Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:55

Nieuwsredactie

Afgelopen zomer reed een 69-jarige landbouwer uit Langemark met zijn tractor over de weg van de Belgische plaats Zonnebeke naar Langemark. Op diezelfde weg waren er ook drie ruiters aan het rijden op hun paarden. Eén van de paarden gedroeg zich al een tijd nerveus.
Toen de landbouwer de ruiters naderde gaf één van de ruiters een teken dat hij moest vertragen. Eerder verklaarde de advocaat van de landbouwer dat hij dat deed door te remmen met de motor. Op deze manier remmen maakt echter meer lawaai, waardoor een getuige verklaarde dat het leek dat de landbouwer sneller ging rijden in plaats van langzamer. De ruiters waren inmiddels al deels in de grasberm en deels op het fietspad gaan staan. Toen de tractor voorbijreed deed één van de paarden enkele stappen achteruit, waardoor het linkerbeen van het paard onder de wielen kwam. De landbouwer reed echter verder, hij beweert dat hij de aanrijding destijds niet heeft gevoeld. Toen iemand hem later op de aanrijding wees geloofde de landbouwer deze persoon niet. Het bewuste paard was zodanig verwond dat het moest worden afgemaakt. De twaalfjarige amazone bleef ongedeerd.

De advocaat van de landbouwer verklaart dat de schuld van dit ongeluk bij de ruiter en het paard ligt. De amazone stelde de landbouwer aansprakelijk.

Bij de politierechter werd de landbouwer vorige maand aansprakelijk gesteld en hij kreeg een maand rijontzegging plus een geldboete. De landbouwer en zijn advocaat zijn echter in beroep gegaan. De landbouwer is in dit beroep vrijgesteld van de beschuldiging dat hij verantwoordelijk is voor het ongeval.

De landbouwer en de ruiter worden nu elk voor de helft verantwoordelijk geacht voor het ongeval. Het is onduidelijk of straf van de landbouwer is kwijtgescholden.

verwant artikel

[VN] Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

jasminex

Re: Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:44

wat kan zij er aan doen dat haar paard schrikt?
ze heeft gezegd dat hij langzamer moest gaan rijden dat is toch genoeg waarschuwing dat het paard wat nerveus is?
dit is echt zielig voor het paard en de amazone.
jasmine

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:55

jasminex schreef:
wat kan zij er aan doen dat haar paard schrikt?
ze heeft gezegd dat hij langzamer moest gaan rijden dat is toch genoeg waarschuwing dat het paard wat nerveus is?
dit is echt zielig voor het paard en de amazone.
jasmine

Hij heeft toch geremd!!!.
Dus het mes snijd aan twee kanten, beide verkeersdeelnemers alleen is het paard een stuk kwetsbaarder, maar dit neemt niet weg dat hij zomaar schuldig is. Je kunt ook zeggen dat je met een schrikkerig paard je niet op de openbare weg moet begeven.

Een verschrikkelijk verhaal waar beide geen schuld aan hebben............

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:57

Ik vind dat je niet zo makkelijk kan oordelen. Veel paarden zijn bang van trekkers en het is voor een chauffeur ook niet makkelijk om dan te beoordelen op welk moment je wel of niet kan passeren.

Natuurlijk is het zielig als het fout gaat, voor paard en amazone. Er staat echter alleen dat het léék alsof hij sneller ging rijden in plaats van langzamer en dat de paarden al opzij waren gaan staan. Als hij dan passeert en het paard doet alsnog een aantal stappen achteruit, dan kan die man er wellicht niets aan doen.

En dat je inderdaad met een tractor niet alles voelt, kan ik me goed voorstellen.

Ik spreek daarom ook geen oordeel uit, maar kan voor beide kanten begrip opbrengen.

