Tweejarige dravers strijden om titel Breeders Crown

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tweejarige dravers strijden om titel Breeders Crown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 17:15

www.dehoefslag.nl

Op de drafbaan van Wolvega wordt aanstaande zaterdag een dubbele versie en de vijfde editie van de Breeders Crown afgewerkt, namelijk die voor tweejarige dravers en de oudere garde (V- en W-jaargang).

Met name de koers van de tweejarige dravers is bijzonder aantrekkelijk; vrijwel alle hoofdrolspelers uit de eerdere klassieke koersen komen aan start. De Breeders Crown kent in Nederland een nog korte historie; de eerste editie werd in 2005 gereden. De jaargangkoersen hebben ten doel de fokkerij te stimuleren.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:42

*\o/* Volgens mij loopt Zwaluw daar in *\o/*

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:40

Nounou wat aantrekkelijk. Word niet blij van dit soort nieuws anders.

Heb niks tegen de drafsport, wel tegen het maximale halen uit 2-jarige paarden.

Gelieve hier verder niet op in te gaan, geen discussies etc. :P Dit is gewoon hoe ik er over denk. ;)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:53

Marloez schreef:

Gelieve hier verder niet op in te gaan, geen discussies etc. :P Dit is gewoon hoe ik er over denk. ;)

Ben het volledig met je eens hoor!

toot

Re: Tweejarige dravers strijden om titel Breeders Crown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:58

ik niet hier op bokt werd laatst alles uitgelegd en als hu n beste tijd erop zit mogen ze van hu fok pensioen genieten of ze worden omgeschoold tot rijpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:25

Ik kan hier niet happy van worden.

Een paard van 2 jaar hoort nog lekker op het land te staan en te genieten van zijn jeugd.
Ik begrijp werkelijk niet waarom men zich aan dit soort "mishandeling" vergrijpt. Het zal wel weer geld zijn helaas.

Als ik hier op Bokt foto's plaats van een twee jarige die al reeds onder het dressuurmatig zadel is dan heb ik een groot probleem en binnen no-time een topic van 80 pagina's waarin mij de huid wordt vol gescholden en ik diverse verwijten naar mijn hoofd krijg geslingerd.
Echter als je het op de ren- en/of drafsport gooit dan mag het wel. Leg mij even het verschil uit. En kom niet met "Ze zijn zo snel volwassen" want daar geloof ik niet in ;-)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:30

Dat is toch vreselijk? Ik kan van die foto's echt niet gelukkig worden. Het bevestigd alleen maar mijn mening.
In deze sport worden TE jonge dieren gebruikt om de mens te plezieren.

Sorry maar ik kan mijn goedkeuring hier niet aan geven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:22

Vlekje123 schreef:
Als ik hier op Bokt foto's plaats van een twee jarige die al reeds onder het dressuurmatig zadel is dan heb ik een groot probleem en binnen no-time een topic van 80 pagina's waarin mij de huid wordt vol gescholden en ik diverse verwijten naar mijn hoofd krijg geslingerd.
Echter als je het op de ren- en/of drafsport gooit dan mag het wel. Leg mij even het verschil uit.

Het verschil staat hier al.. Nl het verschil tussen onder zadel en voor een kar.
Overigens Ren en Drafsport zijn in deze wel degelijk verschillend, die moet je ook uit elkaar houden :j

Citaat:
En kom niet met "Ze zijn zo snel volwassen" want daar geloof ik niet in ;-)
Volgens mij zegt niemand dat, ook niet in het topic wat hierboven aangehaald wordt ;-)

Wedstrijden voor zulke jonge dieren gaat mij ook wat ver, maar onbelast bewegen helpt bij de uitharding van het gestel, daar is onderzoek naar gedaan meen ik.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:43

over het algemeen hebben deze dieren het beter dan menig paard het zal hebben in hun wedstrijd cariere.

Ik ben ook niet voor koersen voor 2jarige, maar vind niet erg dat ze beleerd worden met 2jaar.

overigens is trekken anders dan dragen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:00

En daarnaast strijden de 3-jarigen zondag op Duindigt tegen elakar in een aantal prachtige koersen.

