Deadline voor identificatie paardachtigen in Vlaanderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Deadline voor identificatie paardachtigen in Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 17:20

www.vlaamspaardenloket.be

Laat uw paard, pony of ezel voor 31 december 2009 correct identificeren om strafrechterlijke vervolging te vermijden.

Tot op vandaag de dag zijn niet alle paardachten in Vlaanderen correct geidentificeerd.
Wiens paarden niet in orde zijn voor 31 december 2009, riskeert niet alleen flinke financiële boetes, maar ook de inbeslagname van zijn/haar paard.
Bovendien zal elk dier dat op die datum niet correct geïdentificeerd is uitgesloten worden uit de voedselketen.

Paarden zijn in orde indien ze:

- beschikken over een microchip
- voorzien zijn van een EU-conform paspoort
- geregistreerd zijn in de databank van de BCP (eigenaars ontvangen een mutatiedocument indien dit laatste punt in orde is)

De eigenaars die twijfelen of ze volledig aan de regelgeving voldoen, kunnen het beste contact op met de Belgische Confederatie van het Paard (BCP):

tel: 32(0)24.78.27.54
fax: 32(0)22.42.26.44

www.cbc-bcp.be

De eigenaars van stamboekpaarden die niet over een paspoort beschikken kunnen contact opnemen met hun stamboek.

Suzzy_3

Re: Deadline voor identificatie paardachtigen in Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:24

Oeioei, goed dat dat hier staat. Moeten er ook nog 2 laten chippen...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:16

Wel een goed initiatief.
Komt dit in nl ook?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:59

"Goed initiatief"?? Het begin van de ellende, bedoel je!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:18

Hmmm en hoe gaan ze paarden die niet gechipt zijn vinden? :o
Op wedstrijd zullen ze ze niet vinden want je krijgt niet eens een licentie als ze niet gechipt zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:31

Als ze bij jou paarden zien staan en ze komen op je erf vragen om de paspoorten, moet je die wel kunnen tonen. Ook kunnen ze je aanhouden als je paarden vervoert en de documenten vragen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:39

Dus zolang je ze niet vervoerd en ze niet zichtbaar zijn (dus bv achter je huis staan) kunnen ze weinig :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:48

Ja we gaan alle paarden laten onderduiken! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:49

:j We kopen gewoon een villa en zorgen dat ze ze niet kunnen zien vanaf straat :') Als we daar dan grof geld voor vragen en we delen het door twee... :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:50

Ok, betaal jij de villa, dan vraag ik het grof geld wel..... ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:52

:= Ja daar zit nog een klein probleempje... :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:55

horseyfries schreef:
"Goed initiatief"?? Het begin van de ellende, bedoel je!

inderdaad! ik kan me zeer goed voorstellen dat er mensen zijn die hun paard niet willen chippen. Ik bedoel hallo je duwt wel een chip een lijf in, eentje die kan gaan zweven ook nog (nu zijn de nieuwere wel wat vaster van plaats) maargoed je stopt zo iets onnatuurlijks in het lijf van een dier kan me best voorstellen dat mensen dat gewoon absoluut niet willen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:56

Wij hadden maanden voor de deadline van chippen vorig jaar een aanvraag ingediend (eerst nog moeten bellen met de da want ik snapte er niets van wat je waar moest naartoe sturen). Het heeft meer dan een jaar geduurt (dus làng nadat het zogezegd verplicht was te hebben) voordat de DA eindelijk was langsgekomen om te chippen.

Toen ik vroeg of ik daar geen problemen mee had gekregen, stel je voor dat mijn paard een paar maanden eerder dood was neergevallen...ze had nog altijd geen chip dus in principe strafbaar. Zijn antwoord was dat ik me daar geen zorgen om had moeten maken, hij moest er nog zoveel doen, hij had er thuis nog enkele staan die nog geen chip hadden. De administratie liep zoooo gigantisch hard achter, plus dat hij zelf gewoon niet de tijd had om zoveel paarden te chippen (toen was het net het veulenseizoen).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:28

Maartje, het gaat niet alleen om het chippen, maar ook om het feit dat je elk paard wat je op stal hebt staan moet laten registreren op die databank. Leuk als je regelmatig nieuwe paarden op stal krijgt, telkens in- en uitschrijven, om nog maar te zwijgen over de mogelijkheden die de overheid hiermee krijgt om in de toekomst belastingen te heffen, mestregelingen, noem maar op!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:50

horseyfries: dan kunnen ze eindelijk de zwarte handel aanpakken.
Ik fok ook paarden en heb soms nieuwe op stal,tja alles netjes in de boekhouding brengen,en alle papierwerk doen!
Ik moet het ook,dus waarom een ander niet.

Hier is alles al in orde met de wet en de paarden die hier al langer staan zijn al zekers twee jaar in orde!!

