Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:00

www.levendehave.nl


De bestaande centrale database van paarden is sterk vervuild. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland.

Volgens de centrale database zouden er 560.000 paarden in Nederland zijn. In werkelijkheid zijn het er veel minder. Het verschil wordt onder meer veroorzaakt doordat Rendac de paarden die naar de destructie gaan, niet afmeldt.

Om beter zicht te krijgen op hoeveel paarden er in Nederland worden gehouden en wie daarvan de eigenaar zijn, is de Sectorraad Paarden voorstander van een sluitende identificatie en registratie. In het decembernummer van het magazine Levende Have is de rubriek Tweestrijd gewijd aan dit onderwerp. De Sectorraad Paarden spreekt zich uit voor een sluitende registratie van paarden en hun eigenaren, de Vereniging Eigen Paard plaatst tal van kritische kanttekeningen.

Registratie blijkt een gevoelig thema. Velen vrezen dat het leidt tot allerlei heffingen voor de eigenaren en houders van paarden. Zo zou er geld nodig zijn voor onderzoek. Wanneer alleen om die reden een database wordt opgezet, hoeft dit initiatief niet op steun te rekenen van het ministerie van LNV, zo weten ingewijden te melden. Minister Verburg zou nog deze maand met een standpunt over een sluitende registratie van paarden en hun eigenaren naar buiten komen.

Belangrijk argument van de Sectorraad voor registratie is dat in geval van een besmettelijke paardenziekte iedereen snel kan worden opgespoord. Een organisatie als KWPN vindt een wettelijk verplichte registratie echter niet echt nodig voor dierziektebestrijding, zo blijkt uit een artikel in In de Strengen (juli 2009). Dit standpunt wordt gedeeld door de Vereniging Eigen Paard.

Het stamboek van de trekpaarden en Haflingers (KVTH) ziet wel iets in een eigenarenregistratie maar minder in een registratie van houders. ‘’Bij een eventuele uitbraak van een besmettelijke dierziekte zal adequaat gehandeld dienen te worden. Het is daarom van belang om rechtstreeks de eigenaar van de paarden te kunnen contacteren. Hierdoor kan een eigenaarregistratie volstaan, een houderschapsregistratie zal geen meerwaarde geven om de eventuele dierziekte te bestrijden. Wellicht dat de bijkomende kosten van een houderschapsregistratie bespaard kunnen blijven en in de plaats hiervoor een onderzoek gestart kan worden voor een preventieve inenting op de markt aan te kunnen bieden’’, aldus H. van Rossum.

Jaap Steenbergen van het Nederlands Shetland Pony Stamboek zegt: ‘’Als alle houders van paarden in centrale database terecht komen en jaarlijks aangeven hoeveel paarden ze hebben, dan is dat een goede zaak. De NSPS heeft 4300 leden. Afgaande op het aantal paspoorten dat we hebben uitgegeven, zijn er nog eens 4300 houders van shetlandpony’s die nergens bij zijn aangesloten. Als er een keer wat aan de hand is moet je ze wel kunnen bereiken. Het zal niet eenvoudig zijn, maar je moet ergens beginnen. Het is met de schapen en geiten toch ook gelukt.’’

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:34

dit werd al voorspeld.
ook makkelijk met en voor de belasting. en andere instanties...

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:18

Dan kunnen alle paarden, na de varkens koeien en nu ook geiten, heel gemakkelijk de volgende te ruimen dieren zijn als er een ziekte onder de paarden uitbreekt.
Paardenbelasting is dan ook iets wat na hondenbelasting ingevoerd gaat worden. Of je er nu mee buitenrijd of alleen op eigen terrein houd zal niet maken.
En zo zullen er nog een heleboel meer gemakkelijke dingen zijn voor de overheid om er beter van te worden.

fiesta98
Berichten: 482
Geregistreerd: 25-04-08
Woonplaats: daar waar mijn huis staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:32

ze weten van gekkigheid ook niet waar ze geld vandaan moeten gaan halen.
opzich is het eigendomsregistratie wel goed voor het geval er een ziekte uit breekt en de eigenaren op de hoogte gesteld moeten worden.
maar aan de andere kant..houderschapsbelasting???
ze denken vast..mensen kunnen een paard houden dus hebben ze geld.
nou dat zien ze verkeerd een paard kost zoveel geld dat we niks overhouden :D :D :D

bonte_bente

Berichten: 1061
Geregistreerd: 04-10-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:35

