Mycotoxine aangetroffen in 62 soorten Duitse paardenvoeders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mycotoxine aangetroffen in 62 soorten Duitse paardenvoeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 08:22

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Duitse onderzoekers hebben in alle 62 commerciele merken paardenvoer van Duitsland, mycotoxine aangetroffen.

De onderzoekers, afkomstig van de Justus Liebig Universiteit in Giessen, en de Ludwig Maximilians Universiteit van Oberschleissheim te Duitsland, vonden deoxynivalenol (DON), een van de meest bekende mycotoxine, in de 62 geteste monsters.

Alle monsters werden getest voor de aanwezigheid van zes verschillende soorten mycotoxine:
deoxynivalenol (DON), zearalenone (ZEA), fumonisin B1 (FB1), T-2 toxine (T-2), T-2 + HT-2 toxine (T-2/HT2), ochratoxine A (OTA), en alkaloïde (GEA).

Alle monsters bevatten DON, T-2/HT-2 en T-2. ZEA werd aangetroffen in 98% van alle geteste monsters. De meeste monsters (94%) waren eveneens positief voor FB1. In 61% van alle monsters werd alkaloïde aangetroffen, en OTA was aanwezig in 42% van alle monsters.

De meeste concentraties bleven onder het nivo wat als kritiek of zelfs giftig wordt gezien.
De hoogste concentratie mycotoxine werd meestal gevonden in voer wat uit een soort bestaat, en dus niet gemengd is. De maximum waarde voor DON en FB1 werd aangetroffen in mais. De hoogste concentratie T-2/HT-2 bleek in haver te zitten, en de hoogste concentratie van alkaloide was aanwezig in gerst.

Men maakte zich al geruime tijd zorgen over mogelijke mycotoxine besmettingen in paardenvoer, en dan met name DON (vomitoxine), zearalenone, en fusaric zuur. Men begon zich zorgen te maken omdat de oogst in Noord Amerika nogal lang op zich liet wachten.

Meer info over mycotoxine en wat dit allemaal kan inhouden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycotoxine

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:56

Wij halen wel ons voer uit Duitsland, dus ben blij met deze info ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:56

waar haalt nederland dan zijn graan vandaan voor het voer?
Ik zou niet zo heel snel roepen dat het geen relevante info is....

edit...is dat niet moederkoren?een giftige schimmel in het graan?

xxxiesme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:16

Jeetje dat is niet goed

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:21

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd. Of iets wel of niet op VN thuishoort, is iets waar het nieuwsteam over gaat, daar hoeft ín het topic niet over gediscussieerd te worden maar je kunt een pbtje sturen naar de detreffende reporter. Dat is wel zo netjes :)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:10

Zijn deze granen alleen in diervoeders verwerkt of ook voor menselijke consumptieprodukten?

orsini

Re: Mycotoxine aangetroffen in 62 soorten Duitse paardenvoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:30

is er ook een lijst met de merken waarin dit gevonden is? 62 lijkt wel bijna op alle merken dan of niet soms?

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:56

Ben ook wel benieuwd naar die 62 namen en of leveranciers actie ondernemen?!?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:06

rooszszsz schreef:

Van andere leveranciers uit andere landen is er geen info. Dat wil niet zeggen dat het daar anders mee is.

Déze leveranciers kunnen door mengen hun product veilig maken/houden. De anderen????

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:34

Dat verbaast me niets, dat heb je nu eenmaal met natuurproducten. En dit is precies de reden dat ik voeders verkies die WEL conserveringsmiddelen bevatten. Want die schimmels kun je niet wegkrijgen, die zitten er gewoon in. Dus moet je ervoor zorgen, dat ze niet verder kunnen groeien en daar heb je dus conserveermiddelen voor. Puur natuur is niet per definitie ongevaarlijk, in tegendeel vaak! Dus doe mij maar een scheutje chemie erbij, alstublieft. Dan blijven mijn paarden tenminste gezond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:50

bterlaan schreef:
Dat verbaast me niets, dat heb je nu eenmaal met natuurproducten. En dit is precies de reden dat ik voeders verkies die WEL conserveringsmiddelen bevatten. Want die schimmels kun je niet wegkrijgen, die zitten er gewoon in. Dus moet je ervoor zorgen, dat ze niet verder kunnen groeien en daar heb je dus conserveermiddelen voor. Puur natuur is niet per definitie ongevaarlijk, in tegendeel vaak! Dus doe mij maar een scheutje chemie erbij, alstublieft. Dan blijven mijn paarden tenminste gezond.

