'Relschoppers stonden politiepaard Eric later te aaien'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Relschoppers stonden politiepaard Eric later te aaien'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 07:46

http://www.gooieneemlander.nl

Als een ware held is het 23-jarige Amsterdamse politiepaard Eric zaterdag in het bijzijn van zo'n achthonderd mensen binnengehaald bij het Soester rusthuis voor bejaarde paarden, De Paardenkamp.
,,Hij was de lieveling van het publiek. Zelfs relschoppers, die het ene moment nog stenen gooiden, stonden hem later te aaien'', aldus commandant Hans van Oostrum van de Amsterdamse bereden politie.

Volgens hem heeft de ruin 'iets van een dandy, een branieschopper'. Hij neemt met pijn in het hart afscheid van het 'commandantenpaard', vernoemd naar oud-korpschef Eric Nordholt. Als Eric kon praten had heel wat kon vertellen over zijn belevenissen, zoals het huwelijk van Máxima en Willem-Alexander en ME-actie bij voetbalrellen. Hij had volgens Van Oostrum een 'natuurlijk gezag', waarmee hij overwicht had op de jonge paarden die in de linie stonden.

Op het netvlies van Van Oostrum staat hoe 'onverschrokken' Eric erbij stond tijdens de ME-acties bij voetbalrellen Ajax-Nec twee jaar geleden. ,,Hij was geraakt door een paar stenen en het bloed stroomde over zijn hoofd. Toch stond hij er met een fiere houding van: ik lust jullie rauw.''
,,Ook voor de politieman op zijn rug geeft het een goed gevoel dat je hem kunt vertrouwen, ook als er een agressieve groep van honderd man aankomt. Hij is een paard dat met je meedenkt. Toen ik een verdachte wilde aanhouden, ging Eric er uit zichzelf achteraan. Hij zette de verdachte klem tegen de muur.” Met negentien jaar heeft Eric de langste staat van dienst. ,,Hij heeft gewerkt tot ver na zijn pensioenleeftijd. Een voorbeeld voor mensen die straks tot 67 jaar moeten doorwerken'', lacht Dirk Keetbaas, voorzitter van De Paardenkamp. Volgens Van Oostrum is Eric nog in goede gezondheid.

,,Ik heb de beslissing genomen dat hij mocht stoppen. Hij ging eind mei op het Leidseplein door zijn hoeven. Misschien uitgegleden over de trambaan? Een jong paard springt op, maar hij had er moeite mee. Als zo'n groot dier op de grond ligt, maakt dat veel indruk op omstanders.''

Kijk hier voor een foto van Eric (rechts)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 07:50

Had er een stuk over gelezen in de krant, echt wonderbaarlijk wat een paard.
Blijft gewoon doorgaan, wat er ook gebeurt.

Hij mag lekker fijn de rest van zijn leven in de wei staan :j
Volgensmij krijgt hij het daar heerlijk!

Steppe

Re: 'Relschoppers stonden politiepaard Eric later te aaien'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 07:57

Zit me dan wel altijd af te vragen zou hij zich gaan vervelen?
Ik denk dat dit soort paarden de adrenaline gaan missen als ze niet meer hoeven te werken!
Maar hij past zich vast snel aan geniet van een kudde leven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:05

Ja hij zal het vast wel een beetje missen,maarja als hij door z'n hoeven zakt en niet zo snel meer overeind komt.Is toch wel een teken om te stoppen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:06

poeh ik heb gewoon een beetje traantjes van dit stukkie... Paarden leven qua herinnering voornamelijk in het heden , ik weet niet of ze "missen"

knuffeltje voor eric

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:29

Kippenvelverhaaltje.

Zo mooi als iemand zo vol bewondering en respect praat over een paard. Klinkt als een heel stoer paard. Gewoon jammer dat hij met pensioen is, maar welverdiend!

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:30

Prachtig zo'n verhaal :D Hoop dat hij een fijne oude dag mag beleven.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:33

Ik vind het gebruik van politiepaarden niet meer iets van deze tijd.
Een patrouillerondje op het strand moet kunnen maar paarden inzetten tijdens rellen vind ik not done.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:34

hopen dat hij inderdaad nog van een mooie oude dag mag genieten, en dat de agenten die plezier aan hem gehad hebben er nog vaak eens langs gaan :)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:36

Erik was toch die zwarte Groninger? Stoer paard hoor! Verdiend met pensioen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:36

Laatst bijgewerkt door Sabbientje op 26-10-09 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:37

Fijn dat ie zo'n mooie oude dag krijgt. :D
En ik vind het wel kunnen hoor paarden inzetten bij rellen.
Die maken zoveel indruk op relschoppers.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:49

hopla schreef:
Een patrouillerondje op het strand moet kunnen maar paarden inzetten tijdens rellen vind ik not done.

