Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:Door: Novum, Vernieuwd: 26-10-2009Half miljoen proefdieren ongetest gedood
(Novum) - Bijna een half miljoen proefdieren bliezen vorig jaar hun laatste adem uit zonder dat er testen op ze zijn uitgevoerd. Dat is veertien procent meer dan in 2007, zo blijkt uit een rapport van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) dat maandag is vrijgegeven.
Vorig jaar werden ruim een miljoen proefdieren gefokt. Ruim 560 duizend werden wel gebruikt bij testen, bijvoorbeeld voor medicijnen of cosmetica. Het gaat om onder meer ratten, vogels, muizen, konijnen, apen, honden en katten.
In totaal legden 455.884 proefdieren in 2008 het loodje bij instellingen die dierproeven uitvoeren. Deze dieren gingen dood voordat ze konden werden getest of werden gedood zonder dat er tests op ze waren uitgevoerd.
De dieren werden onder meer gedood omdat voor bepaalde proeven dieren van één geslacht nodig waren. Voor de beesten van het andere geslacht was geen bestemming. Andere dieren werden gedood omdat ze ziek waren.
Jaarlijks kosten deze dode dieren minstens twee miljoen euro, meldt de Vereniging Proefdiervrij, dat het rapport al in handen had. Directeur van Proefdiervrij Marja Zuidgeest vindt 'de nonchalance' waarmee in de industrie wordt omgegaan met dierenlevens 'schandalig'. "Al die verspilde miljoenen kunnen ook zinvol worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van proefdiervrije technieken."
Het aantal dierproeven lag vorig jaar op 578.123. Dat is 3,3 procent minder dan het jaar
Hannah_Menno schreef:Vreselijk, er is al alang aangetoond dat dierproeven t.b.v de mens niet nodig zijn! Deze proeven zijn waarschijnlijk gedaan om andere paarden weer te redden maar die cosmetica proeven e.d. die moet meteen afgeschaft worden!
Piro schreef:Hannah_Menno schreef:Vreselijk, er is al alang aangetoond dat dierproeven t.b.v de mens niet nodig zijn! Deze proeven zijn waarschijnlijk gedaan om andere paarden weer te redden maar die cosmetica proeven e.d. die moet meteen afgeschaft worden!
Dierproeven voor cosmetica zijn sinds 1995 in Nederland (en sinds 2004 in heel Europa) bij de wet verboden. Waar mogelijk proberen onderzoekers wel degelijk alternatieven te gebruiken, maar in veel gevallen kan het helaas (nog) niet anders. Ook voor de ontwikkeling van humane geneesmiddelen zijn nog steeds dierproeven nodig. Voor zover ik weet is het zelfs verplicht dat nieuwe geneesmiddelen eerst op dieren worden getest alvorens deze op de markt komen.
Hannah_Menno schreef:Vreselijk, er is al alang aangetoond dat dierproeven t.b.v de mens niet nodig zijn!
Hannah_Menno schreef:Deze proeven zijn waarschijnlijk gedaan om andere paarden weer te redden maar die cosmetica proeven e.d. die moet meteen afgeschaft worden!
tisje schreef:Hannah_Menno schreef:Vreselijk, er is al alang aangetoond dat dierproeven t.b.v de mens niet nodig zijn!
oja? waar heb je de bron waar dit is aangetoond? Hoe moet dan onderzoek gedaan worden naar een aandoening waarbij een heel systeem betrokken is? (bijv de interactie tussen de hersenen en de darmen bij koliek?) paarden worden heus niet alleen voor onderzoek voor mensen gebruikt? wat dacht je van problemen bij paarden zelf?Hannah_Menno schreef:Deze proeven zijn waarschijnlijk gedaan om andere paarden weer te redden maar die cosmetica proeven e.d. die moet meteen afgeschaft worden!
proeven op cosmetica zijn al in de hele EU verboden... in nederland al ruim 30 jaar!

Hannah_Menno schreef:En dit is zó ontzettend krom! er is allang aangetoond dat dieren héél anders reageren dan mensen!
