Dierenbescherming en sector bakkeleien over welzijn paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming en sector bakkeleien over welzijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 07:37

www.stegen.net

Het welzijn van de naar schatting 400.000 paarden in ons land is momenteel een populair gespreksthema. De dierenbescherming vindt dat minister Verburg moet ingrijpen en met strenge regels moet komen om het welzijn te verbeteren. ,,De sector heeft die kans zelf gehad, maar waar ze mee zijn gekomen is volstrekt onvoldoende”, zegt Frederique Hermie van de dierenbescherming. In de sector zelf wordt met onbegrip gereageerd. ,,We zouden wel gek zijn om onze waardevolle dieren te verwaarlozen”, zo klinkt het.

De dierenbescherming zegt dat er bij een kwart van de paarden iets op het gebied van welzijn niet in orde is. De organisatie dringt al langer op verbetering aan. De sector kreeg van de minister de gelegenheid om zelf met voorstellen te komen. Maar de dierenbescherming vindt de voorstellen van de sectorraad paarden maar slap. De dierenbescherming vindt dat de sector in gebreke is gebleken en dat de minister daarom nu maar het voortouw moet nemen. Dat zou moeten leiden tot bindende voorschriften op het gebied van weidegang, contact met soortgenoten en afmetingen van de stal.

Voorzitter Peter Pluijter van de regio Drenthe van het KWPN is niet gelukkig met het geluid van de dierenbescherming. ,,Let wel, ik ontken niet dat er wel eens misstanden zijn. Die moeten ook keihard worden aangepakt. Maar ik geloof er niets van dat er bij een kwart van de paarden iets niet in orde is. Volgens mij weten ze bij de dierenbescherming niet waar ze het over hebben. Een hond die opgesloten zit in een flat is veel erger”, aldus Pluijter.

Volgens Pluijter zouden de vele fokkers en eigenaren wel gek zijn als ze niet goed voor hun dieren zouden zorgen. ,,Ze zijn niet alleen blij met hun dieren, maar die vertegenwoordigen ook nog eens een flinke waarde. Daar pas je dus wel mee op.”

8nnemiek

Re: Dierenbescherming en sector bakkeleien over welzijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:57

Ik geloof best wel dat het met een kwart van de paarden beter kan. Als ik hier in de buurt rondkijk.. hoeveel paarden er wel niet 23 uur per dag in de stal staan.. dat is in een wilde gok toch echt meer dan 50%.. Nu zal dat in het noorden wat minder zijn omdat er daar meer ruimte is, en meer weilanden. En dan inderdaad het grootste deel van de paarden tussen drie dichte muren en in de 4de muur zitten tralies, paarden kunnen dus alleen door de tralies heen naar het paard aan de overkant kijken, 23 uur lang.
Voor mij mogen er duidelijke wetten komen :j
Niet dat van vandaag op morgen ineens elk paard de wei op moet.. maar wel dat bv uiteindelijk alle maneges nog maximaal zoveel paarden mogen stallen als waarvoor ze ruimte in de wei hebben bijvoorbeeld. Dan pas kun je mensen gaan verplichten om de paarden een aantal uur per dag buiten te zetten.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:03

Verplichte weidegang is NIET haalbaar!!

De dierenbescherming heeft idealen voor ogen waar je best naar mag streven, maar je moet het niet in wetten vast gaan leggen, want daar is geen beginnen aan. Bovendien weten ze inderdaad maar half waar ze over praten!
Als er een Fjord in de winter in een beetje blubber staat (let wel, hij kon beschut en droog staan!), dan moet hij op stal, omdat de wei te nat is. Zo kan paardlief namelijk niet slapen, want hij zou nergens droog kunnen liggen :+.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:15

Daar hebben we de hond en de flat weer :D

Ik denk dat ze niet alleen de paardensector moeten bekritiseren. Hoeveel honden krijgen er te weinig beweging? Worden overvoerd, en hebben suikerziekte? Ik denk dat er heel wat zijn. Ik denk dat de paarden in Nederland het niet zo slecht hebben, en dat meer dan 25% van alle andere huisdieren het minder goed heeft. :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:18

Verplichte weidegang is inderdaad niet haalbaar! Een van de redenen daarvoor is dat weiland in sommige regionen alleen is voorbehouden aan een groep koeienboeren, die nog liever hun vrouw/ moeder verkopen dan een halve hectare van hun grasland, terwijl ze er bijv. 70 ha. hebben liggen en nauwelijks weten waar ze met al het gras naar toe moeten! :(
Verkopen/ verpachten/ verhuren aan iemand met een paar paardjes komt niet in hun hoofd op, al geef je ze zelfs de mestrechten. Veel van die boerenbedrijven draaien op enorme subsidies, zodat ze al dat land maar kunnen houden en kopen, waardoor de prijzen onevenredig hoog komen te liggen.
Land is dus uitermate schaars hierdoor, maar ook veel te duur. Als ze die subsidies eens zouden aanpakken ( bijv. van de min of meer "hobby" boeren met te weinig koeien ( ca. 30 maar wel met ruim 30 ha grond zoals hier in de buurt) dan zou er voor de paarden ook nog wel eens wat af kunnen vallen.

