KWPN-hengsten geconfronteerd met vallende paraplu's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

KWPN-hengsten geconfronteerd met vallende paraplu's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 10:37

horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Alle verrichtingshengsten zijn in Stegeren geconfronteerd met uit de lucht vallende paraplu’s en zeiltjes waar ze overheen moesten lopen. “Het KWPN heeft besloten verrichtingshengsten en EPTM-merries te onderwerpen aan een karaktertest die is samengesteld door gedragsdeskundige Kathalijne Visser. Het gaat ons om het verzamelen van gegevens om mogelijk op termijn het karakteronderzoek te definiëren”, vertelt inspekteur Wim Versteeg.

”Dit najaar hebben we de test voor het eerst in de praktijk gebracht. De hengsten kwamen eerst aan de hand de baan in om over een oranje zeil te stappen. De eerste stapt er vlot overheen, de tweede durft niet en de derde neemt een sprong. Daarna volgde de paraplutest. De hengst loopt los in de baan als er een paraplu uit het dak komt vallen. De reacties waren ook hier heel divers.

De één gaat in de hoek staan met de oren naar voren, een ander snuffelt eraan en weer een ander wil met de paraplu gaan wandelen. Al deze reacties zijn genoteerd. We gaan de paarden volgen in de sport en hopen bepaalde correlaties vast te stellen.” Arie Hamoen vertelt dat niemand van de hengstenkeuringscommissie hierbij aanwezig is geweest en dat de test geen invloed heeft gehad op de selectie.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-11-09 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels

Marliesje

Re: KWPN-hengsten geconfronteerd met vallende paraplu's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:06

Lijkt me een heel erg goed initiatief deze test!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:12

Ik vind dit wel een postitief ding, zo'n test. :) Moet je alleen in de toekomst ook de nakomelingen gaan testen om te kijken of het karakter ook wordt doorgegeven. :D

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:13

Ik had de reacties van sommige van die paarden wel willen zien. Klinkt alsof er vast hilarische momenten tussen hebben gezeten. Verder is het idd een positief idee

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:16

Da's vast een meerjarenplan, maar ik ben heel benieuwd naar de uitkomst ervan. Hoewel deze test natuurlijk erg te foppen is, want als je met je tweejarige hengst een paar schriktrainingen hebt gedaan is de correlatie zwaar aangetast...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:16

Whitepanther schreef:
Ik had de reacties van sommige van die paarden wel willen zien. Klinkt alsof er vast hilarische momenten tussen hebben gezeten. Verder is het idd een positief idee

Dat dacht ik ook toen ik las dat er eentje met de paraplu wilde gaan wandelen :')

Goed dat ze deze dieren verder ook gaan volgen... Anders kom je natuurlijk nooit achter het effect van de test.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:18

Hmm ik ga met Prrrr mee, als je dit thuis 3 weken (of desnoods 1,5 jaar lang) dagelijks doet, kijken ze nergens meer van op...

Overigens loopt mijn paard over zeiltjes en met mij onder een plu (ze heeft een nog grotere hekel aan regen...), maar als die paraplu's uit het dak komen vallen zal ze ook wel even gek kijken, dat doen ze anders nooit :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:19

hihihi, nou, ik verwacht niet dat de gemiddelde "hengstenkeuring" kwaliteit fokker schriktrainingen doet met zijn hengsten in opfok :P

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:20

Als-ie weet dat het getest wordt bij de hengstenkeuring denk ik dat dat snel verandert...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:22

Ontzettend goed zeg.

Wij hebben op school deze testen ook gedaan met een aantal paarden om daar conclusies uit te trekken via SPSS en daar bleek idd significante resultaten uit te komen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:24

Dat denk ik ook Prrrr :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:25

Denk inderdaad ook wanneer zo iets getest gaat worden bij de kering je het igg even uit probeert thuis. Denk dat dat de test ook enigzins zal vertekenen.

Maar ik denk niet dat de gemiddelde fokker een speciale paraplu lanceer instalatie gaat bouwen oid. Als ze het bij de keuring maar lekker ingewikkeld houden komt het vast wel goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:25

Yessy schreef:
Hmm ik ga met Prrrr mee, als je dit thuis 3 weken (of desnoods 1,5 jaar lang) dagelijks doet, kijken ze nergens meer van op...