Mensen, drafsport gaat niet om geld (de sport is zowat failliet), maar om liefhebberij en passie voor de sport en het paard. Het lijkt me hier niet de plek voor een discussie over dit onderwerp, die staan er in het drafsportforum al genoeg

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:03

Tja onbekend maakt onbemind, ik wordt hier zo moe van !!!
Kijk verdorie eens in je eigen omgeving , altijd afgeven op de draf en rensport. Jaren en nog eens jaren heeft de "gewone " ruitersport meegedraait op het geld van de draf en rensport, maar daar hoor je hier NIEMAND over. Elke voor en tegenstander beoefent zijn sport DANKZIJ de NDR. Gelukkig is men gestopt om de "gewone sport "een afdracht te geven....

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:12

jodie schreef:
*\o/* Volgens mij loopt Zwaluw daar in *\o/*

Volgens mij is die 3 en dus te oud :D

Marloez schreef:

Gelieve hier verder niet op in te gaan, geen discussies etc. Dit is gewoon hoe ik er over denk.

Als je hier verder geen reacties op wilt, is het zinniger je mening voor je te houden denk ik. Je kunt reacties op dit soort posts verwachten, van mensen die verstand van zaken hebben, en dus hun sport verdedigen.

chldsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:43

Ik ben heel benieuwd!
Ik hoop er zondag voor de driejarigen bij te zijn :D *D

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:07

Citaat:
Als je hier verder geen reacties op wilt, is het zinniger je mening voor je te houden denk ik. Je kunt reacties op dit soort posts verwachten, van mensen die verstand van zaken hebben, en dus hun sport verdedigen.

Ik vind het niet erg als mensen er op reageren maar dat was misschien niet de bedoeling van dit topic, vandaar.

En verstand van zaken, het zal allemaal best, maar ik blijf er persoonlijk bij dat je van een onvolgroeid paard niet het uiterste mag vragen (en nee ik geloof niet in die onzin dat ze eerder volgroeid zijn). Ondanks dat trekken veel makkelijker is en de last minimaal. Ze moeten toch op volle toeren knetterhard lopen. Niemand maar dan ook niemand kan mij wijs maken dat dat een paard niet schaadt. :)

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 07:39

achja.. zo denken outsiders altijd dat ze het weten ;) kom dan eens gezellig inside kijken en ben zo bijdehand om het tegen een trainer te vertellen, dan zal die je haarfijn uitleggen hoe het in elkaar zit ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:39

Sluit niet uit dat ik best de mening van een trainer wil weten. Ben er zeker nieuwsgierig naar.

Maar niemand op de wereld maakt mij gewoon wijs dat je zo'n jong dier geen schade aan doet op zo'n manier. :D

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:43

Als niemand je iets wijs kan maken, wat heeft het dan voor zin om naar de mening van een trainer te vragen?

Puur toeval dan dat mijn dravers niet zijn stuk gelopen?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:54

Ik ben gewoon erg nieuwsgierig geworden nou naar de mening van een trainer! :D Ik hoef toch niet van gedachten worden verandert?
Maar ik vind 2 jaar persoonlijk te jong, zowel geestelijk als lichamelijk.
Natuurlijk zal niet elke draver worden stukgelopen, en ik denk ook niet dat je zoiets na een aantal jaren al merkt.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:00

Wij hebben o.a. een 3 jarige die in training heeft gestaan. Toen bleek dat ze te speels was en dus geestelijk niet toe was aan de koers, is ze verkocht. Wat ik hiermee wil zeggen is dus dat paarden die geestelijk niet toe zijn aan koersen, er niet willens en wetens in geduwd worden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:59

Dat lijkt me ook niet erg handig nee binnen de sport. :D Dan was dat idd een vooroordeel van mij, kan begrijpen dat bij sommige mensen daardoor de nekharen van overeind gaan staan. :P
Maar blijf er nog wel bij dat ik het slecht vind voor een (te) jong paardenlichaam. O:) Zijn daar ook goede argumenten voor? :P

Ik vind gewoon inrijden op 3-jarige leeftijd etc. vaak ook al te vroeg hoor, dus ben sowieso erg kritisch op dat gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:29

macke schreef:
Tja onbekend maakt onbemind, ik wordt hier zo moe van !!!
Kijk verdorie eens in je eigen omgeving , altijd afgeven op de draf en rensport.

