Partij voor de Dieren wil spoed achter regelgeving paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Partij voor de Dieren wil spoed achter regelgeving paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:44

http://www.allepersberichten.nl

Paarden Voorburg geven wederom ernst van de situatie weer.

Naar aanleiding van een nieuw schrijnend geval in Voorburg zal Kamerlid Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren volgende week nogmaals bij Minister Verburg van LNV aandringen op betere regelgeving voor het houden van paarden. De paarden in Voorburg staan al weken tot hun knieën in de modder en kunnen amper een stap verzetten. Dit ernstige geval van dierenverwaarlozing onderschrijft wederom het pleidooi van de Partij voor de Dieren dat er spoedig regels moeten komen voor het houden van paarden.

De eigenares van de betreffende paarden heeft, sinds de inbeslagname van twee van haar paarden op 7 november jl., niets ondernomen om de trieste huisvesting van de drie overgebleven paarden te verbeteren. Wettelijk gezien is er nu niets geregeld voor het houden van paarden, waardoor de dieren vaak onder erbarmelijke omstandigheden worden gehouden zonder dat iemand kan ingrijpen. Tweede Kamerlid Esther Ouwehand vindt dat onacceptabel: “Ik kan mij de reacties en de zorgen van de buurtbewoners heel goed voorstellen. Het is vreselijk om de paarden zo te zien en met lege handen te staan omdat er nauwelijks wetten zijn die deze dieren beschermen. Het wordt tijd dat de minister haar verantwoordelijkheid neemt en regels invoert die het welzijn van paarden waarborgen”.

De Partij voor de Dieren pleit in de Tweede Kamer voortdurend voor meer en strengere regelgeving voor de paardensector. Zowel op het gebied van huisvesting en verzorging als in de handel, op maneges en in de (top)sport zijn vele misstanden en schrijnende toestanden te vinden. Het aantal meldingen van verwaarlozing neemt jaarlijks toe. Minister Verburg weigerde tot nu toe adequate maatregelen te treffen. Esther Ouwehand vindt dat de minister niet langer haar ogen kan sluiten nu ook weer deze situatie duidelijk laat zien dat de huidige regelgeving niet voldoet.

Verwante artikelen:

[VN] Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag
[VN] Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag
[VN] Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:53

Ik heb de topics gevolgd, maar er is me 1 ding nog niet helemaal duidelijk en dat is waarom hebben ze die ene 2 wel in beslag genomen, en kunnen ze die andere 3 niet in beslag nemen?
Er zijn immers geen regels,en de blubber lijkt me hetzelfde.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:02

ik hoop dat ze die wetgevening er snel door krijgen!
niet alleen voor deze paarden ,maar ook voor andere dieren,op het moment dat een dier niet goed verzorgt word kunnen ze er niks tegen doen!en dat kan toch niet zoals het voorbeeld met die paarden,ze staan tot hun oren in de modder en stront en ze kunnen er niks tegen doen omdat de dieren wel water en voer hebben,zo gaat het dus ook met andere dieren!
als je maar een bak voer en water voor je dier neerzet,maakt het dus niet uit in welke leeftomgeving je je dier houd?
komt het dus wel op neer!

Alane

Re: Partij voor de Dieren wil spoed achter regelgeving paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:49

Als er geen regels zijn,waarom konden ze regelloos die andere 2 wel in beslag nemen????

Ik ben absoluut voor regels voor en over huisvesting van dieren, niet alleen paarden maar ook honden, cavia's huisvarkentjes etc....

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:53

Ja,dat begrijp ik ook even niet! misschien is er de regel dat ze niet alle paarden in beslag mogen nemen!
Ik hoop dat ze het snel doen! en die vrouw mag noooooit meer dieren houden!

