Anky en Sjef maken statement door afwezigheid bij Sportgala

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Anky en Sjef maken statement door afwezigheid bij Sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:18

http://www.horses.nl / http://www.anky.nl


Afbeelding
Anky
foto: Coen van Diemen.

De opzet van de verkiezing irriteert het tweetal al jaren mateloos.

Ondanks de nominatie van het EK dressuurteam voor de titel Sportploeg van het jaar 2009, verschijnen Anky van Grunsven en bondscoach Sjef Janssen volgende week dinsdag niet op het NOC*NSF Sportgala in Amsterdam. Zij hopen dat deze actie ertoe bijdraagt dat het NOC*NSF en de NOS zich beraadslagen over de opzet van de verkiezing. Volgens Anky en Sjef gaat de overwinning niet altijd naar de juiste sporter of sportploeg.

De opzet van de verkiezing irriteert het tweetal al jaren mateloos. Het NOC*NSF bepaalt welke sporters kunnen worden genomineerd. De Nederlandse sportjournalisten nomineren vervolgens een aantal mensen uit deze lijst. Tijdens het Sportgala bepalen de A-sporters wie de titel verdient. Volgens Anky en Sjef zorgt dit format ervoor dat niet altijd de juiste sporters de titel krijgt. Op Anky.nl schrijven ze het volgende: ‘De druppel die de emmer deed overlopen was de verkiezing van het vorig jaar waarbij Anky als enige sporter met twee Olympische medailles (zilver en goud) én als Wereldbekerkampioen als internationale successen niet in staat werd geacht om te winnen. Dat was het ook nog eens de derde opeenvolgende individuele Olympische gouden medaille. (Ook Sjef, als zeer succesvolle coach werd het tweede jaar achtereenvolgens niet goed genoeg bevonden om zelfs genomineerd te worden!)’

Sinds 1959 wordt er jaarlijks een Sportman en Sportvrouw van het jaar gekozen. Later kwamen daar titels voor onder meer de Sportploeg en Coach van het Jaar bij. Nominaties zijn er regelmatig voor paardensporters, maar de titel ging slechts twee keer naar een paardensporter. In 1977 won het ruiterteam de titel Sportploeg van het Jaar en in 1994 veroverde Anky van Grunsven de titel Sportvrouw van het Jaar.

Na het Sportgala van 2006 was er ook al ergernis over het Sportgala bij de Nederlandse springploeg. Zij waren genomineerd voor de titel Sportploeg van het jaar, maar tijdens het Sportgala werden niet de mooiste sportmomenten uitgezonden. Jeroen Dubbeldam in augustus 2007. “Dat we de verkiezing destijds niet wonnen is geen punt. De manier waarop we werden neergezet wel.” Gerco Schröder vulde aan: “In Aken viel mooie sport te zien. Bij de presentatie in de RAI werden echter alleen die paar fouten getoond die we hebben gemaakt. Daarnaast werden we nog eens neergezet voor lege tribunes, terwijl het twee weken lang vol zat in Aken. Dat is heel teleurstellend.”

Verwant artikel
[VN] Edward gal en EK dressuurteam genomineerd voor sportprijs

Anoniem

Re: Anky en Sjef maken statement door afwezigheid bij Sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:23

De paardensport is nu eenmaal altijd al een ondergeschoven kindje, vooral bij de NOS.. Maar ik snap dat ze geen zin hebben om dan mee te doen aan de poeha er omheen.. :)

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:24

tsja, dat paardensport ondergewaardeerd wordt blijkt hier dan wel weer uit...

Dekloktikt

Berichten: 1759
Geregistreerd: 26-12-06
Woonplaats: Jubbega, Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:24

Groot gelijk van Sjef en Anky! Er is geen vrouw op aarde (laat staan in Nederland) die evenveel successen als Anky heeft gehaald!

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:25

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl / http://www.anky.nl


De opzet van de verkiezing irriteert het tweetal al jaren mateloos.

Ondanks de nominatie van het EK dressuurteam voor de titel Sportploeg van het jaar 2009, verschijnen Anky van Grunsven en bondscoach Sjef Janssen volgende week dinsdag niet op het NOC*NSF Sportgala in Amsterdam. Zij hopen dat deze actie ertoe bijdraagt dat het NOC*NSF en de NOS zich beraadslagen over de opzet van de verkiezing. Volgens Anky en Sjef gaat de overwinning niet altijd naar de juiste sporter of sportploeg.

