Studie naar medische problemen bij endurance paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Studie naar medische problemen bij endurance paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 15:08

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com

Afbeelding
Een haflinger tijdens een endurance wedstrijd.
foto door Rob Ravesteijn

Er kan erg veel gebeuren tijdens de lange kilometers van een endurance wedstrijd.
Veterinairen uit Californie hebben onlangs de verwondingen, blessures en oplossingen van medische problemen die kunnen voorkomen tijdens een endurance evenement, in kaart gebracht.

C. Langdon en haar collega's bekeken de prestaties van dertig endurancepaarden die medische verzorging nodig hadden tijdens of na het lopen van een endurancewedstrijd.

Sommige problemen die de onderzoekers tegen kwamen, waren koliek, slokdarmverstoppingen, een slecht herstellend hart- en vaatstelsel, myopathie en de hik.

De paarden werden nagekeken op medische problemen, leeftijd, ras en andere bijkomstigheden om te zien of er specifieke indicaties van de problemen waren, zodat deze makkelijker herkend kunnen worden.

Ze kwamen erachter dat sommige medische problemen tijdens verschillende momenten van de rit naar voren kunnen komen. Een voorbeeld: paarden met schade aan de spieren kregen hier meestal tijdens de eerste 30 mijl van de rit last van.

"Hopelijk kan dit ervoor zorgen dat mensen beter op hun paarden letten tijdens specifieke momenten van de wedstrijdrit," aldus Fielding.

Hoewel er geen risicofactoren werden gevonden die er op zouden kunnen wijzen dat sommige paarden eerder problemen zouden kunnen krijgen tijdens de competitie, werd wel duidelijk dat de geëlimineerde paarden allemaal last van een laag kalium- en chloridegehalte hadden.

"Er zal een onderzoek moeten komen om te bekijken of electrolyten dit probleem zouden kunnen verbeteren."

De onderzoekers trokken verder de conclusie dat snelle veterinaire hulp er voor kan zorgen dat de paarden snel genezen van de eerste klachten.

"Ik denk niet dat onze studie de veterinaire conclusies zal veranderen, maar een van de belangrijkste boodschappen die we willen uitdragen, is dat een goede vroege behandeling, alle medische problemen van de behandelde paarden wist op te lossen," aldus Fielding.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:04

De foto is weer niet echt reclame :+

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Studie naar medische problemen bij endurance paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:26

wat is er mis met de foto? (ben geen endurance kenner)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:31

EINDELIJK is hier eens onderzoek naar............... en ik denk dat de resultaten best bedroevend zullen zijn!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:38

Essie73 schreef:
wat is er mis met de foto? (ben geen endurance kenner)

Wel, ik zie een Haflinger die zijn rug loopt weg te drukken onder een dressuurzadel onder iemand die uit balans zit en de teugels aan een enorm scharenbit heeft. Gelukkig is dat niet representatief voor endurance op enig niveau.

Waarmee ik niets wil afdoen aan het onderzoek, zal wel zo zijn..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:43

Interessant.
Foto vind ik ook niet echt representatief. Verder denk ik niet dat er in deze tak van paardensport meer blessures voorkomen dan in andere takken.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:53

dat van die rug zag ik idd niet, de rest uiteraard wel. Is het niet zo dat er voor endurance speciale zadel (lichtgewicht) e.d. zijn?
Scharenbit vindt ik zoalzo niet nodig, maar bij endurance vindt ik het dierenmishandeling, fijn hoor uren met zo'n ding in je mond! Als je meent dat zo'n bit nodig is bij je paard, zoek dan een andere tak van de sport of ga eerst eens trainen!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:24

Essie73 schreef:
dat van die rug zag ik idd niet, de rest uiteraard wel. Is het niet zo dat er voor endurance speciale zadel (lichtgewicht) e.d. zijn?
Scharenbit vindt ik zoalzo niet nodig, maar bij endurance vindt ik het dierenmishandeling, fijn hoor uren met zo'n ding in je mond! Als je meent dat zo'n bit nodig is bij je paard, zoek dan een andere tak van de sport of ga eerst eens trainen!

Beetje kort door de bocht,
Ik rij ook met een scharen bit, op een haflinger en rij endurance.
Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
Ik rij altijd met lange teugel en zo nodig heb ik even iets meer te vertellen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:34

inderdaad koetjeboe,ik zie ook boogjes in de teugels op de foto...ohoh wat zielig :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:40

en ik zie een paard dat als het nog 3 jaar doorgereden word zo, dat die dan echt slachtrijp is..............

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:48

Wat een vreemd onderzoek. Zodanig vreemd dat ik me afvraag welke niveau endurancepaarden, maar met name de ruiters (!) dan daadwerkelijk onderzocht zijn.
Immers, koliek en slokdarmverstoppingen komen voor met name thuis op stal. En wellicht toevallig nu op het wedstrijdterrein.
Slecht hartherstel is te vaak te wijten aan incorrecte training, veelal overtraining.
De hik is tgv overnemen van het paard en schade aan de spieren gebeurd ook niet 1-2-3 met correcte training.

