Personeel in paardenwereld is schaars maar wel vindbaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Personeel in paardenwereld is schaars maar wel vindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 17:13

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Simone Lautenbach.

De paardensector heeft moeite met het vinden van voldoende geschikt personeel. Dat is de belangrijkste uitkomst uit het landelijke vacatureonderzoek van kennis- en communicatiecentrum Aequor naar de werkgelegenheid in de branche. Een veelgehoorde reactie op het onderzoek is: ‘Logisch, je levert zwaar werk, hebt onregelmatige diensten, er is geen cao en dat alles voor een hongerloon’. Snijdt die reactie hout, of is er meer aan de hand? Onderwijsinstellingen, bedrijven en organisaties geven hun mening.

“Werkgevers moeten meer moeite doen om afgestudeerden zich te laten ontwikkelen”, vindt Gerrit de Jong, coördinator en docent opleiding Paard en Management aan hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Hij vervolgt: “Studenten zijn na het afronden van hun opleiding nog niet uitgeleerd. Sterker nog, dan begint het pas. Werkgevers zien te weinig de noodzaak om daar energie in te stoppen. Terwijl het juist heel belangrijk is om met je ambitieuze werknemers door te nemen hoe ze zich kunnen ontwikkelen.”

De Jong benadrukt dat de bal niet alleen bij de werkgevers ligt, maar dat van de afgestudeerden ook wel degelijk wat verlangd mag worden. “Afgestudeerden moeten bereid zijn om alles wat op hun pad komt aan te pakken. Dat betekent dat ze misschien dingen moeten doen waarvoor ze in eerste instantie niet zijn opgeleid. Niet iedereen bezit daarvoor de juiste mentaliteit en daarom moeten studenten daar goed op gewezen worden.”

Klik hier voor het volledige artikel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:47

Cayenne schreef:
“Afgestudeerden moeten bereid zijn om alles wat op hun pad komt aan te pakken. Dat betekent dat ze misschien dingen moeten doen waarvoor ze in eerste instantie niet zijn opgeleid. Niet iedereen bezit daarvoor de juiste mentaliteit en daarom moeten studenten daar goed op gewezen worden.”

Dat ´moeten´ ze helemaal niet.

Uiteraard is een stuk flexibiliteit vragen logisch en ook begint carrière maken niet aan de top.
Het is echter niet redelijk om mensen die jaren geïnvesteerd hebben in kennis en kunde ongeschoold werk te laten doen en op dat niveau te betalen.
Dat je met kennis en kunde óók hoeven uit staat te krabben is evident.
Dat niet iederen daar de ´juiste´ mentaliteit voor heeft is logisch.

Wijs studenten daar gerust op; dat zet de verwachtingen correct. Of het motiveert tot investeren in kennis en kunde is de vraag.

Het is het eeuwige probleem van de goede blue collar vakman. Die is goud waard, doch niemand wil dat betalen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:48

Nou, dat is dan mooi. Ik ben al een tijd op zoek naar werk in de paarden. Hier in het oosten is niks te vinden!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:54

3 maanden geleden heb ik na 15 jaar de riek in de boom gehangen. :D vond het wel welletjes geweest.
''goed'' personeel is inderdaad schaars.....de stageres die ik in die jaren heb gehad waren ronduit slecht,maar een handje vol ''goede'' gehad.

inkepink

Re: Personeel in paardenwereld is schaars maar wel vindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:58

"goed" personeel is er wel, maar die willen ook normaal verdienen en dat schort er in de paarden nogal eens aan....
meeste bedrijven willen niet boven het minimum betalen en wel maximale inzet (liefst nog iets meer) uitzonderingen daargelaten maar op die bedrijven zie je dan ook weinig wisseling in het personeel.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:00

Het is mss niet mooi wat ik nu zeg voor de mensen die een studie in rond de paardenbranche doen,of afgestudeerd in zijn.
Hier in Belgie is namelijk niet de optie om hogeschool te doen in een paardensector,alleen meestal secundair of via volwassenonderwijs.
Maar hoeveel mensen kom je tegen die zo een passie hebben voor paarden en er graag wat meer ervaring in zouden opdoen,of werken..ok,ze mogen dan wel geen juist diploma in die sector hebben maar denk dat je op een adequate stal enzo veel kan bijleren en ervaring opdoen.of ben ik nou mis ik heb het dan wel meer over ervaring in verzorgin,groomen en van die toestanden rijden vind ik een ander punt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:09

Er is genoeg werk met paarden.

Als ze het werk in de paardensector aantrekkelijker willen maken dan is het zaak om te beginnen met een fatsoenlijke CAO waar vervolgens ook aan gehouden wordt.