Als al die paarden op de wei moeten zullen niet alleen de boeren maar ook velen anderen hun stukjes moeten gaan afstaan. 400.000 paarden is minstens 200.000 ha, liever 400.000 ha, dan kunnen ze altijd naar buiten ;)

Ik vind een paddock met schuilstal, met vrjwel onbeperkt ruwvoer, en dan bijv. 1 of 2 uur echt op de wei per dag een prima optie, vooral ook omdat het meeste weiland ( koeienland) niet geschikt is voor paarden door de verkeerde voedingswaarde/ bemesting van het gras.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:22

ElCid: Ik denk niet dat een heuze boer zijn land ongemoeid laat... Hij zal er zeker een bedoeling mee hebben, al zien we dat niet op de meeste dagen. :)

Verder wordt Nederland lekker volgebouwd en groeit de paardensport/hobby... Tsjah, dan maar een paard-quotum opstellen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:27

@ElCid: Je oordeelt nu heel kort door de bocht. Koeienboeren willen best hun land verhuren, alleen paarden "vernielen" in verhouding meer dan koeien. Daarbij komt dat koeien in de natte periodes op stal gehouden worden en paarden vaak niet. Waardoor het in veel gevallen "knollenland" wordt en dus onbruikbaar. Je wilt niet weten hoe zuinig boeren op hun land zijn. Ook mijn paard staat bij een boer, maar daar komt die in de natte periode ook echt niet op het land. Dan gaat hij overdag gewoon in de bak met hooi. Ze praten hier toch niet over echte weidegang, maar meer dat een paard naar buiten moet met soortgenoten? In mijn ogen volstaat daar ook een grote zandbak waar ze de benen kunnen strekken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:32

MysticTinker schreef:
Niet dat van vandaag op morgen ineens elk paard de wei op moet.. maar wel dat bv uiteindelijk alle maneges nog maximaal zoveel paarden mogen stallen als waarvoor ze ruimte in de wei hebben bijvoorbeeld.

Dat wordt toch niet gehandhaafd :n
In Belgie is dat al, 2500 m2 weidegang per paard moet je kunnen bieden om een vergunning voor de bouw van een stal te krijgen. Dus heb je 1 hectare wei te bieden dan mag je vier stallen zetten. Nou bouwt iedereen onvergund geloof ik want ik ken werkelijk niemand die dat kan bieden, zowel commercieel als particulier :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:35

Wederom een topic wat illustreert dat de sector en eigenaars geen belang hebben bij minimum welzijnseisen voor hun paard.
24/7 vrij toegang tot buitenruimte in gezelschap van andere paarden is een miniumwelzijnseis.
Als daarin niet voorzien kan worden kan geen paard gehouden worden.

Als je geen aquarium hebt kan je geen vissen houden.

´Ja maar.... dan kan ík geen paard houden.´ is geen dierenwelzijnsargument doch onderbouwing van de stelling dat de eigenaars een eigenbelang hebben wat blijkbaar zwaarder weegt dan het welzijn van het dier onder hun verantwoordelijkheid.

hc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:52

Maar met een kleine wei kan je wel een shetlander houden... :Y)

Dus wat is dit weer voor vergelijking, HC?

Bovendien, als je elke dag op je paard rijdt, kan hij ook geen 24/7 toegang tot buitenruimte hebben, en zal hij ook niet elke keer in gezelschap zijn.... In hoeverre ga je met je 24/7 vrije toegang tot buitenruimte in gezelschap van andere paarden?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:20

Mijn paard staat altijd buiten en als ik rij, zijn we nog steeds buiten en in gezelschap van andere paarden.
Ik snap wel dat niet iedereen over faciliteiten beschikt die het mogelijk maken dat een paard altijd samen en buiten staan.
Maar ik merk heel vaak dat mensen vreemd reageren als ik vertel dat mijn paard buiten staat. "Dat is toch zielig, dan word ze nat"?
Die mensen mogen van mij best wat beter na gaan denken om het welzijn van paarden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:24