Likemaaike schreef:Vreselijk ik wist wel dat het gebeurde maar zo veeel.
Gebruik dan muizen ofzo
Shadow0 schreef:Hannah_Menno schreef:En dit is zó ontzettend krom! er is allang aangetoond dat dieren héél anders reageren dan mensen!
Dat is niet helemaal waar. Van verschillende dieren is bekend dat ze in bepaalde opzichten wel degelijk reageren op een manier die vergelijkbaar is met mensen. Kom je een probleem tegen bij dieren, dan heb je bovendien wel een goede reden om er van uit te gaan dat het bij mensen ook problemen kan geven.
Ik ben ook helemaal niet tegen proefdiergebruik waar dat nodig is: als het gaat om een geneesmiddel voor kanker bijvoorbeeld vind ik het buitengewoon prima dat ze eerst testen op dieren voor dit wordt gegeven aan allerlei mensen. Het is een proces dat in stappen gaat: eerst simulaties en in vitro (dus zonder levende dieren), dan dieren, dan een geselecteerde groep mensen, dan een uitgebreide groep mensen, dan ook zwakkere groepen zoals zwangere vrouwen en kinderen. Uiteindelijk kun je nooit perfect voorspellen hoe iets gaat verlopen, en ik vind het (met mate en zinvol) gebruik van proefdieren om de risico's te beperken dan ook niet verkeerd.
Shadow0 schreef:Hannah_Menno schreef:En dit is zó ontzettend krom! er is allang aangetoond dat dieren héél anders reageren dan mensen!
Dat is niet helemaal waar. Van verschillende dieren is bekend dat ze in bepaalde opzichten wel degelijk reageren op een manier die vergelijkbaar is met mensen. Kom je een probleem tegen bij dieren, dan heb je bovendien wel een goede reden om er van uit te gaan dat het bij mensen ook problemen kan geven.
Ik ben ook helemaal niet tegen proefdiergebruik waar dat nodig is: als het gaat om een geneesmiddel voor kanker bijvoorbeeld vind ik het buitengewoon prima dat ze eerst testen op dieren voor dit wordt gegeven aan allerlei mensen. Het is een proces dat in stappen gaat: eerst simulaties en in vitro (dus zonder levende dieren), dan dieren, dan een geselecteerde groep mensen, dan een uitgebreide groep mensen, dan ook zwakkere groepen zoals zwangere vrouwen en kinderen. Uiteindelijk kun je nooit perfect voorspellen hoe iets gaat verlopen, en ik vind het (met mate en zinvol) gebruik van proefdieren om de risico's te beperken dan ook niet verkeerd.
Plaudar schreef:Maar ook al mag het dan verboden zijn, alsnog houdt men zich niet altijd aan de regeltjes. Zo ben ik er achter gekomen dat Nivea het eindproduct niet op dieren heeft getest, maar dan hebben we het nog niet over de ingrediënten. Zo zijn er meerderen die het op deze manier 'slim' aanpakken.
Hannah_Menno schreef:Ben het gedeeltelijk met je eens, maar er zijn ook zat onnodige proeven die ook onnodig dierenleed veroorzaken! En dara ben ik absoluut op tegen! Die andere proeven die écht noodzakelijk zijn.. Tsja, ik weet niet zo goed wat ik daar van moet denken..
tisje schreef:Hannah_Menno schreef:Ben het gedeeltelijk met je eens, maar er zijn ook zat onnodige proeven die ook onnodig dierenleed veroorzaken! En dara ben ik absoluut op tegen! Die andere proeven die écht noodzakelijk zijn.. Tsja, ik weet niet zo goed wat ik daar van moet denken..
ben erg benieuwd wat voor proeven jij met de ene en de andere bedoelt. je kunt ze echt niet in 2 hokjes (erg en niet erg) plaatsen... en dan nog, als je onderzoek met dieren wil doen, moet alles eerst door een strenge controle heen (de DEC) en pas als o.a. als het nut opweegt tegen het ongerief gaat een proef door.