Hippisch Platform Epe: Hoe past paard in landschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hippisch Platform Epe: Hoe past paard in landschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:50

www.destentor.nl

Dieren die dag-en-nacht buiten verblijven, moeten over een schuilgelegenheid kunnen beschikken. Dat zegt landbouwminister Gerda Verburg in haar nota over dierenwelzijn.

Ze zegt er alleen niet bij hoe. "Dat laat ze aan de gemeenten over", aldus Ton Grijpstra, lid van de projectgroep Paard en Landschap binnen het Hippisch Platform Epe. "Die moeten een schuilhuttenbeleid ontwikkelen. De gemeente Nunspeet is daar al mee bezig. Zij heeft dat al in concept klaar. Epe moet nog beginnen."

Schuilhutten moeten paarden, schapen en soms ook koeien (in begrazingsprojecten) beschutting bieden tegen wind en te veel nattigheid, al zijn de dieren tegen een bui regen wel bestand. Maar niemand zit te wachten op (bijvoorbeeld) slordige afdakjes van restanten bouwmateriaal her en der in het open landschap. Dat vraagt dus om duidelijke afspraken.

De projectgroep Paard en Landschap wil niet wachten op het moment dat de gemeente Epe een ontwerp-schuilhuttenbeleid presenteert. "We willen activeren dat de politiek het hier oppakt. En we willen daarbij alvast een handreiking geven."

Behalve voor de paarden wil de projectgroep zich ook sterk maken voor het landschap. "We vinden dat een schuilgelegenheid wel moet passen in het landschap", vertolkt Grijpstra. "Het mooiste zou zijn als er voor de schuurtjes hout wordt gebruikt uit de bossen in de gemeente Epe."

De projectgroep sprak onder meer met Rob Fernandes van BouwHout Welna, op landgoed Welna. "Hij was er heel enthousiast over. Welna kan eigen hout leveren en de mensen van 's Heerenloo, die op Welna werken, zouden een rol kunnen spelen in de bouw. Zo biedt het ook werkgelegenheid."

Woensdag, tijdens een informatiebijeenkomst van het Hippisch Platform Epe, presenteert de projectgroep al een aantal mogelijkheden.

Afrasteringen. Nog zo'n onderwerp dat het landschap aangaat door het toenemende paardenbezit. Veel paardenhouders willen geen wei meer die met prikkeldraad is omrasterd. Dat is te riskant voor hun (soms kostbare) dieren: gaat het een keer fout, dan leidt prikkeldraad tot lelijke verwondingen. Op termijn wordt prikkeldraad wellicht verboden. "Bij wedstrijden mag al geen prikkeldraad in de buurt zijn", aldus Grijpstra.

Maar of het alternatief nou een netwerk van spierwitte hekken of brede schriklinten moet zijn, daar mogen ook vraagtekens bij worden gesteld. "Het is natuurlijk subjectief wat je mooi vindt of niet. Maar er zijn best mogelijkheden die minder opvallen in het landschap."

Of het landschap zelfs verfraaien: "De Stichting Landschapsbeheer Nederland is een voorstander van de aanplant van heggen als afscheiding. Heggen maken het landschap aantrekkelijker. Onder meer voor vogels die erin kunnen nestelen."

"Er zijn bovendien subsidiemogelijkheden voor aanleg en onderhoud van zulke heggen. Niet veel, als je het particulier aanvraagt, maar wel als je een gecombineerde aanvraag indient. We hopen dat er paardenhouders zijn die zeggen: dat vind ik interessant. Dan kun je groepsgewijs wat tot stand brengen."

De projectgroep wil woensdag vooral wat losmaken. Ze komt met al onderzochte ideeën en mogelijkheden "en daar willen we graag reacties op van de paardenhouders".

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:25

Heggen hebben inderdaad erg veel voordelen. Ze zijn goed voor de natuur, mooi om te zien en voor de paarden een duidelijke omheining. Schrikdraadje er voor en je zit goed. Als ze hoog genoeg zijn bieden ze beschutting voor felle regen en wind. Maar het is allemaal niet zo evident. Een heg moet aangeplant worden en groeien. Een heg vraagt onderhoud en je zit met snoeiafval. Bovendien moet je ook rekening houden met giftige planten.
Ik denk dat mits een goede samenwerking tussen gemeentebestuur en paardenhouder heggen een goede oplossing voor alle partijen kunnen zijn.

