Britse paardenwereld rouwt om dood Catherston Dazzler

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse paardenwereld rouwt om dood Catherston Dazzler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 09:39

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Catherston Dazzler op stand.
foto: http://www.emcostallionservices.com

Catherston Dazzler, het voormalige internationale Grand Prix paard van Jennie Loriston-Clarke,
is afgelopen week ingeslapen.
De eigen gefokte Britse dekhengst was een van de zonen van Jennie's legendarische Grand Prix hengst Dutch Courage. Zijn moeder was de internationale eventingmerrie Welton Gazelle, een dochter van de volbloed hengst Welton Gameful.

Als jong paard was Dazzler al een getalenteerd en goed springpaard, maar ook een potentieel dressuurpaard. Als vierjarige won hij de finale van de Britse Masterlock Competitie voor jonge paarden, maar tevens won hij ook nog een prijs voor springpaard met het meeste talent.
Hij won als zesjarige verscheidene prijzen voor gecombineerde wedstrijden (springen en dressuur) en was daarnaast ook nog succesvol als eventingpaard.

De jonge hengst werd later alleen als dressuurpaard ingezet en liep internationaal Grand Prix met zijn eigenaresse en fokker Jennie Loriston-Clarke. De combinatie was in 1995 van de partij tijdens de Europese kampioenschappen dressuur. Een jaar later werden zij tevens nationaal kampioen van Engeland.

In 1996 gaf Jennie de teugels van Dazzler aan haar dochter Lizzie, en de combinatie mocht naar de Olympische Spelen van 1996 in Atlanta. Ook waren zij de reservecombinatie voor de Europese kampioenschappen van 1997.
In 2001 ging Dazzler met pensioen, maar hij was het daar niet mee eens en dus keerde de hengst terug. Ditmaal was hij succesvol in de springsport en won diverse wedstrijden.
Afbeelding

Zijn exterieur, fokkwaliteiten en indrukwekkende staat van dienst zorgde er voor dat Dazzler een gewilde dekhengst werd. Al vroeg in zijn carriere als dekhengst bleek dat zijn nakomelingen zeer goede eventingpaarden waren. In 1992 won de pas achtjarige hengst de prijs voor het grootste aantal talentvolle nakomelingen in de wedstrijdsport.

In 2000 was Catherston Dazzler de Britse topaanvoerder van de lijst met beste nakomelingen en stond op nummer 6 van de WBFSH wereldranglijst. Hij was ook de jongste hengst in deze prestigieuze lijst en had veruit de meeste nakomelingen op internationaal topniveau lopen.

Als een van de eerste hengsten die uitblonk in eventing nakomelingen, was Catherston Dazzler de vader van veel eventingpaarden op het hoogste niveau. In Amerika waren zijn zoons Broadstone Harvest Moon en Hyde Park Corner bekende namen in de eventingsport, en in Engeland waren Midnight Dazzler, Faerie Dazzler en Dazzling Effects bekende namen.
Zijn nageslacht was van de partij tijdens de Olympische Spelen van Sydney, maar ook tijdens Badminton en Burgley. Afgelopen jaar liep Midnight Dazzler zelfs op negentienjarige leeftijd nog zijn vijfde Badminton wedstrijd.

De laatste zes jaar van zijn leven verbleef Dazzler op de Langaller Farm in Devon. Tot op het laatst bleef hij een zeer populaire hengst. Dit jaar bediende hij nog dertig merries.

Catherston Dazzler is 25 jaar oud geworden.

Klik hier voor meer foto's.

Dazzler op eenentwintig jarige leeftijd.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:47

zonde mooi veel zeidig paard.
maar had een mooie leeftijd

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:47

Goh mooi paard en inderdaad indrukwekkend wat hij in zijn leven heeft gepresteerd in de sport en wat hij heeft betekend voor de fokkerij!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:50

:o Ik vond het maar een simpel dier. Ze waren er wel heel gek mee, dat bleek uit alles :)

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:50

Mooi dier! maar vind dat het laatste filmpje wel een beetje afbreuk doet...leuk dat hij de kunstjes nog allemaal kon op 21jarige leeftijd maar had voor mij niet gehoeven....

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:51

Wat was dat een prachtige veelzijdige hengst. Mooie leeftijd heeft hij bereikt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:53

monsterina schreef:
Mooi dier! maar vind dat het laatste filmpje wel een beetje afbreuk doet...leuk dat hij de kunstjes nog allemaal kon op 21jarige leeftijd maar had voor mij niet gehoeven....

