Rechtbank vernietigt bouwvergunning voor manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rechtbank vernietigt bouwvergunning voor manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:16

www.gelderlander.nl

De rechtbank heeft de bouwvergunning voor de manege aan de Steengroeveweg vernietigd.

Dat betekent dat de bouw van de manege moet worden stilgelegd. De rechtbank deed woensdagmiddag uitspraak in een zaak die door buurman Bruntink was aangespannen. De Winterswijkse Ruiter- en Ponyclub wil verhuizen naar de voormalige gemeentewerf aan de Steengroeveweg. De gemeente verleende een bouwvergunning voor een manege op basis van een voorlopige aanpassing van het bestemmingsplan. Die blijkt verlopen te zijn en daarom had die bouwvergunning volgens de rechter niet afgegeven mogen worden.

De gemeente Winterswijk moet eerst een nieuw bestemmingsplan hebben voordat de vergunning kan worden verleend. Dat nieuwe bestemmingsplan buitengebied komt wellicht volgend jaar. Pas daarna kan een nieuwe bouwvergunning worden verleend. Tot die tijd mag de WPRC niet met de bouw verder gaan.

Roos_s

Re: Rechtbank vernietigt bouwvergunning voor manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:30

jeetje zeg!!wat een gedoe alweer!!! de manege schoot net een beetje op...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:33

Tsjah, beetje dom van de gemeente, dat soort dingen moet je toch even controleren voor het verlenen van een vergunning, zeker bij een VOORLOPIGE aanpassing in het bestemmingsplan.
Beetje nalatig van de gemeente volgens mij, kan de manege daar geen aanspraak op maken? Kan de gemeente leuk wat duiten gaan kosten. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:35

Bureaucratische rompslomp weer...tijdelijke wijzigingen van het bestemmingsplan? Wat is dat nu weer voor kolder?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:12

De kolders waaraan heel Nederland samenhangt...

Vraag me af wat er dan gebeurt met het deel dat al gebouwd is?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:15

Janine1990 schreef:
Tsjah, beetje dom van de gemeente, dat soort dingen moet je toch even controleren voor het verlenen van een vergunning, zeker bij een VOORLOPIGE aanpassing in het bestemmingsplan.
Beetje nalatig van de gemeente volgens mij, kan de manege daar geen aanspraak op maken? Kan de gemeente leuk wat duiten gaan kosten. :j

Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de buurman...
Zal deze geen grondige reden hebben, dat hij er geen manege wil hebben?

sommige gemeentes..... -:(-

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:48

naaa ik denk weer zo'n gezeur over een nieuwe manege..
gaat het over 'onze' manege! wat een spul..waren net zo blij dat het 'bijna'af was!
snik snik wat een gezeur!vanaf begin af aan zijn er al mensen op tegen(nouja mensen..)
maar nu het dak erop zit denk je toch dat ze zich er een keer bij neer kunnen leggen dat die manege er toch echt komt.. verzinnen ze wel weer iets anders :Z

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:14

superwoman schreef:
Janine1990 schreef:

Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de buurman...
Zal deze geen grondige reden hebben, dat hij er geen manege wil hebben?

sommige gemeentes..... -:(-

Dat vraag ik me af of hij grondige redenen heeft. Ik ken de situatie niet dus kan daar niks over zeggen. Maar ik heb al eerder meegemaakt dat er door een buurman alles is geprobeerd om de bouw van een manege tegen te houden. Met redenen dat je denkt je woont niet alleen op de wereld. Hij zou last krijgen van af en toe een vrachtwagen langs zijn huis zou rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:33

Heeft de buurman toevallig wel even bekeken hoe het bestemmingsplan was?

Sommige mensen zijn nu eenmaal dwarsliggers.. :\

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:02

Wel vervelend voor de manege.
Eerst groen ligt hebben en dan alles weer stop moeten leggen.
Vervelend ook voor de klanten die er naar uit kijken om een nieuwe manege te krijgen.
Ik hoop dat het snel weer door mag gaan.

Mvg Juanita.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:42

wat een goede.. ik leer op mijn opleiding ( doe bouwkunde) dat eerst alles goed gecontroleerd moet worden voor je een bouwvergunning af geeft.. En volgens mij mag je hem niet zo maar in trekken.. :S

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:44

Hmm ontwerpbestemmingsplan komt in januari/februari is de bedoeling.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:46

Z'n stop kost de manege ook een hoop geld.
Ben benieuwd of ze dat ook op de gemeente kunnen verhalen?
Die heeft immers wel een fout gemaakt.

Toen er bij ons in de buurt een buurman tegen de bouw van de manege was was dat omdat hij zelf liever een manege wilde bouwen.

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:56

nou ja zeg je zal maar zon buurman hebben ben je mooi klaar mee

heb het ook wel eerder gezien!! de ene gunt de andere niets hoop dat ze er snel uit komen

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:59

;( ;( ;( Dit gaat de gemeente zeker geld kosten! Helemaal omdat de opening nu zeker wel weer een half jaar verschoven moet worden en tot die tijd ontvangen we dus ook geen geld van sponsoren etc..

MIsshcien wel een belangrijk detail: Tijd terug is er een hoorzitting geweest. Daar heeft de rechter deze nalatigheid van de gemeente opgemerkt. De tegenpartij (dhr. Bruntink) gaf aan hier geen bezwaar tegen t ehebben. Hij heeft zich er helemaal bij neergelegd dat er een manege komt. Maar de rechter vind dus dat er een fout is gemaakt en dat daardoor de bouw vanaf nu is stil gelegd.