Die extreem lange werkdagen zijn niet erg, mits er voldoende tegenover staat. Dit kan naast betaling ook investering zijn in je opleiding, fijne paarden om jezelf mee te ontwikkelen.

Daarnaast is het nu op dit moment zo dat er veel enthousiaste mensen zijn maar waar het fysiek gewoon te zwaar voor is. Hoeveel mensen moeten wel niet stoppen met hun werk omdat het fysiek gewoon veel te zwaar is? En hoeveel werknemers hoor je wel niet dat ze last van hun lijf hebben.
Naast dit is het ook zo dat het leuk is om op je 20e zo te leven maar als je ouder wordt wil je zelf ook wat opbouwen. En dat is met het salaris in de paarden heel erg moeilijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:11

Vroeger had je opleidingen waar je alleen aangenomen werd als je al veel kennis en kunde van paarden en rijden had, tegenwoordig kan iedereen die paardjes o zo leuk vind een schoolopleiding in die richting volgen en 'de goeden daargelaten" met alleen knuffelen en aaien kom je er niet dus haken veel mensen af als ze onder aan de ladder moeten beginnen dus stront ruimen en vegen, wat ze dus thuis vaak niet hoeven te doen want alles word daar geregeld en ja dan haken mensen af, alleen de echt gemotiveerde mensen zetten door en voor die paardenmensen mag er inderdaad wel wat veranderen qua salaris, de lange dagen nemen deze mensen vaak op de koop toe want op stal of manege ben je gewoon nooit klaar, er is altijd meer werk dan mensen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:41

Als ik les geef en zelf de paarden moet zadelen en na afloop moet voeren en afsluiten en drollen uit de bak halen en als het voorkomt een ziek paard medische behandeling moet geven, is dat echt no problem, dat hoort er inderdaad gewoon bij. Maar zou het erop neerkomen dat ik ook nog 'eventjes' en onbetaald alle boxen zou moeten uitmesten omdat ik er toch ben, zoals ik laatst bij iemand anders zag gebeuren, zou ik daar denk ik niet vrolijk van worden. Als ik poep wil scheppen, doe ik dat wel bij de 9 paarden die we thuis hebben staan. :D

Overigens denk ik wel dat in de paardenwereld net als in de gewone bedrijfswereld iedereen onder aan de ladder moet beginnen. Maar dan moet er vanuit de werkgever wél perspectief worden geboden.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:47

Sientje schreef:
Als ik les geef en zelf de paarden moet zadelen en na afloop moet voeren en afsluiten en drollen uit de bak halen en als het voorkomt een ziek paard medische behandeling moet geven, is dat echt no problem, dat hoort er inderdaad gewoon bij. Maar zou het erop neerkomen dat ik ook nog 'eventjes' en onbetaald alle boxen zou moeten uitmesten omdat ik er toch ben, zoals ik laatst bij iemand anders zag gebeuren, zou ik daar denk ik niet vrolijk van worden. Als ik poep wil scheppen, doe ik dat wel bij de 9 paarden die we thuis hebben staan. :D

Overigens denk ik wel dat in de paardenwereld net als in de gewone bedrijfswereld iedereen onder aan de ladder moet beginnen. Maar dan moet er vanuit de werkgever wél perspectief worden geboden.

Die vergelijking gaat niet op. In het bedrijfsleven zie je nauwelijks of geen HBO'ers of Academicie en zelden een MBO'er in een fabriek of in het magazijn ongeschoold werk doen. Sterker, mensen met zulke opleidingen worden (niet altijd terecht) vaak aangesteld boven anderen die datzelfde niveau na jaren lang hard werken bereikt hebben.

Iedereen moet inderdaad onderaan de ladder beginnen, maar wél passend bij zijn afstudeerniveau.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:55

Macusa schreef:
Iedereen moet inderdaad onderaan de ladder beginnen, maar wél passend bij zijn afstudeerniveau.

In de praktijk - lees: in de paardenhouderij - is dat vaak niet helemaal mogelijk. Ik heb op mijn HBO/academische baan (niet in de paarden) overigens ook werk gedaan dat echt niet bij het opleidingsniveau paste. Maar het maakte wel onderdeel uit van het totaalplaatje.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:57

Maar het werk met paarden ís ongeschoold werk.
Daar kun je wel een MBO/HBO papiertje aan plakken maar daar veranderen de werkzaamheden niet door.

Het is niet zo dat als je een HBO-opleiding paardensport doet je automatisch als stalruiter aan de gang kunt gaat. Mijn ervaring is juist dat die niet zo heel best rijden.
Stalmanagers zijn vrijwel altijd medewerkers die er al jaren werken en naast hun dagelijkse werkzaamheden de boel managen.