Ik heb hem gezien toen hij een jaar of 14 was denk ik. Toen liep ie ongeveer net zo. ;)

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:02

Anne_GTI schreef:
monsterina schreef:

Ik heb hem gezien toen hij een jaar of 14 was denk ik. Toen liep ie ongeveer net zo. ;)

o....slik...nouja dan zal hij vast wel heeeel lief zijn geweest ;)

_lautje_

Re: Britse paardenwereld rouwt om dood Catherston Dazzler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:31

We kunnen wel met zn allen de dressuurkwaliteiten van dit paard af zitten kraken, maar feit is dat dit paard wel hele goede nakomelingen heeft gegeven en zelf ook zeer veelzijdig was.
Dat moet menig hengst hem nog maar na doen. Daarnaast moet hij zelf over hardheid hebben bezeten en dit ook hebben nagegeven. Het is niet niks dat zijn nakomeling Midnight Dazzeler op 19 jarige leeftijd nog Badminton loopt voor de 5de keer. De meeste paarden lopen dat nooit.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:35

peanutbutter schreef:
We kunnen wel met zn allen de dressuurkwaliteiten van dit paard af zitten kraken, maar feit is dat dit paard wel hele goede nakomelingen heeft gegeven en zelf ook zeer veelzijdig was.
Dat moet menig hengst hem nog maar na doen. Daarnaast moet hij zelf over hardheid hebben bezeten en dit ook hebben nagegeven. Het is niet niks dat zijn nakomeling Midnight Dazzeler op 19 jarige leeftijd nog Badminton loopt voor de 5de keer. De meeste paarden lopen dat nooit.

met zn allen? (doet me denken aan henny huisman) Ik kraak zijn dressuurkwaliteiten niet af, ik zeg alleen dat het laatste filmpje waarin hij als 21 jarige nog wat kunstjes vertoond afbreuk doet aan zijn zogenaamde "helden status" die in het bericht wordt omschreven. Het zal ongetwijfeld een goeie hengst zijn geweest en wat hij allemaal heeft gepresteerd: chapeau.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:17

Geweldig paard, die op oude leeftijd nog in goede conditie was en eigenaren die van hem hielden.
Voorbeeldfunctie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:31

Het was een prachtig dier.
Mooie leeftijd....

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:42

Wat een knapperd!
En wat een geweldige leeftijd, zo te lezen niks meer als dat deze leukerd verdient heeft :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:43

monsterina schreef:
peanutbutter schreef:

met zn allen? (doet me denken aan henny huisman) Ik kraak zijn dressuurkwaliteiten niet af, ik zeg alleen dat het laatste filmpje waarin hij als 21 jarige nog wat kunstjes vertoond afbreuk doet aan zijn zogenaamde "helden status" die in het bericht wordt omschreven. Het zal ongetwijfeld een goeie hengst zijn geweest en wat hij allemaal heeft gepresteerd: chapeau.

Dat vind ik ook, vind het filmpje niet zo geweldig. Volgens mij kon er nog veel meer uit deze mooierd komen, ik weet ook niet wie de ruiter is die er hier op rijdt.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:19

gelukkig heeft hij wel een mooie leeftijd behaald

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:20

Tja ken het paard niet, maar zie op het filmpje toch duidelijke onregelmatigheden (zijgangen, drafverruimingen etc) en protest.

In elk geval mooie leeftijd

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:33

CCindy schreef:
Dat vind ik ook, vind het filmpje niet zo geweldig. Volgens mij kon er nog veel meer uit deze mooierd komen, ik weet ook niet wie de ruiter is die er hier op rijdt.

Dat denk ik niet, daar is hij echt te eenvoudig voor qua bewegingen, heeft niets met leeftijd of ruiter te maken. Maar dat wil niet zeggen dat hij geen nakomelingen kan geven met veel talent voorzowel springen als dressuur, is ook bijzonder.

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:36

heel jammer, mijn vorige paard was van deze hengst en dat was een paard met een super karakter en hele goede bewegingen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:19

Toen hij gp liep was het niveau nog niet zoals het nu is,desondanks zie je op het filmpje een zeer getalenteerde hengst waar zeker meer in zit dan eruit gereden word.

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:56

Prachtig dier!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:33

Veelzijdig paard, knap hoor wat hij allemaal heeft gepresteerd in zijn leven.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:28

Vroeger was ik helemaal gek van dit dier!

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:33

Mooi beestje, leuk om te zien hoe veelzijdig hij was..

'Afgelopen jaar liep Midnight Dazzler zelfs op negentienjarige leeftijd nog zijn vijfde Badminton wedstrijd. ...
Catherston Dazzler is 25 jaar oud geworden. '
?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 08:09

Midnight Dazzler is een zoon van Catherston Dazzler.
Staat ook duidelijk in de tekst..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:39

Ai zonde voor de britse fokkerij. vond op Youtube nog een halfbroer of zus van hem. Ook een Dutch Courage nakomeling. Liep ook GP onder Jennie. Je moet rekening houden dit de toppers zijn van de eind jaren 80 tot half de jaren 90 en voor de toen geldende normen goed bewegende paarden waren.

Dutch Gold: http://www.youtube.com/watch?v=zulF9XTRVMs

Artikel over Dutch Courage met foto's.