Anoniem

Re: Hippisch Platform Epe: Hoe past paard in landschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:45

Ik vind het een verschrikkelijk plan.. Heggen zijn zo bepalend in een landschap. Nog meer als schrikdraad en de 'witte hekken'. Zo verlies je de identiteit van het landschap en gaan alle polders die verpaardiseren als hokjes invullen. Je kan dan juist geen landschap meer beleven als je het zo denkt op te lossen..

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:52

Een schuihuttenbeleid per gemeente?
Dat lijkt mij niet handig, overal zijn de regels dan weer nét even anders. En wat als een gemeente fuseert? Of geheel opgenomen wordt in een andere gemeente?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:03

Ik sluit me aan bij Lau, heggen passen lang niet in elk landschap. Ik denk zelfs in de meeste landschappen niet.
Er is toch niet 1 oplossing voor, je zult per gebied moeten kijken hoe je kan aansluiten bij bestaande structuren. Misschien passen heggen in Epe juist wel, anders had Landschapsbeheer zich vast niet voor het idee uitgesproken.

Het scheelt al een heel stuk als er bijvoorbeeld in plaats van wit lint bruin lint wordt gebruikt, dat is veel onopvallender.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:04

_Lau_ schreef:
Ik vind het een verschrikkelijk plan.. Heggen zijn zo bepalend in een landschap. Nog meer als schrikdraad en de 'witte hekken'. Zo verlies je de identiteit van het landschap en gaan alle polders die verpaardiseren als hokjes invullen. Je kan dan juist geen landschap meer beleven als je het zo denkt op te lossen..

Polders zijn er niet in de gemeete Epe, dus voor hier geldt dat niet. Uniformiteit in omheiningen en schuilstallen lijkt me op zich niet verkeerd, keerzijde van de medaille is dat men dan als eigenaar wel verplicht is kosten te maken om je eigen omheining en/of schuilstal aan te passen.

Collectief stallen (laten) maken, van hout van 1 leverancier zoals in het artikel wordt geopperd, tja, daar heb ik zelf problemen mee, wij hebben zelf hout, zonde om het bij een ander te moeten gaan kopen.

Omheiningen idem. Bovendien zit ik op een gehuurd stuk wei, daar ga ik geen dure omheining op zetten als de huur me morgen opgezegd kan worden.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:39

Buitenrand van de wei idd omheinen met een mooie heg.
Al zal daar toch nog een omheining bij moeten, want sommige paarden gaan dwars door een beukenhaag, of springen er overheen.

Denk niet dat een haag van 2 meter hoog de bedoeling zal zijn.

@mysa, gewoon dat stuk kopen ;-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:46

vind dit echt een mooi initiatief. Hagen staan mooi, houten hokken storen het landschap niet.

In praktijk krijg je dan wss, weipaaltjes met houten planken of draad met daarrond een haag en een schuilhok van hout.
Hoe hoog de haag wordt bepaal je toch zelf, maar ik neem aan dat je dat liefst op een hoogte hebt als je afrastering dus toch al snel 1m40.

Veel mooier dan al die ijzerer of plastieken rommel of een samenraapsel van.

Verder hoor ik weer de kostprijs boven komen drijven. Paarden houden kost geld, deze regels zijn aannemelijk en als dat een vereiste is moet je je daar aanhouden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:17

Ja paarden houden kost geld, maar ik heb weinig zin om een aantal investeringen twee keer te doen, omdat 't opeens anders moet.

@Ruud: ik kom bij jou huren als ik er af moet :D, Nee serieus, ik heb veel te veel, hoef maar een klein stukkie te hebben, en denk niet dat ie 't op wil delen in kleine kaveltjes.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:38

Wordt allemaal weer mooi neer gezet door de ministers, maar wie gaat dat betalen ?!