Maar voor je plezier op een paard z'n rug gaan zitten is dan wel ok? Zitten evengoed risico's aan verbonden voor het paard. En dit is nog wel voor ons eigen plezier en dient geen enkel maatschappelijk nut. Politiepaarden dragen bij aan de veiligheid en dwingt respect af. Als het niet meer nodig was, zouden ze het wel afschaffen, want zit veel tijd, geld en moeite in. Ik ben het dus totaal niet met je eens Hopla.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:54

Duke schreef:
hopla schreef:

Maar voor je plezier op een paard z'n rug gaan zitten is dan wel ok? Zitten evengoed risico's aan verbonden voor het paard. En dit is nog wel voor ons eigen plezier en dient geen enkel maatschappelijk nut. Politiepaarden dragen bij aan de veiligheid en dwingt respect af. Als het niet meer nodig was, zouden ze het wel afschaffen, want zit veel tijd, geld en moeite in. Ik ben het dus totaal niet met je eens Hopla.

Ik stel mijn paard niet bloot aan gevaar van buitenaf. Een politiepaard wel.
Daar zit wat mij betreft het verschil.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:59

Ik heb er echt geen moeite mee als een paard meer is dan een knuffel maar serieus moet werken voor de kost, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt en dat laatste vindt ik bij de Nederlandse bereden politie absoluut het geval.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:02

prachtig verhaal! Dat hij nog maar van een mooie oude dag mag genieten!!

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:05

Ik snap niet waarom er in zo'n topic als dit gelijk weer negatief gereageerd moet worden :?
Het gaat er toch om dat dit paard lekker een oude dag krijgt er er zijn maar weinig paarden
die zo hard gewerkt hebben deze leeftijd halen. Dus dat zegt ook wel wat over hoe hij het gehad heeft
op zn werk. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:14

Fijn dat hij het op die leeftijd nog goed doet en goed zal krijgen, toppie!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:16

Het is maar een kleine greep uit het leven van zo'n paard, maar krijg nu al kippenvel! Dat hij maar lang van zijn oude dag mag genieten, dat heeft hij verdient!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:20

Mooi toch de bereden politie, ik sta altijd even te kijken als ze langskomen.
Hoeveel paarden ik ook heb gezien ik vind de bereden politie altijd iets machtigs om naar de kijken.
Er zijn al genoeg dieren verdwenen uit de arbeidssector,alles gaat tegenwoordig machinaal,toch juist leuk dat de politie nog vollop gebruik maakt van paarden en honden.
Ik ben overigens een keer op de politie manege geweest, het ontbreekt daar aan niets en alles ziet er super uit,helemaal fantastisch dat ze hun oude werknemer naar een rusthuis brengen en niet ergens afgedankt in een verlaten weiland neerzetten.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:26

Fijn voor het diertje dat hij nu van zijn oude dag mag genieten.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:39

Wat een super verhaal, pink stiekem toch ook wel een traantje weg, wat een super paard!
Ik hoop ook inderdaad dat hij zich niet zal vervelen, en nog lang van zijn oude dag zal genieten!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:17

hopla schreef:
Ik stel mijn paard niet bloot aan gevaar van buitenaf. Een politiepaard wel.
Daar zit wat mij betreft het verschil.

Jij rijdt niet door het verkeer? Lijkt me dat je daar toch genoeg gevaar van buitenaf kunt tegenkomen.
Grote, hard rijdende, (te) dicht passerende vrachtauto's, patsergolfjes of scooters die het leuk vinden om te toeteren, loslopende honden, etc.
Zelfs als je alleen maar in een bak wedstrijden rijdt, dan stel je je paard bloot aan gevaar. Joelend publiek langs de kant, vooraf en achteraf met de trailer over de weg.

Verschil met een politiepaard is dat jij het alleen maar voor jouw eigen lol doet, en de politie niet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:30

Wat een super paard, hopelijk mag hij nog heel erg lang lekker van zijn pensioen gaan genieten.
Ik heb juist super veel respect voor de bereden politie en de manier waarop hun met hun dieren om gaan, er zijn eens 2 mannen bij 1 van mijn paarden komen kijken... Een toen nog 5 jarige ruin, doorgetraind tot het M2... Superlief waren ze ervoor. Ondanks dat het paard geen kick gaf, continue geruststellen enzovoorts. En ze kwamen met een nette politie-veewagen aanrijden daar zeg je U tegen... Ook wel eens op stal geweest, en politiepaarden zien er over het algemeen beter verzorgd uit dan menig ander NL´s paard.

Eisen die aan de paarden worden gesteld zijn ook gewoon super hoog.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:39

super! voor Eric!!!