Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 09:08

www.telegraaf.nl

Internet is een raar fenomeen. Superhandig dat wel, ik gebruik het dagelijks, maar er zit een kant aan die me niet bevalt. Momenteel is een filmpje van Patrik Kittel, een leerling van mij en Sjef, een hot item op het wereldwijde web. Deze Zweedse dressuurruiter van internationaal niveau draaide voor de wereldbekerwedstrijd in het Deense Odense een halve grote volte in galop op het losrijterrein, waarbij zijn paard Watermill Scandic op een slecht moment zijn tong over het bit legde. Daarvan is een filmpje gemaakt en dat wordt nu - vertraagd, want anders zie je het niet eens - op YouTube vertoond. De reacties op het filmpje zijn buitenproportioneel. Er wordt zelfs een handtekeningenactie georganiseerd tegen hem.

Dat is hetgeen mij beangstigd. Ik ben voor vrije media, maar dat iedereen tegenwoordig maar zijn mening mag uiten, is een ander uiterste. Door de reacties van buitenstaanders ontstaan rellen en zelfs heksenjachten. Zo ook met dit filmpje. Mensen, die duidelijk niet weten waar ze over praten, geven ongezouten hun mening. Dat wordt weer gevolgd door andere lieden en zo krijg je een sneeuwbaleffect. Ik vind dat gevaarlijk. De sport wordt aangetast. Want wat al snel doorklinkt in alle verhalen is dat het allemaal zo zielig is voor de paarden. Terwijl dat in bijna alle gevallen helemaal niet zo is. 99 Van de 100 paardenmensen heeft paardenwelzijn voorop staan.

Het is in de paardensport heel normaal publiek toe te laten bij het losrijterrein. Maar de laatste jaren zie je steeds vaker dat toeschouwers foto's en filmpjes maken van de laatste momenten voor de wedstrijd. Niet iedereen is van goede wil. Sommigen staan daar alleen maar om internationale ruiters op fouten te betrappen. Gebeurt dat, dan wordt dat gelijk aan de rest van de wereld getoond, inclusief teksten, waarbij je merkt dat mensen gewoon met gif aan het spuien zijn.

Nu verwacht je toch in West-Europa dat de pers daar in ieder geval niet blindelings aan meedoet, maar in de dressuur maken wij het helaas maar al te vaak mee dat de media net zo hard schreeuwt. Het loopt al enkele jaren behoorlijk uit de hand, nadat de Duitse media vlak voor het Europese kampioenschap in Hagen (2005) de aanval openden op mij en enkele andere Nederlandse ruiters.

Ze hekelden onze manier van trainen. Hoewel diverse wetenschappelijke onderzoeken hun ongelijk hebben aangetoond, zijn ze nooit bereid geweest het verhaal vanaf de andere kant te belichten.
Als je deze stroming optelt bij de vele heftige reacties op internet, dan maak ik me oprecht zorgen. Ik zou graag zien dat de internationale hippische federatie FEI een duidelijk standpunt inneemt tegen dit soort hetzes. Maar helaas, de FEI is nu zelf een onderzoek gestart tegen Kittel. Wat willen ze vinden? Er valt niet veel te onderzoeken.

Paarden leggen hun tong wel eens over het bit voor welke reden dan ook. Het hoeft niet negatief te zijn. Er zijn paarden bij het springen, die uit gewenning altijd met hun tong naar buiten lopen. Het valt me tegen dat de FEI nu zo achter alle ophef aanrent. Ik vind dat zij zich aan hun stelling moeten houden. Zij moeten staan voor dierenwelzijn. Maar dat betekent niet dat zij bij zo'n uit alle proporties getrokken kwestie zo hoog van de toren moeten blazen. Het is hun taak om eerst achter de paarden, maar dan ook zeker achter de ruiters te gaan staan.

Anky van Grunsven.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:13

Zou ze bokt gelezen hebben?

Whinnylando

De hoeveelheid mail die ik over dit filmpje gehad heb... Stem voor Patrick, zie dit, dierenmishandeling enz enz. Ik kan inderdaad ook spreken van een heksenjacht. Uiteindelijk zelf ook maar eens " het bewuste filmpje" gaan kijken. En wat schetst mijn verbazing? Je ziet een paard wat rustig gereden wordt, op een moment doet hij zijn tong over het bit, de ruiter merkt het en zorgt meteen dat alles goed zit.

Ik snap de hetze niet :?

en al zeker niet de propaganda titel van het filmpje...
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 11-11-09 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mavelle

+:)+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:14

Helemaal mee eens!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:16

Ze heeft helemaal gelijk.......heksenjacht.Niks meer en niks minder!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:17

LovingTweety schreef:
Zou ze bokt gelezen hebben?