Alles is tegenwoordig zielig bij paarden. Als ze te veel binnen staan, maar ook als ze teveel buiten staan. Bemoei je niet met dingen waar je niets van af weet. Precies wat jij zegt inge_tje, die mensen moeten zich eens flink achter de oren krabben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:01

Ik heb de dierenbescherming nooit horen zeggen dat paarden niet dag en nacht in de blubber buiten mogen staan.. ze zeggen wél dat die paarden een droge plek moeten hebben om te staan. En zo is het toch ook? 24/7 buiten is prima, maar als je een paard echt 24/7 tot aan de koten in de modder laat staan dan krijgt je paard problemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:13

MT: De dierenbescherming niet, maar mensen die eens langswandelen wel, die bellen naar mijn idee iets te snel naar de dierenbescherming.
In mijn dorp ook, staat een groep pony's op een gigantische wei, het heeft iets weg van wild gras, een beetje een heide idee maar dan niet op zandgrond ;)
Na een paar dagen regen is het een bagger stuk land, en dat zien mensen, dat vinden ze zielig, daarom word de dierenbescherming gebeld. Maar ze zien niet dat die pony's elke dag twee keer een grote aanhanger vol hooi krijgen. Dat willen ze blijkbaar niet zien of begrijpen ze niet?
Ze hebben beschutting van bomen, maar geen schuilstalletje, zijn naar mijn idee behoorlijk doorgewinterde pony's die altijd vrolijk kijken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:16

Jammer dat deze mensen er hun hobby van maken andere mensen hun hobby te willen ontzeggen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:34

Het lijkt er idd op dat de DB een nieuwe aandachtstrekker gevonden heeft. Een aan een boom vastgebonden witte poedel roept geen gulle gevoelens meer op dus zoeken we een ander knuffeldier om in de campagnes te gebruiken: het paard :n

Er zullen best situaties zijn die verbeterd kunnen worden maar om nu zo groot in te zetten en zulke percentages aan te halen gaat mij echt te ver :\ Vooral omdat diegenen die het hardst roepen maar oh zo weinig kennis en ervaring hebben met paarden. De voorvallen met ongegronde onderzoeken en klachten zijn legio.

Voor mij zou de DB veel beter gericht werken aan schrijnende gevallen en alle energie stoppen in een goede strafwet ipv mensen die paarden hebben voor de hobby een schulgevoel proberen aan te praten. Diereneigenaren, en niet alleen de paardenhouders, die aantoonbaar de fout ingaan zouden veel zwaarder bestraft moeten worden en lokale overheden zouden meer rekening moeten houden met hobby-dierhouders: grotere/hogere (schuil)stallen toestaan, etc...
Daar zou mi een DB voor moeten staan en niet dit populaire geroep om aandacht voor 1 speciale groep die grotendeels goed voor zijn dieren zorgt.

Ik was nooit gek op de DB hoewel het in principe een organisatie zou zijn die ik vna harte zou willen steunen maar door deze acties krijg ik er juist een slecht gevoel over: het paard als melkkoe ...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:41

Albert schreef:
Jammer dat deze mensen er hun hobby van maken andere mensen hun hobby te willen ontzeggen.

Als je iets van een schuilstal wilt bouwen voor je paarrden, dan krijg je geen vergunning van de gemeente.
Als je een stuk land wil kopen voor je paarden erop te zetten, dan mag je het kopen, maar niks mee doen, dus ook geen paard opzetten. Braakland dus.
Ze stellen regeltjes op, maar nakomen van die regels lukt nooit, omdat je weer met de gemeente te maken heb.
De regeltjesmakers zitten nog altijd achter een buro en hebben nog nooit een paard gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:04

Huertecilla schreef:
Wederom een topic wat illustreert dat de sector en eigenaars geen belang hebben bij minimum welzijnseisen voor hun paard.
24/7 vrij toegang tot buitenruimte in gezelschap van andere paarden is een miniumwelzijnseis.
Als daarin niet voorzien kan worden kan geen paard gehouden worden.

Als je geen aquarium hebt kan je geen vissen houden.

