Grote ophef over mishandeling tijdens keuring voor Arabieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote ophef over mishandeling tijdens keuring voor Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 09:46

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Een enorme ruzie is onderling uitgebroken bij de Britse fokvereniging voor Arabische volbloeden.
Leden beschuldigen de organisatie van het verbergen en goed praten van een mishandelingsincident tijdens het nationale kampioenschap in Malvern.
De vereniging beweert echter dat er geen klachten zijn ingediend, en dat ooggetuigen geen mishandeling kunnen hebben gezien, omdat dit niet het geval zou zijn geweest.

Elaine Mann, voorzitter van de nationale shows en evenementen voor arabische paarden, verklaarde: "Ik ben het absoluut niet eens met de bevindingen van het onderzoekscomite aangaande de mishandeling tijdens Malvern."

Carolyn Kokta, een belangrijk lid van de organisatie en PR-manager, is inmiddels vertrokken.

Verschillende ooggetuigen namen contact op met de dierenbescherming van Engeland, na een incident van afgelopen 30 juli op de kampioenschappen in Malvern.

Een twee jaar oude hengst werd tegen de grond geslagen met een zweep door voorbrenger Barry Shepherd.

De Arabische hengst, genaamd Montgomery, bleek niet ernstig gewond en won de volgende dag de futurity klasse met een andere voorbrenger.

Producent en lid van de fokvereniging, Elizabeth Turner, was ooggetuige: "
Het waren niet slechts een paar tikken, maar een zweep die gedurende 10 minuten op het paard bleef neerkomen. Zelfs toen de hengst op de grond lag bleef de voorbrenger op hem in slaan. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt."

Een andere toeschouwer vertelde dat topfokkers en voorbrengers uit de showwereld voor Arabieren, ernstig geschokt zijn over dit voorval.

Een hengstenhouder die anoniem wenst te blijven, was eveneens getuige:
"Het paard werd tegen zijn borst en hoofd geslagen voor een hele rits toeschouwers, inclusief zijn eigenaar. De voorbrenger had een goede reputatie, dus iedereen is erg geschrokken."

Men denkt nu dat het incident van tafel wordt geveegd vanwege de nauwe banden tussen de fokvereniging en de voorbrenger.

"Het is allemaal wel erg vreemd. Officiele klachten op papier zijn opeens verdwenen en er zijn ook geen duplicaten van gemaakt. Ik kreeg te horen dat ze mijn brief zouden gaan evalueren, maar ik heb nieteens een brief geschreven!" aldus Elizabeth Turner.

De fokvereniging bracht een officiele verklaring naar buiten, waarin men vertelde dat er inderdaad klachten waren binnen gekomen, maar dat deze ongegrond zouden zijn omdat de meeste mensen geen ooggetuigen waren geweest, of de klachten niet via de officiele wegen hadden ingediend.

Volgens de vereniging was er niemand die tijdens de mishandeling bezwaar maakte tegen de handelingen van de voorbrenger, en er zouden zeven brieven zijn binnen gekomen van mensen die alles zouden hebben gezien, maar van mening waren dat het paard niet werd mishandeld.

De fokvereniging is dan ook niet van plan om verder onderzoek te doen naar deze zaak. Volgens hen is dit een doelbewuste actie van voorzitter Elaine Mann nadat de vereniging haar had gevraagd af te treden wegens een voorval dat niet in relatie stond tot deze gebeurtenissen.
Elaine Mann liet weten dit hevig te ontkennen.

De advocate van de bewuste voorbrenger liet weten dat haar client volgens de fokvereniging geen enkele blaam treft, en welkom is tijdens de volgende shows en keuringen.

femskie

Re: Grote ophef over mishandeling tijdens keuring voor Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:01

Absurd verhaal... waar rook is, is meestal ook vuur.
En vooral ubertriest voor het jonge paard. Kan me niet een reden voorstellen dat het nodig is om zo'n jong ding 10 minuten in elkaar te blijven knallen, zelfs als het al op de grond ligt. Gruwelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:04

Jeetje,waarom hebben die mensen er niet direct iets van gezegd toen het gebeurde? dit zou toch nooit zomaar moeten kunnen.

Femskie: uit ervaring weet ik dat jonge hengsten nogal eens hardhandig aangepakt worden,ook hier in NL door sommige mensen.Maar dat gebeurd meestal niet in het openbaar.Ik snap echt niet dat niemand er iets van gezegd heeft.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:09

levendige discussie....??

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:13

Wauw... onzichtbare inkt? De tekst is niet zichtbaar...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 10:16

Doet het weer. Er zat een bug op de voorpagina :D
Maar nu mag het weer ontopic dus :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:17

Bijzonder bericht.
Ik vind het bijzonder dat een filmpje gemaakt wordt van een beroemde ruiter op een paard wat zijn tong over het bit gooit, maar dat dit soort mishandeling niet vastgelegd zou zijn met allemaal toeschouwers eromheen.