Edit: reactie op Jasminex, niet op de reactie voor die van mij, die kwam er tussen.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:06

Mooi om te horen dat deze meneer vrij is gesteld van beschuldiging. Verschrikkelijk ongeluk en vreselijk voor de amazone, maar deze meneer treft imo geen schuld aan het ongeluk.
Vind het dan ook ongepast van de amazone om deze trekker chauffeur te beschuldigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:08

Wat moet een 12 jarige amazone op zo'n nerveus paard op de openbare weg?!

Sneu dat er zulke ongelukken gebeuren maar met de weinige info die er bekend is vind ik ook niet dat zo'n man veroordeeld moet worden. Hij is er schijnbaar niet moedwillig hard langs gereden, in mijn ogen had deze combi amazone/paard niet op de openbare weg moeten rijden.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:11

ik citeer: deed één van de paarden enkele stappen achteruit, waardoor het linkerbeen van het paard onder de wielen kwam

Het paard heeft dus al dwars over de weg gestaan anders kan toch nooit het achter been onder de wielen komen als die achteruit loopt?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:16

Met die grote trekkers kan ik me voorstellen dat deze meneer het niet gevoeld heeft hoor, dat is toch iets anders dan in een auto..
Het is misschien niet heel handig van hem geweest, maar de amazone is ook niet heel handig geweest imo. En inderdaad: Wat moet een 12-jarige met zo'n nerveus paard op de openbare weg?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:30

ook een nerveus paard moet de kans krijgen om aan t verkeer te wennen, anders veranderd de situatie nooit.om daar dan een 12 jarige op te zetten is ntl. niet slim.
als boer zijnde, weet je dat dieren kunnen schrikken ( er zijn zat paarden die ALLEEN bang zijn voor trekkers ). ff rustiger aan doen, wachten of aan de kant gaan is dan niet meer als fatsoenlijk. het paard begon wss al te spoken toen die de trekker aan zag komen, dus dan hoef je niet vol gas langs te bleren.ik heb het meerdere malen meegemaakt, dat ze het wel grappig vinden,( zo ook sommige vrachtwagenchauffeurs er lol in hebben).
en mss voel je het niet met de trekker, maar je moet blind zijn om geen paard onder je wiel te zien, of het gegil te horen van amazone en mederuiters.
de dader gaat weer vrijuit.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:50

Ik denk dat de schuld toch voornamelijk bij de amazone ligt. En haar ouders, of degene die haar op dat paard naar buiten liet gaan.
En zeker nu het oogstijd is hebben boeren gewoon echt geen tijd om constant op bange paarden te wachten hoor. Rekening houden prima, maar je kunt niet van een boer verwachten dat hij omrijd of wat dan ook.
Ikzelf had van de week nog pech. Paard was net heel erg opgefokt, en besloot dit af te reageren op een langrijdende tractor. Daar is ze normaal al bang voor, maar nu overdreef ze het nogal.
En het stomme is dat ze dan idd blind achteruit gaan lopen. Kan me goed voorstellen hoe het paard onder die tractor is gekomen.
Ben zelf maar afgestapt. Ja ze moet er gewoon langs kunnen maar ik ga niet het verkeer ophouden. En dan is er niets meer aan de hand...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:52

spicegirl schreef:
ook een nerveus paard moet de kans krijgen om aan t verkeer te wennen, anders veranderd de situatie nooit.om daar dan een 12 jarige op te zetten is ntl. niet slim.
als boer zijnde, weet je dat dieren kunnen schrikken ( er zijn zat paarden die ALLEEN bang zijn voor trekkers ). ff rustiger aan doen, wachten of aan de kant gaan is dan niet meer als fatsoenlijk. het paard begon wss al te spoken toen die de trekker aan zag komen, dus dan hoef je niet vol gas langs te bleren.ik heb het meerdere malen meegemaakt, dat ze het wel grappig vinden,( zo ook sommige vrachtwagenchauffeurs er lol in hebben).
en mss voel je het niet met de trekker, maar je moet blind zijn om geen paard onder je wiel te zien, of het gegil te horen van amazone en mederuiters.
de dader gaat weer vrijuit.....

