Sinds ik aan reining doe lopen mijn paarden stukken sneller

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sinds ik aan reining doe lopen mijn paarden stukken sneller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 09:28

Nieuwsredactie

Anky van Grunsven gaf onlangs voor het Engelstalige radioprogramma 2010 Radio Show een uitgebreid interview.

De presentatrice vroeg Anky naar het verschil tussen de Olympische Spelen en de Wereldruiterspelen. Anky: "De Wereldruiterspelen worden steeds groter aangepakt, wat natuurlijk alleen maar goed is. De Olympische Spelen laat ook mensen naar onze sport kijken die er normaal gesproken helemaal niet geinteresseerd zijn. De Wereldruiterspelen zijn uitsluitend gericht op paarden en dat trekt dus vanzelfsprekend ook meer paardenliefhebbers aan. "

Van Grunsven is nog steeds erg verbaast over het feit dat haar reining-carriere zoveel pers trekt. Lachend vertelde ze dat ze denkt dat dit voornamelijk komt omdat ze nu eens ergens niet zo goed in is en dat voor de pers juist erg interessant is.
Anky heeft in de reiningsport vooral moeite met de sliding stops, omdat de snelheid waarmee deze gedaan worden volstrekt tegen de regels van de dressuursport in druist. Haar reactie is dan ook altijd om langzamer te gaan, terwijl ze juist het tegenovergestelde moet doen. Anky liet gekscherend weten dat sinds ze bezig is met reining, al haar dressuurpaarden opeens een stuk harder zijn gaan lopen.

Verder is ze van plan om reining voorlopig nog alleen als hobby te zien. Ze is op de hoogte van het feit dat veel mensen denken dat ze reining ook alleen als wedstrijdsport wil gaan beoefenen, maar dat ziet ze (volgens haar eigen woorden) gezien haar prestaties nog niet echt zitten. Anky is van zichzelf wel erg competitief ingesteld en blijft dus wel wedstrijden rijden om haar eigen prestaties te meten tegenover de rest.

Er zit natuurlijk erg veel verschil tussen het reining-publiek en het dressuurpubliek. Dressuurpubliek is doorgaans muisstil tijdens de proef, terwijl het westernpubliek de tent bijna afbreekt.
Op de vraag of Anky wel energie krijgt van haar dressuurpubliek, antwoordde ze: "Nou nee, ik krijg geen energie van het dressuurpubliek omdat ik dat al van mijn geweldige paarden krijg. Sorry als ik nu het publiek heb teleurgesteld, maar dat is nou eenmaal zo".

De vraag wie nou haar favoriete paard is, is volgens Anky heel makkelijk te beantwoorden: "Bonfire blijft mijn grote liefde en inspiratie, maar Salinero is een goede tweede!"

Verder maakt Anky niet zoveel buitenritten als ze zelf zou willen. Bonfire hield er al niet van omdat die altijd overal van schrok, dus wordt het met hem altijd een kort ritje. De paarden gaan soms mee over de galopbaan bij Stal van Grunsven, maar volgens Anky genieten de paarden net zoveel van een goede dressuurtraining als van een buitenrit.
Verder komen de meeste paarden iedere dag in de weide en gaan een eindje stappen aan de hand. Behalve Painted Black, want in de wei willen zijn hormonen nog weleens opspelen. Vandaar dat de hengst alleen aan de hand mag grazen.

Of haar kinderen ooit in haar voetsporen zullen treden is nog maar de vraag. Yannick Janssen lijkt nog niet erg geinteresseerd in zijn pony, maar wil later wel een cowboy worden. Driejarige dochter Ava is niet van haar hobbelpaard af te krijgen, dus Anky hoopt dat zij misschien een goede opvolgster zou kunnen worden.

Anky ziet Steffen Peters en Ravel als een van haar grootste rivalen voor de titel op de Wereldruiterspelen volgend jaar in Kentucky. Vanuit Nederland zijn Edward Gal met Totilas, en Adelinde met Parzival geduchte tegenstanders. Ook Isabell Werth zal volgend jaar weer van de partij zijn en daar kijkt Anky met name naar uit.

