Een nieuwe doe-het-zelf drachtigheidstest voor merries zou het mogelijk maken om de dracht al na 38 dagen te bepalen. Het product, WeeFoal 38, is afkomstig uit de verenigde Staten. De ontwikkelaar van de test, Dr Keith Henderson van het Hopkirk onderzoeksinstituut, is op dit moment een paar testperiodes aan het nalopen op het product, zodat met zekerheid te zeggen is dat het product ook echt accuraat genoeg is na de 38 dagen grens.
Er is geen twijfel over mogelijk dat de test uitstekend werkt na 50 dagen, maar de onderzoeker wil meer data over de succesratio rond de 38 dagen. Volgens Henderson meet deze test een heel andere stof in de urine dan andere doe-het-zelf drachtigheidstesten voor merries.
Over de hele wereld proberen wetenschappers een betrouwbare op urine gebaseerde drachtigheidstest te ontwikkelen. Het leek tot voor kort echter onmogelijk om een betrouwbare test voor rond de 38 dagen te ontwikkelen omdat de meetbare waardes dan erg laag zijn. De moleculen die door de onderzoekers werden gebruikt om het ECG hormoon te vinden, waren te zwaar om door de nieren te worden uitgescheidn en in de urine te belanden.
Er is al een bloedtest verkrijgbaar die de dracht rond dag 42 zou kunnen detecteren. Deze bloedtest meet de hoeveelheid choriongonadotrofine (ECG) in het bloed. Choriongonadotrofine is een hormoon dat tijdens de dracht door het embryo wordt geproduceerd. Deze test bleek echter niet geheel betrouwbaar.
De ontwikkelaars van de nieuwe test hebben waarschijnlijk een sub-stof gevonden van de benodigde moleculen die wel het ECG hormoon kan vinden en meten in de urine.
De WeeFoal 38 zou tussen de 28 en 33 dollar moeten kosten. Een vergelijkbare test, de Wee-Foal-Checker die pas na 48 dagen werkt, kost op dit moment 21 dollar. Henderson verklaarde eveneens dat de mensen die WeeFoal 38 willen proberen, een gratis tweede test krijgen met de Wee-Foal-Checker om zeker te weten dat de merrie ook daadwerkelijk drachtig is. De tweede test kan ook eventueel door een laboratorium worden uitgevoerd. Het afgelopen jaar werden er 2000 Wee-Foal-Checkers verkocht.
"Nieuwe gebruikers van de test hebben soms graag dat wij voor de zekerheid ook testen zodat ze er zeker van kunnen zijn dat ze de test goed hebben uitgevoerd, zeker wanneer er een onverwacht resultaat is, zoals een merrie die toch niet drachtig blijkt."
Ik zal wel heel dom en blond zijn hoor maar wat heb je aan zo'n test? De eerste scan is toch altijd op 18 dagen?? Dan weet je toch al of de merrie drachtig is?
youngster
Geplaatst: 29-12-09 20:34
Suzanne F. schreef:
Ik zal wel heel dom en blond zijn hoor maar wat heb je aan zo'n test? De eerste scan is toch altijd op 18 dagen?? Dan weet je toch al of de merrie drachtig is?
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Maar ik ben misschien net zo blond als dat jij bent
Nou ja sommige mensen vinden het de natuur om een tweeling te laten zitten, dus ja dan kan deze test misschien uitkomst bieden. Maar je kan dan net zo goed 11 maanden gaan zitten wachten of er wat uitkomt.
De portomonee! En je zal je verbazen hoeveel mensen dat doen
misterA
Geplaatst: 29-12-09 20:41
Daarom blijft een scan op 18 dg. imo onmisbaar, je mist zo de eerstvolgende hengstigheid niet. Met deze dhz-methode vervang je het tweede drachtigheidsonderzoek, is ook diervriendelijker dan een scan.
Lilliputter
Geplaatst: 29-12-09 20:44
youngster schreef:
De portomonee! En je zal je verbazen hoeveel mensen dat doen
Doe mij maar scannen. Heb dan wel eigen hengst staan om de checken of ze weer hengstig wordt maar wil toch zeker weten dat het allemaal goed zit van binnen.