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:47

Ik woon naast het dorp epe. 2km ervanaf ben benieuwt of wij er ook wat van te horen krijgen.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:59

ja ja. mooi bedacht allemaal.
en een gemeente die zich er mee gaat bemoeien. ik weet het niet.
die gaat bepalen of een hok goed is of niet? woon gelukkig in een gemeente die niet zo moeilijk is.
maar waar ik weg kom, zien ze dit soort dingen alleen maar als extra potje.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:22

katie_hvjOuw schreef:
Ik woon naast het dorp epe. 2km ervanaf ben benieuwt of wij er ook wat van te horen krijgen.

Vanavond is er op Manege de Rietberg een bijeenkomst.
Kijk even op de site van de HVE.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:30

uniekhorse schreef:
Wordt allemaal weer mooi neer gezet door de ministers, maar wie gaat dat betalen ?!

Jij, want jij beslist een paard te houden, logisch lijkt me dat. Als ik een huis wil bouwen moet ik me ook aan bepaalde voorschriften houden en ik moet dat huis betalen niet de bedenkers van die voorschriften e.

vind het heel apart dat wanneer er effectief regels komen er plots toch protest komt. ik vind het een goede evolutie en zeker in landelijke, bosrijke gebiedden een mooie evolutie. hoe vaak ben je nu aan het wandelen en zie je een wei, met daarin een ijzeren hok, container of een samenraapsel van materialen dat dienst moet doen als beschutting maar wel als decor een prachtig landschap heeft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:34

Ja. Bulck, is een goede ontwikkeling, ben ik met je eens, maar ik heb bijv wel net vorig jaar een mobiele schuiltent gekocht, omdat hier niets neer mag worden gezet. Deze is verplaatsbaar dus mag wel. Heb expres de mooiste/degelijkste en dus de duurste gekocht, zodat het er niet te slonzig uit zou zien.

En dan zou ik nu het ding weer weg moeten halen en investeren in een nieuwe stal die ik verplicht ben van Welna te kopen terwijl we zelf een houtbedrijf hebben.

O.k. dit is mijn persoonlijke verhaal, maar zo zijn er wel meer mensen.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:30

In Tilburg hadden we t geregeld, maar daar wilde de provincie weer niet in mee :-(

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:32

Ik hoop niet dat schuilstallen verplicht worden.
Want die van mij maken er absoluut geen gebruik van.

En anders kom ik hem wel bij jou halen Mysa :P

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:21

bulck schreef:
uniekhorse schreef:

Jij, want jij beslist een paard te houden, logisch lijkt me dat. Als ik een huis wil bouwen moet ik me ook aan bepaalde voorschriften houden en ik moet dat huis betalen niet de bedenkers van die voorschriften e.

vind het heel apart dat wanneer er effectief regels komen er plots toch protest komt. ik vind het een goede evolutie en zeker in landelijke, bosrijke gebiedden een mooie evolutie. hoe vaak ben je nu aan het wandelen en zie je een wei, met daarin een ijzeren hok, container of een samenraapsel van materialen dat dienst moet doen als beschutting maar wel als decor een prachtig landschap heeft.

Tuurlijk snap ik dat er kosten verbonden zijn aan paarden (heb er zelf 2) maar ik vind dit zinloze uitgaven.
Als jij alles pico bello voor elkaar hebt thuis, waarom zou je dit dan gaan veranderen ?
Omdat de gemeente (bijvoorbeeld) liever een heg ziet dan het houten hek dat jij hebt neergezet (en hiervoor diep in de buidel hebt moeten tasten) en jij dit allemaal weer af moet breken en zelf de heg moet gaan kopen, planten enz ?! Nee daar kan ik met mijn hoofd niet bij.
En dan om de simpele reden, dat dit mooier zou zijn?! Belachelijk zeg.
Als ze het voor de mooi willen, moeten ze dit zelf maar bekostigen.
Tegenwoordig kunnen gezinnen hun geld beter besteden om goed rond te kunnen komen.
Ik snap wel dat de paarden gebruik moeten kunnen maken van een schuilstal, dit vind ik dan ook weer terecht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:58