Je hoeft maar Patrick Kittel in te tikken op google en je leest dit natuurlijk.

Ik vind dit ook echt veel te ver gaan.
Tegen de mensen die zo kunnen zeuren zou ik zeggen, get al life of ga vrijwilligerswerk doen. Help je andere mensen ook mee.
Dit gezeur mag niet toegelaten worden en ik snap ook echt niet dat Bokt dit zo lang heeft laten doormodderen, het desbetreffende topic.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:18

Mooi stukje. Ik vind het ook jammer dat alles zo opgeblazen wordt.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:18

Whinnylando schreef:
De hoeveelheid mail die ik over dit filmpje gehad heb... Stem voor Patrick, zie dit, dierenmishandeling enz enz. Ik kan inderdaad ook spreken van een heksenjacht. Uiteindelijk zelf ook maar eens " het bewuste filmpje" gaan kijken. En wat schetst mijn verbazing? Je ziet een paard wat rustig gereden wordt, op een moment doet hij zijn tong over het bit, de ruiter merkt het en zorgt meteen dat alles goed zit.

Nou daar ben ik het dus ook mee eens!!!

wel eens een praam op de neus van een paard gezet??
drie maal raden hoe die er na een half uur uitziet??

nou dan vind ik deze halve volte écht geen schande hoor, hij stopt die tong toch keurig terug?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:20

Wat het filmpje betreft, ik kan begrijpen dat de meningen daar over verdeelt zijn (zoals de meningen altijd verdeeld zijn wbt hyperflexie e.d.) maar ik heb ook met grote verbazing zitten kijken naar de ontwikkeling van dit hele gebeuren. Dat er zo'n enorme ophef gemaakt kan worden over 1 kort filmpje met een gekleurd commentaar erbij.
Ik kan Anky in die zin zeker begrijpen dat ze hier haar vraagtekens bij plaatst.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:21

*\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_ +:)+

patrik is een hele fijne ruiter. hij trekt alles tot zich zelf aan. hij is kapot van dit negatieve gedoe.

net als wat Whinnylando zegt stem VOOR Patrik kittel!!!!!!!!!!!

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:21

Zo anky spreekt +:)+ Helemaal mee eens !

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:23

Amen voor Anky, en helaas, dit allen komt mij zeer bekend voor, met dingen wat niets met paarden te maken hebben. Mensen die er niets vanaf weten dikken het aan en anderen geloven het direct. Ze geloven zelfs liever dat dan hunzelf. :=
Smaad en laster, alleen dan word gezegd; NL is een vrij land, dat mag.
Dat andere mensen er hevige last van ondervinden maakt niet uit. :x

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:23

ik weet het niet hoor... Ik snap haar reactie wel maar aangezien ze zelf een nare ervaring met dit soort media heeft gehad is zij niet meer objectief te noemen. Ze zegt zelf ook dat het "in bijna alle gevallen niet zo is".. in 99 van de 100 gevallen. Aangezien inderdaad het paardenwelzijn voorop dient te staan is de FEI wel genoodzaakt om dit te onderzoeken. Dat het hier gaat om een leerling van Sjef en Anky doet niet af aan de kans dat er wel een negatief onderbouwde reden is waarom dit paard daar dat gedrag vertoonde.

Doordat de toeschouwers die dit vastleggen op camera of film, bedoeld of onbedoeld, dit kunnen veroorzaken moet dankbaar gebruikt van worden gemaakt. Als blijkt dat Patrik inderdaad het paard wel op een structurele manier op deze wijze laat lopen heeft deze media wel zin. Dat er een hetze ontstaat kun je niet tegen gaan. Er blijven altijd mensen die hun ongezoute mening weergeven op een slecht onderbouwde manier. Daarom is het goed dat de FEI toch een onderzoekt start. Goed voor Patrik als het tegendeel wordt bewezen maar.....een probleem voor hem als het gestelde waar blijkt te zijn. Waar is Anky dan precies bang voor?
Laatst bijgewerkt door opgeheven op 11-11-09 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:24

Anoek_1996 schreef:
*\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_ +:)+

patrik is een hele fijne ruiter. hij trekt alles tot zich zelf aan. hij is kapot van dit negatieve gedoe.

net als wat Whinnylando zegt stem VOOR Patrik kittel!!!!!!!!!!!

eehhh Anoek, het was een opsomming van mail die ik ontvangen heb :D
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 11-11-09 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:24

als ik het goede filmpje voor me heb ging het iets verder dan een tong over het bit.....

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:28

Montignac schreef:
Waar is Anky dan precies bang voor?

