'De dressuursport moet veel spectaculairder worden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'De dressuursport moet veel spectaculairder worden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 09:19

http://www.volkskrant.nl

Afbeelding
Mireille van de Kemenade-Witlox en Decor Dreamcatcher.
foto: http://www.sjoert.com

'Net als showjumping, moet dressuur showdressage gaan worden.'

De dressuursport moet grote veranderingen ondergaan om attractiever, begrijpelijker en eerlijker te worden. Dat zijn de aanbevelingen die de Dressage Task Force in een 50 pagina’s dik rapport doet aan de internationale paardensportfederatie, de FEI.

De commissie die de sport onderzocht, bestaat uit zes insiders. Zij vertegenwoordigen onder anderen ruiters, organisatoren, juryleden en trainers. Voorzitter was de enige Nederlander in de commissie, Frank Kemperman, directeur van het CHIO Aken.

Volgens hem moet het jurysysteem op de schop om vóór de volgende Olympische Spelen in Londen, 2012, tot een veel inzichtelijkere sport te komen. Nu is de toeschouwer vaak de dupe van de moeilijk te volgen jurering in een sport die voor leken toch al uiterst lastig te begrijpen is.

Een belangrijke aanbeveling van de Task Force is daarom om de vierde en reserveruiter te schrappen bij de grote toernooien. Vorig jaar maakte Adelinde Cornelissen voor Nederland met haar paard de lange reis naar de Spelen, alleen om er te trainen.

De commissie wil dat de toplanden weer vier individuele ruiters mogen inschrijven. Bij de Spelen gunden de FEI en het IOC ook de kleine landen een kans. Gevolg was dat 28 van de 47 ruiters niet eens boven de 64 procent kwamen, het minimum voor plaatsing voor de Spelen. Kemperman: ‘Kleine landen zullen klagen, maar we moeten aan de kwaliteit denken.’

De landenploeg blijft wel uit drie ruiters bestaan. De regel dat de slechtste prestatie van een van de (voorheen) vier ruiters niet meetelde, bestond bij de Spelen al niet meer. ‘Dat houden we graag zo. Als een ruiter faalt, moet dat gevolgen kunnen hebben. Bij de estafette kan een loper ook niet zomaar het stokje laten vallen.’

Vooral het jureringssysteem krijgt ervan langs van de commissie. Juryleden hebben weliswaar goede bedoelingen en krijgen voor hun werk een ‘fooi’ (100 euro per dag bij een groot toernooi), maar ze moeten beter geschoold worden en kritischer op zichzelf en hun collega’s worden.

Daarom moet begin 2010 een Education System klaar zijn dat juryleden opleidt voor het internationale werk. Bij de kür op muziek, het sluitstuk van het individuele programma, zal straks in Londen het aantal juryleden van vijf naar zeven zijn verhoogd en het jureren worden gescheiden in een artistiek en een technisch deel.

Kemperman: ‘Die zeven mensen zijn er toch, dus kunnen ze zich evengoed nuttig maken. Bovendien heeft een jurylid dan nog maar 14 procent invloed op de score en geen 20 procent. Zo weegt emotie minder zwaar mee, want elk jurylid heeft zijn voorkeuren.’

Ook moet een supervisor een verkeerd punt kunnen corrigeren. De commissie sprak daarover met experts uit andere jurysporten als het turnen, boksen en ijsdansen.

Het turnen kent al uitgangswaarden, waarbij sporters een zwaarte aan hun oefening toekennen en extra beloond worden als ze die goed uitvoeren. Ook de dressuur denkt daarover na. Kemperman: ‘Het moet spectaculairder. Zoals het springen internationaal showjumping heet, zo moet dressuur showdressage worden.’

Elisa2

Re: 'De dressuursport moet veel spectaculairder worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:27

Het is al bijna showdressage en ik vind het geen goede ontwikkeling.Het blijven immers paarden waar mee gewerkt word en harmonie en tact,ritme en balans horen voorop te blijven staan.Niet hoe ver het paard zijn voorbenen eruit kan gooien..

Als het voor leken lastig te begrijpen is,dan kan er beter een goede uitleg en onderbouwing van de beoordeling bijkomen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:30

IN het artikel staan geen concrete voorstellen, ben wel benieuwd wat men nu echt wil gaan veranderen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:34

De tribune's zitten al stampvol, wie zegt dat het nu al geen spectacel is met al die geweldige combi's van tegenwoordig :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:36

ik ga bij deze woorden aan een circus-act denken(waar dressuur eigelijk al een beetje op lijkt...)

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:36

Als ik dat wil zien gaat ik wel naar die tuigers kijken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:42

Met Totilas in de baan is het al showdressuur.
Nu houd is wel van een beetje show/aparte dingen maar het het moet wel reeel blijven dus een goede juy is gewenst.
Ook omdat het welzijn van het paard bij mij voorop staat.