Hoop dat er snel meer regels komen!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:59

Die 2 in beslag genomen zullen wel ziek, slecht verzorgt of vermagerd zijn geweest, en deze niet (deze lopen ´alleen´ in de drek)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:13

Zelf ben ik via het contactformulier van mijn website benadert door iemand over deze paarden.
De persoon vroeg of ik iets wist wat ik er aan kon doen.
Nouja ik kan niet echt veel doen maar wilde toch wel iets proberen.
Daarom heb ik een petitie op mijn website gezet.

http://paardensites.nl/petities

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:33

Mevrouw Ouwehand moet zich eens wat meer in het reilen en zeilen van alle dieren in het algemeen verdiepen. Niet alleen maar de Spits lezen en schrijnende berichten over 1 persoon die zichzelf weer eens moet tekenen voor elke paardenhouden in de ogen van mevrouw Ouwehand.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:29

Janine1990 schreef:
Mevrouw Ouwehand moet zich eens wat meer in het reilen en zeilen van alle dieren in het algemeen verdiepen. Niet alleen maar de Spits lezen en schrijnende berichten over 1 persoon die zichzelf weer eens moet tekenen voor elke paardenhouden in de ogen van mevrouw Ouwehand.

Mee eens. De meeste paarden hebben goed tot heel goed. Enkele paarden hebben het slecht. Ze scheren wel weer alles over 1 kam. De goede moeten onder de kwaden lijden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:47

Loretta schreef:
Zelf ben ik via het contactformulier van mijn website benadert door iemand over deze paarden.
De persoon vroeg of ik iets wist wat ik er aan kon doen.
Nouja ik kan niet echt veel doen maar wilde toch wel iets proberen.
Daarom heb ik een petitie op mijn website gezet.

http://paardensites.nl/petities

Ik heb getekend :D
Super initiatief van je!!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:19

Je kan het ook overdrijven.
Tot de knieen in de modder. hahaha
De foto's tonen aan dat het hooguit tot de kroonrand van de hoef is.
Ik ben blij dat de macht van de dierenbescherming hier in Nederland niet zo doorgeslagen is als in Engeland en Amerika.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 06:37

heb je zeker het filmpje niet gezien, het is zeker 30-40 cm modder waar ze in staan het is zeker niet overdreven.
Vaak overdrijven mensen wat ze vinden het al vaak zielig als een paard in de regen staat maar hier keerde zelfs mijn maag van om, de paarden konden niet eens normaal lopen elke stap koste veel moeite.
En dat de eigenaar dit zelfs goed vind snap ik helemaal niet die beesten hun hoeven gaan er zeker aan en wat dacht je van mok en hoefrot!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:54

Foss schreef:
heb je zeker het filmpje niet gezien, het is zeker 30-40 cm modder waar ze in staan het is zeker niet overdreven.
Vaak overdrijven mensen wat ze vinden het al vaak zielig als een paard in de regen staat maar hier keerde zelfs mijn maag van om, de paarden konden niet eens normaal lopen elke stap koste veel moeite.
En dat de eigenaar dit zelfs goed vind snap ik helemaal niet die beesten hun hoeven gaan er zeker aan en wat dacht je van mok en hoefrot!

Ik denk even aan de shetlanders vroeger op de shetlandeilanden :Y)
GB, niet bepaald een droog land hoor ;)

Natuurlijk is het niet nodig voor die dieren, maar dat zullen echt niet de enige dieren zijn. :)

Mevrouw Ouwehand mag wel eens beter na gaan denken over de economie, en anders over andere dieren die het gemiddeld een stuk slechter hebben!!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:15

lijkt mij dat bepaalde minimale eisen toch geen probleem moeten zijn voor de gemiddelde paardenhouder. Alleen maar goed als deze worden ingevoerd. Dan is er een wettelijke mogelijkheid om in te grijpen bij excessen.