Thuis scannen is wel iets duurder als je de voorrijdkosten erbij hebt. Zeker als je een merrie hebt die het niet zo grappig vind en dus sedatie nodig heeft voor veiligheid van beide.
dots83
Geplaatst: 29-12-09 20:55
ik vind het ook een beetje onzin, scannen is net zo makkelijk en geeft meer zekerheid.
Mij moeder had het eens over een test bij dragende merries, dan kon je de melk testen hoelang het nog zou duren voor het veulen komt. Ja als ze de melk laten lopen weet ik zelf ook wel dat het niet zo lang meer duurt.... ook weer gevalletje
Toch zijn dat wel testjes die handig kunnen zijn. Sommige merrie's kunnen weken van te voren al melk gaan druppen namelijk
Sientje
Geplaatst: 29-12-09 21:04
Sjoert! Gave foto!
Tjsa... ik weet niet zo goed wat ik van zo'n test moet vinden, voor onze paarden hebben we er niets aan. Onze merries zijn natuurlijk gedekt, en worden dan bij de hengstenhouder gescand. Mochten ze niet drachtig zijn, gaan ze gelijk weer de kudde van de hengst in. Maar dr zullen inderdaad ongetwijfeld mensen zijn die zo'n test uit besparings-overwegingen gaan gebruiken.
tamary
Geplaatst: 29-12-09 21:11
Denk dat er ook een aantal fokkers van kleine pony's hiervoor zullen kiezen. Voor scannen zijn een aantal dieren te klein en de uitwendige echo heeft niet genoeg bereik.
Idd. Voor mijn shetten zou ik het handig vinden. Ik heb nu niet echt zekerheid wat er drachtig is en wat niet. Scannen kan mijn veearts ze niet, grote vent.
Punt is nog een beetje hoe je urine te pakken krijgt. Dat wordt een dagtaak.
Sientje
Geplaatst: 29-12-09 21:20
[***] schreef:
Punt is nog een beetje hoe je urine te pakken krijgt. Dat wordt een dagtaak.
Sportpaarden moeten voor dopingtests toch ook in een potje piesen? Misschien zijn dr uit die hoek tips verkrijgbaar.
Ja ja, en dit moet nut hebben die test? Ik wil toch wel graag op 18 dagen weten of mijn merrie drachtig is of weer hengstig wordt. En of ze drachtig is van een tweeling! Volgens mij voegt dit weinig toe.
Mariska80
Geplaatst: 29-12-09 21:37
Ik heb ook kleine paardjes en worden ook gescant op dracht. De kleinste is zelfs 75 cm en ook gescant. Veearts vindt het niet echt fijn zo klein moet bijna op de knieeen Het scannen is bij ons ook niet echt duur. Geef mij het scannen maar ipv de urine opvangen zou niet weten hoe ik dat moet doen!
gitje65
Geplaatst: 29-12-09 22:07
Ik zie hier ook alleen maar het nut van in later in de dracht, is diervriendelijker dan scannen. Ik will idd. ook weten of ik weer aan kan dekken of dat de merrie drachtig is en dat het maar één veullie is. Later om te checken dat ze niet verworpen heeft, dat kan ik me wel goed voorstellen. Ik scan zelf ook altijd nog een tweede keer, daar lijkt het me dus wel handig voor.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 29-12-09 22:50
Ik vind het zeker een toevoeging voor de fokkers. Er zijn genoeg kleine paarden die niet gescand kunnen worden omdat er in de omtrek geen DA is die eraan begint. Ook zijn er merries die absoluut niet te scannen zijn, ook niet met sedatie. Zo eentje hebben wij gehad, die stond te persen tijdens het scannen en heeft zo 2 keer een vrucht verloren juist door het scannen. Tweelingdracht is bij bepaalde rassen ook dusdanig nihil dat dat risico makkelijk te nemen is. Er zijn niet alleen maar KWPN-fokkers op de wereld he.
Je moet ook maar een mogelijkheid hebben via je DA om zo'n klein merrietje te scannen. Mijn eigen DA kan het niet namelijk, daarvoor moeten wij op pad naar een kliniek kilometers ver. Dus mocht het handig zijn als merriehouder (zonder hengstenhouder naast de deur) dan kan ik het me wel voorstellen. Je hebt ook nog merries waar je niet aan mag komen. Mijn merrie bijvoorbeeld, die was geinsemineerd maar daarna mocht niemand er meer aan komen.