Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:14

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Afbeelding
Een Dr. Cook hoofdstel.
foto door smurf1988

Paarden reageren beter op een bitloos hoofdstel dan op een dubbelgebroken bit, aldus de onderzoekers van een studie uit het Equine Veterinary Journal.

De studie vergeleek de verrichtingen van vier paarden. Geen van de dieren was ooit eerder bereden met een bitloos hoofdstel.

De paarden werden tweemaal vier minuten gereden in een dressuurproefje, eerst met een bit, en daarna bitloos.

Een onafhankelijke jury bekeek alle 27 oefeningen van de dressuurproef en beoordeelde deze volgens de 10 punten schaal. De scores en het commentaar werden opgenomen op video.

De resultaten wezen uit dat alle vier de paarden beter liepen met het bitloos hoofdstel. De gemiddelde score per oefening met bit was 3.7 tegenover 6.4 bitloos.

Het gebruikte bitloze hoofdstel tijdens dit onderzoek, was een Dr. Cook hoofdstel, ontworpen en vervaardigd door Dr Cook, die deze studie leidde samen met een andere veterinair, Daniel Mills.

"Alle vier de paarden wilde het bitloze hoofdstel gelijk accepteren," aldus de veterinairen. Volgens hen kan het bit een welzijns- en veiligheidsprobleem zijn voor zowel het paard als de ruiter.

Ook de ruiters in dit onderzoek hadden geen ervaring met het bitloze hoofdstel. De jury bestond uit een gecertificeerde Horsemanship Master Clinic instructrice, die tevens een Centered Riding instructeur is en een lid van het Amerikaanse juryteam met 25 jaar ervaring in het jureren van dressuur.

Het jurylid had wel enige ervaring met het bitloos paardrijden, maar was geen fervente gebruiker van het hoofdstel.
Het jurylid ging bij C zitten en scoorde ieder onderdeel op een schaal van 1 tot 10.

Geen van de ruiters had last van communicatieproblemen nadat zij van het hoofdstel met bit naar bitloos overschakelden. Volgens de scores was er juist verbetering in de communicatie tussen ruiter en paard.

"De score laat zien dat bitloos gemiddeld 75% hoger scoort dan met bit."

Volgens de twee veterinairen doet het er niet toe dat de paarden misschien de tweede keer beter door de baan gingen met het bitloze hoofdstel, omdat ze de proef al een keer hadden gelopen met het hoofdstel + bit.

"Deze paarden zijn de hele dag al aan het werk geweest en waren dus all volledig opgewarmd tijdens de eerste proef.
Het verbeterde gedrag zou inderdaad kunnen duiden op het feit dat de paarden al een keer eerder de proef hadden gelopen, maar gezien andere onderzoeken over het verbeteringen tijdens langdurige gebruik van het bitloze hoofdstel, denken wij niet dat dit het geval is.

"Het zou ook kunnen zijn dat de paarden moe waren, maar mensen gaan juist meer fouten maken wanneer ze moe zijn, en wij zijn van mening dat dit ook bij paarden het geval is. Bovendien laat de videotape zien dat alle vier de paarden juist meer alert waren met het bitloze hoofdstel, dus dat klopt uberhaupt niet."

"Alhoewel men kan twijfelen aan de objectiviteit van dit onderzoek, hebben we wel gezorgd voor getuigen en een videotape, die onze bevindingen kan staven."

Volgens de twee onderzoekers zou een recentelijk onderzoek naar ongelukken veroorzaakt door tuig, uitwijzen dat meer dan 200 negatieve gedragingen, en 40 verschillende ziektes werden veroorzaakt door het gebruik van een bit.
Volgens de onderzoekers zou het Dr. Cook hoofdstel sterk bijdragen aan een verbeterde veiligheid en welzijn voor zowel ruiter en paard.

Lees hier de volledige tekst van het onderzoek met het jurycommentaar, status van de paarden en de gegeven cijfers.