_sparta_ schreef:
Dan kunnen alle paarden, na de varkens koeien en nu ook geiten, heel gemakkelijk de volgende te ruimen dieren zijn als er een ziekte onder de paarden uitbreekt.
Paardenbelasting is dan ook iets wat na hondenbelasting ingevoerd gaat worden. Of je er nu mee buitenrijd of alleen op eigen terrein houd zal niet maken.
En zo zullen er nog een heleboel meer gemakkelijke dingen zijn voor de overheid om er beter van te worden.


amen!
daarbij al zou het voorstel erdoor komen word het registreren en op naam zetten dan gratis?
weet je wat het kost om 1 pony op eigen naam te zetten?

een 22 jr nrps laten chippen koste 27,50 + consult 23,00 DA
en dan voor het leuke nog 36,00 administratiekosten voor nrps!!!!

dus 1 pony chippen en paspoort erbij kost al ruim 80 euri!!!!

hetzelfde geneuzel vind ik het inlegvel.... maar das een andere discussie :o

fiesta98
Berichten: 482
Geregistreerd: 25-04-08
Woonplaats: daar waar mijn huis staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:47

bonte_bente schreef:
_sparta_ schreef:
Dan kunnen alle paarden, na de varkens koeien en nu ook geiten, heel gemakkelijk de volgende te ruimen dieren zijn als er een ziekte onder de paarden uitbreekt.
Paardenbelasting is dan ook iets wat na hondenbelasting ingevoerd gaat worden. Of je er nu mee buitenrijd of alleen op eigen terrein houd zal niet maken.
En zo zullen er nog een heleboel meer gemakkelijke dingen zijn voor de overheid om er beter van te worden.


amen!
daarbij al zou het voorstel erdoor komen word het registreren en op naam zetten dan gratis?
weet je wat het kost om 1 pony op eigen naam te zetten?

een 22 jr nrps laten chippen koste 27,50 + consult 23,00 DA
en dan voor het leuke nog 36,00 administratiekosten voor nrps!!!!

dus 1 pony chippen en paspoort erbij kost al ruim 80 euri!!!!

hetzelfde geneuzel vind ik het inlegvel.... maar das een andere discussie :o


bij het KWPN worden de paarden al gechipt vlak na de geboorte.
dat zijn dingen die moeten gewoon gedaan worden en dat is eenmalig.
maar elk jaar houderschapsbelasting??
wij betalen voor de hond al 70 euro per jaar.
wat moet een paard dan gaan kosten? (en geloof me dit gaan ze echt doen als ze groen licht krijgen)
ben je straks nog een flinke hap kwijt elke jaar voor dat geintje.
als je 1 paard heb is dat nog te overzien maar wat als je er meer heb?
of een hele manege?
begin maar alvast met je spaarvarken stuk te slaan en te tellen

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:47

.... en wordt het steeds makkelijker om ook een registratie systeem inclusief chippen aan te gaan leggen voor mensen. Nu kunnen ze alvast oefenen op het vee.

zie 'zeitgeist' op youtube 8-)

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:18

Arabesk :=

Tjah, het was vooraf al voorspelt. Leuk die overheid...

bonte_bente

Berichten: 1061
Geregistreerd: 04-10-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:22

zo dus dan is het gewoon afwachten op de paarden/pest/griep/ziekte...........

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:23

bonte_bente schreef:
zo dus dan is het gewoon afwachten op de paarden/pest/griep/ziekte...........

Gezien de koeien, varkens, kippen en geiten het al hebben (gehad) zou die van de paarden vast binnen tien jaar ook wel opduiken idd....

zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:31

Woon net over de grens in Duitsland hier staan mijn paarden al geregistreerd en betaal voor 4 paarden 10 euro per jaar.Kreeg van de week een brief binnen van gemeente dat ik ook bij hun door moet geven hoeveel paarden ik heb,krijg daar dus ook een registratienummer voor en ja als er een ziekte uitbreekt dat er geruimd moet worden komen ze dus aan de deur!!Ik moet er niet aan denken maar hier zijn ze dus al wat verder.Die 10 euro per jaar is dus ook om een vergoeding te krijgen in geval van ruiming.
Hoop dat we er niet mee te maken krijgen.