Gif bestaat niet. Het is allemaal een kwestie van dosering.
Veel ´giftige´ stoffen hebben medicinale werking bij geringe dosering.
Dat is bij heel veel planten het geval en bij dieren zoals paarden die weinig van veel eten, een hapje hier, een stapje daar, is dat een natuurlijke apotheek.
Zo is het blad van eik en walnoot (in verschillende stadia van de groeicyclus) gunstig voor de bloedsomloop. Geef het in een grote dosis en het is schadelijk.
Mbt tot schimmels: weet je wat peniciline is?

Er zijn maar erg weinig natuurlijke stoffen die niet afbreken en zo zijn ze niet cumulatief.

Conserveringsmiddelen zijn schadelijke stoffen met zelden een positieve werking in kleine dosis en zijn mogelijk wel cumulatief.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:02

bterlaan schreef:

Ik moet inderdaad wel gniffelen om deze opmerking. Echt, van een scheutje chemie blijven je paarden goed gezond! ;) HC legt goed uit het de vork in de steel zit :Y)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:39

Even een paar opmerkingen:
een groot deel van de voedselproducten (voor mens en dier) bevatten mycotoxinen, zolang deze onder bepaalde waarden blijven zoals in dit onderzoek, is er niets aan de hand.

Moederkoren is het oudst bekende mycotoxine, maar komt tegenwoordig bijna niet meer voor.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:10

Er wordt ook vermeld dat de niveau's niet kritiek zijn, een paard zal er dus niet ziek van worden. Maar dat zou natuurlijk wel een keer kunnen gebeuren.
Wij voeren granen die hier uit Nederland afkomstig zijn, maar ik zou graag willen weten of je deze schimmels met het blote oog kan herkennen?
Maar ik voer toch liever "puur natuur" dan met conserveringsmiddelen, die hebben op de lange duur vaak een meer schadelijke uitwerking dan een toelaatbaar percentage schimmels, die altijd aanwezig zullen zijn.
Ik weet dat de conserevringsmiddelen die in diervoeders gebruikt worden niet altijd even onschuldig zijn en bijv. voor menselijke consumptie verboden.

Ik weet dat bij teveel schimmels paarden ( en mensen) goed ziek kunnen worden.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:35

ElCid schreef:
Wij voeren granen die hier uit Nederland afkomstig zijn, maar ik zou graag willen weten of je deze schimmels met het blote oog kan herkennen?

Het gaat om zulke kleine hoeveelheden dat je dat onmogelijk met het blote oog kunt zien. Voer waarbij je met het blote oog ziet dat er schimmel aanwezig is moet je natuurlijk al helemaal niet voeren.
Het gaat hier overigens om granen uit de US in duitse diervoeders.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:38

Ik heb in mijn jonge jaren biochemie gestudeerd, dus ik weet heel precies waar ik het over heb. De veronderstelling dat ik niet zou weten, wat penicilline is, is dan ook niet bepaald vleiend. Uiteraard is "giftig" relatief, dwz afhankelijk van de hoeveelheid. Je kunt ook sterven als je je volzuipt met water tenslotte. Of volvreet met keukenzout. Dat is nu precies wat ik bedoel met: zorgen dat ze niet verder kunnen groeien. Waarmee ik natuurlijk de schimmels zelf bedoel, niet de mycotoxinen, door schimmels geproduceerde gifstoffen. Zorgen, dat het niet teveel, dus giftig/gevaarlijk wordt.
Enne... HC, ken je de conserveermiddelen acetylsaliciylzuur en acsorbinezuur? Het eerste staat ook bekend onder de naam aspirine, het tweede als vitamine C. Overigens.. al heb ik met mijn opmerking dat natuurlijk wel uitgelokt: wat is eigenlijk het verschil tussen "natuur" en "chemie"??? Chemie is puur natuur, tenslotte. Er gebeurt in het algemeen niets, wat niet ook in de natuur gebeurt of kan gebeuren. En als een stof die uit boombast wordt gewonnen, een beetje veranderd wordt om de erg schadelijke bijwerkingen te verminderen, is dat dan chemie? Jawel hoor, ik heb het alweer over aspirine.
Een mens/dier kan veel hebben, dat moet ook wel met alle giftige stoffen die er in de natuur voorkomen. Je moet het ook niet overdrijven met al die zogenaamd gezonde dingen (die het vaak niet eenszijn). Maar overdrijven geldt ook in de andere richting: niet teveel schadelijke stoffen dus.
Kortom, doe normaal, dan doe je al gek genoeg. Fanatisme heeft nog nooit tot iets goeds geleid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 16:44

rooszszsz schreef:

Er is nog geen lijst, maar een van deze producenten is in ieder geval Alltech.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:59

Gewone suiker en zout zijn ook conserveermiddelen, kunnen geen kwaad. Gebruik ik zelf liever dan bijv onnatuurlijke suikervervangers die in grote hoeveelheden schadelijk zijn. Natuurlijk blijft alles binnen de normen maar het lijkt me dat het er niet om gaat hoeveel er in een voedingsmiddel zit maar meer hoeveel er in je lijf achter blijft. Sommige stoffen stapelen zich op.
Ben het met Bterlaan eens dat je soms dingen moet zien te voorkomen. Maak gebruik van de wetenschap. Maar ook door zo te kweken dat je resistente rassen krijgt en er minder bestrijdingsmiddelen nodig zijn.
Ik vind het goed dat er hier onderzoek naar gedaan is. Zorgt ervoor dat de producent ook kritisch naar de grondstoffen blijft kijken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:43

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Meer info over mycotoxine en wat dit allemaal kan inhouden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycotoxine

Bestudeert.... maar ik begrijp het niet helemaal.
1. de schimmel wordt niet bestreden in het veevoer ivm Europese regelgeving (niet toegestaan)? Klopt?
2. haver wordt niet genoemd, zit daar geen schimmel in?

Kortom, schimmel wordt in het veevoer niet bestreden?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:52

Wat ik nu belangrijk vind van dit verhaal is....
Wat doet het met het paard, want dat wordt niet omschreven.
Waarom is het giftig, wat gebeurd er met het paard als hij er teveel van binnenkrijgt ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:02

volgens mij(ik weet het dus niet zeker) is het verschil tussen deze schimmel en het voorkomen van schimmels bij graan bewaren,dat deze schimmel ontstaat als het graan nog op stengel staat,en vooral bij vochtig weer voorkomt.

Het gif wat gebruikt word als anti-oxidant na het bewerken(pletten) of bewaren van graan,zijn de BHT's
Of heb ik het helemaal fout?

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:28

DendroFleur schreef:
Maak gebruik van de wetenschap. Maar ook door zo te kweken dat je resistente rassen krijgt en er minder bestrijdingsmiddelen nodig zijn.

Ken je de film "De wereld volgens Monsanto?" Daarin zie je hoe op plantages gewassen worden gekweekt die resistent zijn tegen de onkruidverdelger Round Up. Heel fijn voor de eigenaar van de plantage want die heeft optimale winst: alle planten zijn bruikbaar. Echter in de wijde omgeving van deze (vooral mais-) plantages leeft niets meer omdat al het andere dat daar leefde niet bestand was tegen Round Up. Er is geen enkele bio diversiteit meer. Deze plantages breiden zich uit als een olievlek. Als grote bedrijven veel winst kunnen maken dan worden ze blind voor de gevolgen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:32

ik vind het wel reden om in nederland ook een soortgelijk onderzoek te doen...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:41

Lauralco schreef:
DendroFleur schreef:
Maak gebruik van de wetenschap. Maar ook door zo te kweken dat je resistente rassen krijgt en er minder bestrijdingsmiddelen nodig zijn.

Ken je de film "De wereld volgens Monsanto?" Daarin zie je hoe op plantages gewassen worden gekweekt die resistent zijn tegen de onkruidverdelger Round Up. Heel fijn voor de eigenaar van de plantage want die heeft optimale winst: alle planten zijn bruikbaar. Echter in de wijde omgeving van deze (vooral mais-) plantages leeft niets meer omdat al het andere dat daar leefde niet bestand was tegen Round Up. Er is geen enkele bio diversiteit meer. Deze plantages breiden zich uit als een olievlek. Als grote bedrijven veel winst kunnen maken dan worden ze blind voor de gevolgen.

Dat is dus de omgekeerde wereld. Er worden nu bijv planten gekweekt die ongevoelig zijn voor wortelrot oid. Daardoor hoeft er dus minder gesproeid te worden. In jouw geval is het een kwestie van gemakszucht. Dat zijn wel dingen waar een overheid moet ingrijpen. De geteelde planten dragen namelijk ook het bestrijdingsmiddel met zich mee.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 08:37

Ik ken het boek, maar ik wisty niet dat er een film van was.

Dat ingrijpen van de overheid gebeurt dus niet, dat is een gevolg van een enorm machtige lobby. Lees het boek, kijk de film en je leert dat je niet iets hoeft te verwachten van de overheden.