Britse Haflingers moeten voortaan "Blonde Paarden" heten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse Haflingers moeten voortaan "Blonde Paarden" heten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:10

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Haflinger hengst Winser-G.
Foto door bokker Faniek

De Britse haflingers moeten misschien voortaan door het leven als "Blonde paarden". Dit zou kunnen gebeuren wanneer de rassenvereniging voor Maart 2010 geen betere relatie krijgt met het Oostenrijkse moederstamboek, het Haflinger Pferdezuchverband Tirol (HPT).

Volgens de regels van het Oostenrijkse orgaan, mogen alleen World Haflinger Federation juryleden (WHF), die een minimum van 250 paarden per jaar beoordelen en minstens vier jaar ervaring hebben, premies afgeven en inspecties uitvoeren.

Dit betekent dat behalve twee juryleden van de Britse Haflinger Vereniging (HSGB) verder alle juryleden van deze organisatie niet bekwaam en ervaren genoeg worden geacht.

Maar de HSGB blijft echter ongekwalificeerde juryleden gebruiken, aldus de directeur van het Oostenrijkse HPT, Johannes Schweisgut. Hij dreigt hier door om de banden met het HSGB te verbreken, en wil dat geprimeerde paarden door het HSGB voortaan geen Haflingers meer genoemd mogen worden, en ook niet als paarden van dit ras beschouwd mogen worden.

Schweisgut heeft verder laten weten dat de Britse organisatie het Edelweiss brandmerk (wat alleen aan een raszuivere Haflinger mag worden gegeven), niet meer mag gebruiken, en dreigt ook nog om de status van Brits Stamboek te laten verwijderen wanneer blijkt dat zij tijdens de aankomende lentekeuringen toch door blijven gaan met het gebruik van
ongekwalificeerde juryleden.

"Ik hoop dat we hier toch uit kunnen komen, maar als de juryleden en inspecteurs niet genoeg kennis hebben, dan kan dat grote schade toebrengen aan het ras."

De enige gekwalificeerde Britse juryleden zijn voormalige voorzitter van het HSGb, John Newman, en John Crane, die dit jaar nog met pensioen hoopt te gaan.

John Newman: "Als fokker neem ik dit soort zaken erg serieus. Als we onze status als stamboek verliezen, dan zal dat betekenen dat onze dieren geen geregistreerde haflingers meer kunnen zijn."

Newman is na het horen van dit nieuws opgestapt bij de Britse organisatie, en zal op advies van Schweisgut niet van de partij zijn tijdens de keuringen aankomende maart, tenzij het HSGB de problemen heeft opgelost.

Carolyn Hallett, secretaresse van het HSGB, liet weten dat zij niet denkt dat er een crisis aan de hand is. Ook liet zij weten graag in gesprek te gaan met Schweisgut, maar hij zou niet met de organisatie willen praten.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:17

Hihi,blonde paarden :') Dat menen ze toch niet?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:20

SJONGE.. weer wat nieuws!!

Soms gaat het me toch wel een beetje boven de pet hoor..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:35

wat is dat nu weer voor zever. Ik kan er volledig mee akkoord gaan dat het Oostenrijkse moederstamboek het Britse wilt buitengooien als die niet volgens de regels te werk gaan (zeg wel als, want dit is natuurlijk maar 1 kant van de zaak). Maar een haflinger is toch een haflinger zeker. Dus dat het Britse stamboek die naam niet meer zou mogen gebruiken, vind ik ronduit idioot.

NadineK

Re: Britse Haflingers moeten voortaan "Blonde Paarden" heten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:09

Dat is echt te bizar voor woorden! Dat is nu opeens en hadden ze vast helemaal niet aan zien komen.

LoTjE22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:10

Niet slim van de oostenrijkse stamboek, was juist mooi geweest, nieuwe lijnen, nieuwe hengsten, minder kans op inteelt and so on!
Van mij mag het britse stamboek echt wel mee doen!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:16

dan zal mijn Pino door het leven gaan als blond paard :') verklaard een hoop... EN een blonden ruiter haha..
Ben benieuwd.. zou het wel jammer vinden.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:19

haha wat een hoop onzin komt er tegenwoordig toch bij kijken :+
Zoals iemand voor mij zei; een haflinger is toch een haflinger?!
maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de ouderwetse haflinger toch mooier vind dat die luxe haflingers, maar dit is ieder voor zich denk ik!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:23

Aan de ene kant vind ik het wel goed dat er regels zijn, ben het er mee eens dat juryleden voldoende kennis moeten hebben maar om die paarden dan maar uit het stamboek te gooien gaat wel weer heel ver. Hoe moet dat dan met een paard dat eventueel geexporteerd vanuit Engeland naar elders? Moeilijk verhaal weer.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:25

Nou het gaat er niet om dat een haflinger toch een haflinger is. Er zit reuze veel verschil in en een eerste premie in Oostenrijk, Nederland of Engeland moet wel een beetje overeen komen anders lopen de dingen een beetje scheef.