Klik hier voor het hele interview.
(begint rond -20.30)

Afwezig

Re: Sinds ik aan reining doe lopen mijn paarden stukken sneller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:41

Leuk interview!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:46

Wat een ontzettend leuk interview!
Als ik op school ben het filmpje maar kijken... :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:37

Cayenne schreef:
Verder maakt Anky niet zoveel buitenritten als ze zelf zou willen. Bonfire hield er al niet van omdat die altijd overal van schrok, dus wordt het met hem altijd een kort ritje. De paarden gaan soms mee over de galopbaan bij Stal van Grunsven, maar volgens Anky genieten de paarden net zoveel van een goede dressuurtraining als van een buitenrit.
Verder komen de meeste paarden iedere dag in de weide en gaan een eindje stappen aan de hand. Behalve Painted Black, want in de wei willen zijn hormonen nog weleens opspelen. Vandaar dat de hengst alleen aan de hand mag grazen.

:roll: Samengevat zit eens voluit scheuren op eigen initiatief er gewoon niet in voor die beesten. Ik vind dat niet kunnen, een paard heeft dat nodig om gezond te blijven in zijn geest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:46

Hoe voorspelbaar dat daarop gereageerd zou worden zeg... :roll:

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:47

Bandida schreef:
Cayenne schreef:

:roll: Samengevat zit eens voluit scheuren op eigen initiatief er gewoon niet in voor die beesten. Ik vind dat niet kunnen, een paard heeft dat nodig om gezond te blijven in zijn geest.

Alleen voor Painted Black niet...
de rest kan scheuren in de wei!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:49

Bandida schreef:
Cayenne schreef:

Staat toch dat alle paarden in de wei komen op Painted na... :o

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:54

Leuk intervieuw! Volgens mij hebben die paarden van Anky het niet zo slecht hoor, er zijn genoeg hengsten die niet eens aan de hand mogen grazen. De rest van de paarden komen gewoon naar buiten, nou super toch!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:55

Ik vind het al fijn om te lezen dat die paarden elke dag op de wei komen en aan de hand nog mee genomen worden naast de trainingen
Leuk interview!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:20

Ik denk dat dressuurpaarden die bij wijze van spreken 'net L lopen' en uit voorzorg al niet meer op de wei mogen, omdat het "sportpaarden" zijn, het slechter hebben. ;)
Zij staan de rest van de dag gewoon op stal, terwijl deze GP-paarden de hele dag in de gaten worden gehouden en onder handen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:31

Bandida schreef:
Cayenne schreef:

Wat kan jij toch fantastisch goed alles zo draaien dat het negatief is... Lees nou eens gewoon wat er staat ipv jouw veroordelende conclusies altijd maar... :n Er staat dat ze soms mee gaan naar de galopbaan, dat ze buitenritten maken en dat ze getraind worden, wat wil je nog meer? Dat ze met een wintervachtje bij een boom staan in een halve meter sneeuw zonder deken?

Leuk interview en die liefde voor Bonfire vergaat overduidelijk niet! Heerlijk om te lezen!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:08

afwasborstel schreef:

Toen ik er was mocht Salinero ook niet naar buiten en zodra de paarden 'te gek' deden werdden ze weer naar binnen gebracht.

Zouden ze zich zó veranderd hebben en alle paarden buiten zetten? Lijkt mij sterk...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:36

Waarom zijn er toch altijd van die mensen die werkelijk alles maar dan ook alles in het Negatieve weten te draaien???
En waar gaat het hier nu weer om: of een paard wel of niet buiten komt etc. Lekker belangrijk. Zorg goed voor je eigen paarden, en ga er eens van uit dat een ander dat streven ook heeft. Misschien op een andere manier, maar zeker met de intentie om goed te doen. En wie heeft de wijsheid in pacht over paardenwelzijn?? Niemand, en al helemaal niet op Bokt, waar primair reageren en zeer slechten lezen schering en inslag zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:38

hns schreef:
afwasborstel schreef:

Toen ik er was mocht Salinero ook niet naar buiten en zodra de paarden 'te gek' deden werdden ze weer naar binnen gebracht.

Zouden ze zich zó veranderd hebben en alle paarden buiten zetten? Lijkt mij sterk...

Was dat vlak voor een belangerijk pacour, dan kan ik het begrijpen....
Ik wil niet zeuren maar als de paarden van anky zich niet happy voelde, konden ze ook niet zo ver in de sport komen.
Een ongelukkig paard presteerd niks. Als jij niet blij ben dan lukt het jou ook niet om je hoofd goed op school te houden bijvoorbeeld.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:32

Leuk intervieuw om te lezen.