Klik hier voor de filmpjes.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:18

Dat geeft weer eens een ander beeld dan de oefenwedstrijd van het KNHS. Ik vind het wel een mooie ontwikkeling. De paardensport komt IMO steeds ietsje meer open te staan voor bitloos. :) Om echt een goede meting te krijgen zouden ze natuurlijk ook eens een proef moeten doen, maar dan eerst bitloos en dan met bit. Dan kun je ook terug komen op het laatste stukje van het artikel.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 14-09-09 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:19

Mooie hoofdstellen! Ik denk dat bitloos over een paar jaar helemaal 'in'' is en ik hoop ook dat het verplicht wordt met een bitloos hoofdstel te rijden. Onzin dat een paard met bit beter rijdt, je stuurt toch met je zit en je benen? ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:20

Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden? :?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:21

toch grappig, dat ik dan juist weer mensen ken waarvan t paard beduidend fijner werd mét bit, terwijl iedereen juist dacht dat t diertje bitloos het prettigst zou lopen :+
Een onderzoek met 4 paarden zegt me ook weinig en zoals er al staat zijn er teveel factoren die verschillen tijdens proef 1 en 2.

Jammer, want nu vind ik t eigenlijk een beetje stemmingmakerij, terwijl het opzich een interessant onderzoek is :)

Cayenne

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:22

Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een beetje vind rammelen.

Dr. Cook leidt het onderzoek zelf, en dat had beter gedaan kunnen worden door een groep onafhankelijke mensen.
Vier paarden geven ook geen compleet beeld.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:22

Nou ja sorry hoor.. is dit niet wat overdreven? Ik citeer:

"Volgens hen kan het bit een welzijns- en veiligheidsprobleem zijn voor zowel het paard als de ruiter."

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:24

Tja, het is niet bepaald een wetenschappelijk experiment te noemen... Klopt. Maar ik denk ook niet dat het een "resultaat" is dat je direct helemaal moet verwaarlozen? Verder onderzoek is nodig, maar wellicht daagt dit onderzoek anderen uit ;) (al dan niet om het tegendeel te bewijzen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:26

Helaas dat het onderzoek op zoveel kanten vragen oproept, zou anders zeker interessant geweest zijn!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:26

Cayenne schreef:
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een beetje vind rammelen.

Dr. Cook leidt het onderzoek zelf, en dat had beter gedaan kunnen worden door een groep onafhankelijke mensen.
Vier paarden geven ook geen compleet beeld.

Aha! Dat had ik dus niet gelezen maar zoiets verwacht je gewoon.....

Onafhankelijke keuring door verkoper.....

Afijn, Saskia rijdt of met bit( myler) of met stang en trens of met hackemore.... paard vindt het allemaal best!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:28

Heb het even vluchtig doorgelezen en vind het erg interessant. Zal vanmiddag na het werken even beter lezen.

suusje26

Ik denk dat er idd teveel factoren zijn waardoor je niet met zekerheid kan zeggen of deze "studie" geslaagd is of niet.

Maar ik vind het al heel goed dat ze er mee bezig zijn! Het begin is er....

Janne_BSGFM

Ik weet toch ook niet goed wat ik hiervan moet denken, eerlijk gezegd lijkt het mij raar dat de bedenker van een hoofdstel er een onderzoek naar kan doen? En ik denk dat er wel veel paarden zullen zijn die beter lopen op bitloos hoor maar ik geloof evenzeer dat er een groot aantal paarden zijn die het niet doen. Ik zie mij met mijn paard ook niet meteen bitloos gaan, die laat zich zelfs aan de hand aan een halster niet tegenhouden..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:30

Begrijp ik nou goed dat dr Cook himself dit onderzoek leidde? Dan vind ik de uitkomst niet erg verrassend moet ik zeggen...

"Het gebruikte bitloze hoofdstel tijdens dit onderzoek, was een Dr. Cook hoofdstel, ontworpen en vervaardigd door Dr Cook, die deze studie leidde samen met een andere veterinair, Daniel Mills."

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:33

Dat klopt inderdaad :)

Citaat:
The crossunder bitless bridle used in the study was developed by veterinarian Robert Cook, who carried out the study with another veterinarian, Daniel Mills.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:33

Een onderzoek onder 4 paarden is statistisch gezien niet betrouwbaar. Ook staat het niveau van de oefeningen niet vermeld. Ook is het onderzoek technisch niet juist om eerst de ene dan de andere proef te rijden. Als je het goed wilt doen zou je video opnames moeten maken en het gedeelte waar het bit zou zitten wegwerken en dan beoordelen. Jammer is best een goed onderwerp, maar zo is het papierverspilling.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:33

Royen schreef:
en ik hoop ook dat het verplicht wordt met een bitloos hoofdstel te rijden.

