‘Totilas zou een goed springpaard zijn’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

‘Totilas zou een goed springpaard zijn’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:35

Het negenjarige wonderpaard Totilas (v. Gribaldi) brengt de dressuurwereld elke keer als hij tussen de witte hekjes verschijnt in vervoering. Opvallend genoeg maken zijn fokker Jan Schuil en zijn vrouw Anna in hun fokkerij geen verschil in spring- of dressuurpaarden. Jan Schuil is er dan ook van overtuigd dat Totilas een goed springpaard zou zijn. ,,Zo is het met alle grote sporters, die kunnen meer disciplines aan. Maar ik heb in hem altijd een dressuurpaard gezien.”

De moederlijn van Totilas gaat terug naar het Duitse Oldenburg. Het betreft hier de zogenoemde Freiminka-stam die zestig jaar geleden ook wortel schoot in Friesland. In de lijn zijn ook springpaarden terug te vinden. Aan de stam van moeder Lominka loopt bijvoorbeeld een vertakking naar Okidoki, het paard van springruiter Albert Zoer. Voorlopig brengt Totilas zelf geen nakomelingen. Zijn eigenaar Kees Visser wil in elk geval wachten tot na de Wereldruiterspelen van Kentucky in 2010.

Bron: De Volkskrant

Blue9

Re: ‘Totilas zou een goed springpaard zijn’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:36

Dat zou ik wel eens willen zien. Zowiezo wel van meer dressuurruiters, zet op een groot evenement eens een parcourtje van 80 cm op, dan trek je publiek volgens mij. Wel nog ruiters vinden die mee willen doen :+

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:45

ik denk dat hij te kort is om een springpaard te zijn....
maar wie weet!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:47

knooopje schreef:
maar wie weet!

:?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:45

Adil18 schreef:
knooopje schreef:
maar wie weet!

te kort in de rug?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:47

Moeten spring paarden dan een lange rug hebben?

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:48

ooooh dat wil ik zien!!
Ik zou bijna zeggen dat elke grand-prix ruiter persé een parcourtje van 80cm moet afleggen. Zal je zeggen, dit kunnen er veel niet!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:50

liliputter schreef:
De moederlijn van Totilas gaat terug naar het Duitse Oldenburg. Het betreft hier de zogenoemde Freiminka-stam die zestig jaar geleden ook wortel schoot in Friesland. In de lijn zijn ook springpaarden terug te vinden. Aan de stam van moeder Lominka loopt bijvoorbeeld een vertakking naar Okidoki, het paard van springruiter Albert Zoer. Voorlopig brengt Totilas zelf geen nakomelingen. Zijn eigenaar Kees Visser wil in elk geval wachten tot na de Wereldruiterspelen van Kentucky in 2010.

Klopt ja :D Ik heb stage gelopen op het bedrijf van de Freiminka-stam www.staldehameren.nl.

Dat was even offtopic :o

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:50

Jha,ik zil die dressuur ruiters wel eens zien vliegen,haha :P een keer ruilen die spring ruiters ruilen voor 1 dag met de dressuur ruiters. hihihi....:P

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:53

zou wel een keer leuk zijn om te zien,,

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:55

mieneke12 schreef:
Moeten spring paarden dan een lange rug hebben?

ja een springpaard moet lengte in de rug hebben,niet mega lang natuurlijk,maar een springpaard moet kunnen rekken,
totilas is te compackt gebouwd denk ik voor een springpaard meestal kunnen zulke paarden wel omhoog springen maar niet naar voren,een b of L proefje kunnen bijna alle paarden wel lopen,dus dat zal die wel redden...maar 130/140 nee denk het niet.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:55

maaikj schreef:
zou wel een keer leuk zijn om te zien,,

haha jhaa :o en wedstrijdtje :+

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:02

alle topdressuur paarden tegen elkaar :)
dan ben ik er zeker wel bij..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:04

maaikj schreef:

kigali heeft internationaal gesprongen!
ook ferro was een goed springpaard zo zijn er wel meer.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:06

knooopje schreef:
Adil18 schreef:

te kort in de rug?

Ja, dat snap ik, maar ik denk niet dat Totilas te kort is in de rug en vraag me af waarop je dat baseert...Als ik hem vergelijk met een paar springers uit de oudere generatie vind ik zelfs dat hij nog meer lengte heeft in de rug...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:09

we zullen het wel nooit weten....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:14

knooopje schreef:

:? Eh, dat weten we wel...Gewoon vergelijken. Het "te kort in de rug-argument" vind ik daarom maar raar...

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:16

vergelijken??.. eerst zien dan geloven..
daarom denk ik dat we dat nooit zullen weten, of Edward wil inneens topspringruiter worden.. je weet maar nooit natuurlijk

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:22

Adil18 schreef:
knooopje schreef:

:? Eh, dat weten we wel...Gewoon vergelijken. Het "te kort in de rug-argument" vind ik daarom maar raar...

en dat is jou mening!
mijn menig heb ik gegeven en toegelicht!
dat je dat raar vind en niet mee eens bent moet je zelf weten.
je gelijk krijg je bij mij toch niet,je mag er van vinden wat je wilt.
zolang hij nog nooit in het openbaar gesprongen heeft zul je het nooit weten hoe hij springt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:24

knooopje schreef:
maaikj schreef:

kigali heeft internationaal gesprongen!
ook ferro was een goed springpaard zo zijn er wel meer.

