

Ik vind het wel sjiek staan. Bovendien merken ze het amper als het aangebracht wordt, na een chip zie je ze nog wel eens wegspringen enzo.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:24

Chippen is ook veel schadelijker voor paarden. Rondzwervende chips, ontstekingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:24

Ik ben ook niet tegen branden.

Zelf laatst nog een mooie brandvlek van mijn strijkijzer gemaakt op mijn hand... (oeps) :o
Echt pijnlijk is het niet.
Mijn paard heeft ook een brandmerk en reageerde toen ook nauwelijks.
Imo is paardrijden in veel gevallen veel pijnlijker en schadelijker :=

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:25

een brandmerk amper voelen?
Geloof me dat je het wel voelt hoor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:27

Zack schreef:

Tuurlijk voel je dat wel maar de andere optie is de chip en die voel je ook!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:28

Zack schreef:

Ja, als ze weer weglopen voelen ze soms ineens iets raar en tillen ze hun achterbeen een paar pasjes hoog op, net als wanneer ze voor het eerst strijklapjes omkrijgen. Maar op die dikke chipnaalden reageren ze net hun spieren aanspannen behoorlijk heftig.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:29

Lijkt me sterk dat ze het niet voelen tot amper voelen... Wie kan dat even uitleggen?
Ik vind het echt geen reden om te zeggen: het staat mooi.

Chippen ben ik ook geen voorstander van. Al die enge verhalen en het zal ook niet geheel pijnloos zijn.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:29

Ik vind het wel mooi, maar vind dat geen reden.
Ik heb geen iedee of het pijnlijk is, maar ze staan er wel vaak rustig bij. :\

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:30

@Superwomen
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook geen voorstander van een chip.
Maar het is echt klinkklare onzin dat paarden niks voelen van een brandmerk.

@Capriole
Nooit een aantal filmpjes gezien van het brandmerken van paarden?
Mijn paard reageerde overigens totaal niet op het chippen.
De paarden waar ik bij was ook niet.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:31

EEn paard voelt erg weinig van branden. HEt is meer dat ze reageren op de geur en het geluid. En de rook.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:31

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:32

Ik heb ook liever het brandmerk dan een chip. Die dingen gaan om de haverklap kapot of raken zoek waardoor er weer zo'n ding ingezet moet worden.

@ Zack: Met de chip worden veulens precies zo vastgehouden als bij het brandmerken. We worden niet voor niets gewaarschuwd met het chippen: Goed vasthouden, anders komt hij omhoog.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 02-01-10 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:33

@zack: Ik ben vaak zat zelf bij het branden geweest, dat stelde echt helemaal niks voor. Volwassen paarden zijn vrij makkelijk te chippen, maar die veulens voelen doordat ze hun spieren sneller aanspannen toch vaak een behoorlijke prik, waar ze behoorlijk op na reageren. En ze moeten tegenwoordig al als veulen een chip. De filmpjes van alle rustig verlopen sessies zullen niet snel online gezet worden, te weinig sensatie.
Ik vind het trouwens niet kunnen om zomaar filmpjes op i`net of bokt te zetten waar iemand dood geslagen wordt, of die nu schrikt van het branden of van iets anders maakt wat mij betreft daarbij niet uit. Een paard dat nog niet goed in de hand is, laat zich nu eenmaal nog niet overal zomaar aanraken.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 02-01-10 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:34

S__L schreef:
Lijkt me sterk dat ze het niet voelen tot amper voelen... Wie kan dat even uitleggen?
Ik vind het echt geen reden om te zeggen: het staat mooi.

Chippen ben ik ook geen voorstander van. Al die enge verhalen en het zal ook niet geheel pijnloos zijn.

Net als jezelf snijden met een héél scherp mes. De pijn van het snijden voel je niet. Die komt later pas net als bij een brandmerk of vriesmerk.
Echter met chippen voel je het wel, net als een prik bij de dokter, maar dan is de naalt nog vele malen dikker. Na de brandmerk is de huid dus wel gevoelig :j
Toch vind ik een brandmerk prettiger, omdat het gelijk duidelijk te zien is en zou imo diefstal tegen kunnen gaan.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:35

Wordt het nog veel gedaan dan? Brandmerken? Dat wist ik helemaal niet.

Zack@ dat filmpje vond ik idd ook! Pijnlijk, voor zoal paard als mens...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:36

Zack schreef:

Brandmerk heeft wel als voordeel dat het van buitenaf zichtbaar is (al is het lezen ervan soms wat lastiger) En het is een huidbeschadiging ipv een voorwerp in een spier, qua mogelijke functiebeperking is een huidbeschadiging minder risico dan een voorwerp in een spier.
En met vriesmerken zijn unieke merken mogelijk die ook voor leken te ontijferen zijn. Wel zo handig bij diefstal. Nu nog eindelijk een eigendomsbewijs!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:36

Zack schreef:
om even origineel te zijn pak ik dit filmpje er weer even bij.
Mag je mij vertellen als het zo pijnloos is waarom het paard zo goed als mogelijk opgesloten staat?
http://www.youtube.com/watch?v=QoIGBoAfbwM

Als je goed kijkt, reageert dit paard al voordat er gebrand is. Dus om nu te zeggen dat het paard pijn heeft. Nee, want het is nog niet gebrand. Er is een andere reden waarom het slaat. Misschien is het wel een gevaarlijk dier, pas getemd of wat dan ook.

Overigens heb ik begrepen dat de man in het filmpje dit voorval niet overleefd heeft.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:39

Als ze dit paard een borstel tegen het bil hadden geduwd was hij ook gaan schoppen.
Ik vind het jammer dat ze bijv bij Fjorden het branden hebben afgeschaft. je ziet vaak dat mensen op zoek zijn naar de afstamming en herkomst van een Fjord. In het brandmerk was het levensnummer verwerkt en dat was een super systeem.
En ik pleit er voor dat afgekeurde paarden weer een A in de hals krijgen.

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:40

Zack schreef:
om even origineel te zijn pak ik dit filmpje er weer even bij.
Mag je mij vertellen als het zo pijnloos is waarom het paard zo goed als mogelijk opgesloten staat?
http://www.youtube.com/watch?v=QoIGBoAfbwM

Oeps... die kwam aan!!! #)