Ik vind het jammer dat bitloos dan opeens verplicht moet worden en vraag me ook af waar de redenering vandaan komt. Je stuurt idd met je zit en benen dus wat maakt het dan uit of je met bit rijd of zonder.

Leuk onderzoek, maar niet heel overtuigend.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:36

Nikka schreef:
Een onderzoek onder 4 paarden is statistisch gezien niet betrouwbaar. Ook staat het niveau van de oefeningen niet vermeld. Ook is het onderzoek technisch niet juist om eerst de ene dan de andere proef te rijden. Als je het goed wilt doen zou je video opnames moeten maken en het gedeelte waar het bit zou zitten wegwerken en dan beoordelen. Jammer is best een goed onderwerp, maar zo is het papierverspilling.

Jawel hoor :P

http://caliban.ingentaselect.co.uk/fste ... d7159f.pdf

Hier kun je de achtergrond, leeftijden en minder goede punten van de paarden lezen, en de oefeningen en cijfers + commentaar dat de jury heeft gegeven.
Heel interessant, maar bij het jurycommentaar over de proeven met bit ging ik toch wel even fronsen :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:42

Preken voor eigen parochie...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:43

Dan vond ik het eigen onderzoekje van Bit voor het bitloze themanummer nog beter (onafhankelijker, genuanceerder) van opzet.
Ook omdat daarbij verschillende bitloze optomingen gebruikt worden, waarbij bleek dat de werking daarvan onderling nogal verschilt, bijvoorbeeld in de release-snelheid. Sommige bitloze optomingen hebben een veel te trage release, wat wil zeggen dat de druk niet direct verdwijnt als de ruiter loslaat. Dat is voor een paard erg verwarrend en vervelend. Met een bit (in ieder geval met een gewone trens) is de druk bij nageven door de ruiter direct weg.

Verplicht bitloos rijden is natuurlijk onhaalbaar - en nutteloos. Dan vervolgens zeker ook verplicht ijzerloos, boomloos, etc?
Wat veel meer zoden aan de dijk zou zetten, maar helaas ook onhaalbaar is, is dat ruiters verplicht goed leren rijden, wat onder meer inhoudt dat ze met een gevoelige hand leren rijden ongeacht de optoming. Want de pijn zit hem niet in de optoming maar in het gebruik ervan door de ruiter.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:49

Als ze een onafhankelijke jury hadden laten jureren was dit nog enigzins geloofwaardig op me overgekomen. Natuurlijk geef je iets waar je achter staat meer punten dan iets waar je niet achter staat!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:51

De "bedenkers" van bitloze hoofdstellen zijn naar verluidt de Polen. Ze shijnen al heel lang halsters te hebben die volgens dezelfde principes werken... Men zou dit bit gewoon moeten toelaten maar misschien zal het nog wat tijd vergen. Zo'n 25 jaar geleden mochten beginnende ruiters in de LRV proeven (landelijk België) niet met een engelse neusriem rijden !

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:52

Janne_BSGFM schreef:
Ik weet toch ook niet goed wat ik hiervan moet denken, eerlijk gezegd lijkt het mij raar dat de bedenker van een hoofdstel er een onderzoek naar kan doen? En ik denk dat er wel veel paarden zullen zijn die beter lopen op bitloos hoor maar ik geloof evenzeer dat er een groot aantal paarden zijn die het niet doen. Ik zie mij met mijn paard ook niet meteen bitloos gaan, die laat zich zelfs aan de hand aan een halster niet tegenhouden..

Dat was precies mijn gedachte 2 jaar geleden. Een bijna onhandelbaar beest met bit, en aan een halster trok die me omver.
Nu rijd ik al 2 jaar bitloos, en het is een ander paard geworden. Misschien toch maar is overwegen.

Ontopic: ontzettend interessant onderzoek. Uitslag verbaasd me niets. :)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:53

Maflinger schreef:
Als ze een onafhankelijke jury hadden laten jureren was dit nog enigzins geloofwaardig op me overgekomen. Natuurlijk geef je iets waar je achter staat meer punten dan iets waar je niet achter staat!

Het was ook een onafhankelijke jury. ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:57

LDRD schreef:
Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden? :?

Geen onderzoek waar je enige conclusie aan kan verbinden. Een onderzoek onder 4 paarden? Lekker een representatief onderzoek.