FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:45

Nieuwsredactie / http://www.tidningenridsport.se


David Holmes heeft deze week tijdens de jaarlijkse vergadering van de World Breeding Federation for Sport Horses, laten weten dat de FEI de trainingsmethode "rollkur" nog eens uitgebreid onder de loep gaat nemen.

Twee weken geleden werd er tijdens de warming up voor de Wereldbekerwedstrijd dressuur in Odense, een video gemaakt waar op Scandic te zien is met een vermoedelijk blauw aangelopen tong. Patrik Kittel trainde het paard volgens de rollkur methode.

Sportdirecteur van de FEI, David Holmes, liet al eerder tijdens het Global Dressage Forum weten dat er onderzoek zal komen naar het filmpje dat heel wat reacties los wist te maken onder paardenliefhebbers.
Het onderzoek zal nu moeten uitwijzen of Patrik Kittel inderdaad verkeerd bezig is geweest. "Deze zaak is erg belangrijk voor ons omdat het ons imago als dressuurliefhebbers ernstig kan schaden. We gaan onderzoeken of deze trainingsmethode echt zoveel schade kan toebrengen bij dressuurpaarden, als dat sommige mensen van mening zijn."

Verwante artikelen:

[RT-D] Hier draait m'n maag echt van om...
[VN] Mogelijk onderzoek naar filmpje van Patrik Kittel en Scandic

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Rollkur op de agenda FEI vergadering november 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:52

Is dit geen voorpagina nieuws?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:52

Wouw, dan heeft ons gezever toch effect?

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:53

Jannepauli schreef:
Is dit geen voorpagina nieuws?


heb t al doorgegeven aan Cayenne..maar ik kon niet wachten om het te plaatsen :D

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Rollkur op de agenda FEI vergadering november 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:01

Tja je kunt nu ernstig gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid van de FEI als ze zich zodanig laten beïnvloeden door onze zelfbenoemde internet-ruiters.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:03

VValar schreef:
Tja je kunt nu ernstig gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid van de FEI als ze zich zodanig laten beïnvloeden door onze zelfbenoemde internet-ruiters.

:=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:05

zipje71 schreef:
VValar schreef:
Tja je kunt nu ernstig gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid van de FEI als ze zich zodanig laten beïnvloeden door onze zelfbenoemde internet-ruiters.

:=



Ja dat dan weer wel dus...

Edit: Misschien is het alleen maar om 'ons' gerust te stellen maar ondertussen zal er weinig veranderen...

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Rollkur op de agenda FEI vergadering november 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:08

aan de andere kant kunnen ze misschien ook niet anders...als er sponsers worden gemaild etc. dan zal de FEI toch duidelijkheid moeten gaan scheppen anders worden de sponsers ontevreden en dat wil willen ze natuurlijk niet

maar goed, hier waren de pro HP mensen al bang voor, dat de sport zo naar hun verdommenis zou gaan

voor de mensen die tegen HP is dit een stap in de goede richting

Symphonic

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:09

VValar schreef:
Tja je kunt nu ernstig gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid van de FEI als ze zich zodanig laten beïnvloeden door onze zelfbenoemde internet-ruiters.


Wat is dat nu voor een totaal nutteloze opmerking?
De FEI zou niet geloofwaardig zijn als ze alle commotie rond de Rollkur weg zouden wuiven als onzin.
Het gaat hier om een stukje welzijn van het paard en het is totaal niet verkeerd om daar eens een stevige discussie over te voeren.
Ik vind dat het allemaal veel te ver doorgeslagen is en ik zie teveel ruiters in de mond van hun paard harken om dat zgn perfekte dressuurbeeld te bewerkstelligen.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:13

Symphonic schreef:
VValar schreef:
Tja je kunt nu ernstig gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid van de FEI als ze zich zodanig laten beïnvloeden door onze zelfbenoemde internet-ruiters.


Wat is dat nu voor een totaal nutteloze opmerking?
De FEI zou niet geloofwaardig zijn als ze alle commotie rond de Rollkur weg zouden wuiven als onzin.
Het gaat hier om een stukje welzijn van het paard en het is totaal niet verkeerd om daar eens een stevige discussie over te voeren.
Ik vind dat het allemaal veel te ver doorgeslagen is en ik zie teveel ruiters in de mond van hun paard harken om dat zgn perfekte dressuurbeeld te bewerkstelligen.