De stalmanager van Anky is naast het managen van de stal volgens mij ook PA. Volgens mij heeft zij rechten gestudeerd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:07

Ten eerste aanpakken bij de wortel,
de opleidingen in nl zijn niet meer dan een leuk ponykamp.

Strengere opleidingen, met meer discipline en strengere toelatingseisen, en je komt al met een heel andere eindleerling ;)

Daarnaast idd een goede cao.

Ik heb ontzettend veel paardenbaantjes gehad, uitbetaling was doorgaans de reden van het nemen van ontslag..
Te weinig,niet alle uren, veel te laat etc etc etc..

En toch... ben ik weer in de paarden begonnen, zij het met een stuk betere voorwaarden en dito loon.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:25

Vudress schreef:
Daar kun je wel een MBO/HBO papiertje aan plakken maar daar veranderen de werkzaamheden niet door.
.

Goede wervende tekst .... ;)

Wel een realistische welke aan de studenten verteld moet worden.

De opmerking over arbeidsplaatsen voor HBO-ers etc. in andere bedrijfstakken is terecht.
Daarmee kom je niet standaard in de postkamer.

Wil je instructeurs op HBO-niveau? Dan moet je daar een HBO-niveau báán van maken met HBO-niveau arbeidsvoorwaarden, vergelijkbaar met een andere HBO lerarenbaan.

Zo niet, doet de student met dit niveau inhoud verstandiger met een HBO-studie en baan in een andere richting een carrière op te bouwen en van het salaris een paar eigen paarden bij huis te zetten...

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:28

nou ik wil dolgraag in de paarden werken heb dr nie voor nix voor op school gezeten
maja daar kan k echt me huisje nie van betalen hoor

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:32

Een goede CAO is idd al een hele stap in de goeie richting, dan hebben alle mensen die nu in de paarden werken en vaak onder de maat worden betaald tenminste een poot om op te staan.
Probleem is echter wel dat er veel zwartwerkers in de paarden zijn, jonge meiden die naast de opleiding een x aantal uur op een stal werken of paardminnende werkelozen die zo een paar cent bij verdienen. en ja die zijn nu eenmaal goedkoper dan iemand met een opleiding die netjes ALLE uren op papier uitbetaald (wil) krijgt/krijgen.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:42

Ik kan hier niet héel veel over zeggen.
Maar ik werk zelf ook op een stal, wat ik erg leuk vind.
Het is wel zwaar werk, maar daarin tegen, worden we goed beloond.
Na mijn middelbare school, ga ik ook naar de paardenhouderij!
Veel leuker dan de havo oid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:28

Vudress schreef:

Het is niet zo dat als je een HBO-opleiding paardensport doet je automatisch als stalruiter aan de gang kunt gaat. Mijn ervaring is juist dat die niet zo heel best rijden.
Stalmanagers zijn vrijwel altijd medewerkers die er al jaren werken en naast hun dagelijkse werkzaamheden de boel managen.

De stalmanager van Anky is naast het managen van de stal volgens mij ook PA. Volgens mij heeft zij rechten gestudeerd.

ongeschoold werk?
ik heb mijn stablemanager opleiding gedaan bij de BHS in engeland....dat was een internationale opleiding.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:29

Heb ook meerdere jaren in de paarden gewerkt, ik vond het erg leuk, maar de beloning is belabberd!

Er is geen cao en dus kiest de werkgever voor de meest lage loonschaal... erg jammer.
Zou ik meer betaald hebben gekregen, zou ik het zeker langer hebben gedaan!
Ik werk nu weer in de horeca, ik verdien het dubbele per uur!

Een leuke baan is bijna niet te vinden in de kop van noord holland.
Anders had ik zeker een leuke baan gezocht.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:34

Ik ben ook op zoek naar een leuke baan in de paarden in t oosten van t land. Niet te vinden, tenminste niet wat ik wil.
Ben 25 en ken de klappen van de zweep in t paardenwereldje wel zo'n beetje denk ik.
(38/40 uur miniumloon uit betalen maar verwachten dat je zes dagen maakt van zeg half acht tot t werk klaar is (half zeven als je geluk hebt, met hooguit uurtje pauze per dag(!) is dus uurtje of 60 werken)
Als je geluk hebt, krijg je je geld op tijd, maar als t er niet is gewoon drie maand later...

Ben op t moment aan t werk als huishoudelijk hulp, werk is drie keer lichter en verdien zo'n beetje het dubbele...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:37

Vudress schreef:

Dat klopt idd. Alleen bij Anky komen er nog veel meer dingen kijken dan bij de gemiddelde stal. Overigens kan zij wel goed rijden, en niet alleen dressuur.