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:55

ik had juist gewild dat ze er het spectaculaire wat van afnamen en terug meer aandacht gingen geven aan correct rijden...
Dressuur hoeft toch niet spectaculair te zijn, het is al mooi op zich.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:56

ik ben zelf in echt van de dressuur, maar ik vind zo'n kür toch aardig spectaculair. nog meer spectacel is echt overdreven naar mijn idee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:16

miep1979 schreef:
De tribune's zitten al stampvol, wie zegt dat het nu al geen spectacel is met al die geweldige combi's van tegenwoordig :=

Nou, dat valt nog best tegen.
Tijdens Hong Kong zaten ze bij de dressuuronderdelen bijna helemaal leeg. Alleen tijdens de kur waren de tribunes bijna voor de helft gevuld.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:30

Cayenne schreef:
miep1979 schreef:

Nou, dat valt nog best tegen.
Tijdens Hong Kong zaten ze bij de dressuuronderdelen bijna helemaal leeg. Alleen tijdens de kur waren de tribunes bijna voor de helft gevuld.

Ja vind je het gek in Hongkong (lees: einde van de wereld ongeveer) 8)7 Het is ook totaal geen paarden/dressuur land :n
Wie gaat daar nu naartoe?

Ik vind het goed dat het makkelijker te volgen moet worden voor buitenstaanders. Ik kijk ook graag kunstschaatsen, heb er de ballen verstand van, maar vind het gewoon mooi om te zien. Vraag me af of er ook zo mensen naar dressuur kijken?

Maar wat ze in gedachte hebben bij die laatste alinea over dat het spectaculairder moet :?

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:32

Ik denk dat als dressuur "Showdressage" gaat worden, dat het dan richting de Spaanse Rijschool gaat groeien, en dat de echte dressuur (waar het gaat om een goede combinatie, goede controle, goed gereden en verzorgde paarden) langzaam gaat uitsterven. Het is eigenlijk al aan het uitsterven, omdat het niet mee draait om goede controle ed, maar hoe meer opgeheven, hoe verder gestrekt, en hoe mooier het paard, hoe beter.

Misschien moeten ze het juist helemaal anders aanpakken, en laten zien dat dressuur een wedstrijd is wie de beste band heeft met zijn paard, en wie de beste controle heeft over zijn paard. ;) En af en toe wat verandering op de wedstrijden is ook leuk. Dus een keertje op muziek, een keertje zonder, een keer verkleed... om te laten zien hoe goed een band kan zijn tussen mens en dier.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:50

Uitermate slecht idee!
Als mensen show willen zien gaan ze maar naar het springen of inderdaad naar een show van een de grote rijscholen, waar vaak beter dressuur wordt gereden dan op de grote wedstrijden.
We zijn al zover afgedwaald van het principe dressuur, ik vraag me af wat er nog meer aan "show" aangedaan zou moeten worden. Het heeft al niets meer te maken met een goed, perfect op hele lichte hulpen reagerend paard met correct zittende ruiters.
Misschien kunnen de ruiters en amazones in glitterpakken ( leuk idee voor Edward Gal etc.) en in lange jurken te paard ;) ;)
Dan doen we de paarden bling, bling hoofdstellen om, een beetje sfeer belichting erbij, harde muziek, broodje worst op de tribune.............., ja, ja.

Het gaat dus, een steeds meer en extremer, om geld verdienen, niet om de paardrijkunst.

Een hele hoop mensen beginnen toch echt een heel groot bord voor hun hersens te krijgen! Hup, met zijn allen in de rollkur, etc. Het paard doet er toch niet meer toe....................

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:55

Tja ik krijg er een beetje een raar gevoel bij :(:) .
Wat moeten we daar nou van vinden show dressage. Dat de paarden nóg meer verhevener gaan lopen?
Of dat ze kunstjes vertonen of kunnen? Denk aan buigen, Spaanse pas e.d.

Ik vind dit een rare ontwikkeling hoor.
Show dressage...... Tja laten we het toch gewoon bij dressuur houden. Dat is toch spectaculair genoeg?

Of ben ik nou ouderwets? :7

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:19

Als het bij verandering van de naam blijft, trekt het misschien meer toeschouwers... Maar ik zie geen extreme veranderingen, wel redelijk goede veranderingen en wat veranderingen wat het spannender maakt. Dat wordt tenenkrommen bij een wedstrijd!