Misschien wel dat iedereen kapot gemaakt kan worden om niks, omdat alles opgeblazen word, uit zijn verband getrokken en internet daar een heeele grote rol inspeeld! Zou dat misschien kunnen?
Laatst bijgewerkt door milou123 op 11-11-09 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:28

dit is de video waar het om gaat

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:32

milou123 schreef:
Montignac schreef:
Waar is Anky dan precies bang voor?

Misschien wel dat iedereen kapot gemaakt kan worden om niks, omdat alles opgeblazen word, uit zijn verband getrokken en internet daar een heeele grote rol inspeeld! Zou dat misschien wel kunnen?

Jij begrijpt de context van mijn afsluiting niet.

Ik geef al aan dat ze waarschijnlijk wel gelijk heeft dat het wat Patrik betreft niets mis zou zijn.. een momentopnamen. Maar aangezien ze zelf ook stelt dat het bijna altijd zo is moet er toch verder worden gekeken en gebruik gemaakt worden van beelden en foto's die beschikbaar zijn. Dat er mensen zijn die moedwillig materiaal gebruiken om mensen zwart te maken is verwerpelijk maar helaas kun je daar alleen maar het tegendeel aan bewijzen....dus onderzoeken. Waar is Anky dan bang voor.. Het is juist goed dat , ook op dat niveau goed allert gehandeld wordt naar het paardenwelzijn.... Als blijkt dat Patrik geen blaam treft is er niets aan de hand.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:34

heel goed dat ze het opneemt voor alle ruiters in het algemeen.

Anoniem

Goh...idd Amen! Mensen leveren zó makkelijk commentaar en zijn zo snel geneigd het negatieve te zien. Mensen vrágen niet om onderbouwing maar (ver)oordelen direct. Zó makkelijk! En helemaal op internet!

Ik merk het ook vaak op wedstrijden op veel minder hoog niveau... Ik zou zeggen: ga eerst eens zelf in de ring rijden voor je uberhaupt commentaar levert, en vraag eerst eens om onderbouwing ipv direct je oordeel klaar te hebben...enne...bedenk je goed dat élk paard en élke ruiter anders zijn, ieder reageert verschillend en voelt verschillend. Alleen de ruiter en zijn paard voelen wat er gebeurt, en dat is vaak niet goed te zien aan de buitenkant...

Verder laat ik in het midden wat ik van dit verhaal vind, ik ben er niet bij geweest en weet dus niet wat er gebeurde. :)
Laatst bijgewerkt door Jessica op 11-11-09 09:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Rachelll

OMG is daar al die ophef over :roll: als ie aan het mishandelen is had ie die benen ook niet zo hoeven in te pakken...wat een gedoe...get a life :Y)

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:38

Montignac schreef:
ik weet het niet hoor... Ik snap haar reactie wel maar aangezien ze zelf een nare ervaring met dit soort media heeft gehad is zij niet meer objectief te noemen. Ze zegt zelf ook dat het "in bijna alle gevallen niet zo is".. in 99 van de 100 gevallen. Aangezien inderdaad het paardenwelzijn voorop dient te staan is de FEI wel genoodzaakt om dit te onderzoeken. Dat het hier gaat om een leerling van Sjef en Anky doet niet af aan de kans dat er wel een negatief onderbouwde reden is waarom dit paard daar dat gedrag vertoonde.

Doordat de toeschouwers die dit vastleggen op camera of film, bedoeld of onbedoeld, dit kunnen veroorzaken moet dankbaar gebruikt van worden gemaakt. Als blijkt dat Patrik inderdaad het paard wel op een structurele manier op deze wijze laat lopen heeft deze media wel zin. Dat er een hetze ontstaat kun je niet tegen gaan. Er blijven altijd mensen die hun ongezoute mening weergeven op een slecht onderbouwde manier. Daarom is het goed dat de FEI toch een onderzoekt start. Goed voor Patrik als het tegendeel wordt bewezen maar.....een probleem voor hem als het gestelde waar blijkt te zijn. Waar is Anky dan precies bang voor?

En dit is dus precies waar ze bang voor is! hoezo niet objectief?
Legt jou paard (als je een paard hebt) nooit over het bit? Er zijn heel veel paarden die daar heeeeeel handig in zijn, aantal ruiters hebben daar een oplossing voor namelijk de kinketting heeeeel erg strak dan kan het bijna niet meer, had onze Patrick ook beter kunnen doen had scannie zijn tong wel netjes onder het bit gehouden! (is welliswaar niet zo heel vriendelijk, hadden we in iedergeval geen discussie gehad.)
Ronduit belachelijk dat men zo afgaat op een bewerkte film! :r

PantykousJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:41

Whinnylando schreef:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:42

Goed stuk van Anky, heel goed!