Over het algemeen is het niveau van stagaires van "gewone" opleidingen ook om moedeloos te worden. E-mail of telefoongesprekken in straattaal, weinig motivatie, onbetrouwbaar, weinig algemene en vakkennis, vaak ziek zwak en misselijk en een mentaliteit waar je moordneigingen van krijgt maar ze hebben verwachtingen en eisen waar je steil van achter over slaat. Ik ben erg blij dat ik bij mijn huidige werkgever niemand meer hoef te begeleiden want ik was het knap zat. Het is gewoon niet realistisch om meteen telefoon en auto van de zaak of een fijn wedstrijpaard te willen krijgen, je zal je waar dan ook eerst moeten bewijzen en zal er eerst gewerkt moeten worden. Als ik op stal loop zie ik vrijwel zonder uitzondering penny's als stagaire die heel weinig kunnen, zou ik ook niet de hoofdprijs voor willen betalen als ik eerlijk ben als ik daar de werkgever van zou zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:51

dat bedoel ik met niveau, vroeger was bvb Deurne volgens mij een particuliere opleiding die aardig wat kostte en strenge toelatings eisen had, nu kan iedereen waar ook in Nederland een " opleiding in paarden volgen"' en hier zitten mensen bij die je op een manege nog net de beginnerslessen ontstijgen, denk je dat de goedbetalende stallen hun goede paarden aan deze "ruiters" toevertrouwen? Deze staan inderdaad te mesten en te vegen voor zolang het duurt.
Paardenwereld is een zware wereld wat werk betreft en daar denken maar weinig mensen aan die hieraan beginnen, er is ooit een documentaire "De meisjes van Deurne" op tv geweest, deze zou iedereen moeten zien dan haken er al een heleboel af.

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:56

* ik heb niet alle reactie's hierboven gelezen *

Ik heb het artikel al eerder vandaag gelezen, goed personeel is schaars, vooral omdat je meer in de praktijk leert dan uit een boekje via een opleiding!
Maar ook zijn er mensen opzoek naar werk, die niet onder aan de ladder willen beginnen.
Zelf ben ik altijd groom / stalmedewerkster geweest, in Nederland, en in Frankrijk en Amerika was ik amazone / groom.
Dit was echt een droombaan, maar terug in Nederland vindt je dat niet zo 123, en daarom ben ik ook niet de beroerdste om weer als groom / stalhulp te beginnen, oftewel, weer onderaan de ladder.
Wel stond er in het artikel wat ik had gelezen een mooi stuk van Stal Eurocomerce, die nemen liever mensen met praktijk ervaring aan dan mensen die net van een opleiding komen en nog geen / niet veel praktijk ervaring hebben.

In het afgelopen half jaar heb ik al 6 banen aangeboden gekregen, 5 niet in mijn regio, maar mijn man en ik willen niet verhuizen, dus die heb ik niet aangenomen, en bij 1 kreeg op het laatste moment iemand met een papiertje de voorrang.

Maar ieder bedrijf zijn eigen voorkeur natuurlijk.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:31

zet je CV maar op paardenwerk.nl en binnen 24 uur 3 reacties.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:42

daniella74 schreef:
[
Dat klopt idd. Alleen bij Anky komen er nog veel meer dingen kijken dan bij de gemiddelde stal. Overigens kan zij wel goed rijden, en niet alleen dressuur.

Over het algemeen is het niveau van stagaires van "gewone" opleidingen ook om moedeloos te worden. E-mail of telefoongesprekken in straattaal, weinig motivatie, onbetrouwbaar, weinig algemene en vakkennis, vaak ziek zwak en misselijk en een mentaliteit waar je moordneigingen van krijgt maar ze hebben verwachtingen en eisen waar je steil van achter over slaat. Ik ben erg blij dat ik bij mijn huidige werkgever niemand meer hoef te begeleiden want ik was het knap zat. Het is gewoon niet realistisch om meteen telefoon en auto van de zaak of een fijn wedstrijpaard te willen krijgen, je zal je waar dan ook eerst moeten bewijzen en zal er eerst gewerkt moeten worden. Als ik op stal loop zie ik vrijwel zonder uitzondering penny's als stagaire die heel weinig kunnen, zou ik ook niet de hoofdprijs voor willen betalen als ik eerlijk ben als ik daar de werkgever van zou zijn.

Klopt, Anky is natuurlijk een merk geworden met de daarbij behorende verplichtingen en werkzaamheden.

Je laatste alinea ben ik het helemaal mee eens. Ik heb van stagaires leren vloeken :) .

Citaat:
ongeschoold werk?
ik heb mijn stablemanager opleiding gedaan bij de BHS in engeland....dat was een internationale opleiding.

Jij vindt stallen uitmesten, terreinen bijhouden, opzadelen en schoonmaken geschoold werk?