Daarbij wordt geopperd meer elektrolyten te voeren tijdens de wedstrijd. Vreemd, immers grote hoeveelheden elektrolyten voeren gebeurd in grote getalen hier in Nederland, inclusief kalium.

Kortom, verre van representatief voor de endurance hier in Nederland.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:49

De eigenaresse van deze haflinger zit op bokt, dus het lijkt me netter om dit rechtstreeks tegen haar te zeggen ipv in een topic..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:49

KiWiKo schreef:
en ik zie een paard dat als het nog 3 jaar doorgereden word zo, dat die dan echt slachtrijp is..............

Dit kan ook een moment op name zijn.
Als mijn haflinger iets vreemds ziet in de verte kan ze ook zo kijken dat kan bij dit paard ook wel zo zijn.
De rest van de rit loopt ze mischien wel ontspannen en netjes over de rug.
Vindt dat hier wel erg snel een conclusie wordt getrokken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:50

Ehm, volgens mij ging het hier om een onderzoek en niet de begeleidende foto :?

Wat het onderzoek betreft, ik hoop dat ze meer wedstrijden gaan monitoren. Lijkt me heel nuttige info.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:52

o........... hmzzz, dus verkeerde momenten op de foto kunnen best wel eigenlijk........ Jammer dat deze lijn niet doorgetrokken word naar bijvoorbeeld Anky of Edward........

ik zeg wat ik zie van die foto............ en dat paard moet niet nog 3 jaar zo doorgereden worden......... want dan gaat het niet goedkomen.

wie is de eigenaresse dan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:53

scoxxx schreef:
Daarbij wordt geopperd meer elektrolyten te voeren tijdens de wedstrijd. Vreemd, immers grote hoeveelheden elektrolyten voeren gebeurd in grote getalen hier in Nederland, inclusief kalium.

Kortom, verre van representatief voor de endurance hier in Nederland.

Elektrolytgebruik is in NL helemaal nog niet zo standaard hoor. Ik weet meer mensen die het niet gebruiken dan wel. Daarnaast is er een NL dierenarts die het gebruik pas vanaf klasse III/IV aanraadt terwijl het op lagere afstanden net zo nuttig kan zijn. Plus alleen al het feit dat je liever je paard op een lagere afstand iets aanleert, dan pas op hogere afstanden waar het er echt om gaat draaien dat de boel soepel gaat..

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:55

Ik zie een net doorhangend teugeltje, paardje met oortjes erop (rustig) dravend.
Week erop zal ditzelfde paard waarschijnlijk VWNW worden gereden in de bak met ruggebruik etc etc...
Kortom: momentopname.

Slechte sport, dat endurance :z

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:13

Dit is een onderzoek in Californie denk ik? Dus sowieso niet representatief voor Nederland.
Verder is het me niet duidelijk over welke afstanden ze het in dit onderzoek dan hebben?
Slecht herstellend hart- en vaatstelsel lijkt me heel vreemd bij ervaren endurance combinaties.
Over kreupelheden oid wordt hier ook niet gesproken. Eigenlijk vind ik het allemaal een beetje niets zeggend zo.

En verder jammer dat het over een foto gaat die feitelijk niets met het onderzoek te maken heeft.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:21

koetjeboe schreef:
Essie73 schreef:

Beetje kort door de bocht,
Ik rij ook met een scharen bit, op een haflinger en rij endurance.
Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
Ik rij altijd met lange teugel en zo nodig heb ik even iets meer te vertellen.

waarom dan een scharenbit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:28

Symbeami schreef:
Dit is een onderzoek in Californie denk ik? Dus sowieso niet representatief voor Nederland.
.

maar wel representatief voor de sport toch? althans zo word het wel in elk onderzoek waar dan ook door wie dan ook uitgevoerd gezien met betrekking tot bitten en dressuur :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:30

KiWiKo schreef:
o........... hmzzz, dus verkeerde momenten op de foto kunnen best wel eigenlijk........ Jammer dat deze lijn niet doorgetrokken word naar bijvoorbeeld Anky of Edward........

ik zeg wat ik zie van die foto............ en dat paard moet niet nog 3 jaar zo doorgereden worden......... want dan gaat het niet goedkomen.

wie is de eigenaresse dan?

Lijkt me verder niet van toepassing op dit artikel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:44

waarom niet?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:49

Komop KiWiKo ;) het gaat niet om de foto uit de beginpost. Wat men er van vindt is nu niet aan de orde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:58

hee,.,,,,,,,, niet om iemand waar dan ook op wat voor een manier aan te vallen, en mensen moeten het vooral niet persoonlijk nemen......

maar als je in geen onderdeel van de sport mee kan komen dan kan je nog altijd endurance gaan rijden!!

net zoals een vroegere lesklant tevens goede vriendin van mij altijd zegt......... als je het zelf niet kan, kan je er altijd les in geven........

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:34

Ja en dat is dus niet zo. Ja de klasse I en als je een sterk paard hebt misschien klasse II. Maar datzelfde geld voor B dressuur of een sprongetje. Maar als je verder wilt zul je echt een recht, soepel en goed paard onder je kont moeten hebben..

Maar moet je nou in dit topic gaan lopen zeuren 'omdat dat in andere topics over andere disciplines ook gedaan wordt'? Wat kinderachtig..