En zo vreselijk streng dat paardenhouders er niet aan kunnen voldoen vanwege ruimtegebrek verwacht ik ze niet aangezien in de veehouderij nog geen verbod is op legbatterijkippen, bontfokkerij en het gemiddelde kalf of varken ook niet zoveel ruimte heeft en ook niet verplicht buiten hoeven te lopen voor zoveel uren per dag...

Tuurlijk moet ze niet overdrijven en de hele paardenhouderij af schilderen als slecht voor de dieren. Maar dit soort negatieve voorbeelden moet je wel aan kunnen pakken. Dit is ook slecht voor het imago van de andere paardenhouders.
En mensen die het proberen te vergoeielijken met dat hun paarden ook in de modder staan... Ik mag hopen dat hun paarden niet 24/7 weken lang zo diep in de modder staan op zo'n klein plekje, zonder dat ze een droge stal, of anderszins droge plek hebben om te kunnen staan, liggen, en hopelijk ook wat rondlopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:18

knooopje schreef:
als je maar een bak voer en water voor je dier neerzet,maakt het dus niet uit in welke leeftomgeving je je dier houd?

Ze staan buiten en dan is het volgens sommigen al gauw ideaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:20

joyce B schreef:
lijkt mij dat bepaalde minimale eisen toch geen probleem moeten zijn voor de gemiddelde paardenhouder. Alleen maar goed als deze worden ingevoerd. Dan is er een wettelijke mogelijkheid om in te grijpen bij excessen.

En zo vreselijk streng dat paardenhouders er niet aan kunnen voldoen vanwege ruimtegebrek verwacht ik ze niet aangezien in de veehouderij nog geen verbod is op legbatterijkippen, bontfokkerij en het gemiddelde kalf of varken ook niet zoveel ruimte heeft en ook niet verplicht buiten hoeven te lopen voor zoveel uren per dag...

Tuurlijk moet ze niet overdrijven en de hele paardenhouderij af schilderen als slecht voor de dieren. Maar dit soort negatieve voorbeelden moet je wel aan kunnen pakken. Dit is ook slecht voor het imago van de andere paardenhouders.
En mensen die het proberen te vergoeielijken met dat hun paarden ook in de modder staan... Ik mag hopen dat hun paarden niet 24/7 weken lang zo diep in de modder staan op zo'n klein plekje, zonder dat ze een droge stal, of anderszins droge plek hebben om te kunnen staan, liggen, en hopelijk ook wat rondlopen...

Dat eerste is naar mijn idee ook het probleem niet, maar dat laatste wat je zegt wel! De paardenhouderij krijgt een slechte naam, door de PvdD, in plaats dat ze eens serieuzere problemen gaan aanpakken! Volgens mij lopen er heel wat andere dieren in Nederland die het minder hebben. Iedereen heeft tegenwoordig maar katten en honden, daar moeten ook regels voor komen, vind ik! Maarja, dat is natuurlijk weer niet te controleren, in hun ogen.
Ze hebben zelf vast ook een hond en een kat in hun appartement, want je moet toch ergens laten zien dat je dierenliefhebber bent... 8)7
De PvdD trekt mijns inziens in ongeveer 50% van hun uitspraken, de situatie volledig uit het verband.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:25

Wat erg dat zo paarden houdster haar dieren zo houd

Zou gelijk in beslag genomen worden en haar nooit meer paarden geven

Goed dat de partij van de dieren er is

Ze gaan soms wel erg ver maar hier is zeker heel hard nodig

Arme dieren en met al die regen die nu steeds valt

staan die lieve paarden in een blubber bad

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:16

Ariebren schreef:
Je kan het ook overdrijven.
Tot de knieen in de modder. hahaha
De foto's tonen aan dat het hooguit tot de kroonrand van de hoef is.
Ik ben blij dat de macht van de dierenbescherming hier in Nederland niet zo doorgeslagen is als in Engeland en Amerika.