Is dat dat het grote geld wat ermee te maken heeft?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:21

bizar dit.......... ik ben benieuwd hoe dit afloopt :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:27

10 minuten lang op een paard losgaan?
Dat is nogal wat!!!
De hengst is 2 dus hengst, dus kan me wel voorstellen dat hij af en toe bij de les gehouden moet worden.... Alhoewel, het is een kleuter eigenlijk....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:37

vreemd dat iedereen er gewoon naar staat te kijken....soms kan een hengst wel een mep gebruiken,maar 1 mep....geen 10 minuten.
meneer heeft zijn frustraties op het paard los gelaten.
Helemaal fout

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:22

vreemd dat niemand te plekke ingreep,

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:32

Ik weet natuurlijk niet wat er waar is van dit verhaal, en in de arabieren wereld ben ik al helemaal niet thuis maar er zijn wel dingen die ik vreemd vind.
Als dat dier dat 2 jaar is (een kleuter dus) i.d.d 10 minuten geslagen is , en zelfs op de grond ligt en er is niemand die ingrijpt, vind ik de omstanders die zeggen dit gezien te hebben net zo fout als de persoon die dit heeft gedaan.
:( :( :(

Daarbij , als dit op een show gebeurt is waarom zijn daar dan geen foto's of filmbeelden van verschenen, want er zijn altijd wel mensen die foto's maken of filmen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:47

het slaan is niet alleen de discussie, maar ook het feit dat dit weer onder de mat word geveegd.iedereen is gelijk,maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.vriendjespolitiek dus...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:54

KiWiKo schreef:
bizar dit.......... ik ben benieuwd hoe dit afloopt :)

De deksel zit al op de doofpot.

De druk er in loopt op.

Barst bij het volgende ´verkeerde momentopname´ harder uit. Dan wordt er een onderzoek aangekondigd en een bestuurslid wat de deksel er niet op wil houden ontslagen. Die taak wordt gedelegeerd en het deksel dus weer op de pot gezet.

Ondertussen zet het alleen maar meer kwaad bloed want de oorzaak; het spanningsveld tussen archaïsche bio-ethiek en 21ste eeuwse bio-ethiek wordt niet geadresseerd.
De 21ste eeuwers voelen zich terecht niet serieus genomen, in hun integriteit aangetast.
De druk van buiten neemt daardoor toe.
Druk ín de doofpot, druk óp de doofpot.
Kwestie van tijd.

Dat is hoe dit afloopt :D

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:55

spicegirl schreef:
het slaan is niet alleen de discussie, maar ook het feit dat dit weer onder de mat word geveegd.iedereen is gelijk,maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.vriendjespolitiek dus...

hoe weet je nou dat het onder de mat wordt geschoven?
Kan mij niet wijsmaken dat je alle omstanders de mond kan snoeren die dit gezien zouden hebben.
Ik kan het maar moeilijk geloven , er zal heus wel iets aan de hand zijn want helaas gebeurt het nog veel te veel dat paarden slecht worden behandeld ,maar een 2 jarige 10 minuten mishandelen en het gebeuren onder de mat schuiven nee dat kan niet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:09

@pastel- beter lezen!!
de brieven waarin geklaagd werd, zijn "kwijtgeraakt "en helaas, ook vergeten kopie-en te maken. en de klachten zijn "ongegrond " verklaard. en als je in t begin leest, zie je dat de leden klagen dat de organisatie de mishandeling verbergen en goedpraten. verbergen = onder de mat vegen...

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:45

Citaat:
Ik vind het bijzonder dat een filmpje gemaakt wordt van een beroemde ruiter op een paard wat zijn tong over het bit gooit, maar dat dit soort mishandeling niet vastgelegd zou zijn met allemaal toeschouwers eromheen.

...zat ik net ook aan te denken. Als het zeker 10 minuten duurde, heb je zeker de tijd om je mobiel te pakken en dit op te nemen... Jammer dat ik er niet bij was...

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:47

waar rook is is vuur en het gaat altijd om geld.
Wat ik ook erg knap vindt dat je een paard tegen de grond kan slaan......weegt toch gauw 500kg.
Arm dier hoop dat die voorbrenger nooit meer iets mag doen met paarden, vreselijke bruut!!!!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:02

Beetje vreemd verhaal: iemand slaat gedurende 10 min lang op een paard in en plein publique en niemand loopt erop af om die man te stoppen????

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:14

Kiji, daar zijn we weer bij de rest van de wereld die de schuld heeft.
Die hadden ´verkeerde momentopnamens´ moeten vastlegen.
Die hadden kop van jut moeten spelen.
Die hadden van de stewards een schouderophalend ´iedereen doet het´ moeten krijgen.

De verantwoordelijken zijn:
- de daders
- de stewards
- de organisatie

De toeschouwers máken het aanhangig, escaleren het doofpotten.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:58

Mmm geloof dat ik met smart de aankomende nieuwsbrieven ga afwachten, ben benieuwd.
(ben life time member van de AHSB).

Onderstaande sticker is gemaakt om de misstanden in de arabische showring aan te pakken want niet alleen in engeland gaat er er zo aan toe, denk dat we geen enkele show meer hebben zonder dit soort dingen.

Afbeelding

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:31

Citaat:
Onderstaande sticker is gemaakt om de misstanden in de arabische showring aan te pakken want niet alleen in engeland gaat er er zo aan toe, denk dat we geen enkele show meer hebben zonder dit soort dingen.

Eigelnijk triest dat dit nodig is.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:21

ik vind het ook erg triest dat iedereen die man zijn gang maar liet gaan! vreselijk..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:23

Als jij 10 minuten met een zweep flink op een paard gaat inslaan, dan lijkt het mij niet dat je de volgende dag zo'n mooi paard hebt dat het ook nog een klasse kan winnen :roll: Zo'n dier moet toch vol met striemen zitten???? Die 10 minuten lijken mij dus nogal overdreven.......

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:53

Zahlina schreef:
Onderstaande sticker is gemaakt om de misstanden in de arabische showring aan te pakken want Piet alleen in engeland gaat er er zo aan toe, denk dat we geen enkele show meer hebben zonder dit soort dingen.

Afbeelding

Ik bezoek om die reden al enkele jaren geen shows meer, er word veel over gesproken op internationale fora maar er word niets aan gedaan door de overkoepelende organisaties.
Dit weekend zijn de Wereld kampioenschappen in Parijs, ik volgde het vaak op de life stream, deze keer heb ik daar zelfs geen trek in