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:53

blonde paarden? xD
voor mij blijven het Haflingers

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:02

LoTjE22 schreef:
Niet slim van de oostenrijkse stamboek, was juist mooi geweest, nieuwe lijnen, nieuwe hengsten, minder kans op inteelt and so on!
Van mij mag het britse stamboek echt wel mee doen!

Nieuwe lijnen hebben ze niet in Engeland. Is net zo goed allemaal import daar. Engeland wil er niet bij horen, dan verzinnen ze ook maar iets op dit probleem. Het standpunt van het WHV is toch alleen maar logisch? Hoe kun je nou objectief keuren als je bijna nooit een haflinger ziet?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:26

Tja,. zit wel wat in.

Als je naar de keuringen kijkt dat moet je wel weten waar je naar moet kijken...

Haflingers.. ach het blijven toch wel blondjes voor mij.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:41

Juist goed. Ham die niet uit Parma komt mag je geen parmaham noemen, en Haflingers die niet door het moederstamboek worden erkend (want immers niet volgens de richtlijnen gekeurd) mag je geen Haflingers noemen. In de volksmond misschien wel, maar niet officiëel.

Het is toch logisch dat een stamboek eisen stelt aan haar keurmeesters? Dat is juist dé manier om een ras in stand te houden. Doe je dat niet, dan kan straks bij wijze van spreken elk willekeurig paard worden goedgekeurd voor het stamboek, en dat is de doodsteek voor je ras.

Het goedkeuren van paarden die niet aan de rasstandaard voldoen is niet het toevoegen van nieuw bloed maar vervuiling van het ras.

(Oei, dat klinkt een beetje nazi-achtig. Zouden die Oosterijkers er daarom zo goed in zijn? ;))

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:55

Wat een knapperd!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:58

Blondies.. Het klinkt wel leuk :D

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:00

hmm dat is ehm.. hoogst eigenaardig :')

- wat voor ras is jouw paard?
- een blond paard :j

:=

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:02

LindyH schreef:
Het is toch logisch dat een stamboek eisen stelt aan haar keurmeesters? Dat is juist dé manier om een ras in stand te houden. Doe je dat niet, dan kan straks bij wijze van spreken elk willekeurig paard worden goedgekeurd voor het stamboek, en dat is de doodsteek voor je ras.

Het goedkeuren van paarden die niet aan de rasstandaard voldoen is niet het toevoegen van nieuw bloed maar vervuiling van het ras.

Hier zit dus wat in .

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:32

Doet me een beetje denken aan een affaire in de hondenwereld tussen de akita stamboeken van Japan en America. :) De Aikta heeft zich nu ook opgesplitst in de Akita (inu) en de American Akita. :)

Krijgen we iets van Edelweiss horses ofzo :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 17:40

Nou nee, want de Edelweiss mogen ze dus ook niet meer gebruiken :D

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:02

wat een zever!! je gaat ze toch geen blonde paarden noemen! maar wat ik wel goed vind is dat ze dit doen omdat die pipo's ongekwalificeerde juryleden gebruiken.. komaan dat zie je toch van ver aankomen! dat is bewust schade toebrengen aan het halfingerras!

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:59

blonde paarden klinkt idd wel grappig *D .. maar niet bepaald handig voor de vorderingen binnen het ras!
De bureaucratie ook af en toe :7 om gek van te worden

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:22

Als je als ras vooruit wilt moet je als stamboek een duidelijk beleid hebben, en jury leden die dit belied naar buiten toe toe passen en uitleggen, pas dan kun je vooruit. Echter wanneer dar mensen staan te keuren die niet over de juiste kennis beschikken kom je als stamboek nooit vooruit. Het is dan ook logisch dat je als stamboek afscheid neemt van deze mensen in het belang van je leden, en dat heeft niets met bureaucratie te maken

LaFemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:39

blonde paarden, het word steeds vreemder

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:48

Ik kan het wel begrijpen, in het algemeen genomen zijn de britse paardenkeuringen (gewoon van welk ras dan ook) echt crap. Ze zijn wel leuk om aan deel te nemen, maar dat is weer een ander verhaal.