Goed dat ze eindelijk overgaan tot straffen en boetes,iedereen gelijk voor de wet

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:12

Mijn paarden zijn wel gechipt en hebben een paspoort, maar niet iedereen zit in dezelfde situatie. Ik heb constante wisseling van paarden tussen NL en België omdat mijn vader de fokmerries heeft en ik de sportpaarden, waardoor dit soort regelingen voor ons super onhandig zijn, zeker omdat ze wel regels stellen maar lang niet de mankracht hebben om de informatie op tijd te verwerken.
Het is dus nooit "iedereen gelijk voor de wet", omdat de wet voor de één veel minder problemen met zich mee zal brengen dan de andere. En handelen doe ik niet dus daar gaat het helemaal niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:34

Ik moet nog een paspoort aanvragen bij het kwpn voor mijn 24 jarige merrie. Dat vind ik prima, maar ik laat haar niet meer chippen hoor, hier in nederland.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:57

Ik denk dat je niet meer onder het chippen uitkomt, als je paard overlijdt of vervoert moet worden moet ze een chip hebben volgens mij.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:09

Ze hebben iig wel de intentie om er streng op toe te zien.

Hier is het nog maar het begin. In Frankrijk controleren ze er al langer nogal streng op. Als ze tijdens een transport ongechipte paarden vinden of paarden waarvoor men geen paspoort kan tonen, dan worden die paarden mooi in beslag genomen.

Nugoed, administratie is idd nogal een boel, maar als het 'in aanvraag is' kunnen ze je ook nog niet zoveel maken.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:35

savath schreef:
horseyfries: dan kunnen ze eindelijk de zwarte handel aanpakken.
Ik fok ook paarden en heb soms nieuwe op stal,tja alles netjes in de boekhouding brengen,en alle papierwerk doen!
Ik moet het ook,dus waarom een ander niet.

Hier is alles al in orde met de wet en de paarden die hier al langer staan zijn al zekers twee jaar in orde!!

Goed dat ze eindelijk overgaan tot straffen en boetes,iedereen gelijk voor de wet

Nu alleen de BTW nog ! :7

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:58

Idd je voelt toch op je schoenen aan dat dat ervan gaat komen?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:14

De BTW is er al, maar zou fijn zijn als dat ook voor iedereen (in Europa) gelijk zou zijn en niet zoals nu in Belgie 21% en in Nederland 6%. Is oneerlijke concurrentie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:41

Dat geldt alleen voor handelaren, niet voor particulieren die één keer een paardje verkopen, maar straks kunnen we gewoon lekker met zijn allen paardenbelasting gaan betalen, kan er ook nog wel bij.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:50

horseyfries schreef:
Dat geldt alleen voor handelaren...

...en ook voor fokkers en dat zijn wij ;)

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:53

horseyfries schreef:
Dat geldt alleen voor handelaren, niet voor particulieren die één keer een paardje verkopen, maar straks kunnen we gewoon lekker met zijn allen paardenbelasting gaan betalen, kan er ook nog wel bij.

Kan U mij vertellen wanneer bent U paardenhandelaar? Geen enkel persoon of instantie kan een antwoord geven op deze vraag in Belgie.
Er zijn zoveel personen die paarden kopen en verkopen, geen bewijs van betaling, geen belasting, geen BTW. Tevens worden verschillende paarden gechipt, maar nergens een registratie van het chipnummer.
Tevens is er een andere wetgeving voor de paardenhandelaren ivm registratie.
Er mag eigenlijk wel eens een einde komen aan al dat gesjoemel met de paarden in Belgie, zogezegde paarden die ze laten verdikken voor de slacht, maar die dan drachtig nog verkocht worden, breek mijn mond niet open.
Personen die paarden kopen voor een appel en een ei, zogezegd een goede thuis aanbieden, maar gewoon verder verkopen (daar kan niets aan gedaan worden) paarden zijn verkocht, chipnummers, paspoort, mutatiedocument blijft op de oude eigenaar staan, en waar is het paardje???? niet te vinden, handelaar weet zogezegd niet wat hij over twee weken gekocht heeft en al van die zotte uitspraken.
Het wordt tijd dat de politie, gevonden, loslopende paarden, controleren op de chipnummer en naar de registratie, niet in orde een dikke boete, het zal vlug gedaan zijn met de uiitspraak, O dat wist ik niet, ik kom uit Nederland woon wel in Belgie, maar die paarden zijn niet veel waard.
Op jumpings zou vanaf volgend jaar ook controle gedaan worden op de chipnummers, want een bruin paard met een wit kolletje, zo lopen er veel, en pas dan kan men kijken of het werkelijk het paard dat ingeschreven is, ook het paard op de wedstrijd is