´Ja maar.... dan kan ík geen paard houden.´ is geen dierenwelzijnsargument doch onderbouwing van de stelling dat de eigenaars een eigenbelang hebben wat blijkbaar zwaarder weegt dan het welzijn van het dier onder hun verantwoordelijkheid.

hc

Je bedoelt : als je geen grote vijver hebt of geen mega acquarium, mag je geen vissen houden ( ook even een wetje op verbod vissenkommen en kleine acquaria)
Als je niet heel vlak bij ene park of bos woont, mag je geen honden houden
Als je geen grote buitenren hebt mag je geen konijnen houden
En aan een drukke weg geen katten.
knaagdieren mogen niet met minder dan drie in een grote kooi met vastgestelde ruimte
en terraria verbieden we, behalve als je een paar speciale diploma's hebt gehaald.

Ik ben het erg eens met het feit dat er goed gekeken wordt, maar de DB pakt een onderwerp bij de kop waar ze mee willen scoren. Niet het onderwerp waar de meeste dieren mee geholpen zijn.

Prima dat ze iets willen met paardenwelzijn. sociaal contact, grote stal allemaal goed , maar niet mogen zweten ( yep zie de nota dierenwelzijn ) gaat wel wat ver hoor.
Als vb : ik heb ratten als huisdier en zie hoe die soms gehouden worden .... echt daarbij hebben onze paarden het zo goed...

Maar ik denk zomaar dat het wettelijk wel eens onmogelijk zou zijn. Want we hebben een bio industrie. en als dergelijk wetten voor paarden gaan gelden ( verplicht naar buiten bv) dan zou het zomaar eens kunnen dat een dergelijke wet ook voor ander vee zo geiïnterpreteerd mag worden.
Of als je aangeeft dat je paard uiteindelijk voor de slacht bestemd is ( paspoort verhaal) , dat de wetgeving dan weer niet geldt.

Maar ik ben geen jurist. dus als er hier een jurist mee leest, ben ik erg benieuwd naar de wettelijke mogelijkheden van de plannen vd DB.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:21

MariekeB schreef:
Je bedoelt : als je geen grote vijver hebt of geen mega acquarium, mag je geen vissen houden ( ook even een wetje op verbod vissenkommen en kleine acquaria)
Als je niet heel vlak bij ene park of bos woont, mag je geen honden houden
Als je geen grote buitenren hebt mag je geen konijnen houden
En aan een drukke weg geen katten.
knaagdieren mogen niet met minder dan drie in een grote kooi met vastgestelde ruimte
en terraria verbieden we, behalve als je een paar speciale diploma's hebt gehaald.

Ja, hier heb je wel gelijk in!

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:58

niet mogen zweten, marieke B? staat dat er echt in? ik vond al dat de DB te ver ging, maar dit is natuurlijk echt onzin.

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:10

ik geloof best dat het beter kan maar laat ze er eerst eens wat aan doen dat er bussen vol veels te jonge hondjes van over de grens naar nederland en belgie gaan. Daar kan ik me echt kwaad over maken en dat er maar raak gefokt mag worden door "erkende bedrijven"

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:28

Als iedereen goed zou zorgen voor zijn eigen kleine stukje wereld dan was er maar half zo veel leed op de aardbol!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:29

calimerootje schreef:
ik geloof best dat het beter kan maar laat ze er eerst eens wat aan doen dat er bussen vol veels te jonge hondjes van over de grens naar nederland en belgie gaan. Daar kan ik me echt kwaad over maken en dat er maar raak gefokt mag worden door "erkende bedrijven"

Amen to that!!! _/-\o_

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:39

Ik vind in de eerste plaats dat de straffen voor het verwaarlozen en mishandelen van dieren in het algemeen moeten worden aangepast, dus niet alleen voor paarden maar voor alles en dat er dan ook GOED opgeleide ambtenaren of dierenpolitie moet komen die ook daadwerkelijk in mogen grijpen en verbaliseren, vaak is het in Nederland zo dat de put al gedempt is en dan maar zoeken naar het kalf, dus gewoon direct lik op stuk en aanpakken met veel hogere desnoods geldstraffen en bij niet betalen de bak in.
Weidegang is voor veel paarden niet mogelijk en dan kun je zeggen dat zo iemand geen paard mag houden maar als het paard een aantal uren per dag uitloop met contact met soortgenoten heeft dan is dat beter dan het paard wat 24 uur alleen op de wei staat en waar verder totaal geen aandacht aan besteed word.

Fairyfoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:24

Ik ben wel voor meer regelgeving ivm welzijn paarden. Maar ik vind ook dat er meer regelgeving over ander dierenleed moet komen.
Maar dan wel genuanceerd, met verstand van zaken en met duidelijke regels over uitzonderingen: bijvoorbeeld uitzondering voor hengsten. En paddocks met ruwvoer ipv weidegang, omdat dat nu eenmaal niet voor iedereen haalbaar is.