En de volle broer van Salinero niet te vergeten.
Topdressuurpaard en topspringpaard, en toch broers ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:25

maaikj schreef:
daarom denk ik dat we dat nooit zullen weten, of Edward wil inneens topspringruiter worden.. je weet maar nooit natuurlijk

Mijn god, waarom hebben mensen zoveel moeite met lezen....

Knooopje geeft aan dat Totilas waarschijnlijk te weinig lengte in de rug heeft. Daarop gaf ik aan dat als je kijkt naar springers uit de oudere generatie, Totilas zelfs meeeeeer ruglengte heeft en dat ik daarom het door haar aangegeven argument niet goed snap en dat ik benieuwd ben waar zij dat op baseert. Daarop geeft zij aan dat wel het wel nooit zullen weten, ik snapte uiteraard dat zij hiermee bedoelde te zeggen : "Hij zal toch nooit in de springsport worden uitgebracht". Ik vind het alleen jammer zo mijn vraag e.d. te ontwijken. Daarom ging in daar tegen in, doelend op de rug, dat weten we wel, Totilas heeft niet minder ruglengte dan vele andere succesvolle springpaarden, daarop doelde ik met "gewoon vergelijken".

Qua bouw zou Totilas een excellent springpaard kunnen zijn, maar goed, dat is alleen maar mijn bescheiden mening...Let wel:Qua bouw

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:27

mieneke12 schreef:
Jha,ik zil die dressuur ruiters wel eens zien vliegen,haha :P een keer ruilen die spring ruiters ruilen voor 1 dag met de dressuur ruiters. hihihi....:P

Gaan de springruiters dan ook een Z proef afleggen?

Gek... Nu gaan ze wachten tot na 2010 en eerst spraken ze er van hem eerst zijn carrière in de sport te laten maken... Denk dat Totilas sneller dekhengst gaat worden dan iedereen hoopte.

Ik kan knooopje overigens wel volgen, Totilas is erg compact gebouwd... Bovendien denk ik dat knooopje net wat meer zicht heeft op springpaarden en welke het zouden kunnen en welke niet dan alle andere bokkers in dit topic bij elkaar... :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-11-09 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:28

knooopje schreef:
en dat is jou mening!
mijn menig heb ik gegeven en toegelicht!
dat je dat raar vind en niet mee eens bent moet je zelf weten.
je gelijk krijg je bij mij toch niet,je mag er van vinden wat je wilt.
zolang hij nog nooit in het openbaar gesprongen heeft zul je het nooit weten hoe hij springt

Ja, das lekker makkelijk! Eerst met een belachelijk argument als de ruglengte van Totilas aan komen zetten en als ik dan aangeef dat hij meer ruglengte heeft dan sommige springers die extreem succesvol waren in de springsport reageer je zo....

Natuurlijk weten we niks zeker zolang hij niet springt, maar om hem af te schrijven op ruglengte en dan vooral in dit geval slaat de plank gewoon mis...

Zie mijn bericht hier boven voor hoe ik het bedoelde, mocht het onduidelijk zijn...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:28

Adil18 schreef:
maaikj schreef:

Mijn god, waarom hebben mensen zoveel moeite met lezen....

Knooopje geeft aan dat Totilas waarschijnlijk te weinig lengte in de rug heeft. Daarop gaf ik aan dat als je kijkt naar springers uit de oudere generatie, Totilas zelfs meeeeeer ruglengte heeft en dat ik daarom het door haar aangegeven argument niet goed snap en dat ik benieuwd ben waar zij dat op baseert. Daarop geeft zij aan dat wel het wel nooit zullen weten, ik snapte uiteraard dat zij hiermee bedoelde te zeggen : "Hij zal toch nooit in de springsport worden uitgebracht". Ik vind het alleen jammer zo mijn vraag e.d. te ontwijken. Daarom ging in daar tegen in, doelend op de rug, dat weten we wel, Totilas heeft niet minder ruglengte dan vele andere succesvolle springpaarden, daarop doelde ik met "gewoon vergelijken".

Qua bouw zou Totilas een excellent springpaard kunnen zijn, maar goed, dat is alleen maar mijn bescheiden mening...Let wel:Qua bouw

ik leg toch uit dat ik de hengst kwa bouw kort vind in zijn rug,hij is zeer compackt.
dus wat snap je niet een springpaard heeft lengte nodig om te rekken tortilas mist die lengte in zijn lichaam.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:30

heb hem nooit afgeschreven.. en dat doet knooopje ook niet..

qua bouw zou het best kunnen. maar eerst zien dan geloven.. en dan kan je zeggen dat ik neit goed lees.. maar volgens mij doe jij hetzelfde..

dit is mijn mening, en zo de jouwe