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:20

Ik vind dressuur ook spectaculair, tenminste, de klassieke dressuur, waar het gaat om de kunst met liefde en vriendschap een paard te laten doen wat je wilt. Dát is spectaculair. Maar de dressuur van tegenwoordig... :n Kunnen die paarden nog heter gefokt worden? Dan kun je die paarden onderhand beter voor een karretje gaan spannen of in het circus zetten. Een paard wordt tegenwoordig gezien als machine, of voertuig om mee te winnen. Er wordt geen moeite meer gedaan om een band met een paard op te bouwen, want dan wordt hij al als slecht ervaren en verkocht. Daarnaast lijkt het alsof er steeds minder merries en ruinen worden gebruikt voor de dressuur, alleen om de uitstraling :? En verder heb je ook nog die belachelijke kleurenrage's.

Doe mij maar weer gewoon dressuur zoals het hoort. Heb je een merrie of een hengst, zwart of wit, dik of dun, whatever, als je maar goede vrienden wordt van je paard, geduld hebt, je paard met liefde behandeld, dan zal in de dressuurring blijken dat je paard voor je door het vuur gaat. En dát noem ik dressuur.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:26

Ik dacht dat het rijKUNST was -of eigenlijk zou moeten zijn-,
niet rijspectakel... :n

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:28

ElCid schreef:
Misschien kunnen de ruiters en amazones in glitterpakken ( leuk idee voor Edward Gal etc.) en in lange jurken te paard ;) ;)
Dan doen we de paarden bling, bling hoofdstellen om, een beetje sfeer belichting erbij, harde muziek, broodje worst op de tribune.............., ja, ja.

Het gaat dus, een steeds meer en extremer, om geld verdienen, niet om de paardrijkunst.

Een hele hoop mensen beginnen toch echt een heel groot bord voor hun hersens te krijgen! Hup, met zijn allen in de rollkur, etc. Het paard doet er toch niet meer toe....................

Misschien kan de Dressage Task Force hier nog wat inspiratie uithalen }> ;

http://pixofthelitter.net/pixofthelitter_007.htm

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:29

Elisa2 schreef:
Het is al bijna showdressage en ik vind het geen goede ontwikkeling.Het blijven immers paarden waar mee gewerkt word en harmonie en tact,ritme en balans horen voorop te blijven staan.Niet hoe ver het paard zijn voorbenen eruit kan gooien..

Als het voor leken lastig te begrijpen is,dan kan er beter een goede uitleg en onderbouwing van de beoordeling bijkomen.

Precies. Dressuur is nu eenmaal een sport die gaat om harmonie tussen ruiter en paard en is nu eenmaal geen 'spectaculaire' sport. Zou het een grote vinden als het alleen maar om 'show' zou gaan draaien.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:33

Maar lees ik nu ergens gruwelijk overheen, of reageren jullie alleen op een verschrikkelijk vertekenende titel?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:33

wat een aannames weer. er wordt helemaal niet geroepen dat paarden meer moeten kunnen of nog hoger de benen op moeten trekken...
bij springen gaan ze toch ook niet naar 1.70 om het spannender te maken. het gaat er met name om dat er meer transparantie komt voor het grote publiek.

de titel klopt absoluut niet bij het stukje eronder.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:44

Cayenne: Ze willen het spectaculairder en begrijpelijker hebben voor leken, dwz volgens het artikel een spannendere wedstrijd. Geen glitter and glamour, geen malle pakjes en nieuwe oefeningen, geen hoge punten op het uitsteken van de voorbenen. Maar een eerlijkere jurering, en supervisor. Minder kansen voor een team door een reserve te schrappen.
(Al vond ik het vroeger persoonlijk veel leuker, 4 en het laagste resultaat schrappen)

Wáár, mensen, is hier showdressage? Dressuur is een show, een show van harmonie, saamhorigheid, noem maar op.
Aan de proef veranderd mijns inziens weinig, maar de wedstrijd op zich veranderd...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:47

Ja klopt.In eerste instantie dacht ik dat ook.
Maar inderdaad, dat staat er niet.
De sport transparanter maken is zeker een goed idee, dat haalt een hoop twijfel en onzekerheden weg.
Ik denk alleen wel dat we met z'n allen moeten waken dat het geen showrijden wòrd.
Naar mijn mening zijn we daar al een beetje mee begonnen toen de kleur van de jasjes ed zijn vrij gegeven. ;(

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:50

Ik heb er nog maar weinig mensen mee gezien, maar het zal nog wel opkomen. Zolang internationale wedstrijden nog in het net zijn, vind ik het prima. Dit zou de KNHS voor kampioenschappen ook kunnen verplichten bijvoorbeeld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:19

Ze rijden allemaal dezelfde proef achter elkaar. Bij sommige wil ik ook gewoon doorspoelen. :D
Stemkastjes op de tribune en iemand wegstemmen als het je niet aanstaat lijkt me ook lachen. :D