Echt zo balen... De ruwbouw was bijna af en dan konden we zelf aan de slag... ;(

Oja, dhr. Bruntink heeft een hele tijd bezwaar gemaakt tegen alles waartegen hij bezwaar kon maken.. Het is geloof ik niet zo dat hij echt tegen de manege ofzo is.
Laatst bijgewerkt door Heleen_B op 03-12-09 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:01

Waardeloos, de manege moet de gemeente claimen hoor! Die kost ze handenvol geld!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:43

jeetje het zal de WPRC ook eens meezitten,....
het schoot net op.... :(:) :(:) :(:)
men wat vervelend

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:56

Janine1990 schreef:
Heeft de buurman toevallig wel even bekeken hoe het bestemmingsplan was?

Sommige mensen zijn nu eenmaal dwarsliggers.. :\

Het bestemmingsplan veranderd om de zoveel jaar, dus kan goed zijn dat deze man er al járen woont en daar dus geen rekening mee heeft gehouden en dit was dus een voorlopige wijziging in het bestemmingsplan.

Urose schreef:
Oja, dhr. Bruntink heeft een hele tijd bezwaar gemaakt tegen alles waartegen hij bezwaar kon maken.. Het is geloof ik niet zo dat hij echt tegen de manege ofzo is.

vreemd! Dat is wel erg raar om er dan zoveel energie in te stoppen om de manege tegen te houden...
Laatst bijgewerkt door superwoman op 03-12-09 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:58

Buurman Bruntink zal wel kontakten in de gemeente hebben, zie hoe dat hier in deze gemeente gaat. Voorlopige maatregels, zijn makkelijk in het leven te roepen, zeker als er nog niets vastgesteld is, alleen maar een aanvraag is ingediend, door bv een projectontwikkelaar of zo. Zeer vaag allemaal....

Zo een rijhal die al 8 jaar door mijn voormalige gemeente wordt tegengehouden, voor 5 rijverenigingen.....

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:00

Om dergelijke dingen kan ik zo boos worden. Al dat bureaucratisch gedoe en dat bekrompen "buurman-degoe". Jesus !
Tegenwoordig kan 1 individu de plannen van een organisatie waar tijd en geld is ingestoken zomaar van de kaart vegen door een of andere beroepsprocedure op gang te brengen.
De Vlaamse overheid gaat de wetgeving waarschijnlijk aanpassen want in België heb je zoveel mogelijkheden om in beroep te gaan dat het quasi onmogelijk wordt belangrijke projecten te realiseren.
Als daar op die bepaalde plaats vroeger "gemeentelijke activiteiten" hebben plaatsgevonden, kan het toch geen verslechtering zijn voor die ene buurman ?

In Belgë is het zelfs zo dat je anoniem kunt klacht indienen.... Welnu, mocht ik burgemeester zijn dan zou ik nooit of te nimmer aan een anonieme klacht gevolg geven. Ik vind dit gewoonweg laf.

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:01

ik vond het maar raar dat het zomaar stilgelegt kan worden.
inderdaad wat gebeurt er met wat er al staat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:13

just2see schreef:
Tegenwoordig kan 1 individu de plannen van een organisatie waar tijd en geld is ingestoken zomaar van de kaart vegen door een of andere beroepsprocedure op gang te brengen.

Ik vind dat juist erg tegen vallen.

Hier is een paar jaar terug een groot NIEUW asielzoekerscetrum neergezet. Dit zou voor 5 jaar zijn.
Iedereen was er op tegen....en ja logisch want ook de waarde van je huis daalt. Natuurlijk is dit er doorheen gedrukt én is dat die 5 jaar toch nog verlengt.
Ook was zijn er problemen geweest met deze asielzoekers in de buurt (gestolen auto's neergezet etc etc)

Ook zijn hier veranderingen aangebracht die duidelijk voordelig waren voor de huizen van 2 mensen van de gemeenteraad. Helaas erg duur en 1 zelf heel nadelig voor onze "stad". (eenrichtingsverkeer van gemaakt, waardoor er nog meer auto's in de spits over dezelfde weg heen moeten en dus langere file.Bij zijn huis is het nu een héél stuk rustiger...)

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:33

Urose schreef:
;( ;( ;( Dit gaat de gemeente zeker geld kosten! Helemaal omdat de opening nu zeker wel weer een half jaar verschoven moet worden en tot die tijd ontvangen we dus ook geen geld van sponsoren etc..

MIsshcien wel een belangrijk detail: Tijd terug is er een hoorzitting geweest. Daar heeft de rechter deze nalatigheid van de gemeente opgemerkt. De tegenpartij (dhr. Bruntink) gaf aan hier geen bezwaar tegen t ehebben. Hij heeft zich er helemaal bij neergelegd dat er een manege komt. Maar de rechter vind dus dat er een fout is gemaakt en dat daardoor de bouw vanaf nu is stil gelegd.

Echt zo balen... De ruwbouw was bijna af en dan konden we zelf aan de slag... ;(

Inderdaad hij heeft ook al bezwaar gemaakt tegen de stal schuin tegen over zijn huis. Hij kijkt er niet eens tegen aan.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:56

Niet erg tactisch van de gemeente maar dit was al bekend, beetje vreemd om nu de bouw weer stil te leggen. Bouwvergunning was er toch!? De manege is nu al zo ver af dat hij gewoon afgebouwd gaat worden lijkt me..?

Sommige mensen hebben denk ik een hobby gemaakt van zoveel mogelijk bezwaar proberen aan te tekenen :+

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:03

Lees niet goed : volgend jaar een nieuw bestemmingsplan dus nieuwe bouwvergunning, dan mag er pas verder gebouwd worden.

Ik zie voor Dhr. Bruntink weinig verschil.. Of die manege nu binnenkort af is of volgend jaar..? Voor hem is het resultaat hetzelfde. Hoe eerder de manege af is hoe eerder hij niet meer tegen een half bouwwerk aankijkt.. :D