En ja dat sommige paarden soms niet buitenkomen keur ik niet goed.
Maar kan het wel begrijpen als je ontzettend zuinig op je paarden bent.
Die paarden zijn veel geld waard en daar ga je wel anders mee om.
Ik denk dat ze alles voor hun paarden doen en over hebben en dat ze niks te kort komen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:42

Mariska80 schreef:
Leuk intervieuw om te lezen.

En ja dat sommige paarden soms niet buitenkomen keur ik niet goed.
Maar kan het wel begrijpen als je ontzettend zuinig op je paarden bent.
Die paarden zijn veel geld waard en daar ga je wel anders mee om.
Ik denk dat ze alles voor hun paarden doen en over hebben en dat ze niks te kort komen

Maar dat is waar veel mensen niet echt over nadenken.
Ieder heeft daarvoor zijn/haar eigen manier.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:46

Ik denk dat als jij een paard hebt dat mischien wel een miljoen waard is je ook wel 3x nadenkt voordat je hem rond laat scheuren en ravotten met de kans op blessures. Zeker als dat paard voor een deel van je inkomsten zorgt. Dat wil niet zeggen dat het niet beter is om je paard de hele dag fijn te laten spelen op de wei, maar die verschillen zijn er nou eenmaal en de paarden weten ook niet beter.

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:26

bandida als je net zo graag boodschappen gaat doen net als die andere pipo zonder hoofdstel en dergelijke en niet geintereseerd bent in sportpaarden lig dan niet altijd zo dom te zeuren waar jullie mee bezig zijn is zeer negatief voor de sport en de dingen die jullie schrijven is wat mij betreft meer in de vorm van ik heb liever dat jullie dit schrijven als iemand met een vol verstand

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:27

johanus schreef:
bandida als je net zo graag boodschappen gaat doen net als die andere pipo zonder hoofdstel en dergelijke en niet geintereseerd bent in sportpaarden lig dan niet altijd zo dom te zeuren waar jullie mee bezig zijn is zeer negatief voor de sport en de dingen die jullie schrijven is wat mij betreft meer in de vorm van ik heb liever dat jullie dit schrijven als iemand met een vol verstand

Ik mag hier net zo goed mijn mening schrijven als jij meneertje onbeleefd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:29

hns schreef:

Mij ook. Maar ja..misschien dat ze nu wel moet als meter van de dierenbescherming met hun paarden buiten actie..
Hmm, nee denk toch van niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:25

echt he :D :D geweldig dit weer.........

Leuk intervieuw :)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:45

wemkelover schreef:
Ik wil niet zeuren maar als de paarden van anky zich niet happy voelde, konden ze ook niet zo ver in de sport komen.
Een ongelukkig paard presteerd niks.
Als jij niet blij ben dan lukt het jou ook niet om je hoofd goed op school te houden bijvoorbeeld.

En das inmiddels al zo achterhaald... Stroomschokken, zweepslagen, S&T met strakke sloffen eraan, niks bijzonders allemaal. De paarden zullen toch presteren en diegene die het niet halen, achja daar heb je een slager voor :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:47

hns schreef:
wemkelover schreef:
Een ongelukkig paard presteerd niks.
Als jij niet blij ben dan lukt het jou ook niet om je hoofd goed op school te houden bijvoorbeeld.

En das inmiddels al zo achterhaald... Stroomschokken, zweepslagen, S&T met strakke sloffen eraan, niks bijzonders allemaal. De paarden zullen toch presteren en diegene die het niet halen, achja daar heb je een slager voor :Y)

wat voor idiote insinuaties zijn dit?
Een deel er van valt onder dierenmishandeling en dat insinueren valt onder laster en eerroof :x
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-12-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:47

Ok daar heb je wel een punt.
Maar ik vind dat die paarden van haar, als ik fotos kijk op tv kijk, er niet ongelukkig uit zien. Juist heel vrolijk. Ik denk niet dat ze het slecht hebben.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:51

Bandida schreef:
hns schreef:

Mij ook. Maar ja..misschien dat ze nu wel moet als meter van de dierenbescherming met hun paarden buiten actie..
Hmm, nee denk toch van niet.

Nee hoor, paar interviews verder en ze zegt weer dat ze allemaal aan de hand mogen grazen. Is niks nieuws voor haar, ze weet wat de mensen willen horen en dat zegt ze ook. Ze weten wel waarmee ze bezig zijn, geloof mij dat maar. Anders zou ze nu daar niet zijn waar ze nu is, heel simpel ;)