Even lezen, hij heeft toch afgeremd??
En ik vind de amazone en ouders even schuldig hoor!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:54

Ik vind het goed dat deze meneer vrij gesproken is, hij heeft zich immmers netjes aan de aanwijzingen van de ruiters gehouden door te remmen.

Sommige vinden het juist fijn dat tractor's/vrachtwagens langzaam paseren, maar veel ruiters daar integen ook niet. Waaronder ik, als mijn paard een ptractor o.i.d. ziet is er niets aan de hand. Pas als ze langzamer gaan rijden en "anders" gaan doen denkt hij opeens van.. oee, dit is wel heel spannend en gaat dan juist lopen klieren. Ik vind het ook niet fijn als ze té hard langs rijden, maar als ze gewoon de snelheid houden die op dat stuk weg mag vind ik het geen probleem. Je kiest er zelf voor om daar te gaan rijden... En dan weet je ook dat er "enge" dingen voorbij kunnen komen...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:55

Spicegirl: In dit geval blijkt er dus wel degelijk rustiger gereden te zijn. Ze hebben allebei schuld gekregen dus jouw opmerking over de dader gaat vrijuit slaat echt compleet nergens op...

In het ander topic staat ook dat degene die achter het betreffende paard reed niet eens gemerkt heeft dat het paard geraakt is.. Beetje makkelijk om de bestuurder dan maar de schuld te geven. Als het paard erdoor gevallen was, had hij het vast opgemerkt..

Je hoort je paard nu eenmaal onder controle te kunnen houden.
Zeg niet dat ik dat altijd kan, maar dan is het wel mijn fout als er een ongeluk gebeurt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:58

Idd kamsel, en dan moet je gewoon je verantwoordelijk nemen, en niet mauwen. Amen!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:21

De amazone met haar paard heeft de keuze genomen om met een nerveus paard op stap te gaan dus dan mag zij ook de verantwoording voor haar daden nemen. De chauffeur remt netjes wat niet verplicht is en daaruit blijkt al dat de chauffeur anticipeerd op de situatie en rekening met de amazone(s) houdt. Paarden blijven dieren dus die reactie van het achteruit lopen kan gebeuren, ik snap dat het een zeer traumatische ervaring voor de ruiter,het paard en de omstanders is geweest maar ik vind het belachelijk dat in eerste instantie de chauffeur aansprakelijk gesteld is.

Met een grote combinatie zul je niet snel merken dat er een ongeluk gebeurd dus ook daar vind ik dat de chauffeur geen schuld treft. Het meisje heeft engeltjes op haar schouder gehad en mag dankbaar zijn dat zij niet samen met haar paard onder de trekker terecht is gekomen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:58

Tja dit is een moeilijk stukje..ik weet niet of je moet spreken van "schuld'".Het was een noodlottig ongeval..je weet ook niet of er normaal gesproken veel trekkers op die weg rijden.Kortom we weten in feite van alles te weinig.Het is wel heel triest dat het paard onder de trekker is gekomen.Maar ik heb ook altijd geleerd om het dier te laten kijken naar het gevaar,compleet achter zich hebben ze een blinde vlek.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:06

Urona447 schreef:
De amazone met haar paard heeft de keuze genomen om met een nerveus paard op stap te gaan dus dan mag zij ook de verantwoording voor haar daden nemen. De chauffeur remt netjes wat niet verplicht is en daaruit blijkt al dat de chauffeur anticipeerd op de situatie en rekening met de amazone(s) houdt. Paarden blijven dieren dus die reactie van het achteruit lopen kan gebeuren, ik snap dat het een zeer traumatische ervaring voor de ruiter,het paard en de omstanders is geweest maar ik vind het belachelijk dat in eerste instantie de chauffeur aansprakelijk gesteld is.