Bij hart van nederland zag ik het en daar liepen de paardjes echt tot aan de knieën in zware drap!
Nee het is echt geen toestand op deze manier,zo hoort het niet,tenminste niet in mijn ogen!
Het hele stukje waar ze op moeten vertoeven is een grote vervuilde,natte en waarschijnlijk ook stinkende bende.
Questie van tijd tot er de schimmels en ziektes uitbarsten.BAH!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:21

ik heb het filmpje gezien, zo WIL je een paard toch niet houden of licht het aan mij? :?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:24

Nee Lifaya,ligt zeer zeker niet aan jou!Als men een beetje dierenliefde in zich heeft dan laat je je beestjes niet zo staan!
Ik vind het ook erg vies en zielig voor de dieren.
Beesten willen toch ook eens liggen of rollen?!Wat ik zo akelig vind,stel eentje krijgt hevige koliek en begint van elend te rollen,dan verzuipt ie dus letterlijk in de modder want dat is dan een grote vacuüm waar ie niet meer van loskomt.
Het is in mijn ogen vies en gevaarlijk!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:27

Inderdaad! Misschien dat dit dan voor de wet toelaatbaar zou zijnofzo of weet ik veel, maar welke paardeneigenaar zou hier nou trots op zijn? welke paardeneigenaar zou willen dat zijn of haar paard beperkt is met lopen, geen veilig onderkomen heeft en grote kans heeft op ziektes? want ja, een paard dat zo erg in de modder staat heeft meer kans op ziekte dan een paard dat in een droge paddock staat en deze krijgt ook sneller hoefproblemen...

zielig... die eigenaar mag zich beslist géén dierenliefhebber noemen in mijn ogen, en lopen pronken met dat ze hoefsmit zou zijn...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:32

ja precies!
Mensen geven zich snel een titel en denken dan dat ze met alles weg kunnen komen onder de naam "kundig"!
Ik hoorde de eigenaresse via intervieuw per telefoon zeggen dat paarden die de hele dag op stal staan dood gaan!!!
Nou zij neemt nu ook niet bepaald de gulden middenweg,nietwaar?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:34

elk paard gaat dood := of die nou in stal of een bak vol modder staat := maar die in de modder zal waarschijnlijk eerder dood gaan :+

Is het nou echt zoveel moeite om dan buiten een stenen stukje te maken? een ophoging? en een normaal hekwerk? dat is toch het minste?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:37

Ik zeg altijd zo: als iedereen goed zou zorgen voor dat kleine stukje aarde waar ie op leeft dan was er maar half zoveel ellende in de wereld!

Maar ik begrijp ook niet dat men het zelf niet kan inzien dat het zo niet kan.Het is behalve voor de dieren ook voor jezelf toch alles behalve prettig om zo je paarden te verzorgen?Ik zie me al met de kruiwagen door dat moeras gaan,pfffffff.........

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:23

lifaya schreef:
elk paard gaat dood := of die nou in stal of een bak vol modder staat := maar die in de modder zal waarschijnlijk eerder dood gaan :+

Is het nou echt zoveel moeite om dan buiten een stenen stukje te maken? een ophoging? en een normaal hekwerk? dat is toch het minste?

Ik denk dat je in zulke modder geen vastigheid hebt voor stenen hoor ;)
Wij mochten ons keukenafval dumpen vlak achter ons huis, een man met veel paarden. Maar zijn trekker kwam steeds dieper te liggen, en nog wat redenen. Nu hebben wij een redelijk grote keuken en gingen er een aantal dagen lang heel wat kruiwagens op en neer. Uiteindelijk stond de trekker redelijk droog. Maar om nu puin bij paarden in het land te gooien... Zou ik niet meteen doen.
Dat die vrouw een oplossing moet zoeken lijkt me echt wel duidelijk.
Vind het alleen RONDUIT ACHTERLIJK van de PvdD om dit als reden te geven, kom dan met cijfers na aanleiding van onderzoeken! En onderzoek eens wat meer dieren dan alleen paarden....