Ik loop nu al behoorlijk wat jaartjes mee maar het is toch algemeen bekend dat een jaarling of twee jarige bij lange na nog niet volgroeit is.

Om even naar mijn eigen omgeving te kijken zoals jij graag wilt, hier lopen de jonge dieren tot minimaal hun 4e levensjaar op het land. Heerlijk uitgroeien en jong mogen zijn dat kun je van de draf- en rensport niet zeggen.

Ik heb vaak gekeken en meegelopen op een draf- renbaan maar ik kan hier gewoon weg mijn goedkeuring niet aan geven.

Dat mensen het niet eens zijn met de draf- en rensport houdt niet per definitie in dat ze niet weten waar ze het over hebben. En dat is iets wat ik jammer vind van de voorstanders van deze "sport", ze kunnen een andere mening niet accepteren. Jammer, en ook zeer kortzichtig.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:45

Vlekje123 schreef:
En dat is iets wat ik jammer vind van de voorstanders van deze "sport", ze kunnen een andere mening niet accepteren. Jammer, en ook zeer kortzichtig.

Een andere mening kan zonder meer geaccepteerd worden. Maar het verschil is, dat mensen die dagelijks in de drafsport zitten, weten waarover ze praten. En dat weten buitenstaanders vaak niet. Ook al draaien ze al jaren mee in de paardenwereld. En geloof maar dat al die mensen paardenliefhebbers zijn. In hart en ziel. Buitenstaanders vormen vaak een mening uit onwetendheid. Dat is pas kortzichtig. Om iets over de drafsport en het welzijn van de dieren te weten, moet je je eerst verdiepen in de sport.

Zelf sta ik op een stal, waar zo'n 15 uitgekoerste dravers als rijpaard in pension staan. Er zit er niet een bij die iets mankeert doordat hij/zij op jonge leeftijd is begonnen met trainen.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:51

Marloez schreef:
Citaat:

Ik vind het niet erg als mensen er op reageren maar dat was misschien niet de bedoeling van dit topic, vandaar.

En verstand van zaken, het zal allemaal best, maar ik blijf er persoonlijk bij dat je van een onvolgroeid paard niet het uiterste mag vragen (en nee ik geloof niet in die onzin dat ze eerder volgroeid zijn). Ondanks dat trekken veel makkelijker is en de last minimaal. Ze moeten toch op volle toeren knetterhard lopen. Niemand maar dan ook niemand kan mij wijs maken dat dat een paard niet schaadt. :)

van een 2jarige word 9 van de 10 keer niet tot het maximale gevraagd. ben zelf actief in de drafsport, ben zelf wel blij dat mijn schat niet als 2 jarige hoefde te lopen. maar een paard hoefd als 2jarige alleen maar de baan in als!
- hij sterk genoeg is
- hij zichzelf niet sloopt
- weet tot hoever hij zelf kan gaan (dit dmv een paar trainingen op een officiele drafbaan)
- de eigenaar en trainer hier beide mee akkoord gaan.

en onhou alsjeblieft, dan 99% van de 2jarige die ook als 3jarige verder zullen gaan in de baan, straks weer 3 of 4 maanden in het land komen te staan, om door te groeien en aan te sterken..
zich weer even paard te voelen.. dit zie je ook bij 98% van de 3jarige dravers.. de meeste gaan na de sweepstakes, derby en fokkerstrofee het land in..

dat zie je in de meeste sporten niet.. de meeste dravers koersen niet alleen.. dat word lekker afgewisseld met vakanties van 3 maanden tussendoor.. zodat ze weer heerlijk paard kunnen zijn..

zo werkt het iig bij ons op stal..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:42

Bedankt voor de opheldering. :) Ik vind het niet verkeerd klinken! En ik begrijp ook dat er juist wordt gedacht aan het welzijn van de paarden zodat ze zo lang mogelijk goed kunnen presteren.