Met een grote combinatie zul je niet snel merken dat er een ongeluk gebeurd dus ook daar vind ik dat de chauffeur geen schuld treft. Het meisje heeft engeltjes op haar schouder gehad en mag dankbaar zijn dat zij niet samen met haar paard onder de trekker terecht is gekomen!

Hier ben ik het helemaal mee eens! Het meisje heeft er zelf voor gekozen om met haar paard langs de weg te gaan. De bestuurder heeft imo dan ook geen schuld, aangezien hij toch geprobeerd heeft te remmen.

Aikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:17

Wat een verhaal... Erg!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:35

afremmen op de motor is al zo iets bleuds om te doen als je ziet dat iemand te paard al moeite genoeg heeft om het dier te kalmeren!
Verder vind ik het ook raar dat deze (lompe) boer niet het gegil heeft gehoord.Ik neem aan dat de ruiters wel hebben geroepen naar hem.
Ook had ie zn motor af kunnen zetten en de ruiters terug kunnen laten lopen zodat ze achter hem waren en niet voor hem!
Zo veel mogelijkheden om het voor elkaar in het verkeer wat aangenamer te maken.
Vreselijk dat die meid van 12jaar zoiets heeft moeten meemaken.Vind het echt heel erg zielig!!!
En die boeren op hun trekker,pfffffffffff praat me dr niet van!!! :(

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:55

funnyhorses schreef:
afremmen op de motor is al zo iets bleuds om te doen als je ziet dat iemand te paard al moeite genoeg heeft om het dier te kalmeren!
Verder vind ik het ook raar dat deze (lompe) boer niet het gegil heeft gehoord.Ik neem aan dat de ruiters wel hebben geroepen naar hem.
Ook had ie zn motor af kunnen zetten en de ruiters terug kunnen laten lopen zodat ze achter hem waren en niet voor hem!
Zo veel mogelijkheden om het voor elkaar in het verkeer wat aangenamer te maken.
Vreselijk dat die meid van 12jaar zoiets heeft moeten meemaken.Vind het echt heel erg zielig!!!
En die boeren op hun trekker,pfffffffffff praat me dr niet van!!! :(

Altijd dat gezeur op die boeren hier op bokt, je zou zelfs eens met zo'n brede brullende trekker over de wegen moeten rijden, mijn vader is zelf boer en ik wordt een beetje bozig als ik sommige reacties hier lees.
Ik vind het een vreselijke gebeurtenis met een droevig einde maar ik ben blij dat de boer is vrijgesproken, voor degenen die het hier over een dader hebben, er is in dit hele verhaal geen dader te bekennen als je het mij vraagt..!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:21

Olijkje schreef:
Altijd dat gezeur op die boeren hier op bokt, je zou zelfs eens met zo'n brede brullende trekker over de wegen moeten rijden, mijn vader is zelf boer en ik wordt een beetje bozig als ik sommige reacties hier lees.
Ik vind het een vreselijke gebeurtenis met een droevig einde maar ik ben blij dat de boer is vrijgesproken, voor degenen die het hier over een dader hebben, er is in dit hele verhaal geen dader te bekennen als je het mij vraagt..!

volledig mee akkoord (behalve dan het stukje dat mijn vader ook boer is haha, dat klopt in mijn geval dan weer niet).

vreselijk ongeluk dat niet had mogen gebeuren, maar om die boer nou aansprakelijk te stellen... Ik kan best geloven dat ie het niet gevoeld heeft, die tractors van tegenwoordig zijn geen kleine bakjes meer zoals 20 jaar geleden.

Elk paard moet ooit eens leren om verkeersmak te worden, maar idd, een 12-jarige zou toch ook niet mijn keuze zijn met zo'n nervues dier. Het meisje mag van geluk spreken dat ze zelf zonder kleerscheuren is weggeraakt.