En dat harken heeft niks met Rollkur te maken. dat kan in elke gewenste positie, dat harken

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:14

Citaat:
VValar schreef:
Tja je kunt nu ernstig gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid van de FEI als ze zich zodanig laten beïnvloeden door onze zelfbenoemde internet-ruiters.


Daar ben ik het niet mee eens - een organisatie behoort geen eiland te zijn en als er aanleiding is tot kritiek ( al dan niet terecht), dan horen ze daar ook naar te luisteren. Kritiek afdoen door laatdunkend over 'internetruiters' te spreken vind ik nogal dwaas: er zijn in de hele wereld - op allerlei niveau's mensen die commentaar hebben op de huidige ontwikkelingen in de dressuursport en dat is maar goed ook: het paard heeft geen stem.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110979
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:17

Never fear, Cayenne is here :D

ON -> VN.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:20

Nutteloos? Deze hetze beïnvloed onze mooie sport op een negatieve wijze. Zelfbenoemde critici die van achter hun pc wel eventjes de FEI en sponsoren gaan bestoken met boze mailtjes, over een aangepast propaganda filmpje tegen LDR waarin je welgeteld een halve(!) volte een tong uit de mond ziet steken. Dat moment dan nog eventjes herhaald, gepauzeerd, in slow motion teruggedraaid en van voren af aan afgespeeld. Dat vind ik verontrustend.

Om onkunde en onbegrip uit de wereld te helpen zouden deze fanatici er bijvoorbeeld eens goed aan te doen om clinic's en open dagen te bezoeken waarin verschillende trainingsmethoden worden gedemonstreerd. Om daar hun vragen te stellen aan de prof's, zodat er inzichten kunnen worden verschafd. Daar zie je ze echter helaas nooit. Maar als er een filmpje of ongelukkige foto op internet getoond wordt, zijn ze er wel als de kippen bij om verontwaardigde topics te beginnen, of boze emails te schrijven naar de overkoepelende organisatie.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:23

Cayenne schreef:
Never fear, Cayenne is here :D

ON -> VN.



:D

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:24

Joolien schreef:
Wouw, dan heeft ons gezever toch effect?

Dat zou pas sneu zijn....

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:26

VValar schreef:
Nutteloos? Deze hetze beïnvloed onze mooie sport op een negatieve wijze. Zelfbenoemde critici die van achter hun pc wel eventjes de FEI en sponsoren gaan bestoken met boze mailtjes, over een aangepast propaganda filmpje tegen LDR waarin je welgeteld een halve(!) volte een tong uit de mond ziet steken. Dat moment dan nog eventjes herhaald, gepauzeerd, in slow motion teruggedraaid en van voren af aan afgespeeld. Dat vind ik verontrustend.

Om onkunde en onbegrip uit de wereld te helpen zouden deze fanatici er bijvoorbeeld eens goed aan te doen om clinic's en open dagen te bezoeken waarin verschillende trainingsmethoden worden gedemonstreerd. Om daar hun vragen te stellen aan de prof's, zodat er inzichten kunnen worden verschafd. Daar zie je ze echter helaas nooit. Maar als er een filmpje of ongelukkige foto op internet getoond wordt, zijn ze er wel als de kippen bij om verontwaardigde topics te beginnen, of boze emails te schrijven naar de overkoepelende organisatie.

Niks meer aan toe te voegen.

*edit - verhaal weggehaald* dat doe ik dan ook maar niet meer ;)

Symphonic

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:27

@VValar: ik ben dat op zich wel met je eens, maar zolang er in de topdressuur nog steeds met hele hoge punten wordt gesmeten terwijl het paard een kilometer achter de loodlijn loopt, ga je net als bij fotomodellen gebeurt een ideaalbeeld scheppen. Ik vind het echt veel te ver doorgeslagen wat dat betreft en mag van mij de dressuur wat mij betreft een heel stuk terug richting basic.

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:28

Gitta1977 schreef:
Joolien schreef:
Wouw, dan heeft ons gezever toch effect?