Roodvos

Berichten: 6764
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:41

Ik blijf het interessant vinden hoe ze die eigenarenregistratie willen doen. En zijn er nog steeds eigenaren die niet de moeite nemen een paard op naam te laten zetten. Wat op dit moment ook niet noodzakelijk is. Ook is uit meerdere uitspraken van de rechtbank gebleken dat het bezit van stamboekpapier en paspoort geen eigendomsbewijs is. Om het eigendom van een paard aan te kunnen tonen is een koopcontract nodig. En het merendeel van de paardenhandel gaat nou eenmaal nog zonder koopcontract of betalingsbewijs. (Of dat verstandig is, is een ander verhaal). Het zou in dat licht wel een beetje raar zijn om nu dan ineens die gegevens wel te gaan gebruiken.
Maar ja, van de andere kant, als je wel de papieren en het paard hebt, en je ontkent eigenaar te zijn, levert dat ook weer moeilijke vragen op. Want hoe ben je dan aan het paard en die papieren gekomen? Maar ja, je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Leuke case.....

Arabesk schreef:
.... en wordt het steeds makkelijker om ook een registratie systeem inclusief chippen aan te gaan leggen voor mensen.
Misschien krijg je dan ook wel een afstammingsbewijs en fokwaardeschatting ;)

anjaatjuh
Berichten: 258
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:15

’Bij een eventuele uitbraak van een besmettelijke dierziekte zal adequaat gehandeld dienen te worden. Het is daarom van belang om rechtstreeks de eigenaar van de paarden te kunnen contacteren. Hierdoor kan een eigenaarregistratie volstaan, een houderschapsregistratie zal geen meerwaarde geven om de eventuele dierziekte te bestrijden.



Is dit niet aan dierenarts om dan te kunnen handelen en event noodklok te luiden En aan de staleigenaar om de eigenaar van het paard in te lichten?Het is idd voor een belastingplaatje rond te krijgen Laten ze eerst is langs het Alexender en Maxima langs gaan Hebben ze alles in 1 klap! :+

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:18

ik vind het niks! meer weet ik eigenlijk niet te zeggen, ze troggelen je geld af waar ze maar kunnen!

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:53

Het is weer gewoon een bullshitverhaal van het KWPN. Paarden dienaar het buitenland gaan worden ook niet afgemeld. Het is gewoon weer de bemoeizieke overheid en zeker die bemoeizieke KWPN die gewoon zijn zin door wil driiven. Op het moment dat dit ingevoerd wordt dan registreer ik mijn paard bij Zangersheide.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:06

Ik ben heel benieuwd hoe jullie reactie is als er een besmettelijke paardenziekte komt ..

Als alle paarden pony`s netjes geregistreerd staan op eigenaar zal dit veel beter in kaart kunnen worden gebracht .. en de besmette gevallen kunnen zo opgespoord worden !!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:13

ik snap de ophef wel :)

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:17

Denk niet dat je blij zal zijn dat je topsportmerrie met keur, preferentschap en moeder van 3 gekeurde hengsten (als voorbeeld hoor) en neem maar voor de leuk maar eens olympisch goud erbij (ook als voorbeeld) geruimd zal worden omdat er een of andere besmettelijke ziekte uitbreekt. Kijk maar naar de Q-koorts. Denk niet dat de geitenboerderijen zo blij zijn dat hun drachtige geiten afgemaakt worden. En de vergoeding die je krijgt is echt een peulschil van wat die dieren eigenlijk waard zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18069
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:23

Wat heeft registratie van eigenaar nou te maken met besmettelijke ziekte? Dat ik als eigenaar in bijvoorbeeld limburg woon, wil dat nog niet zeggen dat mijn paard daar ook staat..... dus volgens mij schiet dat niet echt op.
Het is gewoon weer een stukje inbreuk op je privacy zodat de overheid overal maar controle op kan houden en extra geld binnen kan halen. Bah.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:29