Overigens loopt mijn paard over zeiltjes en met mij onder een plu (ze heeft een nog grotere hekel aan regen...), maar als die paraplu's uit het dak komen vallen zal ze ook wel even gek kijken, dat doen ze anders nooit :D

Dat laatste maakt de test mogelijk best betrouwbaar...
Over zeiltjes lopen dan niet meegerekend :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:28

Lijkt me leuk als ze die dingen dan combineren, met je paard door een poortje met wapperende vlaggen over een zeiltje terwijl er een lading paraplu's over wordt uitgestort :D

edit: de komende jaren staat nederland bovenaan als het gaat om my funniest animal video's :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:29

Yessy schreef:
Lijkt me leuk als ze die dingen dan combineren, met je paard door een poortje met wapperende vlaggen over een zeiltje terwijl er een lading paraplu's over wordt uitgestort :D

Maar dan zonder begeleider, of ex-gedetineerden uit Litouwen gebruiken? }>

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:30

liedje89 schreef:
Denk inderdaad ook wanneer zo iets getest gaat worden bij de kering je het igg even uit probeert thuis. Denk dat dat de test ook enigzins zal vertekenen.

Maar ik denk niet dat de gemiddelde fokker een speciale paraplu lanceer instalatie gaat bouwen oid. Als ze het bij de keuring maar lekker ingewikkeld houden komt het vast wel goed.

Gaat om aangewezen hengsten, die de verrichting lopen. Dus niet alle hengsten die voor de keuring komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:30

Ik denk eigenlijk dat het een 'verassing' moet zijn welke test je het paard geeft. Als je van te voren weet dat het een zeiltje is ga je natuurlijk met een zeiltje oefenen maar als het gewoon een object is word dat al lastiger. Als de keuring dan niet voor al te voor de hand liggende dingen kiest word het vast wel wat.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:31

En toch, ook al gaan ze oefenen. De echte grote bangerikken worden er dan toch uitgehaald. Die ondanks de training op zo'n moment heftig reageren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:33

Het heeft geen invloed op de selectie dus hengstenhouders gaan echt niet oefenen met een zeiltje en een plu.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:33

Dit testje heeft (nog?) niks te maken met eventuele goedkeuring.
Ze kijken alleen of er een relatie bestaat tussen de reacties nu en de sportprestaties over enkele jaren.

Dus voorbereiding is compleet nutteloos.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:35

Maar waarom zou je gaan oefenen? Het is maar een karaktertest, het zijn jonge dieren. En elke situatie is anders. Het is (zoals ik lees) niet zo dat een bangerik er om zijn schrikachtige karater uit wordt gehaald...
Liever een bangerik, dan een extreem dominant paard...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:43

Ik ben benieuwd wat zoiets voor uitslagen geeft.
Je hebt tenslotte ook grote schijterds die door hun enorme mensgerichtheid onder de man geen problemen geven.
Zoiets heb ik tien keer liever dan een dominante rotzak die brutaal naar een plu gaat staan kijken van 'Ja, en?' en die dominantie ook inzet tegen zijn ruiter.

Kijkerigheid hoeft niets te zeggen over werkwilligheid.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:45

In de hoefslag stond een paar jaar terug dat ze deze test in Zweden ook hadden gedaan, eerst bij veulens en dan drie jaar later bij dezelfde paarden opnieuw. Er waren drie soorten reacties: paarden die flipten, paarden die schrokken maar daarna nieuwsgierig gingen kijken, en paarden die nergens van opkeken. De paarden die als veulen flipten deden dat als driejarige weer, etc. Toen bleek ook dat de paarden die schrokken, maar daarna nieuwsgierig gingen kijken het makkelijkste dingen aan te leren waren, en dat de paarden die helemaal nergens van schrokken ook heel moeilijk dingen aan te leren waren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:50

nicolanca schreef:
In de hoefslag stond een paar jaar terug dat ze deze test in Zweden ook hadden gedaan, eerst bij veulens en dan drie jaar later bij dezelfde paarden opnieuw. Er waren drie soorten reacties: paarden die flipten, paarden die schrokken maar daarna nieuwsgierig gingen kijken, en paarden die nergens van opkeken. De paarden die als veulen flipten deden dat als driejarige weer, etc. Toen bleek ook dat de paarden die schrokken, maar daarna nieuwsgierig gingen kijken het makkelijkste dingen aan te leren waren, en dat de paarden die helemaal nergens van schrokken ook heel moeilijk dingen aan te leren waren.

Ja dat geloof ik best. Degene die niet schrikken van zo'n plu wil ik niet eens op stal hebben. Daar begin ik niet aan.
Heb ik nog liever degene die flippen van de plu.
Ik denk zelf dat schrikken en daarna nieuwsgierig kijken de beste is, maar dat moet later blijken.

Over dat zeiltje gaan is de beste die eerst niet durft en snurkt en kijkt en daarna toch het vertrouwen in de begeleider heeft en er overheen loopt. (of springt, kan me niks schelen)

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:38

Leuk initiatief!
Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat natuurlijk, maar je hebt ook paarden die je echt nooit over een zeiltje heen zult krijgen.
En ook al gaan die mensen de paarden er thuis mee confronteren, wat geeft het? Krijg je lekkere makke paarden van!