Dat zou pas sneu zijn....


Wat is daar zo sneu aan? Is de FEI een organisatie die alleen de belangen van de meepratende ruiter mag bewerkstelligen?

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:28

Denk je nu echt dat de FEI oooook bokker is :Z

Rambobo

Berichten: 832
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:30

ze stellen dit onderzoek alleen maar in om zichzelf in een goed daglicht te zetten bij het publiek in de hoop om zo nog meer zieltjes te winnen.

Rambobo

Berichten: 832
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:31

Symphonic schreef:
@VValar: ik ben dat op zich wel met je eens, maar zolang er in de topdressuur nog steeds met hele hoge punten wordt gesmeten terwijl het paard een kilometer achter de loodlijn loopt, ga je net als bij fotomodellen gebeurt een ideaalbeeld scheppen. Ik vind het echt veel te ver doorgeslagen wat dat betreft en mag van mij de dressuur wat mij betreft een heel stuk terug richting basic.


Goed verwoord!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:33

Tja Vvalar, persoonlijk voel ik me helemaal niet aangesproken door jouw post en zolang jij niet weet wie er nou eigenlijk commentaar levert op deze methode, zou je er goed aan doen om niet iedereen op één hoopje te schoffelen. Natuurlijk zijn er vele mensen die reageren op het 'zieligheidsgehalte' maar er zijn ook vele, goed onderlegde mensen die wél kennis van zaken hebben die hun vraagtekens bij de rollkür hebben.
Er moet hoe dan ook duidelijkheid komen: als er een goed onderbouwd onderzoek kan komen wat voor eens en voor altijd aantoont dat de rollkür géén kwaad kan dan verschaft dat helderheid. Hetzelfde geldt voor het omgekeerde: als aangetoond kan worden dat de rollkür niet goed is, prima. Het is per definitie niet akkoord als een organisatie zich niets aantrekt van kritiek en de zaken open en waar mogelijk wetenschappelijk onderzocht naar buiten brengen, zal alleen maar helpen.

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:34

Shahazai schreef:
Wat is daar zo sneu aan? Is de FEI een organisatie die alleen de belangen van de meepratende ruiter mag bewerkstelligen?


Wat daar sneu aan is? Dat filmpje is onder andere hier (en wellicht andere sites) zooo uit zijn verband getrokken door tegenstanders van de LDR methode dat het lijkt dat Patrik Kittel zijn paard dusdanig ernstig mishandeld heeft dat ZELFS het hoogste orgaan binnen de paardensport (FEI) daar naar gaat kijken.

Er staat ook een onbewerkte versie van het betreffende filmpje op internet. Daar komt Patrik langs de camera een rondje eerder en dan is er nog niks aan de hand. Geen tong uit de mond, laat staan blauw uitgeslagen. Het volgende rondje komt ie weer langs en hangt inderdaad de tong uit de mond (al dan niet blauw, ik heb het blauwe niet gezien) waarna de ruiter in kwestie stopt, het probleem hersteld en verder rijdt. Dit kan iedere ruiter overkomen, ongeacht de trainingsmethode.

Dus ja: SNEU....

345
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:40

Gaan ze het nu WEER onderzoeken?? hebben ze het dan de eertste keer niet goed gedaan? twijfelen ze aan hun eigen uitslag de eerste keer?
wat een geneuzel!
Omdat iemand ff een filmje bewerkt en zo een negatief beeld creeerd.
Misschien zou de FEI de basis organisaties eens moeten vragen om bij de gemiddelde basis wedstrijd ff een filmpje te maken.
Daar zie je pas een heleboel ongelukkige paarden EN eigenaren.
Zetten we die filmpjes ook op internet!

Scandic ziet er goed uit en wordt goed verzorgt. Die mensen hebben verstand van de anatomie en bespiering van hun paarden. Die paarden zijn topsporters.
Ik vind het triest dan nu Patrick aan de beurt is. Wie zal de volgende zijn?

manic

Berichten: 6996
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:42

Ik struikel meer over het woordje "opnieuw".

Hoe vaak willen ze dat onderzoek nu eigenlijk gaan herhalen? Iedere keer als er een filmpje op youtube ter sprake komt?