De opzet van de verkiezing irriteert het tweetal al jaren mateloos. Het NOC*NSF bepaalt welke sporters kunnen worden genomineerd. De Nederlandse sportjournalisten nomineren vervolgens een aantal mensen uit deze lijst. Tijdens het Sportgala bepalen de A-sporters wie de titel verdient. Volgens Anky en Sjef zorgt dit format ervoor dat niet altijd de juiste sporters de titel krijgt. Op Anky.nl schrijven ze het volgende: ‘De druppel die de emmer deed overlopen was de verkiezing van het vorig jaar waarbij Anky als enige sporter met twee Olympische medailles (zilver en goud) én als Wereldbekerkampioen als internationale successen niet in staat werd geacht om te winnen. Dat was het ook nog eens de derde opeenvolgende individuele Olympische gouden medaille. (Ook Sjef, als zeer succesvolle coach werd het tweede jaar achtereenvolgens niet goed genoeg bevonden om zelfs genomineerd te worden!)’

Sinds 1959 wordt er jaarlijks een Sportman en Sportvrouw van het jaar gekozen. Later kwamen daar titels voor onder meer de Sportploeg en Coach van het Jaar bij. Nominaties zijn er regelmatig voor paardensporters, maar de titel ging slechts twee keer naar een paardensporter. In 1977 won het ruiterteam de titel Sportploeg van het Jaar en in 1994 veroverde Anky van Grunsven de titel Sportvrouw van het Jaar.

Na het Sportgala van 2006 was er ook al ergernis over het Sportgala bij de Nederlandse springploeg. Zij waren genomineerd voor de titel Sportploeg van het jaar, maar tijdens het Sportgala werden niet de mooiste sportmomenten uitgezonden. Jeroen Dubbeldam in augustus 2007. “Dat we de verkiezing destijds niet wonnen is geen punt. De manier waarop we werden neergezet wel.” Gerco Schröder vulde aan: “In Aken viel mooie sport te zien. Bij de presentatie in de RAI werden echter alleen die paar fouten getoond die we hebben gemaakt. Daarnaast werden we nog eens neergezet voor lege tribunes, terwijl het twee weken lang vol zat in Aken. Dat is heel teleurstellend.”



Helemaal mee eens. Paardensport is altijd het ondergeschoven kindje

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:25

Erg begrijpelijk!

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:26

Ik zou hetzelfde gedaan hebben. T 'zooitje' laten voor wat t is en lekker je tijd ergens anders aan besteden.

Ik denk dat ze wel wat beters te doen hebben met hun waardevolle tijd.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:26

Ik hoop dat de statement doordringt bij de organisatie enne...ik geef Sjef en Anky echt groot gelijk!

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:29

Tsja, ik weet het niet hoor. Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat paarden'sport' gewoon minder snel deze prijs wint. :) Minder bekendheid met de sport onder de stemmers, paardensport spreekt veel mensen als sport gewoon niet aan, en ik vind het in vergelijking met andere athleten ook wel minder 'sport'.

Anita Witzier komt ook al tig jaar opdraven bij de Televiezierring. Dát is sportief en getuigt van respect voor je mede-sporters (of presentatoren). Anky is genomineerd, en de paardensport is gewoon niet populair genoeg om te winnen. "Memories" ook niet. Lekker belangrijk. Wees trots op de nominatie, en that's it. De boodschap die dit 'statement' uitdraagt is volgens mij gewoon: "ik kan toch niet winnen, dus ik doe niet meer mee". Kom op zeg, het gaat om het spel, niet om de knikkers... Sportief hoor. :n
Laatst bijgewerkt door Elanor op 10-12-09 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:30

Ik snap ook eigenlijk niet waarom de A-sporters uiteindelijk mogen kiezen.. Het zou toch juist een publieksprijs moeten zijn?

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:31

Ze voelen zich nogal erg belangrijk. :+
Er zijn veel meer sporten dan alleen de paardensport die niet gewaardeerd worden.
Iemand al eens van Sem Schilt gehoord? Heeft vele wereldtitels maar is volgens mij nog nooit genomineerd.
Anky daarentegen is al een aantal keer sportvrouw van het jaar geworden. Ze moet niet zo zeuren.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:32

Go Sjef en Anky! *\o/*

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:32

hopla schreef:
Ze voelen zich nogal erg belangrijk. :+
Er zijn veel meer sporten dan alleen de paardensport die niet gewaardeerd worden.
Iemand al eens van Sem Schilt gehoord? Heeft vele wereldtitels maar is volgens mij nog nooit genomineerd.
Anky daarentegen is al een aantal keer sportvrouw van het jaar geworden. Ze moet niet zo zeuren.


Heuh? Eén keer, in 2004... :+

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:34

Tja, ik vind het ergens wel terecht. Volgens mij won vorig jaar die wielrenster die het nk en ek had gewonnen en totaal had gefaald tijdens de os..daar zit dan inderdaad een tigvoudig os wk nk en ek winnares tegenover die zonder iets naar huis kan. Als dit een keer gebeurd is dat niet erg, maar dat in al die jaren anky slechts 1 keer heeft gewonnen is belachelijk als je kijkt wat ze allemaal jaar op jaar heeft neergezet!