Als ze het bouwen van een schuilhut/stal aan de gemeente over laten dan kun je het wel schudden.Hier in Ermelo mag het nu niet en ook dan niet,hier zijn ze er heel streng in.
Ik hoop echt dat een schuilstal verplicht gaat worden,wil er zo graag eentje bouwen,en geen stal van sloophout maar een nette stal die idd. bij de omgeving past.
En een heg als omheining?lijkt me niet slim.De meeste voorkomende en sterke heg is een Liguster en die is giftig.Ook kunnen er gaten vallen in de heg/omheining en kunnen de pony's er door heen.Er is nu ook groen lint te koop,maar is veel duurder dan het witte.Als ze dat lint nou net zo duur verkopen als het witte lint dan kopen miss. meer mensen groen lint?
Groen lint past wel mooier in het landschap,maar moet wel betaalbaar zijn vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:00

Edit; Oeps, per ongeluk gepost

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:38

Ik weet wel dat in mijn geval een heg erg storend voor het landschap en het uitzicht van de buren gaat zijn. Overigens zijn de meeste heggen die in de winter groen blijven giftig. Een gevlochten wal is wel een optie maar net zo storend in mijn geval.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:34

uniekhorse schreef:
Tuurlijk snap ik dat er kosten verbonden zijn aan paarden (heb er zelf 2) maar ik vind dit zinloze uitgaven.
Als jij alles pico bello voor elkaar hebt thuis, waarom zou je dit dan gaan veranderen ?
Omdat de gemeente (bijvoorbeeld) liever een heg ziet dan het houten hek dat jij hebt neergezet (en hiervoor diep in de buidel hebt moeten tasten) en jij dit allemaal weer af moet breken en zelf de heg moet gaan kopen, planten enz ?! Nee daar kan ik met mijn hoofd niet bij.
En dan om de simpele reden, dat dit mooier zou zijn?! Belachelijk zeg.
Als ze het voor de mooi willen, moeten ze dit zelf maar bekostigen.
Tegenwoordig kunnen gezinnen hun geld beter besteden om goed rond te kunnen komen.
Ik snap wel dat de paarden gebruik moeten kunnen maken van een schuilstal, dit vind ik dan ook weer terecht.

Ik denk dat als je een mooie houten omheining hebt dit perfect pas in het landelijke landschap (lees nergens dat ze dat afkeuren, wel prikkeldraad of omgekeerd van dat vreselijk lint), tenzij je deze flashy wit wil schilderen. Maar geef nu eerlijk toe wat is nu mooier en functioneler dan een mooie houten omheining omringd door een mooie haag.
Overigens zijn er hagen zoals meidoorn, maar ook bepaalde beukenhagen(deze behouden blad) die perfect kunnen dienen als omheining (snel groeiend en niet giftig) en waarbij je perfect nog mooie paaltjes voor kan slaan met een draadje stroom op. zodat je wei het zicht heeft van een haag zeg maar, maar je langs de binnenkant toch eigenlijk een gewonen afrastering hebt op stroom, twee vliegen in een klap

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:41

Ik woon in Epe, en ik hoop niet dat wij heggen om ons weiland heen moeten doen.
Ziet er denk ik niet uit, en aangezien het een groot weiland is, en meerdere stukken, kost het ook handen vol geld :n

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:47

So0p_ schreef:
Ik woon in Epe, en ik hoop niet dat wij heggen om ons weiland heen moeten doen.
Ziet er denk ik niet uit, en aangezien het een groot weiland is, en meerdere stukken, kost het ook handen vol geld :n

tja wij hebben ook enkele hectare grond,
bij mijn ouders thuis is het een volledige houten omheining met daarrond een beukenhaag. bij mij thuis is het een meidoorn haag met daarachter ursus draad en een draad op stroom, over enkele jaren gaat het zicht een haag zijn en heb je dus niet meer dat zicht op de draad.

En kosten? Een plantje kost amper 30 cent (zeker als je grote hoeveelheden besteld) en per lopende meter zet je er een 4-6 tal, afhankelijk of je een dubbele of enkele haag wil.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:05

Grappig, ik ben hier op aan het afstuderen :o . Wist je dat voor het aanplanten van bepaalde bomen, struiken en heggen subsidie kan krijgen? Zelfs voor bepaalde grassoorten? Dat kan per jaar aardig oplopen en is leuk meegenomen. ;)
Ben wel van mening dat er achter een heg altijd nog stroom moet zitten, want sommige paarden waggelen overal doorheen. Daarnaast moet een heg wel in het landschap passen, in de polder zal het geen optie zijn!