Neemt niet weg dat dit een zeer traumatische gebeurtenis is voor de ruiters. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:22

Sluit me aan bij de reacties hierboven, mi kan de boer ook niet aansprakelijk worden gesteld gezien hij gewoon af remde en dus wel degelijk rekening hield met de ruiters. Dat een van de ruiters dan geen controle heeft over haar paard, is zeker niet zijn schuld.

En voor elke ruiter trekker aan de kant zetten en motor uit is geen doen, zijn drukke tijden en werk gaat ook gewoon door. Als je voor elke ruiter zou moeten stoppen (wat soms wel erg vaak kan zijn) gaat daar erg veel tijd in zitten!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:08

Citaat:

Waaruit trek jij de conclusie dat deze boer lomp is? Vooroordeel?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:40

dat kind is 12 jaar, dus kan geen verantwoordelijkheid dragen.
de boer zit op de trekker net voor het achterwiel. als ie afremde, zoals beweerd, wist ie dat het paard bang was, en moet ie het gezien hebben.en als ie met het achterwiel over het been heen reed, moet het paard de zijde hebben geraakt waar hij precies zit, om daarna nog door het achterwiel te zijn gegrepen.en uit zijn gegeleden/gevallen. en dan nix zien ?
als het achter de boer was, kan het achterwiel er niet over heen zijn gereden.de boer zit net voor het wiel, dus eerst vallen ter hoogte van de boer, die daarna gelijk over het been heen rijd....
en he he, niet voor ieder paard remmen ? waarom niet? hij hoeft geen 80 km. ver weg te zijn, en om 8 uur stipt op zn werk zijn. zoveel paarden zal ie toch niet tegenkomen, en zelfs al, wat dan nog ? de aardappels/bieten wachten wel. is dat meer waard dan een paardenleven, of een mensenleven ?
of remt ie ook niet voor de vele fietsers/wandelaars die hij tegenkomt ?
onzin, fatsoen heb je gewoon.zeker als je met een gevaarlijk voertuig rijd.
en dit is geen aanval op alle boeren, maar op die ene lomperd.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:51

spicegirl schreef:
dat kind is 12 jaar, dus kan geen verantwoordelijkheid dragen.
de boer zit op de trekker net voor het achterwiel. als ie afremde, zoals beweerd, wist ie dat het paard bang was, en moet ie het gezien hebben.en als ie met het achterwiel over het been heen reed, moet het paard de zijde hebben geraakt waar hij precies zit, om daarna nog door het achterwiel te zijn gegrepen.en uit zijn gegeleden/gevallen. en dan nix zien ?
als het achter de boer was, kan het achterwiel er niet over heen zijn gereden.de boer zit net voor het wiel, dus eerst vallen ter hoogte van de boer, die daarna gelijk over het been heen rijd....
en he he, niet voor ieder paard remmen ? waarom niet? hij hoeft geen 80 km. ver weg te zijn, en om 8 uur stipt op zn werk zijn. zoveel paarden zal ie toch niet tegenkomen, en zelfs al, wat dan nog ? de aardappels/bieten wachten wel. is dat meer waard dan een paardenleven, of een mensenleven ?
of remt ie ook niet voor de vele fietsers/wandelaars die hij tegenkomt ?
onzin, fatsoen heb je gewoon.zeker als je met een gevaarlijk voertuig rijd.
en dit is geen aanval op alle boeren, maar op die ene lomperd.

Precies wat je zegt, hij kán niet gaan stoppen voor al die mensen, want hij komt er bergen tegen, daarbij hoeft dat remmen toch niet te zeggen dat hij doorhad dat het paard bang was, waarschijnlijk was het goedbedoeld en remt hij vaker voor paarden.
Ik heb zelf trouwens altijd liever dat bestuurders gewoon doorrijden, als mijn paard echt bang is kom ik anders gewoon niet voorbij die auto/trekker en alstie rijdt is het zo voorbij.
Maar we kunnen de situatie niet inschatten dus misschien was het wel niet zo onschuldig, maar misschien is het ook wel geen lomperd, en dat is gewoon wat me ontzettend stoort.