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:35

tsja ik snap het wel en kan me in hun besluit zeker vinden.

maar sluit me aan bij elanor.
anky heeft m toch wel eens gewonnen?

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:36

vanitymay schreef:
Tja, ik vind het ergens wel terecht. Volgens mij won vorig jaar die wielrenster die het nk en ek had gewonnen en totaal had gefaald tijdens de os..daar zit dan inderdaad een tigvoudig os wk nk en ek winnares tegenover die zonder iets naar huis kan. Als dit een keer gebeurd is dat niet erg, maar dat in al die jaren anky slechts 1 keer heeft gewonnen is belachelijk als je kijkt wat ze allemaal jaar op jaar heeft neergezet!


En het succes van de afgelopen jaren onze teams...

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:37

Natuurlijk zijn er veel meer sporten dan de paardensport die ondergewaardeerd worden.
Maar zijn de mensen uit de paardensportwereld dan de mensen die daarvoor op moeten komen? Natuurlijk niet.
Dit is de sport waar zij voor gaan, waar hun ambitie ligt en ik kan me voorstellen dat het buitengewoon teleurstellend is als zulke dingen gebeuren.
Ze doen dit niet alleen voor henzelf maar ook voor de rest van de paardensport en voor de hele opzet van de verkiezing en ik denk dat dat een hele goede is van ze.
Ze weten namelijk allebei dat zij WEL twee personen zijn die wat betreft de paardensporters belangrijke aanwezigen zullen zijn.
Misschien zal het niets uitmaken, maar op deze manier wordt hun statement in ieder geval gemaakt en zal er hopelijk enige aandacht aan besteed worden.

Pepper1

Berichten: 880
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:38

Goed dat ze een statement maken!
De paardensport is en blijft een ondergewaardeerde sport, helaas!
Alleen ik vrees dat het niet veel verschil gaat maken....
Maar ja, het gezegde:
Als er 1 schaap over de dam is.....

mister_myagi

Berichten: 421
Geregistreerd: 20-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:40

Het argument dat paardensport niet populair is vind ik niet helemaal op gaan. Immers waterpolo is m.i. ook niet echt een hele bekende en/of populaire sport en toch ging zij er vorig jaar vandoor met een titel (weet ff niet meer of het beste ploeg of beste coach was!).
Ze moeten ook niet kijken of de sport populair is, maar of de sporter/sportster of coach een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd en mijn inziens voldoen Anky en Sjef daar wel degen aan!

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:46

hopla schreef:
Ze voelen zich nogal erg belangrijk. :+
Er zijn veel meer sporten dan alleen de paardensport die niet gewaardeerd worden.
Iemand al eens van Sem Schilt gehoord? Heeft vele wereldtitels maar is volgens mij nog nooit genomineerd.
Anky daarentegen is al een aantal keer sportvrouw van het jaar geworden. Ze moet niet zo zeuren.


Tja of Remy Bonjasky of Peter Aerts zijn meermaals K1 winnaar geworden. Maar toch het feit dat deze nooit zijn genomineerd maakt het niet goed dat de Paardensport een ondergeschoven kindje is. Anky is slechts 1 x sportvrouw van het jaar geworden. Two wrongs don't make a right.

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:46

goeie statement!

hopelijk gaan ze de stemming ooit anders laten verlopen, want ruiters zullen toch nooit winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:48

Tjees wat triest zeg, je ergens van terugtrekken met een 'statement' omdat je niet hebt gewonnen. Misschien is de cursus 'Leer tegen je verlies kunnen' iets voor die twee.

Nebraska

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:51

Ook ik ben het helemaal met Anky en Sjef eens, wat betreft deze verkiezing.

Helaas is dit weer een toonbeeld van de TV wereld, een pot nat dat mekaar de veren in de kont blijft steken....kijk en erger je aan het non-talent wat er iedere dag over ons heen wordt gegoten. Alleen omdat ze familie, vriendjes zijn van ...(of druk op het gooise matras :D )

En meerdere echte talenten worden nooit erkend.

gegroet,
Nebraska

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:52

Ik kan me voorstellen dat Anky en Sjef hun tijd liever ergens anders aan willen besteden dan de schone schijn ophouden en opdraven bij een gala die je niet leuk vindt en een verkiezing bij te wonen die toch nergens over gaat.

Of het statement door de organisatoren op zijn waarde ingeschat gaat worden moet nog blijken....vrees van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:53

Lovely schreef:
Tjees wat triest zeg, je ergens van terugtrekken met een 'statement' omdat je niet hebt gewonnen. Misschien is de cursus 'Leer tegen je verlies kunnen' iets voor die twee.


Ze staan anders gewoon genomineerd en kunnen nog best winnen hoor.. :+ Zij trekken zich bij voorbaat al terug en dan lijkt het me wel een statement..

Cassidy, ik denk het ook niet :n