Ik geloof er serieus niks van dat ze ooit paarden gaan ruimen als er een besmettelijke ziekte uitbreekt. Dit is simpelweg economisch niet verantwoord, omdat paarden, in het algemeen, veel meer waard zijn dan runderen, varkens enz.
Registratie is dan juist handig voor quarantaine en het traceren van mogelijk besmette dieren (bijv. op wedstrijd geweest oid)
Het enige wat ik er "eng" aan vind is dat registratie natuurlijk ruim baan biedt voor allerlei belastingen. Ik zie ook al een prachtige mestbelasting komen, want paardenmest is natuurlijk slecht voor het milieu.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:38

petraaken schreef:
Denk niet dat je blij zal zijn dat je topsportmerrie met keur, preferentschap en moeder van 3 gekeurde hengsten (als voorbeeld hoor) en neem maar voor de leuk maar eens olympisch goud erbij (ook als voorbeeld) geruimd zal worden omdat er een of andere besmettelijke ziekte uitbreekt. Kijk maar naar de Q-koorts. Denk niet dat de geitenboerderijen zo blij zijn dat hun drachtige geiten afgemaakt worden. En de vergoeding die je krijgt is echt een peulschil van wat die dieren eigenlijk waard zijn.



De spijker op zijn kop ... maargoed als ik dan de opmerking onder jou post lees denk ... we hebben nog een lange weg te gaan :(:)

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:44

Op papier heb ik veel meer paarden dan in werkelijkheid......... minimaal 3 x Fries hengstveulen verkocht, nooit bericht gehad van naamswijziging. (Bij het KFPS moet de verkoper betalen voor naamswijziging, althans, dat was toen zo.)
Heb ik er dus plm. 11 i.p.v. 6.................... betalen? Dacht het niet. 8)7

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:57

En dan is de eigenarenregistratie er, maar voor het opsporen ivm ziektes heb je dan nog niets omdat lang niet alle paaden aan huis staan.
Dusssss.... het volgende lumineuze idee is dan; meldingsplicht.
Want ik kan hier wonen maar m'n paarden daar hebben en mss wel net ergens anders op vakantie zijn geweest met ze waar er nu de pleuris is uitgebroken.

Allemaal, stuk voor stuk goede redenen.
Om de privacy meer en meer af nemen, in te perken en belasting door te voeren.
Mijn god! Zijn ze doorzichtig of wat?

Zijn jullie je er van bewust hoeveel privacy we al verloren zijn ten gunste uiteraard van onze ahum... veiligheid enneh.... oja: gezondheid enzo.
En het trieste is dat het meerendeel van de mensheid er niet 2x over nadenkt en nog altijd gelooft dat overheid en instanties het beste met ons voorhebben.

manic

Berichten: 6996
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:56

Wat ik opvallender in het hele verhaal vind is dat paarden nog door bvb rendec nog steeds niet afgemeld worden. Toen de chip ingevoerd werd was een van de grote argumenten, maar ik vraag me nu af of de chip überhaupt uitgelezen wordt als een dier geslacht wordt

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:45

manic schreef:
Wat ik opvallender in het hele verhaal vind is dat paarden nog door bvb rendec nog steeds niet afgemeld worden. Toen de chip ingevoerd werd was een van de grote argumenten, maar ik vraag me nu af of de chip überhaupt uitgelezen wordt als een dier geslacht wordt

Volgens mij lezen ze die nooit af :(:) Dus dat inlegvel met mediche geschiedenis is eigenlijk ook overbodig als ze het niet controleren? Eigenlijk moet je ook het paspoort ook opsturen naar desbetreffend stamboek als je je paard op laat halen door de rendac of laat slachten. Maar in de werkelijkheid gebeurt dit erg weinig volgens mij...
Hetzelfde als met chippen! Er staat nog zat dieren zelfs op mp te koop! die niet gechipt zijn.

Maar toen er gechipt moest worden was ik al wel bang dat uiteindelijk een soort van paardenbelasting werd bedacht.
Maar ik vraag me nog steeds af hoe ze het willen gaan aanpakken? Want als er daadwerkelijk belasting moet worden betaald en je moet opgeven om hoeveel dieren het gaat gaat het volgens mij net zoals met de hondenbelasting :+ Ik ken genoeg mensen met 2 honden die er maar 1tje hebben opgegeven ;)
En daarbij komt ook nog hoe controleren ze het dan in godsnaam? Denk aan pensionstallen etc etc. Gaan ze dan bij ieder paard controleren op wiens naam die staat en of diegene wel betaald?

Ik ben wel erg benieuwd hoe ze deze missie ooit willen gaan aanpakken!